Nieuwe flitspalen

Mario64

MF veteraan
13 aug 2013
2.377
73
Wat is het verschil tussen de normale hoge flitspaal (vaak een slanke groene kast) en de extra hoge flitspaal? De extra hoge lijken vaak wat verder van een kruispunt te staan.

Wat is het detectiegebied / punt voor snelheidsmetingen bij kruispunten? Begint dat al een tiental meters voor de stopstreek of is het maar een enkel punt bij de stopstreep?
 
Ik heb geen idee welke flitspalen je bedoelt (een foto is handig), maar op een kruispunt wordt altijd net na de stopstreep gemeten, zowel snelheid als roodlicht.
 
De nieuwe flitspalen zijn die kleine kastjes, al dan niet met rood/blauwe strepen op de achterkant/zijkant. Ze zijn veel kleiner dan de reguliere flitskasten en daarom lastiger te spotten. Functionaliteit is hetzelfde als de reguliere kast.
 
Deze dus.

206707.jpg
 
Volgens mij zijn die grote palen gewoon oude die voorheen analoog waren en misschien(?) inmiddels digitaal. Die kleine zijn nieuwer en digitaal waardoor ze gewoon kleiner kunnen zijn en moeilijker te spotten.
 
Is het ook niet zo dat deze kasten infrarood flitsen ofzo? Of in ieder geval dat je de flits niet meer ziet met het blote oog?
 
Die zijn veeeeel makkelijker in de sloot te kieperen dan die logge grote kasten...
En een kleinere autoband nodig om af te fakkelen...
Ik zie alleen maar voordelen... O-)

Juist bij die digitale dingen staat er meestal een schakelkast naast... Die is veel minder beveiligd en juist daarin gebeurt alles waarvan je niet wilt dat het gebeurt ;). Maar op je snelheid letten scheelt een hoop energie en autobanden.
 
Ja, zo heb je niet meer het moment van "oh shit.." en krijg je je "leermoment" pas als de boete in de bus ligt.
Bijkomend voordeel (voor de staat) is dat anderen ook niet door de flits gewaarschuwd worden dus komt er meer geld in de staatskas
 
Klopt het dat de analoge flitspalen uberhaupt niet meer gebruikt (mogen) worden?

Op het traject thuis-werk stonden eerst 7 flitsers, deze zijn allemaal gesaneerd. Verder las ik in ons dorpskrantje dat de gemeente verplicht is om oude niet werkende flitskasten te verwijderen, ze mogen er niet staan enkel en alleen als "afschrikking".
 
Klopt het dat de analoge flitspalen uberhaupt niet meer gebruikt (mogen) worden?

Op het traject thuis-werk stonden eerst 7 flitsers, deze zijn allemaal gesaneerd. Verder las ik in ons dorpskrantje dat de gemeente verplicht is om oude niet werkende flitskasten te verwijderen, ze mogen er niet staan enkel en alleen als "afschrikking".

Klopt. Daarom zijn ze ook op de A9 weggehaald, omdat het merendeel niet werkte. Af en toe werd er eens eentje geladen, en dat was het dan.
 
Yep, dat zijn de extra hoge..
Als ze alleen net na de stopstreep meten kan ik weer rustig slapen. :]

Rond Rotterdam op de snelwegen zie ik trouwens ook van alles wat lijkt op trajectcontrole maar dat volgens mij niet is. Camera's zijn naar voren en achteren gericht en hangen net als trajectcontrole boven de weg. Iemand enig idee wat dat is?
 
Die zijn voor "wild van de spits"

fotograferen alle voertuigen.
Ik heb daaraan een poos mee gedaan en je krijgt een overzicht waar je op welk moment waar hebt gereden tot op de seconde precies.
 
Het meten gebeurd niet alleen net na de stopstreep maar ook nog op het kruispunt om te zien of je ook echt doorreed en hoe hard. Van bijv. door rood licht rijden worden minstens 2 foto's gemaakt.

Yep, dat zijn de extra hoge..
Als ze alleen net na de stopstreep meten kan ik weer rustig slapen. :]

Rond Rotterdam op de snelwegen zie ik trouwens ook van alles wat lijkt op trajectcontrole maar dat volgens mij niet is. Camera's zijn naar voren en achteren gericht en hangen net als trajectcontrole boven de weg. Iemand enig idee wat dat is?

Deze herkennen het grootste deel van de kentekens, ook wel ANPR genoemd. Onder andere voor spitsmijden zoals Bikkeltje al zei maar ook om dit soort eikels te vangen:

full
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Daarom zijn ze ook op de A9 weggehaald, omdat het merendeel niet werkte. Af en toe werd er eens eentje geladen, en dat was het dan.

Net zoals de camera's van Prorail bij overwegen en op perrons :N Daar werkt de helft ook niet van omdat..............................................er geen camera in zit. Kijk maar eens waar velen op gericht zijn, zelfs naar boven. _O-
 
'k heb laatst ook het effect van de nieuwe flitspaal gemerkt en het gevolg mogen ontvangen })

't was aan het einde van een uitvoegstrook vanaf de A20 bij het verkeerslicht dat, zoals vaak, nét op geel springt als je aankomt rijden |(

met 58 km, mocht daar 50, over de streep om niet door rood te rijden.

'k mag voor 5 km te snel (3 km correctie) 4 tientjes doneren })
 
Laatst bewerkt:
Beter een boete voor 5 te hard dan voor door rood. ;)

Dacht even, 50 km/h op een rijksweg..
 
Terug
Bovenaan Onderaan