Nieuwe functionaliteit: Realtime updates

Het vreemde is dat het aantal notificaties niet veranderd zou moeten zijn door deze toevoeging. Dus dat ga ik proberen te reproduceren zodat ik het (mogelijk) aan kan passen.
 
Het vreemde is dat het aantal notificaties niet veranderd zou moeten zijn door deze toevoeging. Dus dat ga ik proberen te reproduceren zodat ik het (mogelijk) aan kan passen.
Was het eerst niet zo dat je per gevolgd topic slechts 1 belletje kreeg, en nu van elke reactie in een gevolgd topic? Als ik zo naar het lijstje kijk is dat in ieder geval iets dat me opvalt. Soms komt een gevolgd topic niet meer terug in het lijstje, terwijl er wel gepost wordt. Exacte symptomen duiden wordt daardoor ook wel lastig.
 
Was het eerst niet zo dat je per gevolgd topic slechts 1 belletje kreeg, en nu van elke reactie in een gevolgd topic?
Dat idee heb ik dus heel sterk, maar zeker weten doe ik het niet

Als ik zo naar het lijstje kijk is dat in ieder geval iets dat me opvalt. Soms komt een gevolgd topic niet meer terug in het lijstje, terwijl er wel gepost wordt. Exacte symptomen duiden wordt daardoor ook wel lastig.
Right. Nou weet ik het niet zeker, maar was het eerst ook niet zo dat je geen belletjesmelding kreeg voor updates in het topic dat je op dat moment open hebt staan, en nu wel?

Ik krijg zo veel notificaties nu dat ik echt niet meer weet wat er wel en niet bij zit, maar het is iig een flink veelvoud van wat ik eerst kreeg.
 
Right. Nou weet ik het niet zeker, maar was het eerst ook niet zo dat je geen belletjesmelding kreeg voor updates in het topic dat je op dat moment open hebt staan, en nu wel?
Vooral dit denk ik. En als je dan in een topic zit wat op dat moment erg actief is, dan staat opeens het hele scherm van de telefoon vol met notificaties.
 
ik probeer uit de discussie te blijven - missie mislukt..

1. ik heb zo ongeveer alle notificaties uitgezet in mn profiel, dat helpt.
2. de consensus lijkt me: of.. alles bij default uitzetten, of ... feature even tijdelijk (=forever) on hold.

*dino sukkelt topic uit*
 
Vooral dit denk ik. En als je dan in een topic zit wat op dat moment erg actief is, dan staat opeens het hele scherm van de telefoon vol met notificaties.
Ik heb het dus niet over die popups, maar over de belnotificaties:
1685956452322.png
. De popups vind ik persoonlijk nutteloos, en mobiel zijn ze ook nog eens dermate irritant dat ze het forum vrijwel onbruikbaar maken, dus die heb ik weggefilterd met de ad blocker. Maar die kan ik sowieso niet tellen.

Er zijn sowieso meer belnotificaties dan popups, maar dat is logisch omdat de popups alleen over nieuwe posts gaan, maar belnotificaties bijv. ook over reacties op posts (likes etc.), maar die overige belnotificaties kun je uitzetten.

Wel is het zo te zien zo dat die popups voor nieuwe posts aan dezelfde trigger hangen als die belnotificaties voor nieuwe posts (het gaat ook met hetzelfde notification preferences vinkje aan en uit). En je krijgt van iedere nieuwe post een popup.

Mijn voorlopige waarneming is dus: op een of andere manier gaf het belletje eerst alleen een nieuwe notificatie bij de eerste nieuwe post in een bekeken topic, en nu geeft het belletje altijd een notificatie bij elke nieuwe post in een bekeken topic. (Dit nog even afgezien van al dan niet notifyen in een topic dat je nu in je actieve tab bekijkt.)

Zou het zo kunnen zijn dat de add-on logica die de .notice-content "popup" genereert, de belnotificatie als "bekeken" markeert of zo? Iets van een timestamp van de raadpleging t.b.v. de .notice-content of zo... Waardoor de logica van het belletje bij elke nieuwe post denkt dat het de eerste nieuwe post sinds het laatste bezoek is? Ik ben maar even aan het freestyle speculeren hoor :)
 
Real time notificaties voor nu uitgeschakeld tot duidelijk is waarom die bij elke reactie in een gevolgd topic verschijnen ipv eenmalig.
En het live updaten van de pagina bij elke like?
Waardoor een topic volstrekt onleesbaar wordt mobiel als het druk is?

De oude manier van notificatie in het belletje, aanklikken, bijlezen en liken, en verversen als je klaar bent werkte prima en zeer gebruiksvriendelijk.
Deze nieuwe toevoeging lijkt meer een “updaten om het updaten omdat het hip is” dan een goed doordachte functionele verbetering. Ik heb altijd veel waardering gehad voor het werk wat je doet, maar deze update zit er toch wel op erg veel manieren “naast” in mijn ogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij helemaal niet vinden bij bovenstaande reacties. De pagina verspringt voor mij niet bij een like (chrome op android). De popups zijn misschien wel wat hinderlijk. Maar de live updates werken perfect. De activiteit bar onderaan de pagina is ook een mooie toevoeging.
 
Ik kan mij helemaal niet vinden bij bovenstaande reacties. De pagina verspringt voor mij niet bij een like (chrome op android). De popups zijn misschien wel wat hinderlijk. Maar de live updates werken perfect. De activiteit bar onderaan de pagina is ook een mooie toevoeging.
Echt? ik vind het helemaal niks. :Y
 
Echt? ik vind het helemaal niks. :Y
Ik vraag me af of Joram’s telefoon wel werkt als er bij hem niks verspringt.
Dat is namelijk volstrekt onmogelijk. Als er een like bij een bericht komt dan staat “opeens” meer content op de pagina en verspringt de pagina dus.
 
En het live updaten van de pagina bij elke like?
Waardoor een topic volstrekt onleesbaar wordt mobiel als het druk is?

De oude manier van notificatie in het belletje, aanklikken, bijlezen en liken, en verversen als je klaar bent werkte prima en zeer gebruiksvriendelijk.
Deze nieuwe toevoeging lijkt meer een “updaten om het updaten omdat het hip is” dan een goed doordachte functionele verbetering. Ik heb altijd veel waardering gehad voor het werk wat je doet, maar deze update zit er toch wel op erg veel manieren “naast” in mijn ogen.

Bedoel je hiermee dat als je niet op de laatste pagina aan het lezen bent en er komt een nieuwe reactie dat die dan op de pagina komt waarop je aan het lezen bent i.p.v. de laatste pagina?
Dat heb ik nu ook al een paar keer gehad en vind ik behoorlijk vervelend.
Live update voegt voor mij ook helemaal niks toe.
 
Bedoel je hiermee dat als je niet op de laatste pagina aan het lezen bent en er komt een nieuwe reactie dat die dan op de pagina komt waarop je aan het lezen bent i.p.v. de laatste pagina?
Dat heb ik nu ook al een paar keer gehad en vind ik behoorlijk vervelend.
Live update voegt voor mij ook helemaal niks toe.
Dat inderdaad ook. Goede toevoeging. Zeer verwarrend.

Maar ik bedoel als er in een topic dat je aan het lezen bent likes aan berichten worden toegevoegd. Als die berichten nog geen likes hadden komt er een extra stuk onder dat bericht te staan, die ruimte die dat inneemt verschuift de hele pagina.
Doe dat in een actief topic en de pagina stuitert heen en weer voor je ogen.
 
Misschien gebruikt @Joram een grotere device en niet een telefoon waardoor het minder uitmaakt?

Verder... Ik ben net drie uur weg en er staan weer 16 notificaties waarvan vele over nieuwe posts van één topic (het grote wat ik onderweg meegemaakt heb topic). Staat er weer iets aan of zijn het toch ongerelateerde zaken?
 
Nog eentje, dit keer op desktop:

1686175840444.png


Tijdens het tiepen verschijnt er een nieuwe post en schiet er du sweer van alles heen en weer.
Het selectielijstje van de @ functie is opeens niet waar ik net met mijn muis naar toe aan het gaan was.
 
Websites zouden (auto)scroll moeten onderdrukken tijdens het weergeven van popups, alerts, modals, tooltips etc..

Als ik dan verder fantaseer zou ik denken om, terwijl een gebruiker iets aan het tikken is in het reactievak, de pagina wel te auto-updaten bij nieuwe content maar niet te auto-scrollen (zodat je wel ziet dat er nieuwe content is en je evt met de hand kunt scrollen als je wilt)... Geen idee of dat in Xenforo past of dat je dan conflicten krijgt, laat staan hoe dat qua ervaring uit zou werken, maar mogelijk zou je dan best of both worlds hebben - wel auto-update, maar geen automatisch verspringende website. (Al is het is wel het soort functionaliteit dat de neiging heeft om verschillend uit te werken in verschillende browsers, maar dat heb je sowieso met dit soort automatische realtime functionaliteit.)
 
Laatst bewerkt:
Real time notificaties voor nu uitgeschakeld tot duidelijk is waarom die bij elke reactie in een gevolgd topic verschijnen ipv eenmalig.
Misschien heb je hier wat aan:
Wat mij opvalt, is dat wanneer ik in een ander topic zit dan wat ik volg op de laptop ik 1 notificatie krijg van een topic wat ik volg.
(leuke zin, maar zo verwacht ik ook dat het werkt)

Sta ik met mijn laptop in een topic wat ik volg, bv "EV Ja of Nee" en klap ik mij laptop dicht ik van dat desbetreffende topic alle notificaties oplopen.
Dat is raar gedrag:
Scherm­afbeelding 2023-06-08 om 09.49.46.png


Wat ik nu doe is voordat ik van het forum afga even linksboven op MOTOR-FORUM klik en dan sta ik op de index pagina.
De notificaties kloppen dan wel bij een volgend bezoek.
Blijkbaar gaat het mis wanneer je in een gevolgd topic staat en dan het forum weg klikt.
 
Dat vind ik niet raar. Als je in dat forum actief bent zal elke notificatie van een nieuw bericht ook meteen als gelezen worden geregistreerd zodat je de volgende notificatie weer krijgt. Dat zal voor de update niet anders zijn geweest, alleen viel dat niet op omdat alleen de teller van het belletje werd opgehoogd in plaats van steeds een notificatie op het scherm.
 
Nog een dingetje mbt het liveupdaten:
Als ik een topic aan het doorlezen ben op een “oudere” pagina dan de meest recente, en er worden nieuwe berichten geplaatst. Dan verschijnen die onderaan de pagina. Ook als het niet de laatste pagina is.

Gevolg: ik lees alles door tot onderaan, druk een pagina verder en… kom weer diezelfde posts tegen.
Als je een paar pagina’s achterloopt wordt het helemaal verwarrend.

Edit:
Was al benoemd:
Bedoel je hiermee dat als je niet op de laatste pagina aan het lezen bent en er komt een nieuwe reactie dat die dan op de pagina komt waarop je aan het lezen bent i.p.v. de laatste pagina?
Dat heb ik nu ook al een paar keer gehad en vind ik behoorlijk vervelend.
Live update voegt voor mij ook helemaal niks toe.
 
Laatst bewerkt:
Nog een dingetje mbt het liveupdaten:
Als ik een topic aan het doorlezen ben op een “oudere” pagina dan de meest recente, en er worden nieuwe berichten geplaatst. Dan verschijnen die onderaan de pagina. Ook als het niet de laatste pagina is.

Gevolg: ik lees alles door tot onderaan, druk een pagina verder en… kom weer diezelfde posts tegen.
Als je een paar pagina’s achterloopt wordt het helemaal verwarrend.

Dat is toch precies wat ik woensdag zei, en waar jij op reageerde.
Of bedoel je nu iets anders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan