Nieuwe helm

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.577
Hallo iedereen, zoals de titel al aangeeft.. ik ben op zoek naar een nieuwe motor helm.
Op het moment gebruik ik een HJC Is-Max BT. Echter vangt deze helm zo veel wind dat het niet meer leuk is voor dagelijks gebruik en gewoonweg irritant wordt. Bij snelheden van 60km/u en daarboven wordt letterlijk mijn helm van links naar rechts geslingerd. Daarnaast is de helm zeer luidruchtig bij deze snelheden (oorverdovend).

Ik ben dus nu opzoek naar een integraal helm die wat minder geluid door laat.. en beter is dan de HJC. Op het moment heb ik de volgende 3 helmen op het oog:

- Suomy Vandal reeks
- Suomy Apex reeks
- AGV Ti-tech

Graag hoor ik jullie ervaringen met deze merken en of er nog alternatieven zijn.
 
Ik heb die helm ook en ben blij te horen dat het niet alleen aan mij ligt. Je moet gewoon oordoppen gebruiken en dan nog is het met 120km/h immens veel lawaai. Dat slingeren van de helm heb ik wel niet zo'n last.

Kijk eens bij de sharp test sharp.direct.gov.uk voor goede helmen.

Mijn volgende helm wordt waarschijnlijk een Schuberth C3 of Shoei Neotec. Maar wat een bak geld is me dat voor een helm..
 
Even op YouTube zoeken naar Jay leno's garage en dan arai helmet. Dan leer je ook wat mbt pasvorm enzo. Want dat heen en weer slingeren betekent gewoon een te grote helm. Daarnaast gewoon passen van de helmen. Succes!
 
Bij helmen is er gewoon een heel aardige prijs/kwaliteit verhouding... Goedkope helmen kunnen prima in elkaar zitten maar dan laten ze op andere stukken gewoon heel veel vallen. Ik zweer bij Schuberth en systeemhelmen (dus heb C3) en zou dat iedereen aanraden, op 1 puntje na... de pasvorm moet je liggen. Een goed merk met een goede pasvorm is eigenlijk het belangrijkste, verder moet het aan je eisenlijstje voldoen. Blijf weg bij alles dat minder dan 200-300 euro kost en investeer even in het kledingstuk dat het meeste invloed op je rijcomfort heeft.
 
Ik heb een wat minder bekend maar sterk groeiend merk namelijk Scorpion deze heeft meerdere modellen, bij de mijne (exo 1000) vind ik de windruis wel mee vallen.
Slingeren en windgevoeligheid gaat ook prima, standaard zonnevizier en dubbel gewoon vizier dus beslaat niet.
Het grootste voordeel vindt ik dat de helm in verhouding tot veel andere helmen lekker licht is en dus een mindere belasting voor je nek (ik heb een racer).
Leuke bijkomstigheid zijn de schitterende en vele prints.
 
Mijn helm is niet te groot, heb ook gewoon goed advies gekregen over de pasvorm (hamsterwangen op het begin etc) Echter valt de helm gewoon te groot uit.. lijk net een bobble head.
 
Ik heb net als bikkeltje85 een scorpion exo 1000 air.
Ben tevreden over deze helm. Zit ook nog een pompsyteem in voor de wangstukken.

Maar je moet gewoon heel veel helmen gaan passen. Dan kom je vanzelf bij de voor jou beste helm uit.
 
Als je helm bij 60 al heen en weer geschud wordt, dan zit je met je hoofd midden in de turbulentie, kans is klein dat een andere helm de oplossing gaat bieden. De turbulentie oplossen is veel effectiever. Probeer eens een ander ruitje, of haal je ruit er eens vanaf.
 
Mijn advies:

- Spaar ff door, koop een Arai
- Laat oordoppen aanmeten (+/- 100 euro)

Je hebt de maximale bescherming voor je hoofd EN later kun je je kleinkinderen nog verstaan en rustig slapen zonder suis in je oor
 
Wij hebben paar maanden geleden twee nieuwe Nolan N104 helmen gekocht.

Bij deze systeemhelmen kun je het kinstuk vast zetten, zodat je ook mag rijden met het kinstuk open. Met het zonnevizier omlaag heb je dan een Jethelm wat vooral bij wat hogere temperaturen heerlijk rijden is.

Toen dertijd ook wel naar een C3 gekeken maar die vond ik gewoon te duur .. zeker als je er meteen 2 moet kopen ;-)

Maar zoals al eerder is gezegd hier .. pasvorm is erg belangrijk en per merk verschillend!
 
Ik heb pas een HJC gekocht, die me prima past en die verschrikkelijk stil is. Tot 150 km / uur geen oordoppen nodig. En 200 euro minder dan een Shoei :).
 
Mijn helm is niet te groot, heb ook gewoon goed advies gekregen over de pasvorm (hamsterwangen op het begin etc) Echter valt de helm gewoon te groot uit.. lijk net een bobble head.

De pasvorm van die HJC is dan gewoon niet goed voor je hoofd. Ik had het met mijn vorige HJC ook. De helm was niet te groot, maar toch ging die van links naar rechts.
Nu een Arai.. ja kost wat.. maar wat een geweldige helm. Stil en de pasvorm is perfect voor mijn hoofd.

Daarbij kwam ook dat ik absoluut een helm nodig had met een dubbel D sluiting. De HJC had een klik sluiting.
 
Misschien wel handig om eerst een type helm te kiezen, als je dat weet kun je naar merken gaan kijken, en dan naar types...

Los daarvan klinkt het inderdaad meer als turbulentie, probeer een sop je tank te gaan liggen, en je uitstrekken. Als het slingeren dan weg is, zit je gewoon op een kl*te positie...
 
Misschien wel handig om eerst een type helm te kiezen, als je dat weet kun je naar merken gaan kijken, en dan naar types...

Los daarvan klinkt het inderdaad meer als turbulentie, probeer een sop je tank te gaan liggen, en je uitstrekken. Als het slingeren dan weg is, zit je gewoon op een kl*te positie...

Al even dit topic niet in de gaten gehouden, maar ik heb de ruit ervan af gehaald en weg was de turbulentie.. (al zou zo'n ruit het juist weg moeten halen). Maar goed het is gefixt :)
 
Door omstandigheden (jatten van mijn helm) ben ik 2 dagen geleden toevallig een grote accesoire zaak in gelopen om een nieuwe helm te kopen.

Na van alles gepast te hebben heb ik toch weer een Shoei gekocht, dit maal een XR1100, stil is deze ook niet (net als mijn vorige Shoei) maar ik heb liever een goedzittende en veilige helm als een die vooral stil is.

Een paar eenvoudige oordopjes (schuimpjes ) zijn afdoende en kosten 2 x niks.
 
Ik heb pas een HJC gekocht, die me prima past en die verschrikkelijk stil is. Tot 150 km / uur geen oordoppen nodig. En 200 euro minder dan een Shoei :).


tot 150 geen oordoppen nodig lijkt me sterk.. dat je denkt dat je gehoord niet beschadigt, wil niet zeggen dat het niet zo is.


tenzij ik alleen maar 50 ga rijden binnen de bbk (boodschapje ofzo) , dan gaan de doppen altijd in. en mijn shoei gaat boven de 100+ pas flink herrie maken . (Vergeleken met goedkope helmen is hij met 150 ook erg stil.. maar ik doe gewoon doppen in, want ik weet wel beter)
 
ik heb deze HJC: http://www.revzilla.com/hjc-rpha-10-helmet Goede stille helm en licht vind hem niet al te luidruchtig. Helm komt ook goed uit de testen. Alleen wat iets minder is het locking systeem van het vizier, hier zitten wat veertjes in die eruit kunnen springen als je er te bruut mee bent.

Denk wel dat de pasvorm erg persoonlijk is. Arai zit me ook goed maar is een heel stuk duurder en is minder waar voor je geld(zat standaard pinlock en
 
Als je helm bij 60 al heen en weer geschud wordt, dan zit je met je hoofd midden in de turbulentie, kans is klein dat een andere helm de oplossing gaat bieden. De turbulentie oplossen is veel effectiever. Probeer eens een ander ruitje, of haal je ruit er eens vanaf.
:^ dat was ook mijn 1e gedachte

Al even dit topic niet in de gaten gehouden, maar ik heb de ruit ervan af gehaald en weg was de turbulentie.. (al zou zo'n ruit het juist weg moeten halen). Maar goed het is gefixt :)

oeps, ff niet verder gelezen :$
Wat voor motor/ruit reed je? een (kleine) aanpassing aan de ruit kan ooit al voldoende zijn
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen, zoals de titel al aangeeft.. ik ben op zoek naar een nieuwe motor helm.
Op het moment gebruik ik een HJC Is-Max BT. Echter vangt deze helm zo veel wind dat het niet meer leuk is voor dagelijks gebruik en gewoonweg irritant wordt. Bij snelheden van 60km/u en daarboven wordt letterlijk mijn helm van links naar rechts geslingerd. Daarnaast is de helm zeer luidruchtig bij deze snelheden (oorverdovend).

Ik ben dus nu opzoek naar een integraal helm die wat minder geluid door laat.. en beter is dan de HJC. Op het moment heb ik de volgende 3 helmen op het oog:

- Suomy Vandal reeks
- Suomy Apex reeks
- AGV Ti-tech

Graag hoor ik jullie ervaringen met deze merken en of er nog alternatieven zijn.

Ey chris,

Het zou mij niks verbazen dat de helm die je nu hebt wel goed was zonder windgeruis op die yamaha yfzr125, omdat je op die motor een andere zithouding hebt en de wind anders over je helm geleid wordt... Als je dus een nieuwe helm gaat aanschaffen, maak dan als het kan een proefritje en laat je adviseren door de verkoper. Een helm die op die yamaha heel stil is, kan op die motorscooter heel lawaaierig zijn en andersom.
 
Nog effe en de helm moet bij de motor passen! Da's toch onzin? Natuurlijk zit er verschil in de behoefte afhankelijk van wat je rijdt, maar als een helm gewoon een goede kwaliteit is wat betreft alle denkbare criteria, dan heb je echt niet voor een andere motor een andere helm nodig!

Het wordt natuurlijk wat anders als je met een pothelmpje op je chopper met windscherm of scooter rijdt en dan op een supersport of naked stapt, maar da's logisch.

Had zelf op m'n 18e bij geen enkele snelheid en met geen enkele helm oordoppen in, en vond het dan ook niet nodig. Inmiddels zijn we een gehoorbeschadiging verder en hebben we altijd oordoppen in. Voordeel daarvan is ook, dat je bij het uitkiezen van de volgende helm het windgeruis (maar zeg maar gerust: gebulder) minder zwaar hoeft laten meetellen en je de focus meer op comfort enz. kunt leggen.

Rijdt alweer 8 jaar met Shark S600n en dat was geen dure, maar bevalt prima. Wel naderhand pinlock erin gemaakt, wel zo handig dattie nooit bestaat.

Omdat nu de lak slecht wordt, op zoek naar iets anders.
 
Ten eerste is een helm op het oog hebben niet slim, je moet hem op je hoofd hebben.

Vooraf merken bepalen is niet zo zinvol, gaat er om of een helm je past en goed zit.

Ging zelf voor iets heel ander maar kwam uit op een Nolan X-lite 802, een tegekke hel trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste is een motor op het oog hebben niet slim, je moet hem op je hoofd hebben.

Vooraf merken bepalen is niet zo zinvol, gaat er om of een helm je past en goed zit.

Ging zelf voor iets heel ander maar kwam uit op een Nolan X-lite 802, een tegekke hel trouwens.

Een motor op je hoofd? Nou, dat zit ook niet zo lekker toch? :X :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan