Nieuwe helm, zwaardere gehoorbescherming of otoplastieken?

Wat te doen

  • 1. Nieuw filter kopen

    Stemmen: 1 2,3%
  • 2. Otoplastieken kopen

    Stemmen: 36 83,7%
  • 3. Scorpion helm kopen

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4. Iets anders, namelijk...

    Stemmen: 6 14,0%

  • Totaal aantal stemmers
    43
Kom maar op met de bewijzen dan. Ik heb nog niets gezien behalve selectieve cijferbreitjes.

Toch is alleen jou cijferbrei echt selectief. Je pakt voor het gemak de gemiddelde demping van de oordoppen (en die berekening is al twijfelachtig). Je past die dempingswaarde toe op een geluidsniveau dat jij als uitschieter bestempeld. Vervolgens trek je de conclusie dat je onder de industrie standaard blijft. De metingen laten toch echt een ander beeld zien....
 
Toch is alleen jou cijferbrei echt selectief. Je pakt voor het gemak de gemiddelde demping van de oordoppen (en die berekening is al twijfelachtig). Je past die dempingswaarde toe op een geluidsniveau dat jij als uitschieter bestempeld. Vervolgens trek je de conclusie dat je onder de industrie standaard blijft. De metingen laten toch echt een ander beeld zien....

Wij van wc-eend.... Bewijzen graag, niet nog meer blabla.
 
Wij van wc-eend.... Bewijzen graag, niet nog meer blabla.

Ik flikker echt van mijn stoel.....jesus man. Je moet de politiek in!

De wetenschappelijke artiekelen worden je op een presenteer blaatje aangeboden. Jij noemt dat een cijfer brei (met jou rekenkundig vermogen zien cijfers er al snel uit als een brei), negeert dat volledig en bedenkt je eigen verzinsel. Ben je in de leer geweest bij Diederik Stapel? |(

De hele discussie begon met jou claim dat otoplastieken het beste zijn. Daar heb je nog helemaal geen ondersteunend argument voor kunnen "verzinnen". Vervolgens schreeuw je tegen anderen steeds iets met WC eend en bewijzen. Heel vreemd allemaal.

De pot verwijt de ketel dat hij stront in zijn ogen heeft ....(of zoiets was het toch? -O- )
 
Ik flikker echt van mijn stoel.....jesus man. Je moet de politiek in!

De wetenschappelijke artiekelen worden je op een presenteer blaatje aangeboden. Jij noemt dat een cijfer brei (met jou rekenkundig vermogen zien cijfers er al snel uit als een brei), negeert dat volledig en bedenkt je eigen verzinsel. Ben je in de leer geweest bij Diederik Stapel? |(

De hele discussie begon met jou claim dat otoplastieken het beste zijn. Daar heb je nog helemaal geen ondersteunend argument voor kunnen "verzinnen". Vervolgens schreeuw je tegen anderen steeds iets met WC eend en bewijzen. Heel vreemd allemaal.

De pot verwijt de ketel dat hij stront in zijn ogen heeft ....(of zoiets was het toch? -O- )

Ach laat maar Opa Jan leeft in zijn eigen waarheid, daar helpt geen wetenschap meer......hij geeft liever zijn geld uit aan dure doppen die niet werken.
 
Laatst bewerkt:
Over de 'janb versus de rest' discussie:

selectieve cijferbreitjes? heb ik in dit topic ook niet echt gezien. Selectief is zoiets pas als er relevante gegevens met opzet weggelaten worden. Een cijferbrij impliceert onduidelijkheid/opzettelijke vaagheid. Eea is naar mijn idee juist behoorlijk compleet en erg duidelijk gepresenteerd. Deze gegeven cijfers in twijfel trekken kan best, maar dien je te doen door een alternatieve bron met tegenstrijdige resultaten en een hogere geloofwaardigheid te presenteren, niet met een dooddoener als 'jij snapt het toch niet, en je kunt niet rekenen'.

inhoudelijk over oordoppen / filters vs schuimpjes vs wasbolletjes etc:

De filters in oordoppen zijn er om bepaalde "delen" van het geluid wel door te laten. Deze "delen" zijn met een passief filter technisch alleen op te splitsen in frequentiebanden. Vergelijk het maar met de schuifjes van een grafische equalizer. Als de totale geluidsdruk binnen 1 zo'n frequentieband (lawaai + hetgene je wil horen, van zoveel tot zoveel hz) hoger wordt dan de veilige limieten voor gehoorschade, is het filter gewoon te licht op die frequentie.

Ik ben overigens wel erg benieuwd wat de resultaten zouden zijn van oordoppen met actieve "noise cancelling" en of er nog meer gedaan kan worden om 'herrie' en 'nuttig geluid' te scheiden.

Doppen zonder filter, schuimpjes en wasbolletjes zijn in de vergelijking met de equalizer, alle schuifjes helemaal naar beneden. Er komt natuurlijk een punt dat je téveel gaat dempen, de spreekwoordelijke 'ik hoor de ambulance niet meer' situatie. Maar volgens mij ligt dat punt voor mensen met een onbeschadigd, gezond setje gehoororganen nog een stukje verder weg dan de -35 dB wat goede schuimpjes dempen.

Als je door je leeftijd of eerder opgelopen gehoorbeschadiging al wat minder goed hoort kan ik me wel goed voorstellen dat -35dB op alle frequenties teveel demping is. In dat geval is een filter wat enig midden/laag doorlaat de beste oplossing. Maar; het blijft een compromis want je loopt dan onder ongunstige omstandigheden wel het risico op aanvullende gehoorbeschadiging in juist die frequentiegebieden, zoals blijkt uit de eerder getoonde grafiek en berekeningen.

Ook voor mensen met een bijzonder gevormde gehoorgang lijkt me dat het laten aanmeten van otoplastieken de enige goede optie is.
 
Nu we het toch over sirenes hebben: ik hoor ze wel, maar bepalen waar het geluid vandaan komt lukt me niet goed. Dit heb ik ook met stemmen en andere geluiden, geen idee of dat door de schuimpjes, de helm of gewoon het mindere zicht komt.
 
Denk dat het te maken heeft met t feit dat je oren afgedekt zijn. Je oren zijn alleen richtingsgevoelig door de bijzondere vorm van de oorschelp en gehoorgang. De preciese verklaring is razend ingewikkeld met weerkaatsing en faseverschillen etc maar feit is dat je verschil hoort tussen voor en achter. Met afgedekte oren kun je alleen nog onderscheid maken in stereo, dus tussen links en rechts.

Wat kan helpen is in zo'n situatie even je hoofd helemaal naar links of rechts draaien zodat wat eerst voor / achter was, links / rechts wordt... dan heb je die extra oriëntatierichting weer terug.

In de stad heb je trouwens ook nog vaak dat sirenes tegen gevels weerkaatsen en dus van een andere kant af lijken te komen. In ieder geval altijd extra oplet-situaties omdat sommige verkeersdeelnemers echt gekke dingen gaan doen als er een sirene achter ze zit.
 
Over de 'janb versus de rest' discussie:

selectieve cijferbreitjes? heb ik in dit topic ook niet echt gezien. Selectief is zoiets pas als er relevante gegevens met opzet weggelaten worden. Een cijferbrij impliceert onduidelijkheid/opzettelijke vaagheid. Eea is naar mijn idee juist behoorlijk compleet en erg duidelijk gepresenteerd. Deze gegeven cijfers in twijfel trekken kan best, maar dien je te doen door een alternatieve bron met tegenstrijdige resultaten en een hogere geloofwaardigheid te presenteren, niet met een dooddoener als 'jij snapt het toch niet, en je kunt niet rekenen'.

inhoudelijk over oordoppen / filters vs schuimpjes vs wasbolletjes etc:

De filters in oordoppen zijn er om bepaalde "delen" van het geluid wel door te laten. Deze "delen" zijn met een passief filter technisch alleen op te splitsen in frequentiebanden. Vergelijk het maar met de schuifjes van een grafische equalizer. Als de totale geluidsdruk binnen 1 zo'n frequentieband (lawaai + hetgene je wil horen, van zoveel tot zoveel hz) hoger wordt dan de veilige limieten voor gehoorschade, is het filter gewoon te licht op die frequentie.

Ik ben overigens wel erg benieuwd wat de resultaten zouden zijn van oordoppen met actieve "noise cancelling" en of er nog meer gedaan kan worden om 'herrie' en 'nuttig geluid' te scheiden.

Doppen zonder filter, schuimpjes en wasbolletjes zijn in de vergelijking met de equalizer, alle schuifjes helemaal naar beneden. Er komt natuurlijk een punt dat je téveel gaat dempen, de spreekwoordelijke 'ik hoor de ambulance niet meer' situatie. Maar volgens mij ligt dat punt voor mensen met een onbeschadigd, gezond setje gehoororganen nog een stukje verder weg dan de -35 dB wat goede schuimpjes dempen.

Als je door je leeftijd of eerder opgelopen gehoorbeschadiging al wat minder goed hoort kan ik me wel goed voorstellen dat -35dB op alle frequenties teveel demping is. In dat geval is een filter wat enig midden/laag doorlaat de beste oplossing. Maar; het blijft een compromis want je loopt dan onder ongunstige omstandigheden wel het risico op aanvullende gehoorbeschadiging in juist die frequentiegebieden, zoals blijkt uit de eerder getoonde grafiek en berekeningen.

Ook voor mensen met een bijzonder gevormde gehoorgang lijkt me dat het laten aanmeten van otoplastieken de enige goede optie is.

Mooi gesproken :Y
 
Het ene oor is het andere niet. Ik ben nu drie keer kort op elkaar aangemeten (bij Alpine) omdat de eerste twee sets lekten. De linker dop is nu door de test gekomen, rechter wordt opnieuw gemaakt. Als het nu weer niet goed is ga ik ook weer op zoek naar andere alternatieven.

Doppen op maat zou ik altijd laten testen om te checken of ze inderdaad goed passen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik dichte doppen, doppen die geluid doorlaten heb ik altijd nog te hard gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ok, topic is een beetje gedateerdm naar toch...



Heb zelf ook otto's op maat (gesponsord door de baas, dat dan wel), met 2 type filters..
Een setje filters gekregen van baas, ander setje filters gekocht voor de motor.

Uiteindelijk rij ik met de meest goedkoopste (en mijn persoonlijke mening) oplossing.
De gewone schuimpjes (van 3M).
Even puntje draaien aan het schuimpie, en in je oor steken. KLAAR!!
En het dempt alles.....
Dan nog kan je elkaar 'normaal'verstaan.

Gebruik ze zelf een dag of 3 á 4 (beetje afhankelijk), en dan gaan ze de vuilnis bak in, en komt er een nieuw setje te voorschijn.
 
Het is wel een beetje off-topic maar toch belangrijk lijkt mij

Dat windgeruis houdt me bijna tegen om te stoppen met motorrijden,
omdat het gewoon niet te doen is.


Heb het eerst geprobeerd met Alpine en Pinlock doppen. Beide laten teveel herrie door, na een dagje rijden hoor je het in bed nog suizen. Bovendien vaak gekloot met indoen en eruit halen.

Toen een Schuberth C3 Pro gekocht en schuimdoppen gaan gebruiken. Dat scheelt al redelijk wat, maar nog niet perfect.

Oke dan maar wat ruitjes en spoilers uitgeprobeerd, weer 200+ euro verder, maar de een had nog meer bijgeluiden dan de ander.
Tenslotte heb ik het gewraakte originele ruitje van mijn F800ST een flink eind ingekort. En dat hielp enorm!! Nu zit ik in de rijwind ipv in de turbulentie. En van 'schone' rijwind heb je eigenlijk weinig last qua geluid.

Als je gehoor je lief is, ga dan of op een (bijna)naked, of op een fiets waarbij je echt helemaal achter de ruit zit.
 
Laatst bewerkt:
Als je gehoor je lief is, ga dan of op een (bijna)naked, of op een fiets waarbij je echt helemaal achter de ruit zit.

Ik heb de zelfde zoektocht gehad.....prijzige hobby, maar ik ben op het zelfde uitgekomen. Naked, Schuberth C3-pro en Moldex Schuimoordoppen.
 
De beste demping ook hier met SparkPlugs. Ik heb ook optoplastieken met sinds een paar weken het zwaarste filter, maar ook die dempen niet zoals simpele schuim doppen. Het gezeik over filters die bepaalde frequenties doorlaten vind ik ook een lulverhaal. Ik heb die optoplastieken laten maken om zo min mogelijk te horen. Ik bepaal zelf wel wat ik wil, en ik wil zo min mogelijk herrie. Dat gelul over die sirenes word ik ook moe van. Punt 1 hoe vaak kom je ze tegen? 1x per jaar? Punt 2, die dingen maken zo'n tering herrie dat ALS ze er een keer langs moeten je ze toch echt wel hoort. Punt 3: JE HEBT TOCH SPIEGELS?! Van voren zie je ze aankomen, en van achteren ook?!
Doe mij maar schuimdoppen die me doof maken wanneer ik dat wil. Lijkt me heerlijk.
 
De beste demping ook hier met SparkPlugs. Ik heb ook optoplastieken met sinds een paar weken het zwaarste filter, maar ook die dempen niet zoals simpele schuim doppen. Het gezeik over filters die bepaalde frequenties doorlaten vind ik ook een lulverhaal. Ik heb die optoplastieken laten maken om zo min mogelijk te horen. Ik bepaal zelf wel wat ik wil, en ik wil zo min mogelijk herrie. Doe mij maar schuimdoppen die me doof maken wanneer ik dat

Precies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan