Nieuwe helm

miccie

MF veteraan
24 dec 2006
15.501
9
Haarlem
Er bestaan al talloze topics over, en toch vraag ik het opnieuw.

Binnenkort ga ik een nieuwe helm aanschaffen, en het wordt sowieso een systeemhelm. Het wordt er een is de prijsklasse van 200 tot 350 euro ongeveer.

Wat zijn mijn eisen? Dat de helm comfortabel zit natuurlijk, maar ook het liefst zo min mogelijk windgeruis. Een ingebouwde zonnevizier maakt me eigelijklijk helemaal niks uit, dus hoeft er niet perse op te zitten.

Wat zijn de ervaringen met de verschillende merken en modellen?
 
Een goede site voor informatie is deze

SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME

Heel veel gangbare merken worden daar getest. Verder moet je passen, passen en nogmaals passen. Ieder hoofd is anders . Looks zijn belangrijk, maar een helm moet vooral doen waarvoor hij gemaakt is, namelijk de klap opvangen wanneer het zover is.
 
Verder moet je passen, passen en nogmaals passen. Ieder hoofd is anders . Looks zijn belangrijk, maar een helm moet vooral doen waarvoor hij gemaakt is, namelijk de klap opvangen wanneer het zover is.


:^
Je kan het beste gewoon naar een motorzaak gaan met flink wat helmen van verschillende leveranciers en dan gewoon een groot aantal oppassen.
Door te vergelijken kom je er pas echt achter wat je goed zit.
 
Of nog ff naar de motorbeurs. Heb ik ook m'n eerste helm gekocht. Heerlijk al die keuze daar.
 
Iedere helm is gemaakt voor een ander hoofd type. Het is daarom ook belangrijk dat je verschillende modellen past.
Erg jammer soms, want merken die mij totaal niet passen maken hele mooie helmen (Shark in mijn geval). Forceer het dan niet, ga niet je hoofd in een helm duwen die niet perfect is. Ik heb nou 1 val meegemaakt en je beseft (letterlijk) in één klap dat de binnenkant van de helm veel belangrijker is dan de buitenkant.

Lekker naar de winkel gaan dus. Passen wat je mooi vindt, en passen wat je goed past. En vraag daar gewoon iemand bij, daar zijn ze voor. Dan heb je een leuke selectie gevonden en dan ga je naar www.motorshopper.nl en zoek je een recensie op.
Windruis is overigens altijd te luid. Zelfs een "stille" helm maakt nog steeds teveel lawaai (ja je wordt er doof van). De enige manier om dat tegen te gaan is oordopjes te gebruiken. Staar je daar dus niet blind op.
 
Op de beurs kun je de Schuberth C2 wel voor 300 euro vinden. Lijkt me prima in je straatje passen.
 
Ik heb de Nolan N103, die valt ook in de prijsklasse (afdingen kan ook in de motorzaak).
De Schubert zat niet lekker op mijn hoofd, vond ik te duur en hij is ook nog eens lelijk, hoewel dat een kwestie van smaak is.
Een stille helm is een illusie en het enige verschil is dat de 1 minder lawaaiig is dan de ander en daarbij sterk afhankelijk van vele factoren zoals motor, ruitje, lengte enz.
Verder heeft Thijsvr de belangrijkste eis van een helm al genoemd en dat is de pasvorm en dat kan alleen jij beoordelen.
Als je 2 of meer helmen hebt gepast die aan jouw wensen voldoen en ook even goed passen dan kan je hier eventueel vragen naar ervaringen maar als er 100 man hier zegt dat merk X het beste is en hij past jou niet dan heb je veel tijd verspilt in een topic waar je uiteindelijk niets mee kan ;)
Kortom: Eerst passen en een selectie maken en bij twijfel waar je met de verkoper (m/v) niet uit komt kan je het hier alsnog proberen.
 
Maak van te voren alleen de keuze wat je er maximaal voor wilt uitgeven.
Kies vervolgens de helm die jóu het beste past, niet de helm die een ander zo lekker zit of waarvan de kleurtjes zo mooi zijn. Bedenk je dat alleen een goed passende helm veilig is, veel veiliger dan het slecht passende model dat ieder ander je aanraadt.....
De helm mag/moet overal strak aanzitten, maar mag nergens knellen. De helm mag niet, als jij 'm draagt door een ander van links naar rechts of van boven naar beneden te bewegen zijn.
Dat is eigenlijk alles......

Oh ja: een systeemhelm die stil is? Dat is een illusie. Schuberth maakt ze aardig stil, maar dat haalt het nog steeds niet bij een integraalhelm. Bovendien: áltijd gehoorbescherming dragen, hoe stil een helm volgens de fabrikant ook is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan