ChristofR
Die hard MF'er
https://www.motor.nl/nieuws/2022-honda-nt1100-alles-klaar-voor-toermotor-met-africa-twin-blok/
Met het blok van de Africa Twin…
Met het blok van de Africa Twin…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Kiest Honda voor low budget om te concurreren met de Tracer 900, of voor een fulltime optie om te concurreren met de RT 1250
Cardan is duur. Ketting is prima. Er rijden meer motoren met een ketting dan met een cardan.Geen cardan... een gemiste kans.
Why? dit lijkt mij juist een super kilometervreter. Geen cardan, oké maar 100 + PK is voor veel kilometers maken nergens voor nodig. Dit lijkt mij een perfecte opvolger van mijn TDM 900.Cardan is duur. Ketting is prima. Er rijden meer motoren met een ketting dan met een cardan.
Ja, ik ben ook fan van een cardan...... maar er is een einde aan mijn budget of wat ik er voor uit wil geven.
Bovendien maakt een cardan een motor onnodig zwaar.
Als ik kijk naar de specs dan denk ik dat er gemikt wordt op een specifiek marktsegment.
Ik heb ook de Tracer 900 (proef)gereden. Niks mis mee overigens.....maar weinig windbescherming en kleine koffers.
Een Pan is ongeveer 350 kilo. De NT weegt (leeg) nog geen 250 (in DCT uitvoering).
Ik denk dat Honda er voor kiest om de rustiger toerders aan zich te binden (zoals Deauville rijders) die niet zitten te wachten op het all-road geweld of er helemaal niks mee hebben.
Ruim 100 Pk en 104 NM zijn prima specificaties om rustig mee te toeren, maar ook om vlot op te kunnen schieten.
En ben je echt een kilometervreter........en hoeveeel zijn er daar daadwerkelijk van?....... dan kun je altijd nog iets anders overwegen.
Precies.... dat wordt nog wel eens vergeten. 102 PK is dus prima..Geen cardan, oké maar 100 + PK is voor veel kilometers maken nergens voor nodig.
Precies.... dat wordt nog wel eens vergeten. 102 PK is dus prima..
De Honda Deauville Club heeft de NT 1100 al omarmt als de opvolger van de Deauville. Zie het bericht op hun website.
Mijn eerste indruk is dat ik het een mooie toermachine vindt, met goede specs. Maar ik had toch ook liever een cardan gezien, ben geen ketting liefhebber. Cardan maakt de motor inderdaad wel zwaarder. Waarom in plaats van ketting geen tandriem? Prijskaartje? Tandriem is ook een hele goede nagenoeg onderhoudsvrije overbrenging. Hooguit keer een riem vervangen. Snap niet dat dit bij toermotoren niet vaker toegepast wordt.Cardan is duur. Ketting is prima. Er rijden meer motoren met een ketting dan met een cardan.
Ja, ik ben ook fan van een cardan...... maar er is een einde aan mijn budget of wat ik er voor uit wil geven.
Bovendien maakt een cardan een motor onnodig zwaar.
Geheel mee eens dat de NT 1100 meer dan voldoende power heeft. Ik kan wel enthousiast worden van dit model, hij is geknipt voor waar de AT meestal wordt gebruikt (99 % asfalt). Maar de 1100 twin lust een slok en die slok kost tegenwoordig nogal wat. Wat dat betreft had ik meer vooruitgang verwacht van Honda...Zal wel zijn, de Deauville 700 had amper 65pk.
De Pan en Deauville zijn bij goed onderhoud praktisch onverslijtbaar. Het blok is min of meer bullet-proof.....heb ik mij laten vertellen.Omdat er straks anders niemand meer overschiet vrees ik.
De comments op de FB pagina van Honda die ik las zijn niet mals... ik zie er toch veel Pan en Deauville rijders hun ongenoegen uiten.
Er zijn voldoende 2e hands machines en dat zal nog wel even zo blijven. Er zijn nog steeds Pans en Deauvilles van het eerste uur die zonder problemen rondrijden.
Het idee dat een tandriem onderhoudsvrij is is volgens mij een misverstand. Wel minder onderhoud, maar niet vrij. De Buell waar ik 1 jaar op gereden heb had een riem, deze moest regelmatig ingespoten worden. Ja, wel beduidend minder onderhoud dan een ketting. Bovendien kwam er een matig irritant, niet heel hard zoevend geluid vanaf. Een riem is dus ook niet ideaal.Tandriem is ook een hele goede nagenoeg onderhoudsvrije overbrenging.
Klopt, en dat terwijl ketting smeren amper moeite kost. Tweede tripmeter bij smeren op nul zetten, na 400 à 500 km direct bij thuiskomst even met de kwast langs de nog warme ketting, en klaar is Kees.Feit is dat als je persé een cardan wilt je de keuze in motoren enorm beperkt.....terwijl er zoveel mooie machines zijn.
Klopt, en dat terwijl ketting smeren amper moeite kost. Tweede tripmeter bij smeren op nul zetten, na 400 à 500 km direct bij thuiskomst even met de kwast langs de nog warme ketting, en klaar is Kees.