Nieuwe Honda NT1100

Het gaat er mij om dat de grote Japanse merken toch een deel van hun klanten laat zitten en die zelf naar de concurrentie stuurt.
Yamaha, geen Supertenere en FJR meer...
Honda, geen Pan European meer...

Honda moet nu niet gaan doen alsof ze met een opvolger van de Pan komen, want ondanks het feit dat het wellicht een fijne motor zal zijn... een Pan is het NIET. 🙅‍♂️
Klopt, maar de traditionele toerklasse gaat verdwijnen. De allroads worden steeds meer toergericht. Dat is de nieuwe toerklasse. De populaire Bandits 1200/1250 is ook al ter ziele.
 
Zou het misschien kunnen dat meerdere populaire motoren niet meer aan de milieu eisen voldoen? Technisch is het heel lastig om deze motoren wel voor langere tijd weer geschikt te krijgen. Productie stoppen is dan de enige mogelijkheid.

Bij BMW lijkt het wel te lukken... 🤷‍♂️


Europa is gewoon niet interessant genoeg voor Honda. Heb bij m'n dealer eens met de verkoper een gesprek hierover gehad... De getallen in Europa zijn peanuts voor Honda.

Dat het ze hier maar bekijken met hun absurde milieu-eisen en Euronormen.
 
Het is niet alleen het smeren he...
Kettingspanning bijhouden komt er ook nog bij.
Een motor die dagdagelijks, weer of geen weer gebruikt wordt... die rij ik toch liefst met een cardan.
Smeren OK, dat ik duidelijk. Blijkbaar ieder 500 km. en met een warme ketting.

Maar dat kettingspannen.....hoe gaat dat in z'n werk?
Gewoon bij jaarlijk onderhoud (15.000 km.) of iedere 5k km....?
En hoe controleer je de spanning?
En hoe makkelijk/moeilijk is dat dan? (controleren en spannen)
Ik heb werkelijk geen idee. Heb altijd cardan gereden.....
 
De getallen in Europa zijn peanuts voor Honda.
Dat is zeker waar !
In Azie worden miljoenen motoren verkocht. In Europa halen ze niet eens 150.000 stuks....
000232.png
 
Smeren OK, dat ik duidelijk. Blijkbaar ieder 500 km. en met een warme ketting.

Maar dat kettingspannen.....hoe gaat dat in z'n werk?
Gewoon bij jaarlijk onderhoud (15.000 km.) of iedere 5k km....?
En hoe controleer je de spanning?
En hoe makkelijk/moeilijk is dat dan? (controleren en spannen)
Ik heb werkelijk geen idee. Heb altijd cardan gereden.....

Kettingspanning controleren op zich valt nog mee....

Volgens de voorschriften van de motor hou je je aan een bepaalde marge... (meer veerweg, meer speling)

Bij een nieuwe motor valt het de eerste kilometers nog wel mee, maar naarmate de ketting en tandwielen beginnen te verslijten ga je frequenter de kettingspanning moeten nazien en bijstellen.
Bijstellen op zich valt ook nog wel mee... as losdraaien van het achterwiel en dmv de stelschroeven het achterwiel wat naar achter plaatsen wat op zich zal zorgen voor de juiste kettingspanning.

Op zich allemaal doenbaar, maar denken dat je dit aan de dealer kan overlaten tijdens de onderhoudsbeurten gaat niet werken.


Ik ben eens op vakantie vertrokken, kettingset was toen +/- 20 000km oud dus nog (lang) niet aan vervanging toe... kettingspanning netjes geregeld voor vertrek.
Onderweg toch eens bij een motorzaak moeten binnenspringen omdat de ketting echt wel te los is komen te hangen, en ik had niet al het materiaal bij om het zelf te doen.


Op zich heb ik geen probleem met een ketting. En al zeker niet moest ik mijn motor enkel voor hobby gebruiken.

Er is dus ook niets mis met deze NT1100, ook al heeft deze een ketting...

Het is alleen geen waardige opvolger voor de Pan European of Deauville, en laat ze net daarmee uitpakken...


Wat denk je dat al de proffessionelen gaan doen als hun Pan (of FJR) versleten is? Die gaan echt niet meet de NT1100 rijden maar gewoon binnenstappen bij BMW.
Politie in België is ondertussen al (terug) naar BMW gegaan. Geen FJR's meer...
 
Wat denk je dat al de proffessionelen gaan doen als hun Pan (of FJR) versleten is? Die gaan echt niet meet de NT1100 rijden maar gewoon binnenstappen bij BMW.
Politie in België is ondertussen al (terug) naar BMW gegaan. Geen FJR's meer...
Tja, ik ging BMW rijden toen ik de FJR te zeer veroudert vond (vering/demping, remmen, opties) i.r.t. de prijs die ervoor gevraagd werd. De NT1100 leek me aanvankelijk leuk, maar is v.w.b. vermogen, koppel, uitrusting en comfort sowieso niet te vergelijken met FJR-en of soortgelijke BMW’s. Ketting maakt me op zich niet uit, want ik controleer mijn moto’s sowieso na elke rit, en dan neem je kettingonderhoud het zo makkelijk mee.

Maar als ik kijk naar met de NT1100 overeenkomstige alternatieven, zoals huidige verkooptopper Tracer 9 GT, of mss de Kawa Z1000SX of de onlangs aangekondigde Suzuki GSX-S1000GT, dan denk ik dat de NT1100 het best moeilijk kan gaan krijgen, tenzij het ding aanmerkelijk goedkoper is, en dat betwijfel ik een beetje. Veel zal imho afhangen van de prijs…
 
Zou mijn VFR1200X moeten vervangen. Maar ben al teruggestapt van een CRF1000 naar VFR1200X omdat ik het vermogen en cardan miste. Natuurlijk zal ik na mijn VFR naar de NT moeten overstappen omdat ik de DCT niet meer kan missen en de VFR niet meer gemaakt wordt. Gewicht winst is 35 KG niet spectaculair maar toch. Wel is er nog een cardanfiets in aankomst met de guzzi V100 die zou komen. Maar geen DCT dus binnen enkele jaren kiezen.
Voor diegenen die aan de kwaliteit van de AT motor moesten twijfelen en eventueel aan de kwaliteit van de DCT dubbele koppeling hier een overzicht van Varahannes die meer dan 300.000 km heeft en nog actief is.
 
Honda zou het blok van de Japanse CB 1300 - 4 in lijn - Euro 5 conform kunnen maken, op basis van dit blok een nieuwe Pan met cardan kunnen bouwen. Maar dan komen we al snel bij een prijskaartje van +20.000€.
Hoogst twijfelachtig of daar voldoende kopers voor te vinden zijn.
Honda heeft nu gekozen voor een toermoter, zonder veel nieuwe zaken te moeten ontwikkelen. Natuurlijk om de prijs te drukken.
 
Maar dan komen we al snel bij een prijskaartje van +20.000€.
Hoogst twijfelachtig of daar voldoende kopers voor te vinden zijn.
Honda heeft nu gekozen voor een toermoter, zonder veel nieuwe zaken te moeten ontwikkelen. Natuurlijk om de prijs te drukken.

Als je ziet hoe vlot de + 25000€ kostende BMW's de toonzaal verlaten denk ik niet dat het een probleem gaat zijn.

Het probleem ligt bij Honda zelf, zij doen de moeite gewoon niet meer voor Europa...
 
Ik heb geen idee hoe het in NL en/of Belgie zit, maar in Frankrijk zijn de “earley-birds “ bijna uitverkocht. Eerst uitverkocht: de mat grijze DCT uitvoering.
 
Het is niet alleen het smeren he...
Kettingspanning bijhouden komt er ook nog bij.

Kettingspanning moet je verstellen als de ketting nieuw is. Daarna zijn hele levensduur prakitisch niet meer. Dat valt dus hard mee.
Met een scott oiller is het onderhoud nihil.
 
Kettingspanning moet je verstellen als de ketting nieuw is. Daarna zijn hele levensduur prakitisch niet meer. Dat valt dus hard mee.
Met een scott oiller is het onderhoud nihil.
Leg eens uit. Is volgens mij net andersom. Hoe meer je hebt gereden, hoe langer de ketting wordt en dus gesteld dient te worden.
Smeren stelt inderdaad niet veel voor, zeker niet met een Scott-oiler.
 
Meestal rekt een nieuwe ketting in het begin een beetje, dus in het begin moet je een keer stellen.
Vervolgens blijft het heel lang prima, en als de ketting versleten raakt moet je weer gaan stellen.
Ik vermoed dat hij dat bedoelt.
Zo is ook mijn ervaring met kettingen. Heb op de husky nu 1x de ketting gesteld in 18000km, en dat was vrij kort na aanschaf.
 
Dat dus.
En vaak heb je aan het eind van de levensduur meer last van "bevroren" schakels dan teveel rek.
 
De eerste (NL) testen van de NT rollen binnen, inclusief filmpje:



Lijkt een prima apparaat te zijn.
 
De eerste (NL) testen van de NT rollen binnen, inclusief filmpje:

Amai, hoeveel hebben ze die journalist in z'n zakken gestopt om zo enthiousiast te zijn...

Het kan best een goede motor zijn, daar twijfel ik niet aan.
Maar om in één filmpje zo dikwijls te vermelden dat de dikke allroadrijders op hun doos gaan krijgen? :?
Alsof de openbare weg een racetrack is?


Los daarvan, in dit filmpje wordt de allroadmotor en de berijder wel op een heel éénzijdige manier geschetst.

Er zijn idd heel veel eigenaars van allroadmotoren die nooit van het asfalt gaan, dat is een feit. Maar 99%?? Komaan.... :Z
Ik denk toch dat een motorjournalist ook al wel eens gehoord heeft van 50/50 banden? Hoe dikwijls hoor je 'm zeggen dat die allroadmotoren uitgerust zijn met noppenbanden...
Laat ons eerlijk zijn, er is niks mis met de Scorpion Trail banden en consoorten, daar ga je als doorsnee motorrijder minstens even hard mee door de bochten dan met echte wegbanden.
En het klopt dat de wielmaat van zo'n allroad vooraan groter is dan 17", maar 21" zoals hij vermeldt in het filmpje is ook eerder een uitzondering..
Laat het ons maar op 19" houden, niet? En achteraan gewoon 17" ipv 18"...
 
Hij fakkelt andere motoren gewoon af als ze niet goed zijn, dus schijnbaar is het een prima motor.
En hij heeft toch ook gelijk, wie rijdt er met zijn GS adventure of zijn Super Adventure 1290 nou echt offroad. Dat is toch verreweg de minderheid?
Allroads zijn zijn omdat ze comfortabel zijn en je een goed overzicht hebt. Waarom zou je dan minder optimale wielmaten/bandensoorten accepteren?

De nieuwe middenklasse (o.a. tenere 700 en tuareg 660) hebben wel een 21 en 18 wiel, maar ook die worden meer niet dan wel onverhard gebruikt.
 
Video lijkt meer op een promotiefilm dan een test. Anyway, als die maar half zo goed is als de video wil laten geloven is al een prima ding. Had van Honda eigenlijk ook niet anders verwacht, saai maar goed, verstandig? dat weet ik nog niet, eerst life zien en rijden.
 
Volgens Honda is de NT1100 de opvolger van de CBF1000.
De opvolger van de Pan is de Goldwing , en die heeft een cardan.
Pan en Goldwing werden naaast elkaar geproduceerd, dus dan kun je de Goldwing niet een opvolger noemen van de Pan European
 
Terug
Bovenaan Onderaan