Nieuwe Honda 500 serie! CBR500, CB500 en CB500X

Hallo beste mensen,

Sinds kort een rode CB500X 2016 in mijn bezit. Rood schijnt, althans voor 2016 niet meer leverbaar te zijn. Na vier jaar op een NC700X te hebben gereden ben ik blij dat ik deze heb ingeruild.
 
Van een NC naar een CB, met een specifieke reden ? Of gewoon "omdat het kan" ? En sommige kleuren zie je sowieso weinig, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een F gezien in mijn kleurstelling (wit/matzwart).
Maar gefeliciteerd hoor, X-jes zijn erg tof :)
 
Hallo Tommy,

Natuurlijk zijn er redenen.
De NC is een prettig rijdende fiets die lekker de bocht doorgaat. De motor loopt lekker in de lage toeren en in de begrenzer hoef je ook met vlot rijden niet te komen.
De hoofdreden dat ik hem weg heb gedaan is omdat de versnellingsbak zo waardeloos schakelt men name van de een naar de twee, tevens had ik speling in de bak. (schijnen meerdere fietsen last van te hebben m.n de 700)Verder vond ik hem best zwaar bij stapvoets rijden en het in de schuur zetten (220Kg)De CB schakelt vele malen beter en loopt ook mooi rond dus voor mij geen slapende hand meer bij langere tochten. Het koppelverschil is minder groot als ik had verwacht, gevoelsmatig zo'n 20% minder. Verder is de CB lager dus kom ik beter met mijn voeten op de grond. Al met al een heel fijne stuurfiets ik zou zeggen kijk eens op YouTube naar Cager on two wheels hij geeft een heel goede review van de CB500X
Tot slot vraag ik me als nieuwkomer wel af waarom dit topic bij algemeen staat?

Greetz,
 
Sinds een paar weken kan ik mijzelf ook melden in dit topic! Heb net mijn A2 behaald en binnen een week een CB500F 2013 overgenomen van een zeer vriendelijke gast uit Zeeland. Had 9.000km gelopen en geen mankementen gehad. Eigenlijk zo goed als nieuw dus :)

De banden echter die erop zitten zijn redelijk vierkant. Vooral achter natuurlijk. Dus die ga ik waarschijnlijk vervangen met michelin pilot road 3. Ook de uitlaat is voor mij veel te groot en lomp om makkelijk de poort in te draaien. Dus die wordt waarschijnlijk vervangen met een Arrow Race-tech uitlaat (dark met zilveren accenten). Het leukere geluid is ook prettig meegenomen dan natuurlijk ;)

Fotootjes:
full

full


Even ter reactie op hierboven. Ik denk eigenlijk dat dit gedaan is omdat ze nagenoeg alledrie dezelfde technieken hebben en het dus minder praktisch is om ze op te splitsen in de Naked/Tour/Sport categorieën. Zoals het nu is kun je makkelijk technische info delen met andere cb500 eigenaren :]
 
Sinds een paar weken kan ik mijzelf ook melden in dit topic! Heb net mijn A2 behaald en binnen een week een CB500F 2013 overgenomen van een zeer vriendelijke gast uit Zeeland. Had 9.000km gelopen en geen mankementen gehad. Eigenlijk zo goed als nieuw dus :)

De banden echter die erop zitten zijn redelijk vierkant. Vooral achter natuurlijk. Dus die ga ik waarschijnlijk vervangen met michelin pilot road 3. Ook de uitlaat is voor mij veel te groot en lomp om makkelijk de poort in te draaien. Dus die wordt waarschijnlijk vervangen met een Arrow Race-tech uitlaat (dark met zilveren accenten). Het leukere geluid is ook prettig meegenomen dan natuurlijk ;)

Fotootjes:
[afbeelding]
[afbeelding]

Even ter reactie op hierboven. Ik denk eigenlijk dat dit gedaan is omdat ze nagenoeg alledrie dezelfde technieken hebben en het dus minder praktisch is om ze op te splitsen in de Naked/Tour/Sport categorieën. Zoals het nu is kun je makkelijk technische info delen met andere cb500 eigenaren :]

Gefeliciteerd! Mooie fiets! :)
 
Hey guys!

Inmiddels "alweer" zo'n kleine twee maanden eigenaar van een CB500X 2106, inclusief toering pakketje. Ondanks dat ik gewoon een A onbeperkt rijbewijs heb, vind ik de 500X echt een heerlijke motor. Ik ben nooit een koppel of PK enthousiasteling geweest en gebruik mijn motor voor zowel woon-werk als plezier. Ik vind de CB500X hier echt uitstekend voor geschikt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de witte uitvoering met rode accenten. Geen moment spijt van!
 
Fijn dat de fiets jou bevalt.
Heb tijdje terug proefgereden ermee omdat ik er ook aan zat te denken.
Was een vrij jong model met weinig kilometers op de teller.
Vond het tijdens de proefrit niet lekker schakelen, (klakkerig in alle versnellingen) en er zat een soort van irritante fluit in het blok tijdens normaal rijden.( in elke snelheid )
Ik heb toen toch maar de fiets laten staan en gekozen voor een Kawa Z300.
Maar ben wel blij voor je dat die Honda goed bevalt.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat de fiets jou bevalt.
Heb tijdje terug proefgereden ermee omdat ik er ook aan zat te denken.
Was een vrij jong model met weinig kilometers op de teller.
Vond het tijdens de proefrit niet lekker schakelen, (klakkerig in alle versnellingen) en er zat een soort van irritante fluit in het blok tijdens normaal rijden.( in elke snelheid )
Ik heb toen toch maar de fiets laten staan en gekozen voor een Kawa Z300.
Maar ben wel blij voor je dat die Honda goed bevalt.
Vr Gr E

Die fluit kan je overstemmen met een goeie luide uitlaat })
 
Die fluit kan je overstemmen met een goeie luide uitlaat })

Over uitlaten gesproken.. De eerder genoemde Arrow uitlaat komt eraan voor mij! Heb nog wat zitten rondneuzen en contact gehad met Bolski en kon het niet meer laten :+

2 weekjes wachten en dan gaan we van snorfiets geluid naar motorgeluid :}
 
Is er iemand die een CB500X al voorzien heeft van Rally Raid-producten? Volgens de bekende Chris Scott is een op allroad voorziene CB500X de meest sublieme combi: comfy zitten, soepele trillingsvrije en zeer zuinige moto, grotere velgen die bovendien tubeless zijn....
 
Ik ga vanmiddag proefrijden op een CB 500 X uit 2013 met 49000 km, iemand nog dingen waar ik op moet letten?
 
Ik ga vanmiddag proefrijden op een CB 500 X uit 2013 met 49000 km, iemand nog dingen waar ik op moet letten?

Checklist gebruikte motor kopen Gewoon the usual dingen lijkt me.

Ik heb toevallig in twee motorbladen afgelopen week een lange duurtest gelezen over de 500X en die dingen zijn niet kapot te krijgen. Was er een met meer dan 100.000km op de teller en had nauwelijks onderhoud gehad. Volgens de keuring kon er makkelijk nog een ton op de teller bij.

Kortom, houd bovenstaande checklist aan en maak een proefrit! :]
 
Laatst bewerkt:
Heb sinds januari ook een nieuwe Honda CB500F, een zwarte van 2016! :]
Deze kwam met een Akrapovic uitlaat (promo van Honda, saloncondities).
Het geluid ervan is spijtig genoeg bijna identiek aan de originele uitlaat.
Daarnaast is bij het nieuwe model de DB-killer niet meer gemonteerd met een boutje maar met een puntlas.
Na wat twijfelen deze toch doorgeboord met een boor van 6mm en met wat bruute kracht kwam de demper eruit! *O*

Aan te raden, een wereld van verschil qua geluid en rijplezier!

Ook een video gemaakt met een vergelijking van de verschillende set-ups, met op het einde korte instructies om de DB-killer eruit te halen:

 
Laatst bewerkt:
Gents,

Hoe zijn nu de ervaringen met de Honda?
Zijn er zwakke punten en wat is het verbruik?

Ik zit nu te kijken om mijn GS500 te vervangen voor een CB500. Of nog gewoon doorrijden.
Mijn GS is nu 25 jaar oud en heeft 150k km gelopen en loopt fluitend 1:25.

Marc
 
Gents,

Hoe zijn nu de ervaringen met de Honda?
Zijn er zwakke punten en wat is het verbruik?

Ik zit nu te kijken om mijn GS500 te vervangen voor een CB500. Of nog gewoon doorrijden.
Mijn GS is nu 25 jaar oud en heeft 150k km gelopen en loopt fluitend 1:25.

Marc

Heya Marc,

beetje laat antwoord misschien, maar ik kan je zeggen:
- zwak punt is een beetje de ophanging; aan snelwegsnelheden in bochten voel je oneffenheden in de weg echt wel.
- verbruik is laag: al is dat natuurlijk nauwelijks beter dan jouw 1:25
- Ik heb de GS500 nooit gereden, kan dus niet vergelijken :) maar ik heb veel plezier op m'n CB500X (al heb ik volledig A rijbewijs)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord.

Voorlopig loopt mijn GSje nog steeds! Dus besloten nog maar even door te rijden.
Dat ding blijft me verbazen. Straks zit ik nog op de 2 ton......

Maar de Honda blijft inbeeld als vervanger.

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan