Nieuwe brandstofstickers in de EU

Ik had een mail naar BP gestuurd met de vraag of er nu in BP Ultimate 5% Etanol zit gezien deze stikker er op zit kreeg dit als antwoord...

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw vraag en interesse in onze Ultimate 98 brandstof.

BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98.

De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzines zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte.

De Euro95 van BP bevat 5% Ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is 95.

De Ultimate 98 van BP bevat geen ethanol en heeft een octaangetal (RON) van 98.

De Ultimate 98 benzine is ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (Turbo charged, verhoogde compressie verhouding) maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ontwikkeld waren voor loodhoudende benzine. (Deze hadden een RON van 98).

BP Ultimate 98 is dus zeker geschikt voor uw voertuig.

Zowel de euro 95 en 98 hebben bij ons ook een e5 sticker.

Dit komt doordat de 95 maximaal 5% ethanol bevat en voorlopig nog geen 10%.

De 98 bevat geen ethanol en dit blijft voorlopig ook zo. Maar vanwege de regelgeving en vanwege het feit dat er geen E0 stickers beschikbaar zijn is er besloten om er voorlopig E5 stickers op te plakken.

In de bijlage vind u meer informatie over de nieuwe stickers.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Ultimate 98 is dus prima voor de winterstalling.
 
wat ik me afvraag is hoelang e5 benzine of BP ultimate/Vpower nog blijft bestaan ? Of moet je straks pompen gaan zoeken die het nog leveren ?
Pomphouders zitten niet te wachten op een derde opslagtank in de grond te plaatsen.
Op EU verband gaan ze nu snel doordrukken ivm met uitstoot. Het is al minuten over 12 volgens milieu specialisten.
Als ik kijk bij e10 check en dan bij aprilia dan wordt je daar niet blij van. Blijkbaar hebben ze bij Aprilia behoorlijk lopen slapen bv TuonoV4 niet geschikt ? Je kunt wel ethanol killers gaan toevoegen "Ethanol killer EPS Millers" maar daar zit ik niet op te wachten. Rij zelf Falco die ook niet geschikt is zeker al niet vanwege de kunststof tank .
 
wat ik me afvraag is hoelang e5 benzine of BP ultimate/Vpower nog blijft bestaan ? Of moet je straks pompen gaan zoeken die het nog leveren ?
Pomphouders zitten niet te wachten op een derde opslagtank in de grond te plaatsen.
Op EU verband gaan ze nu snel doordrukken ivm met uitstoot. Het is al minuten over 12 volgens milieu specialisten.
Als ik kijk bij e10 check en dan bij aprilia dan wordt je daar niet blij van. Blijkbaar hebben ze bij Aprilia behoorlijk lopen slapen bv TuonoV4 niet geschikt ? Je kunt wel ethanol killers gaan toevoegen "Ethanol killer EPS Millers" maar daar zit ik niet op te wachten. Rij zelf Falco die ook niet geschikt is zeker al niet vanwege de kunststof tank .

Ik verwacht zelf nog zo'n jaartje of 5 .

Alhoewel, of was het iets van 2021?
 
Had ministerie geschreven maar daar wordt je ook niet wijzer van behalve een stom standaard antwoord dat in 2050 alle benzine voertuigen elektrisch rijden.
Het zou zomaar kunnen door de druk van de EU dat in 2020 alleen nog e10 verkocht mag worden. En misschien sporadisch ergens nog een pomp voor oldtimers en niet geschikt e10 benzine te koop is . Zijn ze gelijk van die oude vervuilende voertuigen af. Ben bang dat er zo gespeeld gaat worden.
 
Overal waar ik tank kom ik enkel E5 stickers tegen. Ook bij de Euro 95.
BP en Shell tot nu toe.
 
Overal waar ik tank kom ik enkel E5 stickers tegen. Ook bij de Euro 95.
BP en Shell tot nu toe.
Inderdaad, de Tango waar ik vanochtend was, ook E5 op de Euro98. Dat zou dus ook kunnen betekenen dat er helemaal geen ethanol in zit. Echt duidelijk is het er vooralsnog dus niet van geworden. :X

Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw bericht. Het klopt inderdaad dat beide producten de sticker E5 hebben gekregen en dus tot een max van 5% bio-ethanol als toevoeging mogen hebben. Super98 heeft 0% toevoeging.
Met vriendelijke groet, Tango
 
Laatst bewerkt:
Had ministerie geschreven maar daar wordt je ook niet wijzer van behalve een stom standaard antwoord dat in 2050 alle benzine voertuigen elektrisch rijden.
Het zou zomaar kunnen door de druk van de EU dat in 2020 alleen nog e10 verkocht mag worden. En misschien sporadisch ergens nog een pomp voor oldtimers en niet geschikt e10 benzine te koop is . Zijn ze gelijk van die oude vervuilende voertuigen af. Ben bang dat er zo gespeeld gaat worden.

De oldtimers blijven toch wel rijden. Dan gaat het net als bij de loodhoudende benzine.
De ene groep denkt dat er loodvervanger bij moet en doet dat en blijft lekker door rijden.
De andere groep denkt ik zal eerst eens kijken wat er gebeurd en blijft ook lekker door rijden.

Ik verwacht niet dat er mensen hun auto voor weg doen. Op E10 doet een oldtimer het ook gewoon, en als er iets kapot gaat dan maak je dat. Voor alles is een oplossing.
 
Ik verwacht eigenlijk zelf dat we nu in een overgangsperiode zitten.
Tankstations hoeven nu nog geen E10 aan te bieden , en over een paar jaar moet het.
En dan mogen tankstations zelf kiezen, of een extra tank erbij, of E5 weg en alleen E10.

Het is alleen wel weer raar dat Brussel oogkleppen opheeft.
Duitsland heeft al een aantal jaren E10, en daar word het steeds minder populair.
Ik was pasgeleden nog in Alstätte, en daar was een dieselpomp met daarnaast E5 en daar weer naast weer E5.
Ik vond dat vreemd en de mevrouw achter de balie zei dat E10 bij hun tankstation uit de gratie was, het werd bijna niet meer getankt.
Toen hebben ze er maar een E5 pomp van gemaakt, dus idd 2 x E5 naast elkaar. En daarnaast diesel.

Dus oogkleppen in Brussel, ze drukken gewoon door.
 
Bij de falco gaat met e10 de tank opzetten is van kunststof en het brandstof systeem is totaal niet geschikt voor e10. Ff maken zit er niet in. We wachten wel af ..... 😉
 
Bij de falco gaat met e10 de tank opzetten is van kunststof en het brandstof systeem is totaal niet geschikt voor e10. Ff maken zit er niet in. We wachten wel af ..... 😉

Het gaat niet vanzelf nee, maar als er ooit alleen nog maar e10 is dan worden er oplossingen gevonden.
Een coating voor de kunststof tank bijvoorbeeld. En het brandstofsysteem wat 'totaal' niet geschikt is zal uiteindelijk alleen over een paar rubbertjes en afdichtingen gaan?
 
misschien...

maar het kan ook nog zijn dat de roverheid de definitieve switch nog even lengt....

artikel is van wat jaartjes terug, maar laat wel zien hoe degenen die zuinig zijn op hun voertuigen erop reageerden
zal me niks verbazen als dit hier ook gaat gebeuren...
vraag me overigens wel af of E10 bij onze buren nu geaccepteerd is, of nog steeds gemeden word...
 
misschien...

maar het kan ook nog zijn dat de roverheid de definitieve switch nog even lengt....

artikel is van wat jaartjes terug, maar laat wel zien hoe degenen die zuinig zijn op hun voertuigen erop reageerden
zal me niks verbazen als dit hier ook gaat gebeuren...
vraag me overigens wel af of E10 bij onze buren nu geaccepteerd is, of nog steeds gemeden word...

Hier in D zie ik zelden mensen E10 tanken. Toch heb je eigenlijk overal de keuze uit E10 en een variant met minder/geen ethanol. De E10 is doorgaans een paar cent goedkoper. Er zijn vast wel mensen die daar gevoelig voor zijn. Maar voor zover ik uit de Duitse nieuwsbronnen begrijp, neemt het aantal E10-tankers eerder af dan toe.
 
misschien...

maar het kan ook nog zijn dat de roverheid de definitieve switch nog even lengt....

artikel is van wat jaartjes terug, maar laat wel zien hoe degenen die zuinig zijn op hun voertuigen erop reageerden
zal me niks verbazen als dit hier ook gaat gebeuren...
vraag me overigens wel af of E10 bij onze buren nu geaccepteerd is, of nog steeds gemeden word...

In Belgie wordt volop E10 getankt. Het is dat of de premium die doorgaans 0.15€ duurder is per liter. Mijn GS maakt er geen problemen van.
 
Overal waar ik tank kom ik enkel E5 stickers tegen. Ook bij de Euro 95.
BP en Shell tot nu toe.

Hier in Assen is Euro95 bij Shell E10 en Vpower E5. Bij de Tango is Euro95 E5. Ben benieuwd of die stickers dan wel juist zijn gezien de prijsverschillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan