Nieuwe helm, zwaardere gehoorbescherming of otoplastieken?

Wat te doen

  • 1. Nieuw filter kopen

    Stemmen: 1 2,3%
  • 2. Otoplastieken kopen

    Stemmen: 36 83,7%
  • 3. Scorpion helm kopen

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4. Iets anders, namelijk...

    Stemmen: 6 14,0%

  • Totaal aantal stemmers
    43
In eerste instantie gaat het hier om gehoorbescherming, dan is een zwaardere demping veiliger voor je gehoor. Zeker in mijn ervaring.

Daarnaast ben ik nog nooit in een situatie geweest dat ik iets niet hoorde waar ik het wel zou verwachten. Eigenlijk geen idee wat/wanneer dat zou kunnen zijn?

Een schreeuw hoor ik nog steeds als ik een helm en oordoppen in heb. Maar zodra je 80+ rijdt dan hoor je (ook zonder oordoppen, of oordoppen met speciale filters) sowieso geen geschreeuw meer.

Daarnaast hoor ik ambulances/politie/brandweer ook gewoon aankomen. Al het andere omgevingsgeluid wordt immers ook gedempt, dus relatief gezien blijven die alarmsignalen boven de rest uitkomen.

Ik rijd dan ook liever met goeie oordoppen en zonder irritatie, dan dat je knettergek wordt en daardoor niet meer op het verkeer let.
 
Laatst bewerkt:
Je begrijpt het nog steeds niet.
Wat die filters doen is inderdaad een deel van het geluid doorlaten en een ander deel (het schadelijke deel) niet. De reden daarvoor is dat je onderweg bepaalde geluiden nog wel goed kunt horen, zoals bv. een sirene of iemand die een waarschuwing roept. Nog een voordeel is dat er minder druk op het binnenoor komt.
Natuurlijk is door zo'n filter dan de demping op een deel van het geluidsspectrum minder, dat is de bedoeling ook van een filter. Volledige demping is juist minder veilig.

Ik begrijp het prima, maar jij volgens mij niet. Die "filters" dempen nu eenmaal slecht bij lage frequenties, matig bij midden frequenties en redelijk bij hoge frequenties. Het filter maakt totaal geen onderscheid tussen iets dat schadelijk is of niet. Schadelijk laag frequent geluid wordt gewoon doorgelaten....! Mijn probleem zit hem in het feit dat ze claimen alleen schadelijk geluid te "filter", en dat is lariekoek! Als het puur gaat om gehoorsbescherming dan zijn schuimpjes gewoon beter. De rest is persoonlijke voorkeur. Proberen dus. Ik hebt dat gedaan, en ik kom uit op dat ik de best mogelijke demping wil hebben, en een het subjectief beste draagkomfoor. Nadeel is dat ik iets langer bezig ben om de doppen in te doen.

Of met schuimpjes rijden veilig is in het verkeer...tja. dat hangt van de persoon af. Dat is een claim die je op geen enkele manier hard kunt maken. Minder druk op het trommelvlies is inderdaad een voordeel van "open" doppen.

Voor TS, als je universele doppen hebt met filters, dan zal je er (afhankelijk van het filter) niet heel veel op vooruit gaan qua demping (als je doppen opmaat laat maken). Het draagkomfoor is uiteraard een stuk beter als ze opmaat gemaakt zijn.

Tot slot (ik kan het niet genoeg benadrukken), die "filters" laten je de omgeving goed horen, om dat ze slecht dempen niet omdat ze "alleen het schadelijke geluid dempen". Als die demping voor jou voldoende is dan is dat prima....
 
Ik begin een voorstander van twee-componentenlijm te worden. Dempt volledig. Hoeft (en kan...) er nooit uit. Kost een scheet en drie knikkers. Geweldig spul dus.
Voor remmen adviseer ik een blok beton aan een ketting. Remkracht maximaal. Alles of niks.....
 
Ik begin een voorstander van twee-componentenlijm te worden. Dempt volledig. Hoeft (en kan...) er nooit uit. Kost een scheet en drie knikkers. Geweldig spul dus.
Voor remmen adviseer ik een blok beton aan een ketting. Remkracht maximaal. Alles of niks.....

Lekker constructief.

Maar je verhaal klopt gewoon niet. Je maakt de claim dat opmaat gemaakte doppen beter zijn, en dat is feitelijk onjuist. Omdat vervolgens te gaan vergelijken met remmen en een blok beton....tja.
 
