Nieuwe helm

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Ik moet een nieuwe helm kopen, omdat de mijne alweer 5 jaar oud is geworden, en dat is de levensduur die ik aanhoud voor een helm.

Dus ik keek op SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME en ik zocht de beste helmen uit. Alleen een 5 star rating is goed genoeg en ik hoef niet op een koopje. Daarnaast wil een quick release systeem voor de sluiting, een anti-fog vizier en ingebouwd zonneklepje.

De ENIGE helm die hieraan voldoet, is tevens een van de goedkoopste :? De CABERG V2 407, te koop voor slechts 90 pond, in NL beschikbaar voor zo'n 115 euro. Echter, het materiaal is polycarbonate.

Wat betekent dit voor de levensduur van de helm? Of moet ik dit sowieso laten liggen?
 
Ik moet een nieuwe helm kopen, omdat de mijne alweer 5 jaar oud is geworden, en dat is de levensduur die ik aanhoud voor een helm.

Dus ik keek op SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME en ik zocht de beste helmen uit. Alleen een 5 star rating is goed genoeg en ik hoef niet op een koopje. Daarnaast wil een quick release systeem voor de sluiting, een anti-fog vizier en ingebouwd zonneklepje.

De ENIGE helm die hieraan voldoet, is tevens een van de goedkoopste :? De CABERG V2 407, te koop voor slechts 90 pond, in NL beschikbaar voor zo'n 115 euro. Echter, het materiaal is polycarbonate.

Wat betekent dit voor de levensduur van de helm? Of moet ik dit sowieso laten liggen?

Scorpion exo 1000 serie heeft ook die eisen die je wilt hebben :)

levensduur is gemiddeld 5 jaar van polycarbonaat :)
 
zou voor deze gaan:
boxbatmb01_3.jpg

:P
 
Wat een partij onzin van arai! Alsof je bij een val altijd je schouder eerst de grond laat raken. Kom op zeg, die verklaring is echt kolder.

"Als je valt raakt je schouder eerst de grond" dat heeft een of andere stagiare bedacht!

Als je valt blijft je gezicht natuurlijk ook altijd naar voren gericht t.o.v je schouders, want dat is de enige manier waarop de X plek beschermd wordt!.

Toevallig is die X plek ook een zwak stuk van je schedel. De bovenkant van je scheden is zeer sterk, maar de zijkanten juist niet.

Als je valt kan je prima met de zijkant van je hoofd eerst op de grond komen, alles wat daar voor nodig is, is je hoofd opzij draaien en vooral op de grond mieteren. Klaar, X spot geraakt. Tijdens een aanrijding is het zelfs logischer dat de zijkant van je helm geraakt wordt omdat de helm langere zijkanten heeft dan een voorkant en de zijkanten doorgaans platter zijn dan de voorkant..

Toen ik was aangereden was de zijkant van de helm flink beschadigd, de -bovenkant- niet, en de voorkant ook niet.

Als je normaal op je motor zit en je zou stilstaand omvallen kom je OOK op de zijkant van je hoofd terecht tenzij je een zeer korte nek hebt.

Dat ze voldoen aan de wettelijke eisen prima, maar ze hadden gewoon moeten zeggen 'wij vinden comfort belangrijker dan veiligheid".
 
Laatst bewerkt:
Ik moet een nieuwe helm kopen, omdat de mijne alweer 5 jaar oud is geworden, en dat is de levensduur die ik aanhoud voor een helm.

Dus ik keek op SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME en ik zocht de beste helmen uit. Alleen een 5 star rating is goed genoeg en ik hoef niet op een koopje. Daarnaast wil een quick release systeem voor de sluiting, een anti-fog vizier en ingebouwd zonneklepje.

De ENIGE helm die hieraan voldoet, is tevens een van de goedkoopste :? De CABERG V2 407, te koop voor slechts 90 pond, in NL beschikbaar voor zo'n 115 euro. Echter, het materiaal is polycarbonate.

Wat betekent dit voor de levensduur van de helm? Of moet ik dit sowieso laten liggen?

Een polycarbonaat helm gaat zeker 5 jaar mee. En als het de enige is die aan al je andere eisen voldoet zou ik hem gelijk kopen (mits hij goed op je hoofd zit)
 
Fijn dat je weet of hij goed past. Sorry maar ik zou persoonlijk gaan passen wat lekker zit en
Daar je keuze op baseren. Niet of hij een 5 of 4 sterren rating heeft.
 
Fijn dat je weet of hij goed past. Sorry maar ik zou persoonlijk gaan passen wat lekker zit en
Daar je keuze op baseren. Niet of hij een 5 of 4 sterren rating heeft.
Klopt, maar voor 120 eu kan ik de gok wel wagen. Zit ie niet lekker, dan heb ik een 5-sterren-reserve helm. Daarbij ben ik niet zo'n fijnproever als het om pasvorm gaat (of wat dan ook, eerlijk gezegd :X) (behalve vrouwen)
 
Laatst bewerkt:
Even een update: de helmenshop waar ik de helm had besteld, heeft nooit geleverd, en uiteindelijk wel netjes mijn geld teruggestort. Een forumlid had me er inmiddels op gewezen dat de Shark test ook niet zaligmakend is, dus heb ik een mooie Nolan N71 gekocht, gewoon in een winkel, met zonneklepje.

269_Nolan_N71_Classic_N-Com-1.gif
 
Laatst bewerkt:
Ben ook net op een nieuwe helm uit geweest. De oude was na 12 jaar wel aan vervanging toe.
Viel nog niet mee iets passends te vinden wat ook nog enigzinds leker zit.
Denk dat ik zo'n appart hoofd heb of zo. Het is bijna altijd of bovenin te strak of
ben ook op een Nolan uit gekomen. Toch is zelfs hier de pasvorm van de verschillende integraal modellen niet het zelfde. Een X-602 paste niet, een X-802 past wel. Die is het dus geworden.

Bigscale
 
De levensduur van een helm wordt volgens mij in eerste instantie niet bepaald door de buitenschaal. De demping (binnenschaal) wordt in de loop der jaren samengedrukt en raakt daardoor zijn dempende werking kwijt. Plus het feit dat hij dan ruimer gaat zitten. De buitenschaal is minder gevoelig voor (normaal) gebruik, meer voor UV-straling. Eigenlijk zou de levensduur beter kunnen worden weergegeven in draag uren of kilometers

By the way, mooie Nolan
 
Even een update: de helmenshop waar ik de helm had besteld, heeft nooit geleverd, en uiteindelijk wel netjes mijn geld teruggestort. Een forumlid had me er inmiddels op gewezen dat de Shark test ook niet zaligmakend is, dus heb ik een mooie Noland N71 gekocht, gewoon in een winkel, met zonneklepje.

[afbeelding]
Is hij wel snel op en af te zetten?
Dat is erg handig bij het tanken. ;) ;) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan