Nieuwe banden voor m'n brik

Welke banden vervangen?

  • Alleen achter

    Stemmen: 9 50,0%
  • Allebei

    Stemmen: 9 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    18

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik wil binnenkort op m'n CBX550 een nieuwe BT45 achterband laten leggen omdat de oude helemaal op (en vierkant) is.

Voor zit er een nog vrij goede Dunlop Arrowmax op waar echter wel vorige maand een binnenband in is gezet.

Nu komt het: Ik heb net een prachtig kwartaal gedraaid en dus een leuke extra zakcent :P en nu zou ik dus ook gewoon lekker achter EN voor een nieuwe BT45 kunnen laten leggen!

Heeft dat zin? Ga ik daar meer rijplezier van krijgen?
Of is dat onzin en moet ik gewoon nog die Dunlop (die dus op zich nog prima lijkt) laten zitten?

What would YOU do?
 
ik ben geen banden expert, maar ik denk dat dat prima samen gaat voor op de straat(2 verschillende)

ik zou zeggen zonde van je (extra) geld..........kan je ook leuke accousoures voor kopen:D
 
Lekker je achterbandje vervangen want die is aan vervanging toe, mocht je motor niet lekker meer rijden (kan me haast niet voorstellen) kan je altijd nog je voorband doen.
 
Voorband ook vervangen zal dus niet echt merkbaar zijn?
(voor iemand die 5 weken z'n A heeft)
 
Achter slijt sneller,...dus... :+
Gewoon lekkerd ff de bt45 achter monteren.
kijk nu goed naar aanbiedingen, wintertijd is centjes besparen.....
voor hetzelfde geld koop je soms een complete set voor/achter.
 
Je gaat nu ook weer het natte jaargetijde tegemoet en de grip van een Arrowmax in de regen haalt het niet bij een BT45. Doe het gelijk goed en zet er rondom nieuw rubber op.
 
Je gaat nu ook weer het natte jaargetijde tegemoet en de grip van een Arrowmax in de regen haalt het niet bij een BT45. Doe het gelijk goed en zet er rondom nieuw rubber op.

Dacht dus net dat ik er uit was en dan zeg je dit :)
En.....tja.... toch wel gevoelig voor :+

Martin maar allebei laten doen dan?

(btw: Als martin ook koppeling doet, zou dat veel duurder worden als zelf doen?
Zelf doen lijkt me wel erg leuk, maar kost me weer een schaarse dag)
(btw2: al +500km niet meer afgeslagen :) )
 
laten doen is altijd duurder dan zelf doen, tenzij je echt geen gevoel voor je spullen hebt, dan kan je wel eens meer slopen dan je lief is, maar met een WPB kan het haast niet fout gaan. Ik zie dat je in Amsterdam woont, dus misschien is Jos Smit wel een handig adres voor je banden, die is redelijk voordelig en het zijn aardige lui
 
...
Martin maar allebei laten doen dan?

Lijkt me geen slecht idee, gewoon in 1 keer goed doen, dan weet je zeker dat dat gedeelte in orde is.

(btw: Als martin ook koppeling doet, zou dat veel duurder worden als zelf doen?
Zelf doen lijkt me wel erg leuk, maar kost me weer een schaarse dag)

Je kunt het laten doen maar daar leer je dan weer niets van }) (hoewel, hoe vaak moet je nou je eigen koppeling reviseren?)

(btw2: al +500km niet meer afgeslagen :) )

Dat gaat dus de goede kant op...
 
Hoi

Je moet je koppeling gewoon zelf doen joh.
Als je een boutje los en vast kunt draaien
kun je jouw koppeling ook zelf vervangen.
Want het is niet meer dan een paar boutjes
los en vast maken.
En een vrije dag valt ook wel mee.
Gewoon op een avond even de olie eruit laten
lopen (was je toch al van plan) en even de kopp.
kabel los maken en het dekseltje eraf schroeven.
Dan de 4 bouten kruislings lossen (iedere keer
een paar slagen)daarna kun je de platen eruit pakken.
Goed kijken naar volgorde van de platen en zo kun ook
de nieuwe er weer inzetten.
Vier bouten er weer indraaien (kruislings) en een
nieuwe pakking tussen het deksel, kabel erop, olie erin.


En klaar ben je, al met al misschien 2uurtjes werk.

groet Zeldzame


sorry liet me even meeslepen ---> ging over banden geloof ik :?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook alleen achter wisselen.
Je rijd toch naar wat je hebt. Je remmen halen het ook niet bij een moderne motor, moet je die dan ook vernieuwen? (geld voor zoveel onderdelen)
Je hebt al een tijd rond gereden met die voorband en weet dat het ding goed is. Dus waarom wisselen? In dit jaargetijde (en met 5 weken rijbewijs) kom je toch niet aan de limiet van beide banden te zitten.

Verhaal word natuurlijk anders als de band een paar jaar oud is, dan zou ik hem wel weer wisselen.
 
Op de band staat een productiecode: een getal van 4 cijfers.
De eerste twee voor het weeknummer,de laatste twee voor het jaar.
Ik deel de mening van Jeroen: als de band echt te oud is (en dus knetterhard) vervangen.
Anders lekker laten zitten en de volgende keer meenemen.
Koppeling zelf doen uiteraard,eventueel met iemand die over je schouders meekijkt en je aanwijzingen geeft.
Succes! ;)
 
Op de band staat een productiecode: een getal van 4 cijfers.
De eerste twee voor het weeknummer,de laatste twee voor het jaar.

Enige 'losse' getal wat ik kan vinden is '50917' Dat zou (met wat creativiteit) dus week 50 van 1991 kunnen zijn ?

Koppeling zelf doen uiteraard,eventueel met iemand die over je schouders meekijkt en je aanwijzingen geeft.
'TZ750 Owner' wil me vast wel helpen :+
 
Enige 'losse' getal wat ik kan vinden is '50917' Dat zou (met wat creativiteit) dus week 50 van 1991 kunnen zijn ?

Of week 9 van 1995 :+ Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer de Arrowmax in productie genomen is. Ik schat die voorband van jou zo'n 4 tot 5 jaar oud.

'TZ750 Owner' wil me vast wel helpen :+

die koppeling is zo gebeurd, dat had ik je al gezegd.
 
Of week 9 van 1995 :+ Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer de Arrowmax in productie genomen is. Ik schat die voorband van jou zo'n 4 tot 5 jaar oud.

Ik heb eens opgezocht hoelang de voorband van mijn vaders motor erop zit, die is dus 6-11-1994 vervangen. 10 jaar oud en nog de steppies aan de grond :}
 
Ik heb eens opgezocht hoelang de voorband van mijn vaders motor erop zit, die is dus 6-11-1994 vervangen. 10 jaar oud en nog de steppies aan de grond :}

Allemaal heel leuk , maar het zou mij die 90 euro voor een nieuwe voorband niet waard zijn dat een steppie-down een helmet-down wordt 8-)

Nu is het wel zo dat de modernere bandencompounds veel minder last van verouderen hebben dan de oudere compounds. Toch hebben ze na een aantal jaren hun beste tijd wel gehad.
 
Als de voorband nu nog gewoon in orde was geweest, had ik gezegd alleen de achterband vervangen.
Maar aangezien er een binnenband in is gezet zeg ik allebij vervangen.
Ikzelf ben niet bepaald een fan van een binnenband plaatsen in een tubeless band en bijbehorende tubeless velg. dit ivm met MOGELIJKE problemen door insluiting van lucht en daarbij horende wrijving tussen binnenband en buitenband.
 
He, 7-7 gelijkspel.
Toch steeds meer mensen die voor beiden gaan :)
 
Als de voorband nu nog gewoon in orde was geweest, had ik gezegd alleen de achterband vervangen.
Maar aangezien er een binnenband in is gezet zeg ik allebij vervangen.
Ikzelf ben niet bepaald een fan van een binnenband plaatsen in een tubeless band en bijbehorende tubeless velg. dit ivm met MOGELIJKE problemen door insluiting van lucht en daarbij horende wrijving tussen binnenband en buitenband.

:) gaatje in de velg boren, is ie gelijk geen tubeless meer. Zeg ik die lekker met gespaaktje velgjes rondtuft :)
 
...
Ikzelf ben niet bepaald een fan van een binnenband plaatsen in een tubeless band en bijbehorende tubeless velg. dit ivm met MOGELIJKE problemen door insluiting van lucht en daarbij horende wrijving tussen binnenband en buitenband.

Dit kan geen kwaad. Als er een binnenband inkomt gaat het tubelessventiel eruit, reken maar dat er langs een binnenbandventiel en de velg (ongeacht wat voor een velg) een hoop lucht kan en zal weglekken. Dat hele luchtinsluitingsverhaal is een broodje aap. Ik heb nog nooit uit 1e hand een wiel/band gezien waarbij het misging, ook niet in de racerij. Indianenverhalen heb ik echter wel genoeg gehoord (een vriend van een neef van een kennis z'n nicht heeft een zwager die blah, blah, blah...).
 
Terug
Bovenaan Onderaan