Lekker constructief.
Net zo constructief als de "huh volle demping goed!" claim waar ik op reageerde. Gaat nergens over.
Koop schuimpjes als je dat wil. Niks mis mee, eigen keus, lekker goedkoop, dempt ook nog. Maar je motivatie er voor deugt van geen kanten.
 
Ook ik vind dat die op maat gemaakte doppen met filters veel te veel geluid door laten maar goed ieder zijn ding en dan horen wel het wel of niet als we 80 zijn......en zoals hier ook al eerder gezegd is boven snelheden van 80 km per uur merk je toch nergens meer wat van, alleen van te veel geluid.
 
Laatst bewerkt:
Net zo constructief als de "huh volle demping goed!" claim waar ik op reageerde. Gaat nergens over.
Koop schuimpjes als je dat wil. Niks mis mee, eigen keus, lekker goedkoop, dempt ook nog. Maar je motivatie er voor deugt van geen kanten.

Waarom gebruiken de MotoGP coureurs die schuimpjes eigenlijk, vast niet omdat ze zo goedkoop zijn......
 
Net zo constructief als de "huh volle demping goed!" claim waar ik op reageerde. Gaat nergens over.
Koop schuimpjes als je dat wil. Niks mis mee, eigen keus, lekker goedkoop, dempt ook nog. Maar je motivatie er voor deugt van geen kanten.

En ik kan je vertellen dat de otoplastieken in mijn geval niet genoeg dempen, nadat ik ze twee keer heb laten maken met twee verschillende filters. Dus ja, schuimpjes is niks mis mee, lekker goedkoop en dempt ook nog. Terwijl de otoplastieken niet goedkoop zijn, niet goed dempen en er wel vanalles mis mee was.

Moet dat betekenen dat dat voor iedereen het geval is? Nee, sommige mensen zijn minder gevoelig voor tinnitus/harde geluiden, of hebben wellicht minder last van turbulentie.


Om het nog even aan te vullen, een grafiekje van een wetenschappelijk artikel en Elacin zelf:

Motorcycle-Noise-Half-Helmet1.jpg

Dit is op een sportsbike met je hoofd boven de tank (maar met een pothelm). Aan de andere kant met een toermotor en een gaar windscherm zit je in onrustigere lucht. Een andere studie met een K100 en K1100LT en verschillende helmen, laten dezelfde waardes zien (zelfs 115dB bij 190km/h).


Vervolgens biedt Elacin voor de motor 2 filters aan die maar 10-15dB dempen bij de lage frequenties.

Z62g08a.jpg


Terwijl die frequenties net zo schadelijk kunnen zijn en dan nog steeds 95dB doorlaten.

Oftewel, rij op je vakantie een aantal uur snelweg en je stapt met je otoplastieken met een gehoorbeschadiging af.
En daar betaal je dan nog 140 euro voor ook :')
 
Laatst bewerkt:
Waarom gebruiken de MotoGP coureurs die schuimpjes eigenlijk, vast niet omdat ze zo goedkoop zijn......

Jah, goed voorbeeld. Alles dat MotoGP coureurs gebruiken is immers het állerbeste spul en moeten wij eigenlijk ook allemaal op onze fietsen zetten. Wat is rijden op een circuit nou anders dan rijden in het dagelijks verkeer? Of ehhh..... |(
Ik neem dan aan dat jij ook met zo'n dikke bult op je rug rondrijdt? Moet immers het allerbeste zijn..... O-)
 
Net zo constructief als de "huh volle demping goed!" claim waar ik op reageerde. Gaat nergens over.
Koop schuimpjes als je dat wil. Niks mis mee, eigen keus, lekker goedkoop, dempt ook nog. Maar je motivatie er voor deugt van geen kanten.

Wat ik zeg is niet mijn mening. Ik zeg alleen maar dat schuim oordoppen veel beter dempen dan opmaat gemaakte doppen, dat is feit!

Je mag me best vertellen waarom mijn motivatie niet deugt, maar dat doe je niet. Daarnaast geef ik hem gewoon het advies om het te proberen en zelf uit te zoeken wat werkt en wat niet.
 
ik heb dezelfde ervaring met schuim dopjes. Heb verschillende types getest en sommige zijn inderdaad ruk.. niet goed in te krijgen, drukt teveel in je gehoorgang OF lekt lawaai. De schuimpjes die mij het best bevallen zijn ook de Moldex Spark Plugs.

Deze zijn van traagschuim, onder de naam tempur verkoopt iedere betere beddenzaak matrassen met een toplaag van dat spul. Je rolt het op tot een kleine diameter, schuift het dopje in je oor en na een tien tot twintig seconden is het schuim weer uitgezet tot het je gehoorgang vult en afsluit. Drukopbouw in het oor kan niet want het is schuim... en laat dus gewoon lucht door. Druk op de gehoorgang is (bij mij in ieder geval) minimaal, en inderdaad je vergeet dat je ze in hebt.

wat betref demping, ik heb zelf nogal gevoelige oren en hoor bijvoorbeeld ook nog steeds het lichte tikken van de remblokjes bij het begin van een remactie. Achtergrondherrie zoals windruis ervaar ik als erg vermoeiend. Wat betreft het motor/uitlaatgeluid van mijn RSV Mille zou ik het liefst zonder doppen rijden, maar zodra de snelheid wat hoger wordt is dat gewoon echt niet comfortabel meer.

Filters in gehoorbescherming; ik kan er niet veel over zeggen, buiten dat ik toe nu toe heel tevreden ben met de 'totale demping' en nog nooit gemerkt heb dat je tijdens het rijden iets niet hoort. Ook afrekenen bij de pomp gaat gewoon prima, maar een langer gesprek voeren is niet echt logisch. (lijkt me zowieso niet logisch om dat met je doppen in te doen.. ook al heb je filters.. maargoed)

anyways voor sommige mensen is een van de goedkoopste opties gewoon ook nog eens de prettigste. Kan toch? :)
 
Terwijl die net zo schadelijk kunnen zijn en dan nog steeds 95dB doorlaten.

Oftewel, rij op je vakantie een aantal uur snelweg en je stapt met je otoplastieken met een gehoorbeschadiging af.
En daar betaal je dan nog 140 euro voor ook :')

Dat bedoel ik dus. Op de site van schoonberg (de handelaar) staat doodleuk dat ze alleen "schadelijk" geluid filteren. ---> tja...95 dB bij lagefrequenties.....jammer dan!
 
On-topic: @ TS, weet je al wat je gaat proberen?

Nou, ik had een plan! En het was een goed plan, al zeg ik het zelf. Ik zou eerst een sjaaltje gaan halen om te kijken of dat zou helpen. Als dit niet zou lukken zou ik otoplastieken aan laten meten en als dat niet zou lukken zou ik mijn schermpje eens vervangen/ los halen (ik ben niet zo handig..).

Hád een plan. Helaas kwam ik toen ik het sjaaltje kocht een prachtige doorwaai jas tegen en het was zo warm buiten.... Dus nu heb ik een nieuwe motorjas en geen geld meer voor otoplastieken :+.

Het sjaaltje doet niets, de otoplastieken zijn voorlopig van de lijst geschrapt omdat ik een gat in mijn hand heb (tot ik weer wat centen bij elkaar gesprokkeld heb). Nou ben ik op de terugweg eens languit op mijn stepjes gaan staan. Dat was meteen rustiger aan mijn kop dus...

Conclusie; het zal in ieder geval wat herrieschelen als ik het ruitje vervang door een kleiner exemplaar. Alle beetjes helpen, binnenkort eens een tweedehands Diversion ruitje op de kop tikken en verzagen/snijden/op een andere manier stukken plastic van de bovenkant verwijderen. De otoplastieken komen... maar niet nu, want ik ben dom met geld.

Oh en een nieuwe helm is gewoon te duur. Ik heb een zeer uitgebreide PM gehad van JanB (dank hiervoor!!) waaruit blijkt dat ik daar gewoon nog wat langer voor zal moeten sparen als ik een goede (en dus betere) wil. Dus de wil is er wel, de weg moet nog even bijeengesprokkeld worden.
 
anyways voor sommige mensen is een van de goedkoopste opties gewoon ook nog eens de prettigste. Kan toch? :)

Ja natuurlijk kan dat, niks mis mee.
Maar kom dan niet met allerlei onzinnige motivaties aanzetten. Da's alles.
 
Ja natuurlijk kan dat, niks mis mee.
Maar kom dan niet met allerlei onzinnige motivaties aanzetten. Da's alles.

Welke motivatie is dan onzinnig?

De post van Ragp is vrij duidelijk. Waar je de meeste bescherming nodig hebt doen juist de "filter" doppen het minst.
 
Oh en een nieuwe helm is gewoon te duur. Ik heb een zeer uitgebreide PM gehad van JanB (dank hiervoor!!) waaruit blijkt dat ik daar gewoon nog wat langer voor zal moeten sparen als ik een goede (en dus betere) wil. Dus de wil is er wel, de weg moet nog even bijeengesprokkeld worden.


Ten eerste: veel plezier met je doorwaaijas :+

Ten tweede: een duurdere helm die stiller is bij de ene rijder, hoeft dat niet bij de ander te zijn.

Stukje uit een wetenschappelijke artikel daarover dat ik net lees :P

"The strengths and weaknesses of different helmets are exposed by different motorcycles and at different windscreen heights. One helmet which was the 'quietest' of a set on a motorcycle with a low windscreen in fact became the 'noisiest' with a higher windscreen. Rank ordering of helmets according to their noise level was not possible since the order varies from motorcycle to motorcycle and from windscreen to windscreen. A single number noise rating for comparing helmets would therefore be misleading."

In het ideale geval vind je dus iemand die dezelfde motor heeft en net zo lang is, maar met een helm die hij/zij stil vindt. De padding in de helm zelf schijnt zelfs niet zoveel uit te maken qua demping, dus dat iemand een andere schedelvorm heeft is niet zo erg.
 
Laatst bewerkt:
Dank!

Ja tegen de tijd dat ik weer geld genoeg heb voor een nieuwe helm wil ik dan ook wat rondkijken of er zaken zijn waar je ze even kan testen. Maar voorlopig hoef ik nog niet te zoeken... Als er een - voor dat getal bij de bankrekening staat, dan moet je even wachten met kopen toch?
 
Dank!

Ja tegen de tijd dat ik weer geld genoeg heb voor een nieuwe helm wil ik dan ook wat rondkijken of er zaken zijn waar je ze even kan testen. Maar voorlopig hoef ik nog niet te zoeken... Als er een - voor dat getal bij de bankrekening staat, dan moet je even wachten met kopen toch?

Of vragen of dat aapje naast je niet even een juwelier kan bezoeken :+
 
Wat ik zeg is niet mijn mening. Ik zeg alleen maar dat schuim oordoppen veel beter dempen dan opmaat gemaakte doppen, dat is feit!
Mooi man, dus het is een feit omdat jij het zegt?

Je mag me best vertellen waarom mijn motivatie niet deugt, maar dat doe je niet. Daarnaast geef ik hem gewoon het advies om het te proberen en zelf uit te zoeken wat werkt en wat niet.
Je noemt het een "feit". Je onderbouwt dat nergens. Vervolgens moet ik je vertellen waarom dat niet klopt? :N Wie beweert, bewijst. Jij beweert.....
 
Vervolgens biedt Elacin voor de motor 2 filters aan die maar 10-15dB dempen bij de lage frequenties.
[afbeelding]
Terwijl die frequenties net zo schadelijk kunnen zijn en dan nog steeds 95dB doorlaten.

Zowel je rekenkunde, je feitenkennis en je logica laat wat te wensen over......
 
Mooi man, dus het is een feit omdat jij het zegt?Je noemt het een "feit". Je onderbouwt dat nergens. Vervolgens moet ik je vertellen waarom dat niet klopt? :N Wie beweert, bewijst. Jij beweert.....


Nee, dat staat gewoon in de specsheets van de oordoppen....! Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bekend was. Dus ja, schuimpjes dempen over het algemeen beter dan opmaatgemaakte doppen, punt.

http://www.moldex.com/pdf/datasheets/sparkplugs.pdf
Comfoor filters | Comfoor.nl
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat staat gewoon in de specsheets van de oordoppen....! Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bekend was. Dus ja, schuimpjes dempen over het algemeen beter dan opmaatgemaakte doppen, punt.

http://www.moldex.com/pdf/datasheets/sparkplugs.pdf
Comfoor filters | Comfoor.nl

Je stelt het verhaal verkeerd voor,zoals ik al eerder aangaf. Dat filter zit er om een reden in. Jij hoeft dat niet interessant te vinden, maar dat doet er niets aan af. En uiteraard zorgt het filter er voor dat bepaalde frequenties minder gedempt worden, dat is de bedoeling ook van een filter. Breng je geen filter aan, dan wordt alles gedempt.....

Wat jij nu doet is roepen dat banden slecht zijn omdat er toch écht een gat in zit, het ventiel. Ja duh. Ik leg uit waarom dat ventiel er in wordt gezet en jij blijft maar roepen dat er toch écht een gat in de band zit..... |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan