nieuwe gevoerde koppelingsplaten gemonteerd, xjr 1200

ru_dy

MF'er
26 jan 2004
94
0
Ik zit met een probleem een heb me suf lopen denken aan oorzaken, maar kom er niet uit.

Vorige week heb ik nieuwe gevoerde koppelingsplaten gemonteerd, de stalen tussen schijven zijn nog in orde. De drukveer is ook nog in orde. Het hele zaakje (met behulp van mijn werkplaatshandboek) weer in elkaar gezet.

Ik ben gaan rijden, schakel in zijn 1, 2 en drie waarna hij terug in zijn vrij schiet en de koppelingshendel blokkeert. Deze kan ik niet meer indrukken.
Vervolgens alles weer uit elkaar gehaald, nogmaals gecontroleerd en weer terug gezet. De koppelingsvloeistof uit de stalen leidingen gehaald en weer opnieuw op druk gebracht.
Weer gaan rijden maar wederom het zelfde probleem.

Het valt me op dat wanneer de koppeling nog niet blokkeerd hij veel gemakkelijker dan voorheen is in te knijpen, alsof er minder druk op staat.......

Kan iemand mij op weg helpen???

gr. Ruud
 
wanneer ik de motor duw kan ik gewoon schakelen tot in de 5de versnelling en ook weer terug, de koppelingshendel blijft echter blokkeren..... :?
 
Er blijft blijkbaar ergens iets hangen,drukstift of hulpcylinder?.
Heb je de koppelling wel goed ontlucht?
Niet ergens iets vergeten ,een kogeltje van de drukstift bijvoorbeeld
waardoor de hulpcylinder te ver naar buiten komt en dan blokkeerd?
Of je heb toch iets verkeerd gemonteerd .
 
Laatst bewerkt:
het ontluchten doe ik zoals ik altijd doe, het heeft voor als nog altijd goed gegaan, wat bedoel je precies met een hulpcilinder en drukshifter?

je bedoelt dat kogeltje dat aan het einde van die pin moet zitten, daar gaat vervolgens een soort bout in waar de drukplaat weer tegen aan zit!
 
Laatst bewerkt:
het ontluchten doe ik zoals ik altijd doe, het heeft voor als nog altijd goed gegaan, wat bedoel je precies met een hulpcilinder en drukshifter?
De hulpcylinder zit op het deksel ,dus waar de ontluchtingsnippel op zit,
wat die cylinder indrukt is de stift die door je blok heen gaat om de koppelling
in te drukken,ik weet niet of jou motor ook een kogeltje heeft ,maar sommige motoren
hebben dat wel en word nog al eens vergeten .
Wat je beschijfd lijkt er op dat op een gegeven moment de zuiger van
de hulpcylinder tegen het motorblok zelf aandrukt en dus niet meer
terug geduwd word door de tegendruk van de koppellings veren,je zal het
dus daar ergens in moeten zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook de stalen platen weer goed gemonteerd ,die hebben een
bolle en platte kant ,en moeten allemaal op dezelfde manier weer terug gezet worden,
ik weet alleen niet meer of nou de platte of bolle kant naar buiten gemonteerd
moet worden.
 
heb hier het werkplaatshandboek voor me liggen.

Je hebt dus de lange pin (shift) daar moet inderdaad een balletje voor zitten, daarvoor weer een o-ring, daarvoor een korte 'pushrod' en daarvoor een drukplaat lager. Mogelijk zit daar dus iets niet goed.

Lucht in het koppelingshuis kan het toch niet zijn, want dan zou hij toch nooit blokkeren?

check deze link eens voor een plaatje

http://www.xjrownersnederland.nl/koppeling vervangen.html
 
nee, de stalen platen hebben geen platte, bolle kant..... Weet je dat heel zeker.....

Ja alle japanse motoren hebben dat,1 kant is helemaal vlak de andere kant
loopt bij de buitenrand een beetje bol als of die kant netjes is rondgeslepen.
En het is belangrijk om die goed te monteren.
Ik dacht dat die ronde kant naar buiten moet,maar weet het niet meer zeker.
Anders ff vragen aan een Yamaha dealer.
 
Laatst bewerkt:
ik zal eerst eens even gaan kijken of de platen idd een bolle, platte kant hebben en zal ook eens controleren of het balletje en o- ring goed op zijn plaats zitten.

Maar kan het blokkeren van de koppelingshendel hier door komen?

In ieder geval al bedankt voor je reactie. Ik ga alles nogmaals uit elkaar halen

wordt vervolgd..............
 
Ik heb zoiets ook eens gehad met mijn vfr 400, de laatste deksel van het koppelings huis had ik verkeerd gemonteerd, Hij moet in een uitsparing vallen, alleen 2 mm er naast kon die ook in een uitsparing vallen en was het monteren ook geen probleem. Echter bij het ontkoppelen kon de deksel dus verschuiven en blijf hij ontkoppeld. Misschien heb je er wat aan.

Ruben.
 
heb net alles uit elkaar gehaald. De stalen platen en de eindplaat hebben inderdaad allemaal een platte en een bolle kant.

Ik kan aan de uiteinden van de veer zien dat deze langs de randen van de eindplaat heeft geschaaft.

De vraag is nu inderdaad;
- moeten de stalen plaaten met de bolle kant naar buiten gemonteerd worden (lijkt mij logisch)
- en de eindplaat moet de platte kant in de uitsparing vallen, dus de bolle kant naar buiten monteren

??????
 
effe de link gelezen die mach4 had gestuurd doorgelezen, hier wordt ook gesproken dat dat de bolle kant naar buiten moet (of in ieder geval allemaal dezelfde kant op).

Met de eindplaat van mijn bike, lijkt me dat de platte kant in de uitsparing moet vallen van de drukplaat.

Ik ga nogmaals alles in elkaar zetten en een stukje rijden......
 
Terug
Bovenaan Onderaan