Nieuwe bike: XJ 600

SjoerdKuiper

MF'er
26 mei 2004
32
0
Maassluis
Hallo forummers,

Ik heb een nieuwe bike gekocht, een XJ600 uit 1986. M'n nickname klopt dan ook niet meer, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan wijzigen. Toen ik een nieuwe account probeerde aan te maken, kreeg ik de melding dat er al een account was op mijn mailadres.

Ik heb m voor €575,- gekocht, nieuwe accu ingezet, remklauw weer gangbaar gemaakt en olie en filters vervangen. Nieuwe kettingset is onderweg (www.roukema.nl, 140 euro) met een Haynes wphb.

Nu even wat vragen: hij is erg slap geveerd, en slaat een beetje door op slecht wegdek. Achter is iets (demping, veerspanning, geen idee) instelbaar (stand 1 t/m 5) stond op 4, maar reed beter op 1 :? Ik dacht hoe hoger en meer kracht hoe stijver de wegligging, maar niet dus. Wie weet hoe het werkt?

Hij houdt ook erg in bij lage toeren (2500/4000) bij het optrekken, maar eigenlijk alleen in de eerste versnelling. In z'n vrij klimt hij redelijk soepel in de toeren. Bij wegrijden in z'n 1 klinkt hij slecht en trekt ook rot, alsof hij op 3 cilinders loopt.

Laatste probleem is de versnellingsbak, hij voelt erg 'ruim', je moet hele grote slagen maken om te schakelen, en alleen bij hoge toeren kan het echt soepel. Kan ik die schakelweg aanpassen of weet iemand op wat voor probleem dit duidt?

Groet en alvast bedankt,

Sjoerd
PS: Ben verder wel tevreden hoor, van 2 naar 4 cilinders, van 43 naar 73 PK... :]
 
Hee bedankt, ik heb mijn wijzigings verzoek ingediend...
Ik ben mijn nieuwe bike nog een beetje aan het leren kennen, maar is wel een grote vooruitgang, vooral op de rijksweg.
 
Er kijkt niet zoveel volk in deze toermachines topic.
ALLE vragen ivm techniek horen in de hoofdtopic "techniek"
Algemene vragen en boodschappen komen meestal terecht in de hoofdtopic "algemeen"
btw:
Profisjat met je XJ600 hé ... hou em goe en verslijt hem wel :]
 
Jammer dat dit deel weinig gelezen wordt!

Ik zal mn technische vragen elders opnieuw stellen!

Bij deze het piccie!

img_3248klein.jpg
 
Hallo Sjoerd,

Leuke xj, en in de kleur rood zwart, probleem loze motor en bij normaal onderhoud
kan hij een hoge km stand bereiken. Een keer de kleppen stellen en de carb,sychroniseren zal het blok mooi rond doen lopen.De uitlaat van jouw leeftijd motor kan wat roest gevoelig worden . Maar met hamerlite metaal verf kan dat simpel op gelost worden .Met een goed resultaat uiteigen ervaring .
Kijk ook eens op het topic BRIKKEN en KLASSIEKERS onder het (grote xj-xs topic)
daar zal je meer xj liefhebbers tegen komen en dus meer over je xj teweten krijgen.
veel plezier met je motor.
 
Hee bedankt voor de compli's. Inmiddels heb ik er het een en ander aan gedaan (nieuwe ketting+tandwielen en nieuwe, kleinere knipperlichten) die Haynes boeken zijn grandioos, veel beter dan het Nederlandse Hondaboek dat ik voor mn CB400N had.

Ik heb idd gelezen in het grote XJ/XS topic, jammer dat ik toch weer naar het brikken en klassiekers gedeelte moet.... Dit is toch wel een twijfelgeval? :?
En wat zijn er veel versies van XJ/XS.... tsjemig!

Ik zit qua nakijken nog een beetje aan te hikken tegen zaken als kleppen stellen en carbs sunchroniseren vanwege de kosten. Paar uur werk = paar honderd euro! Staat slecht in verhouding tot de aanschaf en m'n inkomsten ;)
De kleppen hoor ik niet en hij loopt op toeren wel mooi. Synchroniseren, mawh.. misschien. Voorlopig houd ik het even bij een expiriment met zo'n schoonmaakgoedje door de benzine. En luisteren naar de nokasketting...

Het nieuwe probleem is mn snelheidsmeter, maar ik zal dat alleen verder melden in het technische gedeelte!

Groet en bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan