Nieuwe helm, zwaardere gehoorbescherming of otoplastieken?

Wat te doen

  • 1. Nieuw filter kopen

    Stemmen: 1 2,3%
  • 2. Otoplastieken kopen

    Stemmen: 36 83,7%
  • 3. Scorpion helm kopen

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4. Iets anders, namelijk...

    Stemmen: 6 14,0%

  • Totaal aantal stemmers
    43
Nee, dat staat gewoon in de specsheets van de oordoppen....! Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bekend was. Dus ja, schuimpjes dempen over het algemeen beter dan opmaatgemaakte doppen, punt.

http://www.moldex.com/pdf/datasheets/sparkplugs.pdf
Comfoor filters | Comfoor.nl

Twee kanttekeningen nog.
Je noemt Moldex. Misschien moet je niet alleen naar cijfertjes turen maar ook lezen wat Moldex zélf zegt over de betrouwbaarheid van die cijfertjes in de praktijk....
Comfoor is een merk dat "generieke" oordoppen maakt, niet specifiek voor motorrijders. Alpine doet dat bv. wel. Die gebruiken filters met een demping van minimaal 15-20 dB. Let wel: dat zijn de filters en dat is 5 tot 7 x minder geluid. De frequenties die het filter niet doorlaat worden nog sterker gedempt, rond de 25-28 dB.

Nog een opmerking: het geluidsniveau van de gemiddelde motorhelm ligt (zonder doppen) op rond de 92 dB bij plm. 120 km/u, met uitschieters naar beneden (83 dB) en naar boven (plm. 100 dB) Dat wil dus zeggen dat het geluidsniveau door oto's teruggebracht wordt tot ten minste 72 -80dB. 80 dB is de industriestandaard.

Maar als je meer wil weten van wat oto's écht doen, zou je eens een dagje moeten doorbrengen bij Alpine. Heb ik ook een keer gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Nu doe je het weer. Leg eerst maar eens uit waar je "feiten" vandaan komen.

De onderbouwing die gegeven wordt is naar mijn inzien juist. Jij zegt van niet, verklaar je nader. Zie de onderbouwing van Ragp met bijbehorende grafieken.
 
De onderbouwing die gegeven wordt is naar mijn inzien juist. Jij zegt van niet, verklaar je nader. Zie de onderbouwing van Ragp met bijbehorende grafieken.

Verkoop jij in het dagelijks leven soms "wc-eend"? O-)
 
Twee kanttekeningen nog.
Je noemt Moldex. Misschien moet je niet alleen naar cijfertjes turen maar ook lezen wat Moldex zélf zegt over de betrouwbaarheid van die cijfertjes in de praktijk....

Dat metingen geen directe weergave zijn van de werkelijkheid lijkt me duidelijk, maar dat is in het algmeen waar, voor otoplastieken en voor schuimpjes.

Comfoor is een merk dat "generieke" oordoppen maakt, niet specifiek voor motorrijders. Alpine doet dat bv. wel. Die gebruiken filters met een demping van minimaal 15-20 dB. Let wel: dat zijn de filters en dat is 5 tot 7 x minder geluid. De frequenties die het filter niet doorlaat worden nog sterker gedempt, rond de 25-28 dB.

Mijn comfoor oordoppen, van die "generieke", dempen minimaal 19.7 dB met een standaard deviatie van 3.7. (bij 125 Hz). Het probleem is dat nu juist daar de geluidsdruk tot wel 110 dB kan worden (zie grafiek van Ragp). Dan zit ik toch echt ruim over de "ïndustrie" standaard. Wat betreft je rekenkunde -15dB is nogaltijd ongeveer een factor 1/30 en -20 dB nogaltijd een factor 1/100. Waar je 5 tot 7 vandaan haalt is een raadsel.


Nog een opmerking: het geluidsniveau van de gemiddelde motorhelm ligt (zonder doppen) op rond de 92 dB bij plm. 120 km/u, met uitschieters naar beneden (83 dB) en naar boven (plm. 100 dB) Dat wil dus zeggen dat het geluidsniveau door oto's teruggebracht wordt tot ten minste 72 -80dB. 80 dB is de industriestandaard.


Het probleem is nu juist dat de pieken van de geluidsdruk zitten in de frequenties waar die filters het slechtste dempen (zie wederom de grafiek van Ragp). Die data komt overigens van een fabrikant die otoplastieken verkoopt...! Het is dus eerder gunstig voorgesteld dan ongunstig.

Je WC een opmerking kan ik vertalen naar: Wij van WC eend adviseren, het AH eigen merk, want dat van ons voldoet niet aan de eisen. We bewijzen het zelfs nog!
 
Je stelt het verhaal verkeerd voor,zoals ik al eerder aangaf. Dat filter zit er om een reden in. Jij hoeft dat niet interessant te vinden, maar dat doet er niets aan af. En uiteraard zorgt het filter er voor dat bepaalde frequenties minder gedempt worden, dat is de bedoeling ook van een filter. Breng je geen filter aan, dan wordt alles gedempt.....

Wat jij nu doet is roepen dat banden slecht zijn omdat er toch écht een gat in zit, het ventiel. Ja duh. Ik leg uit waarom dat ventiel er in wordt gezet en jij blijft maar roepen dat er toch écht een gat in de band zit..... |(

Tja, ze dempen bepaalde geluiden inderdaad minder, dat is nu precies het probleem! Ze dempen die zelfs te weinig (wederom, zie data van Ragp).

Jij staat je band op te pompen met 26 spijkers erin. Mja, er zit een ventiel in, dus dat moet goed gaan! _O-
 
Dat metingen geen directe weergave zijn van de werkelijkheid lijkt me duidelijk, maar dat is in het algmeen waar, voor otoplastieken en voor schuimpjes.

Grappig, jij zwaaide die cijfers steeds voor je uit als "absoluut". Nu zijn ze onbetrouwbaar en geldt die onbetrouwbaarheid ook opeens voor alle merken.

Mijn comfoor oordoppen, van die "generieke", dempen minimaal 19.7 dB met een standaard deviatie van 3.7. (bij 125 Hz). Het probleem is dat nu juist daar de geluidsdruk tot wel 110 dB kan worden (zie grafiek van Ragp). Dan zit ik toch echt ruim over de "ïndustrie" standaard. Wat betreft je rekenkunde -15dB is nogaltijd ongeveer een factor 1/30 en -20 dB nogaltijd een factor 1/100. Waar je 5 tot 7 vandaan haalt is een raadsel.
Simpel. Elke 3 dB is een verdubbeling (of halvering) in de logaritmische dB schaal. 15 dB meer is dus ongeveer 5x meer geluid. Makkelijker te hanteren dan vage sommetjes, vind je niet?
Je gegoochel met deviaties en standaard geluidsdruk heeft weinig zin. De grafiek van Ragp gaat immers niet over het specifieke geluid onderweg, op een motor. Ik ken trouwens maar weinig geluidsbronnen onderweg die 110 dB bij 125 Hz kunnen weergeven...... maar je mag me altijd uitleggen welke hyperversterkte bromvlieg onderweg naast jou meezoemt......
Daarnaast nog een klein detail: 125 Herz zit in het bereik van de menselijke stem (mannen rond de 100, vrouwen rond de 200Hz). Laat het filter van een otoplastiek voor motorrijders (maar vele andere ook...) nou juist dát bereik ontzien om stemmen verstaanbaar te houden......

Het probleem is nu juist dat de pieken van de geluidsdruk zitten in de frequenties waar die filters het slechtste dempen (zie wederom de grafiek van Ragp). Die data komt overigens van een fabrikant die otoplastieken verkoopt...! Het is dus eerder gunstig voorgesteld dan ongunstig.
En waar precies halen we vandaan dat die grafiek de enige juiste of zelfs maar de enige bruikbare is? Fabrikanten maken otoplastieken voor een scala aan verschillende doeleinden.
Ik zou 'm bijvoorbeeld liever zien van een fabrikant die otoplastieken voor motorrijders maakt, lijkt me wel zo handig.
We hadden samen ook al vastgesteld dat de metingen geen exacte weergave van de realiteit vormen......
Ik stel nu ook vast dat andere fabrikanten andere grafieken met andere cijfers gebruiken, gewoon even op internet zoeken, bv. Alpine. Belangrijkste geluid onderweg dat gedempt moet worden is windruis. Die zit zeker niet op 125 Hz.

Je WC een opmerking kan ik vertalen naar: Wij van WC eend adviseren, het AH eigen merk, want dat van ons voldoet niet aan de eisen. We bewijzen het zelfs nog!
Van je vertaalkunsten heb ik niet zo'n hoge pet op...... O-)
 
De dingen die ik soms lees over die filters van otoplastieken.. Fabrikanten roepen soms de meest vreemde dingen over die filters, alsof ze zich niet aan dezelfde natuurkundige wetten hoeven te houden zoals de rest van ons.

Otoplastieken (voor motoren) zijn doorgaans gericht op het tegengaan van hoge frequenties. Grafiekje van Elacin eerder toont dat ook aan. En dat doen ze omdat ze graag willen dat jij de overige geluiden nog redelijk kunt horen (praten met mensen, ambulance etc). Natuurlijk een direct gevolg hiervan is, is dat die geluiden (veel) minder gedempt worden.

Als jij nou net op je motor last hebt van die geluiden (meestal laag gebulder van de turbulentie) dan werken otoplastieken minder ideaal. Heb je voornamelijk hoog geruis van de wind dan zullen ze prima werken. Afgezien van enkele uitzonderingen op de pasvorm (zoals bij mij).

Maar van welke geluiden je last hebt op de motor hangt toch echt af van heel veel verschillende factoren. Windschermpje of niet, wat voor helm, je lengte en positie op de motor. En afhankelijk daarvan dus kiezen voor het een of het ander.

Dus iedereen heeft gelijk! Jullie hebben allemaal een goed punt in de discussie :+
Mooi toch als er keuze is :)
 
De dingen die ik soms lees over die filters van otoplastieken.. Fabrikanten roepen soms de meest vreemde dingen over die filters, alsof ze zich niet aan dezelfde natuurkundige wetten hoeven te houden zoals de rest van ons.

Otoplastieken (voor motoren) zijn doorgaans gericht op het tegengaan van hoge frequenties. Grafiekje van Elacin eerder toont dat ook aan. En dat doen ze omdat ze graag willen dat jij de overige geluiden nog redelijk kunt horen (praten met mensen, ambulance etc). Natuurlijk een direct gevolg hiervan is, is dat die geluiden (veel) minder gedempt worden.

Als jij nou net op je motor last hebt van die geluiden (meestal laag gebulder van de turbulentie) dan werken otoplastieken minder ideaal. Heb je voornamelijk hoog geruis van de wind dan zullen ze prima werken. Afgezien van enkele uitzonderingen op de pasvorm (zoals bij mij).

Maar van welke geluiden je last hebt op de motor hangt toch echt af van heel veel verschillende factoren. Windschermpje of niet, wat voor helm, je lengte en positie op de motor. En afhankelijk daarvan dus kiezen voor het een of het ander.

Dus iedereen heeft gelijk! Jullie hebben allemaal een goed punt in de discussie :+
Mooi toch als er keuze is :)

. ;)
 
Simpel. Elke 3 dB is een verdubbeling (of halvering) in de logaritmische dB schaal. 15 dB meer is dus ongeveer 5x meer geluid. Makkelijker te hanteren dan vage sommetjes, vind je niet?

Jah, want 5x een verdubbeling is het zelfde als 5x keer zo luid (of zacht)....of is dat nu 2 tot de macht 5...? Als in 2x2x2x2x2 = 32....?. Maar goed, we nemen jou methode, die is tenslote makkelijk (en fout). Je spreekt een ander aan op zijn rekenkunsten terwijl je er zelf niet veel van bakt.

Ik stop met de discussie. Het is een gebed zonder eind terwijl de conclusie allang vast staat. Wel je de beste demping ---> schuimpjes, Voor de rest --> persoonlijke voorkeur.

Voor de TS: ik adviseer je om voor 15 euro een zak van 15 verschillende schuimpdoppen te kopen. Bevalt het je niet, tja, 15 euro kan je wel missen denk ik. Je hebt het dan in iedergeavl geprobeerd...Ik heb dat ook gedaan. (7 verschillende helmen, 3 verschillende ruitjes + 1 lip, 2 paar otoplastieken en 15 paar schuimpjes). Mijn resultaat: Schuberth C3 pro. Sr1, Shoei GT-Air, geen ruit en moldex sparkplugs)
 
Laatst bewerkt:
EvBeek schreef op 17 juli 2014 @ 10:21:
Vanuit mijn studie weet ik dat als je de gehoorgangen volledig sluit je evenwichtsorgaan in de problemen kan komen.
Het blijkt dat u dit niet studeert en niet medisch onderlegd bent.

Mensen met evenwichtsproblemen kunnen een tumor hebben bij de gehoorgang. Dat is wat anders. Oordopjes verbeteren het evenwicht. Er bestaan speciale dopjes tegen zeeziekte. Het is schuim wat uitzet. Kan dus een diep ingebrachte oorplug zijn. Deze doe je in je linker oor wanneer je rechtshandig bent en rechts als je linkshandig bent. Daardoor kan je je beter oriënteren. Je wordt zo minder snel zeeziek. Oriëntatie is van invloed op het evenwicht. Dus denk ik dat je evenwicht verbeterd.

Het is in ieder geval zeker niet zo dat je voor een goed evenwicht je oordopjes uit moet doen. Wel kan je zijn afgeleid (minder ervaren) door het gevoel maar ook door een geur of door veel geluid.
 
ik lees hier weer heel veel over oordoppen.

maar TS zou ook eens iets uit kunnen proberen wat gratis is.

namelijk je hoofd eens in een andere hoek houden wat bij sommige motoren ook al scheelt in hinderlijke geluiden.
als ik op snelweg zo nu en dan eens van houding verander voel ik verschil.

ook heb ik extra schuim/padding onder mijn helmvoering gedaan zodat het beter aansluit.
een dun sjaaltje scheelt ook al.

als ik hinderlijke geluiden hoor doe ik soms ook wel eens mijn vizier op een erg klein kiertje en dat scheelt soms ook al

en altijd op maat gemaakte gehoorbescherming ( ook zo nu en dan schoonmaken )
gele schuimpjes werken beter maar zitten minder lekker.

paar gaatjes onderin je kuipruit boren werkt soms ook en soms ook averechts.

meestal is een systeemhelm luidruchtiger dan een integraal
 
Laatst bewerkt:
maar TS zou ook eens iets uit kunnen proberen wat gratis is.

Zo zou ik het ook zeggen. Begin met de dingen die gratis zijn en werk door de lijst heen tot de dingen die duur zijn.

Helmen testen is overigens ook gratis. Van de 7 die ik heb geprobeerd heb ik er 3 gekocht en 1 weer terug gebracht omdat hij tegenviel. Je kan bij de winkels best een beetje aankaarten dat je een hoop geld uitgeeft voor een helm. Niet meer dan normaal dat je hem even probeerd. Daarnaast kan je hem bij een webwinkel een aantal dagen proberen en altijd je geld terug krijgen. Je hoeft alleen maar te zorgen dat hij in nieuwstaat terug gaat (binnen 7 dagen). Als je daar een beetje over praat.....De meeste winkels laten je dan wel 2 modelletjes 20 minuutjes proefrijden....dat is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
De TS heeft inmiddels al kenbaar gemaakt wat hij/zij gaat doen, maar er zijn een paar punten van JanB waar ik echt helemaal niets mee kan, en die in mijn ogen/oren zo onzinnig zijn dat ik het tegendeel wel moet aantonen om misverstanden te voorkomen:

Zowel je rekenkunde, je feitenkennis en je logica laat wat te wensen over......
Wat is je argument precies?


Nog een opmerking: het geluidsniveau van de gemiddelde motorhelm ligt (zonder doppen) op rond de 92 dB bij plm. 120 km/u, met uitschieters naar beneden (83 dB) en naar boven (plm. 100 dB) Dat wil dus zeggen dat het geluidsniveau door oto's teruggebracht wordt tot ten minste 72 -80dB. 80 dB is de industriestandaard.
Nope:

http://www.benthamscience.com/open/toacoj/articles/V004/14TOACOJ.pdf
http://www.isvr.co.uk/reprints/inter96mc.pdf
Page not found

Zelfs nog open-access, helemaal gratis, feitelijke informatie voor het oprapen. Rond de 105dB is geen uitzondering bij 120km/h met het dragen van een helm. En dan rijdt menig motorrijder nog wel harder. Dat wil dus zeggen dat je met mijn otoplastieken alsnog 90/95dB hebt bij 100-250Hz.

De grafiek van Ragp gaat immers niet over het specifieke geluid onderweg, op een motor.

Dat grafiekje gaat wel over het specifieke geluid onderweg. Waar denk je anders waar het vandaan komt? Lees het artikel zou ik zeggen. Weet je wat, ik help je even een handje:

All measurements were conducted in a rural setting. When the motorcycle achieved a target velocity the operator announced the velocity and spoke “begin sample”, maintained the velocity for the sample interval, and then spoke “end sample”.

Ik ken trouwens maar weinig geluidsbronnen onderweg die 110 dB bij 125 Hz kunnen weergeven......

Verrassing: De wind/turbulentie!

At the highest velocities wind turbulence is very high, and for most motorcycles
engine noise is likely a negligible contributor to helmet noise levels relative to the magnitude of wind noise.


Uit een ander artikel (Aeroacoustic sources of motorcycle helmet noise — the University of Bath's research portal)

Figure 7 shows the 0-50hz range which covers the natural vortex shedding frequency of the overall helmet structure. Figure 8 shows the 100-200Hz range where the majority of the wake energy is located and the air vents begin to produce vortices. Figure 9 shows the 500-1000Hz range which demonstrates the wide range over which the air vents produce turbulence structures.

Daarnaast nog een klein detail: 125 Herz zit in het bereik van de menselijke stem (mannen rond de 100, vrouwen rond de 200Hz). Laat het filter van een otoplastiek voor motorrijders (maar vele andere ook...) nou juist dát bereik ontzien om stemmen verstaanbaar te houden.....

En laat jij nou blijkbaar net niet doorhebben dat dat het probleem dus is met de otoplastieken. De filters die ik geprobeerd heb dempen daar niet genoeg en zorgen dus mogelijk voor een gehoorbeschadiging. Maar ik hoor m'n vrouwtje gelukkig wel goed wanneer ik naar m'n motor loop :')


En waar precies halen we vandaan dat die grafiek de enige juiste of zelfs maar de enige bruikbare is? Fabrikanten maken otoplastieken voor een scala aan verschillende doeleinden.
Ik zou 'm bijvoorbeeld liever zien van een fabrikant die otoplastieken voor motorrijders maakt, lijkt me wel zo handig.

http://earplugonline.com.au/earplugs/drive/ch26/

Het grafiekje komt uit een wetenschappelijk tijdschrift en wordt gebruikt bij de verkoop van de Elacin motor oordoppen.


We hadden samen ook al vastgesteld dat de metingen geen exacte weergave van de realiteit vormen......

_O-
Als er iets is dat tenminste nog in de buurt komt van de exacte realiteit dan is het een objectieve meting gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Dat is in ieder geval betrouwbaarder dan iemands subjectieve mening zoals een JanB die zonder onderbouwingen dingen op het motor-forum typt als zijnde waarheid.

En mocht je dan toch zoveel waarde hechte aan die 'exacte' subjectieve realiteit, mijn subjectieve ervaring is dat die Elacin otoplastieken niet genoeg dempen (in het laag en midden).
Mijn eigen test met de verschillende filters en mijn normale doppen laten dat ook zien:

hoortest2.jpg


Het gaat met name om het relatieve verschil tussen de otoplastieken en de schuimpjes waarbij duidelijk de verminderde demping te zien is op de frequenties waarbij het het hardst nodig is.

Belangrijkste geluid onderweg dat gedempt moet worden is windruis. Die zit zeker niet op 125 Hz.

Wel dus.
Het kan best zijn dat dit per kuip/ruit verschilt, maar het is onomstotelijk dat wind voor de meeste dB's zorgen bij de lage frequenties. Simpelweg omdat je helm rond die frequentie meetrilt. En laten lage frequenties nou ook het moeilijkst te dempen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat wil dus zeggen dat je met mijn otoplastieken alsnog 90/95dB hebt bij 100-250Hz.

Ja, maar 95 is niet meer schadelijk! Het schadelijke deel is er immers uitgefilterd. Ik heb het idee dat het er bij JanB niet in wil dat te hard simpelweg te hard is. Dat was oorspronkelijk de reden dat ik de uitspraken "filters" en "alleen schadelijk" geluid helemaal zat was. Het is verkoop prietpraat!

_O-
Als er iets is dat tenminste nog in de buurt komt van de exacte realiteit dan is het een objectieve meting gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Dat is in ieder geval betrouwbaarder dan iemands subjectieve mening zoals een JanB die zonder onderbouwingen dingen op het motor-forum typt als zijnde waarheid.

JanB snapt niet helemaal dat de uitspraken van Moldex over metingen meer een disclaimer is dan iets anders. Als je ons product niet gebruikt zoals voorgeschreven dan kan de prestatie afwijken van de specs. Daarnaast is het besef er niet dat deze uitspraak naar alle waarschijnlijkheid waar is voor alle oordoppen. Daarmee zijn de gemeten specificatie waarden onderling prima objectief vergelijkbaar.

Eigenlijk vind ik het wel schokkend. Op basis van deze data is de bescherming van de meeste otoplastieken onvoldoende en op zijn best marginaal voldoende.

@ JanB, nog iets om over na te denken: de definitie van de dB schaal is: y=10^(x/10).
Omdat het grond tal 10 te schrijven is als een 2 macht, namelijk: 10=2^a --> a = log(10)/log(2) = 3.3. Daarmee is de eerste vergelijking weer te schrijven als y=(2^(3.3))^(x/10). In het geval van 15 dB is dat dus (2^3.3)^1.5 = 2^5 = 32 (ongeveer he....!).

Ieder redelijk objectief argument veeg je van tafel, om dat vervolgens te vervangen door jou mening en persoonlijke voorkeur. Vervolgens spreek je iemand aan op zijn rekenkunsten terwijl je het, nadat je gecorrigeerd wordt, zelf nog steeds fout doet. Mensen aanspreken op fouten is prima, maar leg dan op zijn minst uit wat er fout is en hoe het dan wel moet. Dat heeft iets te maken met potten en zwart ziende ketels....
 
Eigenlijk vind ik het wel schokkend. Op basis van deze data is de bescherming van de meeste otoplastieken onvoldoende en op zijn best marginaal voldoende.

Dat is dus ook precies wat ik dacht. Heb er zelfs nog aan zitten denken of ik ze (Elacin/Schoonenberg) aansprakelijk kan stellen voor mijn versterkte tinnitus. Maar dat wordt denk ik heel moeilijk.

Aan de andere kant, misschien dat er wel genoeg wetenschappelijk bewijs is om ze hun statements in te laten trekken:

De CH26 hebben een gemiddelde demping van 28 dB en zijn noodzakelijk ter voorkoming van gehoorschade tijdens motorrijden met hoge snelheid.

Wat mij betreft is dat dus niet waar.
 
Nog een leuk artikel van Alpine en de ANWB.

Beschermen motorhelmen tegen geluidsoverlast?
ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer

Gek, maar alleen de Schuberth komt in de buurt van een acceptabel geluidsniveau. Zowel bij 100 km/u als bij 130 km/u doet de Schuberth het met afstand het beste! Jeps, peper dure helmen.....maar ze zijn sinds jaar en dag de voortrekker geweest als het gaat om herrie in de helm. Ze zijn ook een van de weinige dat veiligheid meer is dan alleen maar impact veiligheid. Voor het idee, de shark S800 met otoplastieken is ongeveer net zo stil als de Schuberth S1 zonder oordoppen....

Ik ben vast een stomme mongool, maar zodra Schuberth met een nieuwe helm op de markt komt loop ik naar de winkel om hem te proberen. En deze is voor JanB: duur, maar wel het beste (ook volgens het door jou geliefde Alpine).
 
Het lastige daarvan is nog wel dat de stilste helm op de ene motor, niet de stilste op de andere hoeft te zijn (las ik in 1 van de wetenschappelijke artikelen). Al vermoed ik wel dat ze bij de duurdere merken meer aandacht besteed hebben aan de aerodynamica/afwerking.

Daarnaast is het ook nog de vraag of oordoppen die 15dB dempen daadwerkelijk ook nog 15dB afhalen van de geluidsdruk die met microfoontjes in/bij de gehoorgang wordt gemeten. Ik las namelijk ook dat je hele lichaam/hoofd resoneert en dan heeft het blokkeren van je gehoorgang maar beperkt nut.

Oftewel, je kan de demping van een helm niet zomaar optellen bij de demping van de oordoppen.

Nog meer redenen om voor een zware/de zwaarste demping te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Jah, goed voorbeeld. Alles dat MotoGP coureurs gebruiken is immers het állerbeste spul en moeten wij eigenlijk ook allemaal op onze fietsen zetten. Wat is rijden op een circuit nou anders dan rijden in het dagelijks verkeer? Of ehhh..... |(
Ik neem dan aan dat jij ook met zo'n dikke bult op je rug rondrijdt? Moet immers het allerbeste zijn..... O-)

Hmm een goed tegenargument heb je blijkbaar niet.....
 
Dat is dus ook precies wat ik dacht. Heb er zelfs nog aan zitten denken of ik ze (Elacin/Schoonenberg) aansprakelijk kan stellen voor mijn versterkte tinnitus. Maar dat wordt denk ik heel moeilijk.

Aan de andere kant, misschien dat er wel genoeg wetenschappelijk bewijs is om ze hun statements in te laten trekken:

De CH26 hebben een gemiddelde demping van 28 dB en zijn noodzakelijk ter voorkoming van gehoorschade tijdens motorrijden met hoge snelheid.

Wat mij betreft is dat dus niet waar.

Helaas heb ik (ondanks de doppen van Elacine) ook een vrij langdurig en eentonig fluitconcert. Gelukkig niet zo hard en inmiddels hoor ik het nog maar zelden, maar toch vriendelijk bedankt. Maar goed, 2 bezoekjes bij de huisarts, 1x naar het audiologisch centrum en 1x naar de KNO arts.....fuck, zo'n stille helm is ineens helemaal niet zo duur.

De geclaimde gemiddelde 28 dB lijkt bepaald te zijn aan de hand van de energetische waarde van de demping. Met andere woorden, de hoogste demping telt lekker zwaar mee!

Schubert is ook het enige bedrijf dat harde claims durft te maken over de herrie in een helm. Vervolgens zeggen ze uiteraard dat het per toepassing kan verschillen. De rest zegt, het is zo moeilijk we kunnen er niets over zeggen. Merken als Nolan en Shoei beginnen eindelijk een beetje aan te haken, hoog tijd als je het mij vraagt. Onderzoek naar aërodynamica en akoestiek is extreem lastig en duur, ik betaal daar graag aan mee (uit puur eigenbelang, dat dan weer wel).
 
Het lastige daarvan is nog wel dat de stilste helm op de ene motor, niet de stilste op de andere hoeft te zijn (las ik in 1 van de wetenschappelijke artikelen). Al vermoed ik wel dat ze bij de duurdere merken meer aandacht besteed hebben aan de aerodynamica/afwerking.

Dat ben ik helemaal met je eens, daarom is proefrijden ook een absolute must bij het kopen van een helm. Desondanks laat de test wel zien dat de Schuberth met kop en schouders boven de rest uit komt, dat is geen toeval.

Ik waardeer het feit dat ze daar actief mee bezig zijn, en ik ben dan zo gek dat ik daar best voor wil betalen.
 
Ik heb je vorige topic nog even doorgelezen en uiteraard dit topic ook. Ik ben nog beginnend motorrijder, maar heb vanaf het begin gelijk gekozen om met gehoorbescherming te rijden. Dit heb ik gedaan om mijn gehoor te beschermen en omdat ik toch wel van plan ben om nog heel lang te gaan rijden leek mij dit een goede investering. Ik begon het oordoppenavontuur met motosafe oordoppen van alpine. Deze zaten prima en dempte eigenlijk heel goed. Het maakt echt wel een verschil tussen rijden met of zonder oordopjes.

Bij een motortoertocht die ik ging maken, kwam ik in aanraking met diverse motorrijders die reden met oordoppen op maat. Zij waren heel tevreden en mij maakte het ook wel nieuwsgierig. Ik droeg al oordopjes van alpine dus ben op hun website gaan kijken. Toevallig maken zij ook oordoppen op maat, dus ik ben daarheen gegaan en wauw. Deze otoplastieken zitten echt super! Dit zijn oordoppen speciaal voor op de motor en je kunt ook kiezen uit verschillende filters. Ik heb nu gekozen voor een groen filter, maar je kan ook nog kiezen voor een rood filter. De rode dempt meer, maar als ik die wil kan ik die gewoon gratis laten wisselen. Ik had ze laten aanmeten met een speciale aanbiedingsprijs. Nog erg prijzig, maar zoals ik zei in het begin ben ik van plan om nog heeeeeel wat kilometertjes te gaan maken in mijn leven, dus dan vond ik het de investering wel waard. Deze heb ik: MotoSafe Custom: Motor Oordoppen Op Maat - Alpine Hearing Protection

Dus keuze 2 zou mijn tip zijn. Succes met de keuze!
 
He, waar is JanB nou gebleven ( _O- pwnd noemen ze dat geloof ik)

Ik gebruik deze naar volle tevredenheid
full
 
Laatst bewerkt:
De TS heeft inmiddels al kenbaar gemaakt wat hij/zij gaat doen, maar er zijn een paar punten van JanB waar ik echt helemaal niets mee kan, en die in mijn ogen/oren zo onzinnig zijn dat ik het tegendeel wel moet aantonen om misverstanden te voorkomen:

Kom maar op met de bewijzen dan. Ik heb nog niets gezien behalve selectieve cijferbreitjes.
 
Kom maar op met de bewijzen dan. Ik heb nog niets gezien behalve selectieve cijferbreitjes.

Als je mijn opsomming van wetenschappelijke artikelen en praktijkervaring niet gezien hebt, of niet als bewijst ziet, dan heb je naast betere oordoppen ook een betere bril nodig.

Veel plezier in je eigen realiteit :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan