Nieuwe Honda NT1100

Ben eens benieuwd.
of het de moeite loont om mijn Afrika Twin uit 2018 in te ruilen.
Kiest Honda voor low budget om te concurreren met de Tracer 900, of voor een fulltime optie om te concurreren met de RT 1250
 
Wensen:
(elektrisch) verstelbaar windscherm
keyless start
hill start assist
…..
 
Dit is wel iets waar ik al langer op zit te wachten....
De een na de andere toermachine verdwijnt uit het gamma en er komt niets voor terug.
Ik ben zeeeer benieuwd en kan niet wachten tot er een proefrit gemaakt kan worden.

Op deze site staat overigens een compleet verhaal over deze nieuwe toermachine: Nieuw Honda NT1100 2022
 
Kiest Honda voor low budget om te concurreren met de Tracer 900, of voor een fulltime optie om te concurreren met de RT 1250

Ze zitten er zowat tussenin...

Duurder dan de Tracer 900, goedkoper dan de RT 1250...

Van die laatste gaan ze geen klanten afsnoepen denk ik, van de Yamaha (wellicht) wel.
 
Geen cardan... een gemiste kans.
Cardan is duur. Ketting is prima. Er rijden meer motoren met een ketting dan met een cardan.
Ja, ik ben ook fan van een cardan...... maar er is een einde aan mijn budget of wat ik er voor uit wil geven.
Bovendien maakt een cardan een motor onnodig zwaar.

Als ik kijk naar de specs dan denk ik dat er gemikt wordt op een specifiek marktsegment.
Ik heb ook de Tracer 900 (proef)gereden. Niks mis mee overigens.....maar weinig windbescherming en kleine koffers.
Een Pan is ongeveer 350 kilo. De NT weegt (leeg) nog geen 250 (in DCT uitvoering).
Ik denk dat Honda er voor kiest om de rustiger toerders aan zich te binden (zoals Deauville rijders) die niet zitten te wachten op het all-road geweld of er helemaal niks mee hebben.
Ruim 100 Pk en 104 NM zijn prima specificaties om rustig mee te toeren, maar ook om vlot op te kunnen schieten.
En ben je echt een kilometervreter........en hoeveeel zijn er daar daadwerkelijk van?....... dan kun je altijd nog iets anders overwegen.
 
Dat een cardan duur(der) is ok... maar dat was de Pan European ook...

... of toch niet zoveel duurder? Want uiteindelijk had de Deauville ook een cardan. 🤷‍♂️

En laat Honda nu net uitpakken dat ze eindelijk een vervolg breien op hun toermachines... Nope, ik blijf erbij... het is een gemiste kans.

Vraag elke Pan-European/Deauville of FJR rijder wat ze bij deze NT1100 missen en ik kan je hun antwoord voorspellen.



Het zal ongetwijfeld een goede motorfiets zijn, die nieuwe NT1100..
Ik, en vele ex- Deauville/Pan rijders, mis gewoon een cardan op dat ding.
 
Cardan is duur. Ketting is prima. Er rijden meer motoren met een ketting dan met een cardan.
Ja, ik ben ook fan van een cardan...... maar er is een einde aan mijn budget of wat ik er voor uit wil geven.
Bovendien maakt een cardan een motor onnodig zwaar.

Als ik kijk naar de specs dan denk ik dat er gemikt wordt op een specifiek marktsegment.
Ik heb ook de Tracer 900 (proef)gereden. Niks mis mee overigens.....maar weinig windbescherming en kleine koffers.
Een Pan is ongeveer 350 kilo. De NT weegt (leeg) nog geen 250 (in DCT uitvoering).
Ik denk dat Honda er voor kiest om de rustiger toerders aan zich te binden (zoals Deauville rijders) die niet zitten te wachten op het all-road geweld of er helemaal niks mee hebben.
Ruim 100 Pk en 104 NM zijn prima specificaties om rustig mee te toeren, maar ook om vlot op te kunnen schieten.
En ben je echt een kilometervreter........en hoeveeel zijn er daar daadwerkelijk van?....... dan kun je altijd nog iets anders overwegen.
Why? dit lijkt mij juist een super kilometervreter. Geen cardan, oké maar 100 + PK is voor veel kilometers maken nergens voor nodig. Dit lijkt mij een perfecte opvolger van mijn TDM 900.
 
Laatst bewerkt:
.....en met die 65 PK kun je prima toeren en lange afstanden rijden. Mijn Deauville heeft inmiddels 185000 KM gereden (geen type fout *D )
Nee, je rijdt niet makkelijk 160 km/uur of meer..... Maximaal 140 om het comfortabel te houden. Maar 2 uur in het zadel zitten is absoluut geen probleem. In de bergen met duo wil je echter wel wat meer power hebben.

Voor veel Deauville rijders is de NT 1100 dus een zeer goede optie en een waardige opvolger.
 
Ik vermoed dat dit ook wel eens een schot in de roos zou kunnen zijn.
Het mindere gewicht vind ik een meerwaarde en nu nog een elektrisch verstelbaar scherm, dan ga ik een proefritje wagen.
 
Cardan is duur. Ketting is prima. Er rijden meer motoren met een ketting dan met een cardan.
Ja, ik ben ook fan van een cardan...... maar er is een einde aan mijn budget of wat ik er voor uit wil geven.
Bovendien maakt een cardan een motor onnodig zwaar.
Mijn eerste indruk is dat ik het een mooie toermachine vindt, met goede specs. Maar ik had toch ook liever een cardan gezien, ben geen ketting liefhebber. Cardan maakt de motor inderdaad wel zwaarder. Waarom in plaats van ketting geen tandriem? Prijskaartje? Tandriem is ook een hele goede nagenoeg onderhoudsvrije overbrenging. Hooguit keer een riem vervangen. Snap niet dat dit bij toermotoren niet vaker toegepast wordt.
 
Zal wel zijn, de Deauville 700 had amper 65pk.
Geheel mee eens dat de NT 1100 meer dan voldoende power heeft. Ik kan wel enthousiast worden van dit model, hij is geknipt voor waar de AT meestal wordt gebruikt (99 % asfalt). Maar de 1100 twin lust een slok en die slok kost tegenwoordig nogal wat. Wat dat betreft had ik meer vooruitgang verwacht van Honda...
 
Omdat er straks anders niemand meer overschiet vrees ik.

De comments op de FB pagina van Honda die ik las zijn niet mals... ik zie er toch veel Pan en Deauville rijders hun ongenoegen uiten.
De Pan en Deauville zijn bij goed onderhoud praktisch onverslijtbaar. Het blok is min of meer bullet-proof.....heb ik mij laten vertellen.
Er zijn voldoende 2e hands machines en dat zal nog wel even zo blijven. Er zijn nog steeds Pans en Deauvilles van het eerste uur die zonder problemen rondrijden.

Hoe dan ook.... Iedere club die gebaseerd is op een bepaald type motor .....en alléén dat type.... zal het moeilijk krijgen als het model niet meer gemaakt wordt. Dat zie je bij verschillende clubs nu gebeuren. Teruglopende ledenaantallen omdat er geen nieuwe aanwas is. Nieuwe motorrijders kiezen voor nieuwere modellen die vaak ook meer opties hebben.....zoals bij de NT 1100.
Als club is het dus noodzaak om tijdig de bakens te verzetten zoals de HDC (Honda Deauville Club /Heel Diverse Club) nu doet.

Ik heb ook de verschillende commentaren op het internet gelezen. De oude garde houdt vast aan wat men kent. Ook in dit topic vinden sommige het ontbreken van een cardan een gemiste kans. Het is niet anders..... Dit is wat er op de markt is/komt.
Ook de nieuwe sport/tourer van Suzuki heeft een ketting. Wil je een cardan dan kun je natuurlijk altijd nog een BMW R1250 RT of GS kopen. Of een Triumph Tiger. Of een V85TT van Guzzi.....maar die laatste is zeker niet te vergelijken met de NT 1100.

Ik ben mij reeds aan oriënteren op een Scottoiler/Osco of ander systeem om de ketting te smeren. Na 22 jaar cardan gereden te hebben loop ik op dat gebied wat achter.....:)
 
Er zijn voldoende 2e hands machines en dat zal nog wel even zo blijven. Er zijn nog steeds Pans en Deauvilles van het eerste uur die zonder problemen rondrijden.


Je hebt natuurlijk ook een hoop motorrijders die graag een nieuwe motor kopen ipv een tweedehands.
Er zijn er ook een hoop die "zakelijk" rijden.....


Ongetwijfeld een heel leuke motor, die nieuwe NT. Met de Africa Twin 1100 heb ik gereden en vond het een heel fijn blok.
Maar ipv zo één te kopen heb ik gewoon terug een SuperTenere gekocht... alleen om die cardan.
Als ik nu ga wisselen heb ik nog maar twee keuzes, of de Triumph, of de GS.... De Japanse producenten laten ons in de steek...
 
Tandriem is ook een hele goede nagenoeg onderhoudsvrije overbrenging.
Het idee dat een tandriem onderhoudsvrij is is volgens mij een misverstand. Wel minder onderhoud, maar niet vrij. De Buell waar ik 1 jaar op gereden heb had een riem, deze moest regelmatig ingespoten worden. Ja, wel beduidend minder onderhoud dan een ketting. Bovendien kwam er een matig irritant, niet heel hard zoevend geluid vanaf. Een riem is dus ook niet ideaal.
 
Feit is dat als je persé een cardan wilt je de keuze in motoren enorm beperkt.....terwijl er zoveel mooie machines zijn.
Klopt, en dat terwijl ketting smeren amper moeite kost. Tweede tripmeter bij smeren op nul zetten, na 400 à 500 km direct bij thuiskomst even met de kwast langs de nog warme ketting, en klaar is Kees.
 
Klopt, en dat terwijl ketting smeren amper moeite kost. Tweede tripmeter bij smeren op nul zetten, na 400 à 500 km direct bij thuiskomst even met de kwast langs de nog warme ketting, en klaar is Kees.

Het is niet alleen het smeren he...
Kettingspanning bijhouden komt er ook nog bij.
Een motor die dagdagelijks, weer of geen weer gebruikt wordt... die rij ik toch liefst met een cardan.

Maar ik zeg niet dat een cardan altijd de beste keuze is he... dat zeker niet!
Een sportieve motor, een motor die vooral voor plezier gebruikt wordt... dan heb ik niets tegen een ketting.

Het gaat er mij om dat de grote Japanse merken toch een deel van hun klanten laat zitten en die zelf naar de concurrentie stuurt.
Yamaha, geen Supertenere en FJR meer...
Honda, geen Pan European meer...

Honda moet nu niet gaan doen alsof ze met een opvolger van de Pan komen, want ondanks het feit dat het wellicht een fijne motor zal zijn... een Pan is het NIET. 🙅‍♂️
 
Volgens Honda is de NT1100 de opvolger van de CBF1000.
De opvolger van de Pan is de Goldwing , en die heeft een cardan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan