Nieuwe brikker erbij! z650

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
2
Hey allemaal,

Ik wilde graag naast mijn husqvarna supermotard een wat betrouwbaarder oldtimertje hebben, zodat ik ook kan rijden wanneer ik dat wil en niet wanneer de husq dat wil ;) De husq ligt nu overigens uit elkaar vanwege complete revisie.

Dus heb ik vorige week een z650 gekocht voor een leuk prijsje :) Uit 1977, 45000km op de teller, maar de kopbouten zijn los geweest, dus dat zal wel niet kloppen. Dit is mijn eerste 4-cilinder na drie 1-cilinders.
full


Ik heb hem nog niet geprobeerd te starten omdat ik eerst de olie wil vervangen, huidige oliepeil is veel te laag en wil ik dus gelijk vervangen, accuutje erin enz.

Ik wil bij louis.de wat spullen (oliefilter, accu en dergelijke) bestellen maar er is keuze uit 3 z650's: de z650B-C, z650B-B, z650B-A. Mijn framenummer begint met kz650B en dan de cijfers, welke versie heb ik?

Helaas heb ik geen werkplaatshandboek en deze is ook niet aanwezig op de bikevouwerserver. Dus ik heb een paar vraagjes. Waar zit het oliefilter in dit blokje, ik neem aan onderin het blok bij de aftapbout? Er zitten onder het blok 2 bouten, welke daarvan is de aftapbout :P De olie is neem ik aan gewone 10w40 halfsyntheet of gaan we voor mineraal? Benzine 95 ongelood?

Hoop dat jullie wat antwoorden hebben. Ik ben in ieder geval blij met mijn brikje.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een foto'tje van de andere kant:
full


En ja, er zit een honda K7 uitlaatje op :+
 
Ik zie daar in die kist een WPH, niet de juiste??

Gefeliciteerd met je brik overgens :}

Dank je :) Op de foto is inderdaad de goede werkplaatshandboek te zien, maar deze wilde de verkoper er niet bij doen, omdat hij zelf nog een z650 en een z750 had staan. Beetje misleidende foto :)
 
Hee leuk dingetje!

ik zoek nog een uitlaat voor een Z650 uit '77 iemand een idee wat er nog meer onder gehangen kan worden? ik had al iets gehoord van een marshall oid..

ow ja, van harte met je brik!! :) rijden best veel mensen nog op Z650-750-900's zie ik zo..

 
Ik heb even gegoogled en ben erachter dat ik een B1 model heb. Dus gelijk even wat spulletjes bij louis besteld om het blokje te laten lopen. Ik heb overigens voor de halfsyntheet 10w40 gekozen. :)

Heeft iemand nog toevallig passende remleidingen liggen voor dit model met 2 schijfremmen voor? :)
 
zo te zien zitten er geen stalen pijpjes meer op de remklauwen. Gaan we toch gewoon voor indraai-aansluitingen.. 85 Euro voor 2 vanaf de rempomp, 107 Euri voor 3-delig als origineel.

Mail maar ff via site of profiel.
Greetz, Noud
 
dubbel.
MF is ineens traag, iedereen om klokslag 12 aan het mf-en ipv boterhammetjes eten ? :+
 
Ik heb hem nog niet geprobeerd te starten omdat ik eerst de olie wil vervangen, huidige oliepeil is veel te laag en wil ik dus gelijk vervangen, accuutje erin enz.
Vooral met dit kouwe weer zal er ouwe meuk/olie achterblijven, zonde van je verse nieuwe olie. mss een idee om het ff aan te vullen met goedkope/afgewerkte olie en dan ff paar minuten rijden?
 
Vooral met dit kouwe weer zal er ouwe meuk/olie achterblijven, zonde van je verse nieuwe olie. mss een idee om het ff aan te vullen met goedkope/afgewerkte olie en dan ff paar minuten rijden?


de WAT ?? |( ...ik zou gewoon goede olie nemen..van luis..mineraal...evene en paar honderd km's mee rijden en dan verv ersen..dat twee keer voordat je eventueel een betere halfsyntheet erin gooit. Maar goedkope/afgewerkte olie.. :X
 
de WAT ?? |( ...ik zou gewoon goede olie nemen..van luis..mineraal...evene en paar honderd km's mee rijden en dan verv ersen..dat twee keer voordat je eventueel een betere halfsyntheet erin gooit. Maar goedkope/afgewerkte olie.. :X
Leer lezen.
 
Het oliepeil is zo laag dat ik geen olie in het glaasje kan zien. Dus ik denk dat ik sowieso even ga kijken hoeveel erin zat, verversen en 20km verder nog een keertje. Ik heb toch een 4-set oliefiltertjes en gelijk 8 ltr. olie besteld. Is geen probleem :) Olie zit er al minstens 1,5 jaar in (schatting).

Spatbordje ligt trouwens in het bakje met de onderdelen, dus zit er wel bij. Net zo als de knipperlichten en het achterlicht :)

@Dutch: Bedankt voor je aanbieding. Ik ga even rond kijken wat die dingen kosten, ik laat het wel weten via de mail of ik een setje van je hebben.
 
Hoi, de oude Z's rijden het beste op dikke minerale olie.
Goed dat je lekker veel litertjes hebt gekocht, uit ervaring weet ik dat je regelmatig moet bijvullen. Geen probleem hoor een beetje olieverbruik, maar zorg wel dat er altijd voldoende olie inzit !!
De z650 hebben een krukas en drijfstangen in glijlagers en die willen nog wel eens vastlopen als ze eventjes geen olie zien....

Succes met je brikkie, leuk fietsje !!

GreetZ
 
Hoi, de oude Z's rijden het beste op dikke minerale olie.
Goed dat je lekker veel litertjes hebt gekocht, uit ervaring weet ik dat je regelmatig moet bijvullen. Geen probleem hoor een beetje olieverbruik, maar zorg wel dat er altijd voldoende olie inzit !!
De z650 hebben een krukas en drijfstangen in glijlagers en die willen nog wel eens vastlopen als ze eventjes geen olie zien....

Succes met je brikkie, leuk fietsje !!

GreetZ

Bedankt voor de info, ik zal goed op het oliepeil letten :)

@hulzie: je bedoelt dat hij binnenkort op de server komt te staan. TOP! *O*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, ik zal goed op het oliepeil letten :)

@hulzie: je bedoelt dat hij binnenkort op de server komt te staan. TOP! *O*


zekers doen,...en als advies ,==> HOUDTém<== ign op dat peil en beschouw het maximum oliepeil als minimum.
'k heb zelf drie maal de kz750 en het blok is exact hetzelfde van opbouw als de 650.
Ik rij nu op volsyntheet 10W40 en dat rijdt prima!
Oliefilters zijn voor een groot aantal motoren gelijk....(roukama-parts)
full


in de ZZR1100 en de KZ650/750 gaan dezelfde... :Y
 
Gefeliciteerd met je Z650 ziet er leuk uit,ik ben benieuwd hoe het blok loopt.
succes verder
 
Bedankt allemaal :) Ik ben ook benieuwd hoe het blokje loopt, nog even wachten op de onderdeeltjes uit duitsland. En dan gaan we proberen het blokje aan te krijgen. Moet overigens geen probleem zijn. Accutje vullen en aansluiten, carb's schoonmaken, luchtfilters wassen en inolien, oliefiltertje-olie en trappen maar.
Uiteraard nog even bougies nakijken en dan :]
 
Vandaag even een rontje gereden op me z650 heerlijk,moest wel weer even 4 nieuwe bougies er in douwen maar dat kan de pret niet drukken ga er denk ik volgende week er een electroniche ontsteking in zetten ben ik van al dat geouwehoer af moeten ze beter van lopen als ik het geloven moet,hoop dat het met jou allemaal mee zit met je motor en dat die meteen loopt,hou ons op de hoogte succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan