Nieuwe brandstofstickers in de EU

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Vanaf 12 oktober komen er nieuwe brandstofstickers om de aanduiding van verschillende soorten brandstoffen gelijk te trekken in de EU. Het lijkt er ook een beetje op dat ze het octaangetal langzaam willen verbergen. Meerendeels van de motoren zullen wel lopen op 95 of E10, alleen denk ik dat de E5 ook gaat verdwijnen en E10 zal worden net als in Belgie

Brandstofstickers
Vanaf 12 oktober 2018 moeten tankstations brandstofstickers plaatsen op hun pompen. Ook nieuwe voertuigen krijgen vanaf dan zo’n sticker (in het onderhoudsboekje en in de tankklep) om aan te tonen welke brandstof geschikt is. Het gaat om auto’s, bestelbussen, bussen, trucks, brom- en snorfietsen en motorfietsen.
Europese richtlijn
De verplichting komt voort uit de Europese Richtlijn Infrastructuur Alternatieve Brandstoffen en geldt in de hele Europese Unie. Aan de brandstofsticker ziet de consument welke brandstof geschikt is voor zijn of haar voertuig. Vooral bij het tanken in andere EU-landen is dat handig, aangezien daar vaak andere talen en merknamen op de pomp staan.

Brandstofstickers benzine
De brandstofsticker voor benzine is zwart-wit en heeft een ronde vorm. Het getal na de E geeft het maximumpercentage biocomponenten aan dat erin verwerkt mag zijn. Biocomponenten worden toegevoegd om de uitstoot van kooldioxide (CO2) te verminderen. Ze zijn gebaseerd op ethanol en gemaakt uit plantaardige grondstoffen.

brandstofsticker-benzine.jpg

Er komen steeds meer pompen waar naast de gewone benzine (aangeduid met de sticker E5), ook benzine met een ethanolgehalte van maximaal 10% getankt kan worden (E10-sticker). Ook kunt u een E85-sticker aantreffen. E85 is alleen geschikt voor voertuigen met een zogenoemde flex fuel motor.
Let op: de sticker met de E-waarde is geen vervanging voor de aanduiding van Euro 95 en Euro 98. Bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als het zogenoemde octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp.
Brandstofstickers diesel
De brandstofsticker voor diesel is zwart-wit en heeft een vierkante vorm. Het getal na de B geeft het maximumpercentage specifieke biodiesel-compontenten aan dat erin verwerkt mag zijn.

brandstofsticker-diesel.jpg

Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. Voor nieuwe dieselsoorten, zoals B10, B100 en XTL, is het raadzaam bij uw dealer of de fabrikant na te gaan of deze geschikt zijn voor uw voertuig. XTL geeft aan dat de brandstof synthetisch is en niet van ruwe aardolie is gemaakt.
Brandstofstickers gas
De brandstofsticker voor gas is zwart-wit en heeft een ruitvorm. De letters in de ruit geven aan welk type gas getankt kan worden.

brandstofsticker-gas.jpg

Naast LPG en CNG zijn er steeds meer pompen waar u waterstof (H2) of LNG kunt tanken. Kijk dus goed welke sticker op de pomp staat.
Meerdere stickers
Een voertuig kan over meerdere brandstofstickers beschikken, bijvoorbeeld E5 én E10. Dat betekent dat het voertuig geschikt is voor beide brandstoffen. Daarnaast hebben benzineauto’s op de klep van de tankdop vaak nog een sticker met het zogenoemde octaangetal (95 of 98).

Geen sticker op uw voertuig en in het onderhoudsboekje
Heeft u een voertuig van vóór 12 oktober 2018? Dan is deze waarschijnlijk nog niet voorzien van een brandstofsticker. Vraag in dat geval bij twijfel aan de dealer of fabrikant van uw voertuig welke brandstof geschikt is.

Bron: Brandstofstickers
 
Hier wordt de brandstof stiekem veranderd, omdat ze bang zijn, dat we net als in Duitsland die E10 meuk niet willen.
 
Ik vind het vreemd dat ze twee zaken die niks met mekaar te maken hebben, namelijk het ron-getal en percentage ethanol met mekaar gaan linken.
euro 95 was/ is er met 5% ethanol in NL en 10% in België, nu wordt dat allemaal E10.
Ik dacht dat Euro 98 in België geen ethanol bevatte, nou binnenkort blijkbaar dus wel.
 
Lekker spul dat e 10 ivm de aantasting van onderdelen die niet van ethanol houden.
Hoe dan ook verplicht door gedrukt.
Werkt natuulijk wel goed om de oudere brandstof motoren uit te roeien.
 
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..

Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.

Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker:?

Wie leert mij bij?
 
De brandstof veranderd zelf niet, er wordt alleen een sticker BIJ geplakt op de pomp.

Dat is om alle toeristen te helpen die vergeten zijn om thuis te controleren hoe de euro95 heet in het land waar ze naar toe zijn gereden en vergeten zijn om de data bundel voor geheel europa te activeren of er niet aan denken om te gaan googelen als ze bij het tankstation staan. Benzine is al een beste tijd gestandaardiseerd voor de STANDAARD producten, ofwel, wat wij euro 95, euro 98 en diesel noemen.

Als je een auto of motor hebt die er door naar de kloten kan gaan dan moet je deze aanpassen voor of nadat die de rubber dichtingen heeft vernachelt of moet je speciale brandstoffen gaan kopen.

db
 
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..

Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.

Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker:?

Wie leert mij bij?

Uiteindelijk wordt de E10 in Nederland in een korte periode bezine met 10% ethanol
toevoeging door de strot geramd.

Dus meer kosten voor mijn gezin. Mijn ZZR1100C "92, de BMW E36 uit "99en mijn Renault Vel Satis (3.5 ltr van Nissan zit erin) uit "02 pruimen de 10% ethanol niet.😈. Wordt op alle info sites afgeraden.
Er is in mijn stad maar 1 tankstation (Lukoil) waar ze de euro 98, straks E5 verkopen en daar zal het wel druk worden.Lukoil is Russische maatschappij, dat dan weer wel.

We worden wederom genaaid waar we bij staan.🤬
 
Laatst bewerkt:
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..

Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.

Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker:?

Wie leert mij bij?

Jong beest zegt niets.
Mijn Aprilia Shiver van 2008 mag geen E10.
De Tuono V4 ook niet.
Dat zijn toch jonge beestjes lijkt me.
(bron) http://e10check.wpengine.com/
 
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Over de grens is E10 met 10%
95 wordt E10 worden en 98 wordt E5
Terwijl (naar mijn weten) juist E10 met de 10% is..

Snap er weinig meer van.
Blij dat ik een relatief jong beestje heb, wat beide goed vindt.
En ook leuk, als je voertuig van na 2000/2001 is kan je E10 tanken/
Maar wat nu als je een bv Astra heb uit '99???
Is dit dat spontaan een ander blok als het 2002 model????
Dacht het niet.

Iets met leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker:?

Wie leert mij bij?

E5 en E10 bevatten straks overal maximaal 5 en 10 procent bio-ethanol, ze willen de benamingen in de EU gelijk trekken.
De bestaande benamingen Euro95 en Euro98 blijven ook in gebruik om het aloude ‘octaangetal’ van benzine aan te duiden.
Dat zegt iets over hoe de benzine zich in de motor gedraagt, en 95 en 98 blijven vermeld bij de pomp tot we het allemaal snappen.
 
Helemaal los van hoe ik hier (met voornamelijk voertuigen van vóór 2003 in de garage) over denk... In het NRC stond een citaat van een woordvoerder van het Ministerie van I en W:
„Er wordt niks vervangen”, aldus een woordvoerder. „En het verandert nu ook niks aan wat er in de pomp zit.”

Nu niet, maar wanneer wel?

Ik tank overigens eigenlijk nooit meer benzine in Nederland (hier in Duitsland is het een stuk goedkoper :P), maar heb je in Nl aan de gemiddelde pomp ook de keuze uit E10 en de aloude 'Euro 95' (met minder ethanol)?
Zo ja, dan zou ik wel benieuwd zijn naar de verbruikscijfers en gegevens over werkelijke (aantoonbare) schade aan voertuigen veroorzaakt door de ethanoltoevoeging (bijv. van wegenwacht, garagebedrijven).
 
@kuncing
In diverse Europese landen - vooral in Duitsland, Frankriijk en België - bieden tankstations met bio-ethanol aangelengde benzine aan. Ook in Nederland zal dat steeds vaker het geval zijn. Dit type brandstof wordt aangeduid met E5, E10 of E85. De E staat voor ethanol, het getal voor het percentage toegevoegde ethanol.

Komt E10 ook naar Nederland?

Ja, E10 is natuurlijk nu ook al op sommige plekken verkrijgbaar maar we bedoelen hier dat er ook in Nederland een verplichting zal komen. Dat houdt in dat tankstations verplicht E10 moeten aanbieden. Het tijdspad voor die verplichting is nog niet helemaal uitgestippeld maar de staatssecretaris heeft recent uitgesproken dat dit voor 2020 zal zijn.

Zoals het er nu naar uit ziet zal de verplichting in Nederland niet inhouden dat Euro95 vervangen wordt door E10 maar mogen Euro95 en E10 naast elkaar worden aangeboden. Dat het mag wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren.
 
Kymco gaf vandaag op Facebook al aan dat vanaf nu E10 niet meer getankt mag worden, alleen nog E5. Dan denk ik dat er iets mis is gegaan bij R&D en ze nooit één en ander hebben aangepast aan rubbers etc. Op mijn 2018 Suzuki Address 110 staat al netjes een E10 sticker. Toch eens kijken hoe zuinig die 113cc'er is als ik er E5/Euro98 in gooi, zodra het motortje is ingereden en ik mijn eigen rijstijl er aan kan geven (lees; vol gas).
 
@kuncing
In diverse Europese landen - vooral in Duitsland, Frankriijk en België - bieden tankstations met bio-ethanol aangelengde benzine aan. Ook in Nederland zal dat steeds vaker het geval zijn. Dit type brandstof wordt aangeduid met E5, E10 of E85. De E staat voor ethanol, het getal voor het percentage toegevoegde ethanol.

Komt E10 ook naar Nederland?

Ja, E10 is natuurlijk nu ook al op sommige plekken verkrijgbaar maar we bedoelen hier dat er ook in Nederland een verplichting zal komen. Dat houdt in dat tankstations verplicht E10 moeten aanbieden. Het tijdspad voor die verplichting is nog niet helemaal uitgestippeld maar de staatssecretaris heeft recent uitgesproken dat dit voor 2020 zal zijn.

Zoals het er nu naar uit ziet zal de verplichting in Nederland niet inhouden dat Euro95 vervangen wordt door E10 maar mogen Euro95 en E10 naast elkaar worden aangeboden. Dat het mag wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren.
Als je dan toch tekst aan het kopiëren bent maak de alinea dan in ieder geval even af:
De meeste tankstations hebben 2 ondergrondse opslagtanks voor benzine’s, nu vaak één voor euro 95 en één voor een Premium Brandstof met octaangetal 98. Een extra opslagtank plaatsen is behoorlijk prijzig en zeker niet alle tankstations zullen die investering kunnen of willen doen. Dan wordt het kiezen of ze naast E10 een premium brandstof of euro95 willen aanbieden.
En noem je bron, dan kan iedereen het hele verhaal lezen ;)
 
Als je dan toch tekst aan het kopiëren bent maak de alinea dan in ieder geval even af:

En noem je bron, dan kan iedereen het hele verhaal lezen ;)

Vraag dan ook niet naar de bekende weg als je zelf weet hoe je iets op moet zoeken.;)
 
Wat een blinde paniek weer.
Euro95 kan gewoon E5 zijn en dat zal hier in Nl ook gewoon zo zijn want hier mag E10 wel verkocht worden maar is het niet verplicht.
Euro98 mag tot 5% ethanol bevatten maar het is bij deze niet verplicht zoals bij de 95 (ik dacht dat de gewone Euro95 tot 7% ethanol mag bevatten maar het moet tenminste 5% zijn).
In Belgïe is de normale Euro95 er echt uit en is vervangen voor de E10.
Helaas zijn de brandstofleveranciers niet bepaald open en duidelijk over de hoeveelheid ethanol in de premium brandstoffen. Ik kom eigenlijk nergens meer een kale Euro98 tegen want dan zijn allemaal de V-power. Ultimate, excelium en hoe ze ook maar mogen heten maar ik kan nergens eenduidig een antwoord vinden op de hoeveelheid ethanol die er al dan niet in zit.
De stickers zijn er dus alleen om niet alleen de E10 zo aan te geven maar ook de E5 ter bevestiging dat je de goede hebt.
 
Euro95 hoeft inderdaad geen 10% te zijn en in de meeste gevallen zal dat ook niet zo zijn, maar op den duur wel. En wanneer is op den duur? En bij de ene pomp dan al wel en bij de ander nog niet. In dat geval als je blok er niet tegen kan zou ik Euro98 / E5 tanken. Al mijn spul op wielen heeft er in elk geval geen last van.
 
Een ander nadeel van E10 is dat het duurder is,in België is het verschil tussen E10 en 98 een
stuk kleiner geworden dan het was tussen de gewone 95 en 98.
 
Ik ben net nog bij mijn VW garage geweest voor winterbanden.
Nu heb ik ook het probleem dat mijn golf 1600 uit 2002 slechter loopt op E5 en E10.
Er zit echt een zware dip bij de 5500 toeren, vooral als ik E10 heb getankt, in mindere mate bij E5 en met super98 of een Premium is de dip bijna niet meer merkbaar.
Ook loopt het blok met Premium mooier en soepeler rond, het lijkt net of er ook meer vermogen is.

En dat klopte ook zei de garagehouder. Tank maar gewoon E98 want die andere troep lust ie niet.
Er zijn ook gewoon héél veel problemen met E10 en zelfs bij het tanken van E5 bij relatief jonge auto's.
Hij had van de week nog weer iemand gehad met een golf uit 2007 en die liep slecht.
Garagehouder zegt gooi er maar gewoon 98 in, dan zijn de problemen over.
Die beste man van de auto geloofde dit natuurlijk niet want de auto was uit 2007, dus E5 moest toch wel kunnen?
Not.

Geloof dus allemaal die lulverhalen niet van fabrikanten en overheid.
Als de motor slecht loopt moet er gewoon een betere en duurdere benzine in.
Tenminste, probeer het eens gewoon een aantal tankbeurten. En trap die auto of motor eens geregeld lekker hoog in de toeren, tot dicht aan het rooie gebied.

Mijn Kawa Z750 uit 2008 loopt trouwens wel gewoon goed op E5 en E10.
Geen merkbare veranderingen als ik er Premium ingooi.
 
Laatst bewerkt:
Beetje raar maar in Euro 95 zit al jaren een 5% ethanol........ Dus sinds wanneer loopt ie dan slechter? Na de nieuwe aanduidingen?
 
Geen idee.
Heb de auto sinds begin 2017. Was een snelle koop omdat van de andere de koppakking eruitgeblazen was.
Ik had toen ook al een paar maanden rugproblemen wat uitstraalde naar de benen.
Een week na de koop ging het echt niet meer op he werk en ben ik de "ziektewet" ingegaan. Heb dus in de garantieperiode bijna niet gereden, alleen het hoognodige zoals naar he ziekenhuis voor foto's, en therapy enz.

Achteraf bleek er van alles aan deze auto te mankeren wat wel grotendeels opgelost is.
Maar ik ben nog niet helemaal tevreden over een aantal dipjes in de powerband.
Volgens de garage ben ik een echte motorrijder en verwacht ik te veel van een 1600 Golf uit 2002 met 2ton op de teller.
En hij zegt dat er gewoon het ouderwetse 98 in moet.

Dus de auto heeft al Vanaf het begin "slecht" gelopen.
Gaskleppenhuis is schoongemaakt, de katalysator was kapot, er zat een grote deuk in de uitlaat net voor de katalysator enz enz.
Maar er mist nog steeds wat koppel/vermogen naar mijn idee. Het kan beter.


Oja, de dip bij 5500 toeren was ook normaal volgens de garagehouder. Was het karakter van de injectie uit 2002.
Dit is nog een blok wat traag is tot de 3500 toeren, daarna komt het maximale vermogen erin en bij 5500 toeren zit er even een dip.
En die dip is beduidend minder met 98 of een Premium brandstof, ben ik nu net achter.
 
Laatst bewerkt:
Een auto doortrekken over het dipje bij de 5.500 toeren :? dat zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Met de motor rij ik wel sportief, maar met de auto.. boeie die >1.000 kilo trage hokken. :+
 
Laatst bewerkt:
Zo n ouwe ongeblazen benzineblok is ook traag. Destijds loste je dat op door een 6 cilinder te rijden om 0-100 tijden te halen onder de 9 seconden.

Nu is mijn 1.4 TSI net zo snel als mn oude bmw 323TI met een 2.5 liter 6 in lijn. Echter loopt de golf 1 op 14 en de BMW toen 1 op 9.

Tegenwoordig voelt zo n auto ook traag aan omdat zowat alle autos op de weg een turbo hebben.
 
Een auto doortrekken over het dipje bij de 5.500 toeren :? dat zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Met de motor rij ik wel sportief, maar met de auto.. boeie. :+

Jonge, ik rij nu woonwerk in Duitsland.
Daar is het 100 ipv 60 in Nederland.

En er kwam bij dat het zaakje waarschijnlijk dichtgekoold zat door de deuk en de katalysator die in stukken in de doorgang lag.
Motorblok is nu helemaal losgekomen de laatste weken.
 
Zo n ouwe ongeblazen benzineblok is ook traag. Destijds loste je dat op door een 6 cilinder te rijden om 0-100 tijden te halen onder de 9 seconden.

Nu is mijn 1.4 TSI net zo snel als mn oude bmw 323TI met een 2.5 liter 6 in lijn. Echter loopt de golf 1 op 14 en de BMW toen 1 op 9.

Tegenwoordig voelt zo n auto ook traag aan omdat zowat alle autos op de weg een turbo hebben.

:t:t
0-100 +/- 8seconden.
Beestje woog 1040 kg, met +/- 180pk (wat er nog van over was dan:'))
 
Terug
Bovenaan Onderaan