Nieuwe gashendel Yamaha FZS600 Fazer komt niet terug na loslaten

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik wil de handvaten van mijn Yamaha FZS600 (Fazer) vervangen. De vorige eigenaar heeft er gammele handvaten met verwarming opgezet die ik ga vervangen door de originele.

De oude handvaten komen goed terug als ik het gas loslaat maar de originele blijven hangen. In de oude handvaten zit een veer. Het gedeelte met de veer schuift over een stukje wat uit de behuizing van de gaskabels komt (dat waar de kabels aan vast zitten):

IMG_20190814_161846.jpg


De nieuwe handvaten komen wel goed terug als ik alleen het onderste gedeelte van de behuizing waarin de remkabels vast zitten bevestig (vasthoud). Dus zonder de bovenkant erop te schroeven. Zie foto's:

IMG_20200607_131253.jpg
IMG_20200607_144133.jpg


Het lijkt mij daarom dat de kabels niet gesmeerd/ge-olied hoeven te worden. Om dit toch uit te sluiten was ik van plan de kabels te smeren met Teflon spray. Echter las ik op dit forum dat nieuwe kabels vaak teflon aan de binnenkant hebben en dat die NIET gesmeerd moeten worden. Hoe kan ik zien wat voor gaskabels ik heb? Op de kabel staat 5DM-00. De model code van mijn motor is 5DM1 (5DM1-010, 010 staat voor Duitsland. De motor is ooit vanuit Duitsland geïmporteerd).

Voor zover ik kan zien loopt de kabel goed in de behuizing. Ik geloof dat het eigenlijk niet de bedoeling is, maar ik heb alles wat in de behuizing zit ingevet met een heel dun laagje kogellager vet. Toen kwam de hendel wel terug, maar heel langzaam.

De gashendel is niet meer te leveren met het originele onderdeel nummer: 4YR-26240-00. Het nummer van de gashendel die ik heb gekocht is 4YR-26240-02. Ik heb ze bij de Yamaha dealer gekocht en dit is het vervangende onderdeel. Dus opzich zou dit ook goed moeten zijn maar voor de volledigheid vermeld ik dat toch maar.

Dus:

Hoe kan ik zien of ik gaskabels met teflon heb?

Heeft iemand een idee wat er mis is?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Draait de gashendel zonder de kabels erin wel soepel? Het kan namelijk ook zijn, dat de as van de gaskleppen een beetje stroef loopt. Heb ik ook een keer gehad. Met de veer in de andere hendel werd dat wellicht een beetje verdoezeld en drukte die het terug.
 
Als je de gaskleppen met alleen de trek en duwkabels bedient springt het geheel dan wel goed terug?
Anders iets dunne (naaimachine) olie op je draaipunten bij het gasklephuis druppelen.
Ook zou ik een dun filmpje olie op je stuurhelft smeren voor je het handvat erop schuift.
 
Loopt het ergens aan? Staan je gaskabels niet te strak afgesteld (1cm speling)?

Ja dat is het hoogst waarschijnlijk! Ik dacht dat dit het niet kon zijn, omdat de hendel wel terugdraait als de bovenkant van de behuizing er niet op zit maar de rest wel op de juiste plek op het stuur zit. Maar nu zie ik dat de diameter van de oude gashendel veel kleiner is dan nieuwe originele (links oude en rechts nieuwe):

IMG_20200609_172235.jpg


Ik zal dus de lengte moeten veranderen door m bij de carburateur en/of bij de gashendel bij te stellen. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.
 
Draait de gashendel zonder de kabels erin wel soepel? Het kan namelijk ook zijn, dat de as van de gaskleppen een beetje stroef loopt. Heb ik ook een keer gehad. Met de veer in de andere hendel werd dat wellicht een beetje verdoezeld en drukte die het terug.

Goede, had ik nog niet geprobeerd! Ja hij draait soepel. Ook als ik m niet op het stuur vastzet maar verder wel helemaal in elkaar zet (met de kabels in de behuizing en alles dichtgeschroefd). Waarschijnlijk staan de kabels toch te strak (zie mijn antwoord aan Clank).
 
Als je de gaskleppen met alleen de trek en duwkabels bedient springt het geheel dan wel goed terug?
Anders iets dunne (naaimachine) olie op je draaipunten bij het gasklephuis druppelen.

Waarschijnlijk staan de kabels te strak (zie antwoord Clank). Ik ga morgen weer verder. Mocht dat t niet zijn dan ga ik dat proberen.

Ook zou ik een dun filmpje olie op je stuurhelft smeren voor je het handvat erop schuift.

Ik had al een dun laagje kogellagervet op het stuur gesmeerd.
 
Komt het nieuwe handvat tegen het stuurgewicht aan? Zit er wel een stuurgewicht op, of komt de binnenkant vh handvat tegen het einde vh stuur aan?
 
Ja dat is het hoogst waarschijnlijk! Ik dacht dat dit het niet kon zijn, omdat de hendel wel terugdraait als de bovenkant van de behuizing er niet op zit maar de rest wel op de juiste plek op het stuur zit. Maar nu zie ik dat de diameter van de oude gashendel veel kleiner is dan nieuwe originele (links oude en rechts nieuwe):

Bekijk bijlage 1510567

Ik zal dus de lengte moeten veranderen door m bij de carburateur en/of bij de gashendel bij te stellen. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.
Loopt dat plastic niet aan in de behuizing?

Altijd testen zonder kabels er aan, dan pas verder...
 
Loopt dat plastic niet aan in de behuizing?

Altijd testen zonder kabels er aan, dan pas verder...

Ja dat testen zonder kabels is een goede. Dat had ik niet gedaan totdat Two Wheeled Maniac mij daar op wees. Maar ook met kabels komt ie prima terug als ik m niet op het stuur vastzet:

Video gashendel

Het is vrijwel zeker de lengte van de kabel. Ik ga vanmiddag weer even sleutelen. Ik zal even laten weten als het gelukt is.
 
OK het is gelukt! Bedankt iedereen voor de hulp!

Het was heel simpel. Ik kon gewoon de speling aanpassen met het daarvoor bestemde ding aan de kabel 8)7

Ik heb wel nog een vraag. Er zit een "ringetje" aan de gashendel. Moet deze in de behuizing of daarbuiten (Ik heb m er nu buiten. Zie roodomrande op de foto.)

Stroke.jpg
 
Als de diameter van het deel waar de kabel in vastzit anders is dan origineel dan is de verhouding tussen de draaiing van je gashendel en de gaskleppen ook anders.

Vroeger in mijn brommertijd (jaar of 300 geleden) hadden we een "Speedgas" op de Honda MT-tjes. Slag van hooguit een centimeter met het gas was het verschil tussen gas dicht en vol open.

Domste uitvinding ooit......maar dat gold voor wel meer dingen die we toen deden......:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan