nieuwe helm

marinde

MF veteraan
1 mei 2006
1.562
5
overijssel
Sorry ik heb gezocht naar het onderwerp helm maar kan het niet vinden dus dan maar zo.
Ik wil een nieuwe helm aanschaffen. Ik had vandaag weer rijles en we gingen een heel stuk de snelweg op. We reden 110 dus niet eens zo hard maar ik had het gevoel dat mijn helm van mijn kop getrokken werd of erger nog... alsof mijn hele hoofd eraf getrokken werd :N Dat voelde dus niet zo lekker. Ik heb nu een JET helm. Mijn vraag is... die turbilentie rond mijn helm komt dat door dat "zonne dakje" boven mijn vizier ?? (FM helm)

Nu wil ik dus een andere kopen... 1 zonder "dakje" Zou dat een hoop uit maken voor de snelweg ? Ik wil GEEN intergraal helm.

Alvast bedankt :W
 
Dat is voor een groot deel gewenning denk ik :) en rij anders eens met een andere helm (van de rijschool?) om te vergelijken.

Maar waarom wil je geen integraalhelm?
 
Sorry ik heb gezocht naar het onderwerp helm maar kan het niet vinden dus dan maar zo.
Ik wil een nieuwe helm aanschaffen. Ik had vandaag weer rijles en we gingen een heel stuk de snelweg op. We reden 110 dus niet eens zo hard maar ik had het gevoel dat mijn helm van mijn kop getrokken werd of erger nog... alsof mijn hele hoofd eraf getrokken werd :N Dat voelde dus niet zo lekker. Ik heb nu een JET helm. Mijn vraag is... die turbilentie rond mijn helm komt dat door dat "zonne dakje" boven mijn vizier ?? (FM helm)

Nu wil ik dus een andere kopen... 1 zonder "dakje" Zou dat een hoop uit maken voor de snelweg ? Ik wil GEEN intergraal helm.

Alvast bedankt :W

Zelf rijdt ik ook met een jethelm met zo'n dakje maar een jethelm blijft toch een beetje behelpen.

Als je geen "imperiaal" :+ helm wilt moest je maar is kijken naar een systeemhelm.
Best of both worlds, zeg maar.

Zorg alleen wel dat hij goed zit om je hoofd.
Niet te strak maar zeker niet te los.
Je moet bijv. net 1 vinger tussen je helm en voorhoofd kunnen krijgen in je helm.

Belangrijkste is dat hij lekker zit.

En duw en trek ook eens aan de helm voordat je 'm koopt in de winkel.
Dan moet je hoofd gewoon min of meer gefixeerd in je helm blijven.
Verschuift die helm, dan is tie te groot, neem dan een kleinere maat.
 
Hoi Marinde, ik moet je zeggen, dat ik ook begonnen ben met een jet-helm, zonder dakje, met vizier tot de kin, en ik had hetzelfde gevoel. Het komt omdat de wind onder je vizier recht de helm in gedrukt wordt. Tja, en dat voel je.

Mijn ervaring is dus: het blijft. Ik ben uit pure ellende (lees dagelijks snelweg = geen lolletje met jet helm) overgestapt op een systeemhelm.

Je kunt ook doorgaan en / of nekspieren sterker maken O-)
 
Ow ja, daar moet je ook op letten: Ik hoor toch wel regelmatig opmerkingen over verzekeringsissues. Schade aan de kin bij helmen zonder goede kinbescherming kan soms niet gedekt zijn, zoek dit goed na in de schadedekkingsvoorwaarden. Schubert heeft niet voor niets een jethelm met een beveiligings"balk" bij de kin op de markt gebracht.

(Weet nog steeds niet of het broodje aap is, maar allebei mijn rijscholen zeiden dit... kijken kan nooit kwaad!)
 
Bedankt voor jullie reacties. Een jet helm met een "kinbalk" zijn dat niet die systeem helmen waarvan je de hele kinpartij naar achteren kunt klappen?

Ik vind intergraal enorm benouwd. Benouwd kwa idee maar ook kwa zicht vind ik het naar. PLUS (maar dit is een ijdele gedachte ) het past niet vind IK op een motor scooter die ik ga aanschaffen. Maar ik ben me er wel van bewust dat die de allerbeste bescherming bieden.

Helmen proberen zou leuk zijn ja... op de snelweg. Kan wel die van de rijschool proberen maar das weer een intergraal en dan rijd ik lekker op de snelweg maar door de stad ben ik dan bang iemand van de sokken te rijden door zicht beperking.

Een jethelm zonder dakje werkt dus ook niet lees ik. Hm.. ze zijn te duur om van alles te proberen totdat je de juiste vind. Helaas.

Mijn jethelm zit verder heel lekker hoor. Ik vind het een zalig ding zo over b weggetjes en door de stad. Maar tja.. die snelweg he..
 
Zorg alleen wel dat hij goed zit om je hoofd.
Niet te strak maar zeker niet te los.
Je moet bijv. net 1 vinger tussen je helm en voorhoofd kunnen krijgen in je helm.

Ik en een kameraad kregen als advies in een motorzaak, dat je juist geen vinger tussen je helm en voorhoofd moest kunnen krijgen.
 
Helmen proberen zou leuk zijn ja... op de snelweg. Kan wel die van de rijschool proberen maar das weer een intergraal en dan rijd ik lekker op de snelweg maar door de stad ben ik dan bang iemand van de sokken te rijden door zicht beperking.
Hele volksstammen rijden met integraalhelmen dus dat probleem met die zichtbeperking zal wel meevallen. Het ding draait namelijk mee als je je hoofd draait. Het zicht in de periferie zal best wat minder zijn, wanneer je rechtuit kijkt, maar daar ziet een mens toch zoiezo niet zo goed.

Ik en een kameraad kregen als advies in een motorzaak, dat je juist geen vinger tussen je helm en voorhoofd moest kunnen krijgen.
:^

Als je je vinger ertussen kunt krijgen, kan de helm bewegen wanneer je valt, waardoor die veel minder goed werkt. Hij is dan te groot. Hij moet strak aansluiten op je voorhoofd, zonder te knellen. Een helm moet rondom strak aansluiten, zonder te knellen.
 
Ik vind intergraal enorm benouwd. Benouwd kwa idee maar ook kwa zicht vind ik het naar. PLUS (maar dit is een ijdele gedachte ) het past niet vind IK op een motor scooter die ik ga aanschaffen. Maar ik ben me er wel van bewust dat die de allerbeste bescherming bieden.

Ik moet bekennen dat het juist ijdelheid is die ervoor zorgt dat ik een integraal draag. Ik vind een half gezicht zo lelijk '( Of het wel of niet past bij mijn voertuig vind ik een stuk minder belangrijk.
 
Dat benauwde had ik in het begin ook, maar nu vind ik het juist prettiger als de boel dicht is. Ik reed vroeger (in mijn choppertijd) dan ook eerst met een FM helm met dakje, toen met een kaal potje, vervolgens met een Roof Boxer, nu met een systeemhelm en volgend jaar komt er een integraal. Een systeemhelm is best ideaal. In de stad deed ik de kin regelmatig omhoog en op de snelweg doe ik 'm dicht. Ik hou echter steeds vaker de boel dicht, omdat ik er geen behoefte meer aan heb om open te rijden en in combinatie met het windgeruis bij een systeemhelm (bij Nolan in ieder geval) heb ik besloten maar gewoon een integraal te kopen. Alle open helmen hadden het probleem dat ze omhoog getrokken werden op de snelweg.
 
Hele volksstammen rijden met integraalhelmen dus dat probleem met die zichtbeperking zal wel meevallen. Het ding draait namelijk mee als je je hoofd draait. Het zicht in de periferie zal best wat minder zijn, wanneer je rechtuit kijkt, maar daar ziet een mens toch zoiezo niet zo goed.
:^ Ik heb nooit het idee dat ik iets niet kan zien omdat mijn helm in de weg zit?
 
Bedankt voor jullie reacties. Een jet helm met een "kinbalk" zijn dat niet die systeem helmen waarvan je de hele kinpartij naar achteren kunt klappen?Helmen proberen zou leuk zijn ja... op de snelweg. Kan wel die van de rijschool proberen maar das weer een intergraal en dan rijd ik lekker op de snelweg maar door de stad ben ik dan bang iemand van de sokken te rijden door zicht beperking.

Ga naar de helm verkoper en vraag of je proef mag rijden met een helm. Er zijn verkopers die dat best doen.

Die met kinbalk zijn deze:
helmen

(dit was het snelste die ik kon vinden... geen reclame what so ever....
 
Proefrijden... tja... dan moet ik toch eerst mijn rijbewijs halen. Kan natuurlijk een proef ritje maken op mijn snor scooter maar die gaat niet zo hard hihihihi _O-

Ik zie wel... even goed alles passen en informeren in de winkel dan maar. (rondje rennen door de zaak... komt wel goed)

In iedergeval bedankt allemaal voor de informatie en ik laat het nog wel weten hoe of wat.
 
Proefrijden... tja... dan moet ik toch eerst mijn rijbewijs halen. Kan natuurlijk een proef ritje maken op mijn snor scooter maar die gaat niet zo hard hihihihi _O-

Ik zie wel... even goed alles passen en informeren in de winkel dan maar. (rondje rennen door de zaak... komt wel goed)

In iedergeval bedankt allemaal voor de informatie en ik laat het nog wel weten hoe of wat.
Vraag iemand mee en ga achterop zitten? :? optie?
 
Touche. Ik probeerde mee te denken naar een praktische doch haalbare optie. Laatste optie:

wachten met helm kopen, eerst slagen en DAN proefrijden met helm ? :+

p.s. mijn vriendin klaagde achterop ook over het trekken aan de helm, dus misschien is het toch semivergelijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Tja..... de veiligste helm is zonder enige twijfel de integraal. De enige helm die zowel structureel als qua vorm de grootste bescherming biedt die een helm kan geven.
Ik realiseer me dat "veiligheid" een raar iets is. Niemand gaat er tenslotte van uit dat hij of zij ook écht betrokken raakt bij een ongeluk. Maar.... veiligheid is wél de enige echte reden waarom je een helm draagt. Als je dan toch een helm moet dragen, waarom dan niet meteen de veiligste ???

Ik begrijp ook dat gebruiksgemak een rol speelt en dat daarom een aantal mensen een stukje veiligheid opoffert door een systeemhelm te kopen. Maar een jethelm is mij dus écht een stap te ver......

Mijn vrouw ging een aantal jaren geleden karten. Ze hadden daar alleen jethelmen. Iemand bood haar een integraal aan die hij bij zich had, omdat geen enkele jethelm lekker zat en ze zich er ook niet écht veilig mee voelde.
De kart ging over de kop en schoof vele meters over de baan. Ik zag het gebeuren. Ze kwam er met de nodige schaafwonden van af, maar haar gezicht was onbeschadigd. We zagen later pas dat het kingedeelte van de helm bijna totaal was weggeschuurd.....
Sindsdien: NOOIT meer een jethelm.
 
Laatst bewerkt:
tja.... nee niet leuk nee dat soort verhalen. Zal ik dan toch maar eens een intergraal helm proberen.
Achterop bij iemand zou misschien een goede optie zijn. Als ik wacht tot ik mijn rijbewijs heb moet ik dus nog een les of 6 mijn hoofd lekker? laten wapperen op de snelweg. Maar ik zie er nu tegenop weer de snel weg op te gaan dus hoopte een helm te vinden VOOR mijn volgende les :Y

PLUS.. ik heb niemand in mijn nabije omgeving die motor rijd. Tja.. mijn broertje maar die is voor een half jaar in het buitenland.

Zucht... ik vind er wel 1.. ik kom er wel :]
 
Heb beide: integraal en jethelm.

Integraal is zonder twijfel de veiligste, warmer in de winter, qua zichtbeperking is het eeen kwestie van gewenning. Belangrijk bij aankoop is dat je een degelijk anti-dampsysteem hebt. Pinlock is een aanrader!

Ik heb mij uiteindelijk toch een jet gekocht toen het zo warm was deze zomer... Is toch wel aanzienlijk frisser!! Het valt me wel op dat een jet een heel stuk luidruchtiger is, zelfs als is het een redelijk duur jet (Nolan n42)
 
Ja luidruchtig is het zeker. Ik en mijn mede lesser met ook een jethelm op konden de instructeur niet meer horen op de snelweg. Lastig was dat.
 
Tja, het ís inderdaad ff wennen, zo'n integraal. Maar na een paar weken weet je niet beter meer.
's Winters en bij regen zit ie so wie so lekkerder als een jethelm. Ook "wipt" ie niet of nauwelijks en is het geluidsniveau veel lager (al moet je ALTIJD gehoorbescherming dragen bij langere ritten).
Over het "beperkte" zichtveld: daar geldt hetzelfde voor. Bovendien: sommige helmen hebben een ruimer zichtveld dan andere. Gewoon ff gaan passen.

En nogmaals: de systeemhelm is een redelijk alternatief, al zal die qua pasvorm en "gevoel" niet zo veel van de integraal verschillen als een jethelm. Als gewicht een rol speelt is de systeemhelm altijd wat zwaarder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan