Nieuwe helm, zwaardere gehoorbescherming of otoplastieken?

Wat te doen

  • 1. Nieuw filter kopen

    Stemmen: 1 2,3%
  • 2. Otoplastieken kopen

    Stemmen: 36 83,7%
  • 3. Scorpion helm kopen

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4. Iets anders, namelijk...

    Stemmen: 6 14,0%

  • Totaal aantal stemmers
    43

EvBeek

MF'er
18 sep 2013
39
0
Hallo M-F'ers,

Een tijdje geleden heb ik een topic geopend over gehoorbescherming, of dit nou echt nodig is. Na aanleiding van dat topic toch maar van die irritante dopjes gekocht... Stelletje zeur-miepen, zoveel verschil kan dat toch niet maken?

Nou dat doet het dus wel. En ik wil méér bescherming! Ik heb nu Noizezz doppen met oranje filter, het motor filter dus... Hoewel het de wind in enige mate dempt en ik aan het einde van de dag geen irritante piep meer in mijn oren heb als ik me even op de snelweg waag zou ik graag nog wat minder last van de wind hebben. Nou kan ik meerdere dingen doen.

1. Een nieuw filter is het goedkoopste, maar als de standaard dopjes niet perfect passen is het de vraag of dit erg veel invloed heeft. Hebben er mensen ervaring met rijden met zwaardere filters dan voorgeschreven voor weggebruik?

2. Ik kan mij ook otoplastieken aan laten meten, dit is wat duurder. Heeft iemand ervaring met aangemeten dopjes ten opzichte van generieke doppen die wel speciaal voor de motor zijn ontworpen?

3. Mijn helm is erg luidruchtig. Zeker bij de kin komt er wind binnen, hoewel er een stukje stof zit dempt dit het niet afdoende want als ik op de snelweg mijn hand op de plek van het stukje stof leg (en het dus helemaal afdek) is de windruis opeens minder erg. Ik kan dus een nieuwe helm kopen, dit is wel een erg dure grap. Scorpion heeft een helm met luchtkussentjes (exo 500) die de wind zouden moeten dempen, heeft iemand hier ervaring mee?

Wat zouden jullie doen? En is er een plek (het liefst in het Noorden des lands) waar je Scorpion helmen kunt proefrijden? Ik weet dat dit kan bij Axel's Bike Shop in Heerhugowaard maar dat is toch wel wat ver voor een rasechte Groninger...

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
 
Ik weet dat dit kan bij Axel's Bike Shop in Heerhugowaard maar dat is toch wel wat ver voor een rasechte Groninger...

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Zo'n rasechte ben je niet anders zat je wel bij ons in het topic :+ :+
 
Optoplastieken of standaard doppen zit kwa demping geen verschil, mits de standaard doppen niets doorlaten.

Dat laatste is meestal het geval en de oorzaak dat ze gaan irriteren. En dan zijn de op maat gemaakte handig omdat deze niet irriteren (lees drukken) en wel geluidsdicht zijn.
Vrij vertaald: als je huidige doppen bevallen en geen lucht doorlaten, filter kopen.
 
3. Mijn helm is erg luidruchtig. Zeker bij de kin komt er wind binnen, hoewel er een stukje stof zit dempt dit het niet afdoende want als ik op de snelweg mijn hand op de plek van het stukje stof leg (en het dus helemaal afdek) is de windruis opeens minder erg. Ik kan dus een nieuwe helm kopen, dit is wel een erg dure grap. Scorpion heeft een !

Voor veel helmen zijn setjes te koop om de opening bij de kin kleiner te maken.
(whisper kit)
Zelf iets knutselen met een lapje leer of stof....
Of een kol of sjaal dragen en daarmee de opening beter afsluiten.

zelf heb ik maat gemaakte Alpine oordoppen met het rode filter.
Bevallen erg goed. :Y
 
Bij mij helpen de gewone oordopjes op de binnenwegen prima, maar zodra ik op de snelweg rijd komt er langs mijn nek nog wel wind mn helm in (ik heb niet zo'n stierennek, wel de juiste maat helm met kin-windschermpje), dus dan doe ik wel vaak iets met een kol of een sjaaltje om. Je oordoppen hoeven alleen geluid te dempen wat er is, dus hoe minder geluid hoe beter.
 
Wat voor dopjes had je gekocht in eerste instantie, als ik vragen mag?

Ik gebruik zelf van die doppen die je bij de Praxis kunt kopen (9 euro), die je gebruikt bij cirkelzagen/kettingzagen/schuurmachines e.d.

Werkt uitstekend voor mij :Y , weet niet of op maat gemaakte otoplastieken nog beter (zouden) werken.

Je moet nog wel wat geluid horen hè? ;)
 
Zo'n rasechte ben je niet anders zat je wel bij ons in het topic :+ :+

Betrapt O-) .
Wat voor dopjes had je gekocht in eerste instantie, als ik vragen mag?

Noizezz specifiek voor de motor.
Dat laatste is meestal het geval en de oorzaak dat ze gaan irriteren. En dan zijn de op maat gemaakte handig omdat deze niet irriteren (lees drukken) en wel geluidsdicht zijn.
Vrij vertaald: als je huidige doppen bevallen en geen lucht doorlaten, filter kopen.

Dat laatste betwijfel ik dus... Ik heb volgens instructies de juiste grote dop uitgezocht maar twijfel of dit wel echt goed aansluit. Misschien is m'n gehoorgang wel ovaal, weet ik het :P.
Of een kol of sjaal dragen en daarmee de opening beter afsluiten.

Goede tip! Dat eerst eens proberen... Zo niet nijg ik naar dopjes aan laten meten. Alvast bedankt voor de reacties!
 
Bij mij helpen de gewone oordopjes op de binnenwegen prima, maar zodra ik op de snelweg rijd komt er langs mijn nek nog wel wind mn helm in (ik heb niet zo'n stierennek, wel de juiste maat helm met kin-windschermpje), dus dan doe ik wel vaak iets met een kol of een sjaaltje om. Je oordoppen hoeven alleen geluid te dempen wat er is, dus hoe minder geluid hoe beter.

Kol is sowieso beter als de temp onder 15 graden oid is, je nekspieren verstijven dan niet meer (kon m'n hoofd niet meer draaien na een tijdje op de snelweg te hebben gereden zonder kol). En wat jij zegt, er komt geen wind langs je nek de helm meer in.
Regelmatig bewegen met je hoofd is sowieso ook verstandig tijdens het rijden, waar je ook rijdt. :) :]

Overigens vind ik, net als TS, het verschil tussen mèt en zonder doppen rijden gi-gan-tisch.

Zonder doppen is gewoon vragen om gehoorproblemen, zeker als het om ritten gaat waarbij de snelheden hoog liggen.
 
Optoplastieken of standaard doppen zit kwa demping geen verschil, mits de standaard doppen niets doorlaten.

Dat laatste is meestal het geval en de oorzaak dat ze gaan irriteren. En dan zijn de op maat gemaakte handig omdat deze niet irriteren (lees drukken) en wel geluidsdicht zijn.
Vrij vertaald: als je huidige doppen bevallen en geen lucht doorlaten, filter kopen.

Op zich klopt dat, de demping IN de doppen is vrijwel hetzelfde en afhankelijk van het filter dat gebruikt wordt.
Ik heb vrij smalle gehoorgangen, waardoor standaard doppen pijnlijk zijn en slecht afsluiten. In dat geval hebben standaard doppen dus geen zin.

Voor TS kan sterkere demping een optie zijn, maar hij zou ook kunnen kijken of er geen andere oplossing is, bv. een andere ruit, andere helm of betere afsluiting tussen helm en kleding.
 
Laatst bewerkt:
Ik zweer bij mijn Schuberth C3 pro en SR1 Helmen en bij Moldex "SparkPlug" schuim oordoppen.

Oordoppen met filters dempen over het algemeen veel minder goed dan eenvoudige schuimpjes. Laag frequent gebulder doen ze al helemaal slecht. De Moldex oordoppen zijn goed in te brengen en erg lekker zacht. Ik vergeet altijd dat ik ze in heb. Soms vergeet ik ze in te doen, dan denk ik meteen....wat een klere herrie...!

Stillere helmen zijn duur....helaas. Maar ik zit liever op een puch met een stille helm op mijn knar dan op een s1000r met een een helm die de akoestiek heeft van een emmer.
 
Schuberth C3 Pro hier ook. En sinds deze week een tas vol met van deze oordopjes:

Bilsom 303L
http://www.howardleight.com/earplugs/bilsom-303

Makkelijk in te brengen en het maakt een wereld van verschil. Ik heb dan al de stilste systeemhelm op de markt (zeggen ze) maar ik zou niet meer zonder oordoppen willen rijden; nu al. Het is gewoon alsof ik in een cocon van stilte zit :) Heerlijk!

In dit topic lees ik alleen (volgens mij) dat aangemeten oordoppen minder geluid blokkeren? Want ik wilde het liefst ook zoveel mogelijk geluid buitensluiten. Ik hoor toch alleen maar mijn eigen motor en de wind om mijn helm, niet het overige verkeer.

Ik zou er veel geld voor overhebben om op maat gemaakte oordoppen te bestellen die veel meer blokkeren dan deze schuimen oordoppen.
 
Ik heb Anders, namelijk... gestemd.

Anders is otoplastieken en daar filters in te laten zetten die meer dempen dan de standaard filters die bij otoplastieken geleverd worden.

Zelf heb ik otoplastieken met meer demping/filtering. Ditg eeft mij het gemak/comfort van prettig zittende gehoorbescherming met een maximaal haalbare bescherming.
 
Ik zou er veel geld voor overhebben om op maat gemaakte oordoppen te bestellen die veel meer blokkeren dan deze schuimen oordoppen.

Dat is er niet. Ik heb 2 sets op maat gemaakte oordoppen. Beide halen het niet bij de eenvoudige schuimpjes. Met schuimpjes in ben ik nog prima instaat om naar de radio te luisten of te bellen (op de motor).
 
Ik heb op maat gemaakte doppen met een filter voor op de motor, ik vond dat er nog veel te veel geluid door kwam toen de filtertjes volgegoten met 2 seconden lijm en Claar is Clara.....en ja ik hoor nog genoeg van het overige verkeer.
 
3. Mijn helm is erg luidruchtig. Zeker bij de kin komt er wind binnen, hoewel er een stukje stof zit dempt dit het niet afdoende want als ik op de snelweg mijn hand op de plek van het stukje stof leg (en het dus helemaal afdek) is de windruis opeens minder erg. Ik kan dus een nieuwe helm kopen, dit is wel een erg dure grap. Scorpion heeft een helm met luchtkussentjes (exo 500) die de wind zouden moeten dempen, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een zogenaamde 'Windjammer' gekocht op eBay (kost iets van € 15 euro ofzo). En die helpt behoorlijk. Dan krijg je eigenlijk een gehele rand rondom je helm. Iets lastiger om je kop erin te steken, maar wel lekker rustig qua wind :). Nu heb ik een zwarte helm, dus staat het helemaal niet zo gek (zie je bijna niet op afstand).
En dat gebruik ik dan samen met schuimpjes van 3M, ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Dat is er niet. Ik heb 2 sets op maat gemaakte oordoppen. Beide halen het niet bij de eenvoudige schuimpjes. Met schuimpjes in ben ik nog prima instaat om naar de radio te luisten of te bellen (op de motor).

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk, of er moet iets fout zitten in de gebruikte filters.
Schuimpjes dempen (mits ze goed passen) namelijk álles, waar filters een deel van het geluid (menselijke stem bv.) niet dempen.
Met m'n op maat gemaakte doppen in en de helm op kan ik een gesprek voeren, maar hoor ik windgeruis nauwelijks. Met schuimdoppen in wordt álles gedempt en hoor ik niet wat de ander zegt.
 
2. Ik kan mij ook otoplastieken aan laten meten, dit is wat duurder.
SparkPlugs® Foam Earplugs | NRR 33 Hearing Protection from Moldex
30 euro ofzo voor 200 paar, kun je even mee vooruit.

Met m'n op maat gemaakte doppen in en de helm op kan ik een gesprek voeren, maar hoor ik windgeruis nauwelijks. Met schuimdoppen in wordt álles gedempt en hoor ik niet wat de ander zegt.
Is dat niet een kwestie van het volume een beetje opschroeven?
 
Laatst bewerkt:
Is dat niet een kwestie van het volume een beetje opschroeven?

Tja, als je maar genoeg volume gebruikt, kom je door bijna elke demping heen. Maar volgens mij is dat nu juist niet de bedoeling, omdat je dan je oren toch weer flink belast. Dan kun je de oordoppen wel thuis laten.....

De bedoeling van zo'n filter is nu juist dat je bepaalde geluiden (zoals stemmen) wel hoort en zelfs beter, omdat andere geluiden worden gedempt.
 
Ik heb ook otoplastieken, alleen blokkeren deze niet al het windgeruis. Dit komt, denk ik, omdat de oordoppen worden aangemeten zonder helm. Wanneer ik mijn helm op zet, dan zit deze redelijk strak waardoor je gehoorkanaal vervormt en er dus wind bij langs kan komen.

Dit merk ik wanneer je bijvoorbeeld je mond wijd open doet tijdens het rijden, dan vervormt je gehoorkanaal ook weer en heb je vaak weer minder windgeruis.

Heeft iemand anders dit ook?

Wanneer ik ze in heb wanneer ik In mijn cabrio rijd, dan dempen deze otoplastieken de wind wel goed.
 
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk, of er moet iets fout zitten in de gebruikte filters.
Schuimpjes dempen (mits ze goed passen) namelijk álles, waar filters een deel van het geluid (menselijke stem bv.) niet dempen.
Met m'n op maat gemaakte doppen in en de helm op kan ik een gesprek voeren, maar hoor ik windgeruis nauwelijks. Met schuimdoppen in wordt álles gedempt en hoor ik niet wat de ander zegt.

Dat is nu juist het punt. Schuimpjes dempen "vrij" vlak. Oordoppen met filters (tenzij je muziek doppen hebt) dempen helmaal niet vlak. Je moet het geluid nog steeds harder zetten om dat je anders de s'jes en de t'jes niet goed kan horen. Met schuimpjes kan je het volume harder zetten zonder dat de a'tjes en de b'tjes heel hard worden.

Klanken in menselijk spraak zitten tussen de 250 en 8000 Hz. Bij de gemiddelde doppen met filters is het verschil in demping tussen 250 en 8000 Hz en schokkende 20 dB. Alle hoge klanken hoor je 20 dB zachter dan de lage. Ik vind spraak verstaan dan best lastig worden.

audiogram12.jpg

http://www.elacin.com/nl/en/shop/product/12/drive-ch26
 
Laatst bewerkt:
Ik had otoplastieken, maar kennelijk zijn mijn oren er niet echt voor geschikt. Eerst meerdere malen nieuwe moeten laten aanmaken omdat de linker elke keer begon te lekken. Vervolgens waren ze eindelijk goed, vond ik ze persoonlijk niet écht goed dempen (zwaarste filter erin laten zetten). En toen begon net even na een jaartje de linker alweer geluid te lekken.
Dus was niet echt een succes voor zo rond de 100 euro :). Waren van Elacin overigens, misschien dat andere merken beter zijn. Geen idee, ik gok het er niet op. Neem nu lekker schuimpjes, dempen heerlijk en voor een fractie van de kosten.
 
Ik heb ook otoplastieken, alleen blokkeren deze niet al het windgeruis. Dit komt, denk ik, omdat de oordoppen worden aangemeten zonder helm. Wanneer ik mijn helm op zet, dan zit deze redelijk strak waardoor je gehoorkanaal vervormt en er dus wind bij langs kan komen.
Dit merk ik wanneer je bijvoorbeeld je mond wijd open doet tijdens het rijden, dan vervormt je gehoorkanaal ook weer en heb je vaak weer minder windgeruis.
Heeft iemand anders dit ook?
Wanneer ik ze in heb wanneer ik In mijn cabrio rijd, dan dempen deze otoplastieken de wind wel goed.

Dan is er m.i. toch iets fout gegaan bij het aanmeten van je otoplastieken.
Mijn helm zit best wel strak, maar ik merk geen enkel verschil qua demping met de helm op of af.
De demping is eerder nog wat sterker met de helm op, logisch omdat de helm zelf ook wat dempt.
Als er verschil is qua demping met je mond open, dan wil dat zeggen dat je otoplastieken te veel ruimte hebben. Zijn ze misschien al wat ouder? Na een jaar of 5 ga je merken dat ze wat minder goed passen, omdat je gehoorgang in de loop der tijd wat verandert van vorm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan