Nieuwe bike! CRF450 SM

SGTI16V

Die hard MF'er
13 jun 2015
342
1
Haarlem
Pas geleden hier al wat gepost over supermotard etc.. en nu heb ik er gisteren eentje gekocht :D

Een originele HM 450F, oftewel de Honda CRF450 op kenteken. Zo'n ding rijdt echt super!
Het was uiteraard geen nieuwe, en er moeten daarom ook nog wel wat dingetjes aan gebeuren.

1 van m'n grootste problemen zijn de banden.

Probleem 1:
Maxxis Preso Supermotard band, waarschijnlijk is deze band verduurt, zit namelijk al 5 jaar op de motor en er is afgelopen jaar ook niet mee gereden. Band vertoont droogtescheurtjes net als je weleens bij oude fietsbanden ziet.

Probleem 2:
Dit hebben veel mensen las ik al wel (met supermotards). De ketting loopt tegen de achterband. En niet zo'n beetje ook. De band is echt 10mm te breed (aan 1 kant al!).
Het is een Bridgestonde Battlax BT023R, 160-60-17 (maar met de rolmaat meet ik +/- 175 breed)
Nu las ik al een paar oplossing zoals het tandwiel spacen (met gewone ringetjes?)
Velg iets uit het midden stellen?
Graag hoor ik meer oplossingen of how-to's :D

De velgen zijn trouwens beide van Excel met Talon naven.


Probleem 3:
Koppeling ontkoppeld niet helemaal. Dus wil zachtjes vooruit rijden in z'n 1. Na veel googlen blijkt dit niet echt een probleem, blijkbaar hebben veel crossmotoren en dus ook de crf450 hier veel last van.
Weet dus ook niet echt of dit een probleem is. Zie zoveel mensen die hier last van hebben en alles al hebben geprobeerd, zelfs compleet nieuwe koppelingen. Probleem blijft. Wellicht omdat je op het circuit toch niet (lang) de koppeling in houdt, alleen bij de start :P


Verder wat kleinigheidjes zoals de splinternieuwe teller die ik erbij kreeg even aansluiten etc.
Straks ga ik voor de zekerheid even de klepspeling controleren en een beurt geven.
(kreeg er nieuwe filters en nieuwe flessen putoline olie bij + veel reserve delen)


Zal proberen vanavond even foto's te posten als 'ie er wat netter bij staat :D
 
Probleem 2 oplossen door probleem 1 op te lossen? Smallere band erop? Anders een fatsoenlijke spacer gebruiken, wiel mag wel iets uit het midden. Zou niet met ringetjes gaan werken...

Probleem 3;
Is niet zo een ramp, hebben veel crossers inderdaad. Kan zijn dat het koppelingshuis iets is ingeslagen, of dat de platen gewoon wat plakken. Zolang je gewoon fatsoenlijk stil kan staan ermee, zou ik het lekker zo laten.
 
Probleem 2: kettinggeleider toepassen? Doen veel sm rijders

Probleem 3: Dat vind ik persoonelijk gruwlijk irritant.
Je kunt met type olie veel bereiken.
Als je een gescheiden systeem hebt, dan kun je aan de koppelingszijde Putoline GP10 er in gooien.
Goede meuk en heeft bij mij altijd het beste gereageerd op de koppeling.
Verder kan je huis ingeslagen zijn en platen versleten. Het eerste kan je cheken, het tweede zou ik sowieso vervangen.
 
Heb vandaag even gebeld met bonmotoren, die hebben wel verstand van SM's :P
Hij zei ook al dat ze bij een supermotard vrijwel altijd het wiel uit het midden spaken.

Dus alle spaken aan 1 kant halve slag losser, en aan de andere kant halve slag vaster zodat het wiel iets uit het midden is ten opzicht van de naaf.

Heb ook het voortandwiel omgedraaid, dan komt de ketting ook weer 2 mm verder naar buiten. Het zijn allemaal kleine beetjes, maar uiteindelijk moet het wel lukken. Ik ga sowieso een nieuwe smallere band monteren, maar alsnog wil ik zeker zijn dat de ketting daar ver uit de buurt blijft.
 
Het maakt niks uit dat de ketting de band raakt, doen ze op vrijwel alle supermoto's.. Zorg dan gewoon dat je een geleider erop zet. Dat gebeun met voortandwiel omdraaien etc..

En 160/60/17 is een normale maat op een sm.
toxic-moto-chain-block3.jpg

http://www.supermotodaz.co.uk/product_info.php?cPath=248_415&products_id=649
 
Mijn band is al bijna 10mm afgesloten door de ketting, dus dat is wel heel erg veel.

160 banden worden inderdaad veel gebruikt, maar er zit dus aardig wat verschil in. Aangezien de maxxis supermotard banden (veel gebruikt) daadwerkelijk 160mm breed zijn, en mijn '160' bridgestone is bijna 175mm, dat is dus 7,5mm per kant breder...

Denk dat ik gewoon maar langs een motorzaak ga en kijken welke band wel gaat passen. Een beetje raken kan uiteraard wel, maar mijn band zit bijna op het canvas...
 
Mijn band is al bijna 10mm afgesloten door de ketting, dus dat is wel heel erg veel.

160 banden worden inderdaad veel gebruikt, maar er zit dus aardig wat verschil in. Aangezien de maxxis supermotard banden (veel gebruikt) daadwerkelijk 160mm breed zijn, en mijn '160' bridgestone is bijna 175mm, dat is dus 7,5mm per kant breder...

Denk dat ik gewoon maar langs een motorzaak ga en kijken welke band wel gaat passen. Een beetje raken kan uiteraard wel, maar mijn band zit bijna op het canvas...

Hoeveel ruimte heb je aan de rechterkant van de band? als je hier nog veel speling hebt dan zou ik eerst beginnen met de velg iets te verplaatsen.

En je geeft aan dat je bridgestone 175mm is, maar meet je nu de breedte van de band of je oppervlakte? De bridgestone supermoto slicks vallen smal uit tov de andere supermoto slicks.
EDIT: de bridgestone slicks zijn natuurlijk heel anders dan de wegbanden, dus niet goed te vergelijken.


De breedte van een band heeft ook invloed met de breedte van je achtervelg, al heb je hier bijvoorbeeld een 4.25 dan komt steekt hij best ver naar buiten.

Over het algemeen komt het vaak voor dat de ketting tegen de band aan komt, bij mij kwam de ketting ook af en toe tegen de velg aan.... ik zou me er niet super druk over maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb achter een 4.25 velg. BonMotoren adviseerde niet breder dan 150 te gaan met zo'n velg en een crf450 BEHALVE als ik 160 supermotard banden nam, want die zijn blijkbaar toch wat smaller dan wegbanden.


De banden heb ik zo gemeten:
2 waterpassen aan allebei de kanten tegen de velg/band gelegd, en daartussen gemeten.


Nu wil ik graag komend weekend wel rijden, dus ben aan het zoeken naar andere banden om te laten leggen. Wil dus voor een 150 band, maar weet nog niet welke.
Ik hoor best goede verhalen over Michelin Pilot Power's op een SM?
 
Laatst bewerkt:
Ga niet voor specifieke SM banden maar 'gewone' motorbanden.
Die zijn veel makkelijker te vinden.

Weet iemand hoe je nu precies je wiel 'uit het midden' zet. Zoals ze bij supermotards doen.
Ik hoor alleen maar: spaken aan de kettingkant een half slagje losser, aan de andere kant een half slagje vaster.

Maar wat is de volgorde? Gewoon beginnen met alle spaken 1 voor 1 een slagje lossen en daarna de andere kant?

M'n velg is nu exact in het midden uitgelijnd. Dus heb aan allebei de kanten evenveel ruimte. Als het goed is kom ik met een 150 band net weg, maar een beetje extra ruimte tussen de band en ketting kan nooit kwaad.
 
Normale motorbanden kan natuurlijk ook, met in het achterhoofd dat je wel wat inlevert tov specifieke sm banden.

Uit het midden spaken heb ik 1x gedaan, en viel hartstikke mee.

bij het tandwiel zijde beginnen, neem als startpunt je ventiel. Dan ga je 1 voor 1 de spaken een kwart slag losdraaien (uiteraard allen de spaken die naar de tandwielzijde lopen, maar dat is logisch :P ), totdat je de hele zijde gedaan hebt. Dan ga je naar de andere kant en doe je exact hetzelfde, behalve dat je deze nu aanspant.

Uiteraard zul je dit een paar keer moeten herhalen tot je de juiste afstand hebt. ik weet alleen uit mijn hoofd niet meer wat voor ruimte je moet aanhouden bij de rechterkant,.. volgens mij moet dit iets van 4-5mm zijn (de band beweegt ook heen en weer tijdens het rijden)

Zorg wel voor een goed passende spaaksleutel anders beschadig je de nippels. je kan uiteraard ook even wachten tot je de nieuwe band hebt, misschien dat je dan geen aanpassing hoeft te doen.
 
Ben benieuwd, ga het wel zien :P

Lees overal wel dat een 150 band een stuk beter zit op een 4.25 velg. Voor een 160 zou je beter een 5 velg pakken.

Morgenochtend heb ik een afspraak om 2 nieuwe banden te laten leggen. Ga voor Michelin Pilot Power 2CT. Komen bij verschillende supermotard fora aardig goed uit de test als niet-supermotard band.

Hopelijk creëer ik hiermee genoeg ruimte :P

Nu zoek ik alleen nog een bedradingsschema van een CRF450 2003. De vorige eigenaar heeft nog allemaal extra lampen etc. gemonteerd en de hele bedrading is aardig verkloot.
Wil gewoon de kabelboom weer even helemaal fris maken zoals het hoort.
 
Bij mij niet is de zijkant vd band ook opgevroten...kettinggeleider gaat niet werken want ook die zal door de ketting wegslijten
 
Probleem opgelost!!!

Michelin Pilot Power 2ct, 150/60 achter. Loopt nu zo'n 7mm van de ketting vandaan!
Deze band is bijna 18mm smaller dan de Bridgestone BT023 160/60.


Had zo'n RXF tandwielspacer besteld voor de zekerheid, maar die kan ik nu wel terugsturen :D


Nu alleen nog een nieuw plasticset erop en misschien het frame nog spuiten/coaten. Straks even wat foto's maken buiten in het zonnetje :D
 
7mm is nog weinig, de ketting zal zeker de band raken en maakt er van de mooie kruisjes op...maarja wat geeft dat
 
Dit was de oude band, zat er nog niet lang onder. Deze drukte de ketting naar buiten toen. Behoorlijk veel van de band af gesleten. De band is er nu af en is echt verschrikkelijk dun op die plek, daar had ik geen paar km meer mee kunnen rijden.

Grotefoto-CDACR64D.jpg
 
Ik zou mijn vragen zetten bij het onderhoud van de rest van de motor, altans alles goed checken.

Je bent toch een behoorlijk hersenloze sjonnie, dat als een ketting wordt weggedrukt door de band, dat je hier gewoon mee gaat rijden :X .
 
Vandaag voor het eerst even gaan rijden met de nieuwe banden. Rijdt echt super!!
Alleen werden ze niet goed warm, kwam ik er even later achter dat de bandenspanning veel te hoog was :P 2.2 voor en 2.5 achter.

Heb zo'n 70km gemaakt om even uitgebreid te testen. Ketting raakt de band gewoon niet :D

11692605_912021115523796_2369819258069420690_n.jpg
 
+/- 100kg

Komt goed los van de grond bij drempels :D
Ook wheelies is geen enkel probleem, is alleen nog heel erg oefenen. Heel anders dan bij een racer, dus moet nog goed oefenen :P
 
Vandaag voor het eerst even gaan rijden met de nieuwe banden. Rijdt echt super!!
Alleen werden ze niet goed warm, kwam ik er even later achter dat de bandenspanning veel te hoog was :P 2.2 voor en 2.5 achter.

Heb zo'n 70km gemaakt om even uitgebreid te testen. Ketting raakt de band gewoon niet :D

[afbeelding]
Die achterbrug.. waarom hebben ze die gepolijst... '( '( '(
 
108 droog zag ik net ergens op een specsheet, 10 kilo vloeistof, wielen en voorrem wegen ook wat meer als standaard. Ik denk dat'ie wel over de 120 gaat hoor
 
Volgens de specs is het 2003 model 102kg. (het is een 2003, maar met de kappen van een 2008)
Had eerlijk gezegd de vloeistoffen niet meegerekend. Dus zal wel rond de 120 zijn denk ik met alle vloeistoffen en volle tank :P

Ga 'm waarschijnlijk volgende week even laten wegen bij het RDW, want het gewicht staat verkeerd op kenteken. Staat 220kg leeggewicht op kenteken...


Geen flauw idee waarom de achterbrug gepolijst is.
De plannen zijn een volledig zware plasticset erop. Graphics ben ik nog bezig met ontwerpen.
Frame wil ik helemaal laten coaten, maar dat zal pas tegen de winter zijn, wil er nu nog veel op rijden :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan