Nieuwe elektrische motorfiets uit Finland

Two Wheeled Maniac

Sleutelende Student
3 mrt 2014
1.346
488
Delft
Ik ben echt wel een voorstander van een EV motorfiets, ook al heb ik er nog nooit op gereden. Zo'n energica lijkt me echt top. Maar dit soort echt "domme" ontwerpen schiet gewoon niet op. Het is echt alleen een design statement, en dan nog mislukt ook als je het mij vraagt. In de basis is een motorfiets gewoon wel uitontwikkeld. Of er nou batterijen of benzine in moet. Het zijn gewoon 2 wielen, met de juiste spulletjes op de juiste plaatsen TUSSEN die 2 wielen. Als je nu nog denkt dat de aandrijving dan IN een wiel moet snap je het gewoon niet.

Als je bekijkt wat er tegenwoordig mogelijk is met een elektro motortje:
Een iets minder krachtig en daarmee lichter uitvoerinkje en je hebt gewoon een heel potent aandrijvinkje in je fiets. Ook al is het superlicht, dat wil je toch niet als onafgeveerd gewicht in je achterwiel hebben, of ben ik nou gek:)

Later,

Loek
Dat is dan wel weer het ding met EV's. Waarom efficiëntie weggooien? Onafgeveerd gewicht blijft kut, maar de gemiddelde motorrijder heeft daar geen benul van en gaat echt die carbon velgen van z'n leven niet benutten. Dan is zo'n hub-motor prima en het ziet er 'futuristisch' uit. Ik ben wel benieuwd wat die motor weegt met zo'n vermogen. Daarnaast ook wel benieuwd hoe goed de apparatuur tegen de constante trillingen kan die door de band doorgegeven worden eigenlijk.

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
5.054
2.518
Vlaamse Ardennen
Dat is dan wel weer het ding met EV's. Waarom efficiëntie weggooien? Onafgeveerd gewicht blijft kut, maar de gemiddelde motorrijder heeft daar geen benul van en gaat echt die carbon velgen van z'n leven niet benutten. Dan is zo'n hub-motor prima en het ziet er 'futuristisch' uit. Ik ben wel benieuwd wat die motor weegt met zo'n vermogen. Daarnaast ook wel benieuwd hoe goed de apparatuur tegen de constante trillingen kan die door de band doorgegeven worden eigenlijk.
Je hebt duidelijk nog niet met een elektrische fiets met hubmotor gefietst.
Dat is ronduit kut, en die motor weegt nog geen 5kg en draait op een veeeeel lager toerental(snelheid).
Een fiets met middenmotor fietst wel goed.
Hetzelfde bij een motor maar daar wordt het probleem uitvergroot.

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
4.353
2.822
Heerlen
Dat zijn wel goeie vragen, carbon velgen in een "gewone" motorfiets is ook weer zoiets. Of je die gaat benutten is weer iets anders. Maar als ik even kijk naar dat achterwiel zou het mij niks verbazen als het hele ding makkelijk 60Kg weegt en misschien nog wel meer, koper is best zwaar spul. en dat moet er toch wel in.... Dus zomaar je onafgeveerd gewicht met minimaal een factortje 4 verhogen klinkt niet slim. Verder zijn veel krachtige elektromotoren natuurlijk vloeistof gekoeld tegenwoordig, deze ook? zou het ontwerpdrama nog groter maken...

En efficientie weggooien valt toch wel mee met een kettingaandrijving? rendement is wel hoog. Misschien wel hoger dan deze constructie van lagering. Daar ben ik het meest benieuwd naar. Dat soort grote en dunne lagers kosten echt veel geld en of die lang meegaan met dat gerammel de hele tijd...

frank_b

De Stekkeraar 🔌
3 nov 2005
5.517
4.063
De Veluwe
Dat zijn dan ook wel 3 HELE belangrijke punten waarop ze momenteel HEEL VEEL te kort schieten.
In vele gevallen komt daar ook nog het design bij.

Ligt uiteraard aan de gebruiker.
Ik wilde een nieuwe motor:
Offerte van de 1250 GS scheelde eigenlijk niets met mijn huidige Energica. (Beide hoop geld, klopt)
Gewicht van mijn toenmalige VFR1200X was zelfs nog hoger.
Ik kan gewoon heen en weer naar mijn werk, zelf zonder te laden. (130 km retour) dus dat was ook geen probleem.

Voordelen:
Het rijd vele malen beter.
Kan gratis laden op het werk. (hoezo hoge benzine prijs??? )
Design gewoon veel beter dan de GS (Italiaan :9 )
Garage aan huis, laden geen enkel probleem thuis.
woon-werk 90% gebruik.

Kortom in mijn geval een duidelijke en makkelijke keuze.

En ja wanneer je in een appartement in een stad woont en graag toerritten in het weekend maakt zou ik het ook nog niet gedaan hebben.

frank_b

De Stekkeraar 🔌
3 nov 2005
5.517
4.063
De Veluwe
..
Verder zit ik niet op een forum regelmatig mijn motoren te promoten,waarvan ik vind dat de MOMO het lekkerste rijd.
Lol, nee je zit in elk EV topic te verkondigen dat je het helemaal niets vind en het nooit gaat rijden.
Maar dan ook in elk topic en wanneer iemand dan de voordelen eens belicht ben je in eens een evangelist :W
Iets met spiegel....

Ik was ook benieuwd en ben gewoon gaan proefrijden. En dan gaat er echt een heel andere nieuwe leuke wereld voor je open.
Als je verder steeds weer met je onnodige koppel aan komt zetten,ben je ,bij mij, af ..
Dat jij als een opa wilt rijden is jouw keuze, ik wil dat absoluut niet.

En met mij velen.
Lees de topics maar over afstellen ECU / Powercommander / Kat er onder wegslopen enz enz.
Dat doen ze maar om één ding: Meer vermogen/koppel en een mooie vermogens/koppelkromme.
Die zijn dan zeker ook allemaal af :')

Ik vind het in ieder geval heerlijk vermogen/koppel teveel en rijd mijn hele leven al zware motoren.
En ja de Energica doet dat gewoon beter en dat zeg ik dan ook gewoon. (veel, constant en overal bij elk toerental)

Dat er mensen zijn die dat niet boeit snap ik ook en met een Honda NC750 kom ik goedkoper heen en weer naar mijn werk.
Maar niet met hetzelfde plezier, ook met woonwerk verkeer wil ik lol hebben en genieten van mijn motor.
Dat doe ik nu ook met volle teugen. (ik rij te weinig prive helaas)

En dat ik dan bij jou af ben, tja die last zal ik mee moeten dragen, het wordt moeilijk maar ik denk dat het uiteindelijk wel gaat lukken ;)
(daarnaast begon je ook in dit topic zelf als eerste over mijn koppel en dan kom ik wel }) )

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan