Nieuwe Honda NT1100

Wel of niet automaat, daar kunnen we nog lang over discussiëren.
Ik rijdt nu 6 jaar met DCT. Het systeem heeft nadelen, voornamelijk geen koppeling die je kan doseren.
Maar daar tegenover staan meerdere voordelen. Die worden sterk gewaardeerd door de gebruiker.
Ik ken weinig motorrijders die na een paar jaar automatisch nog terug willen naar geschakeld.
Er zijn inderdaad weinig DCT motoren te vinden tweedehands.
Mijn ervaring met kameraden die een paar uur gingen proefrijden, is dat ze toch niet overtuigd waren.
Om echt overtuigd te geraken, moet je er langer mee rijden, bv een weekend in de Eifel.
 
Om echt overtuigd te geraken, moet je er langer mee rijden, bv een weekend in de Eifel.
Wat een bullshit, ik had 500 meter nodig om te weten dat het echt iets voor mij was. *D
Maar ik hou dan ook wel van veranderingen, daarin ben ik in de minderheid, merk ik dagelijks op mijn werk tijdens de implementatie van nieuwe software.

Maar laten we het hier vooral over de NT1100 gaan hebben en niet over wel/niet DCT!
 
Waarom niet? Dat is toch een keuze die je moet maken als je er een aanschaft. Voor die beslissing had ik trouwens meer dan 500 m nodig. Maar goed, ik doe waarschijnlijk iets langer met mijn motoren dan jij. In 1988 kocht ik mijn eerste, in 2008 mijn tweede en in 2020 mijn derde (met DCT).
 
En inmiddels bericht dat "mijn" lokale dealer zijn NT 1100 binnen heeft.
Morgen maar eens in het echt gaan bekijken en even proef-zitten *O*
 
Maar goed, ik doe waarschijnlijk iets langer met mijn motoren dan jij. In 1988 kocht ik mijn eerste, in 2008 mijn tweede en in 2020 mijn derde (met DCT).
Dat is wel zeker, maar ik rij dan waarschijnlijk wat meer kilometers dan jij. Voor thuis-werken de norm werd ruim 20.000 per jaar, dan is eerder wisselen een noodzaak, hoewel de meeste Honda's dat ook nog wel overleefd zouden hebben.
 
Kunnen jullie je vinden in de verschillende pakketten?

Zelf heb ik daar wat moeite mee.
Mistlampset is wel erg prijzig om los aan te schaffen, compleet €1160,- Dus is Touring pakket met €935 geen verkeerde optie, maar aangezien ik eigenlijk nooit een duo achterop heb zijn 2 items (duo-comfort-voetsteun en duo-comfort-zadel) in dat pakket overbodig.
Topkoffer 50L is enorm groot maar de 38L variant vind ik dan weer lelijk.
In het Urban pack €774 zit de 50L topkoffer, maar ook een binnentas en een tanktas, die laatste 2 heb ik in het verleden ook nooit gebruikt. Dan zou een losse topkoffer voordeliger zijn.
Het Voyage Pack is voorgaande 2 packs bij elkaar voor €1709, voor mijn wensen een hoop overbodig spul.

Topkoffer €565 + mistlampset €1160 = €1724. Dan is het Voyage pakket dus nog niet zo gek.
Maar met goede aftermarket zou je dat ook onder de €1000 met gemak moeten lukken.
Lastig....

Wellicht dat er deze zomer nog pack-aanbiedingen komen zoals ook bij de NC750X gebeurde afgelopen jaar.
 
Ik zou afwachten wat er op de after-market beschikbaar komt. Sinds mijn dochter niet meer achterop meerijdt is de topkoffer (steun) eigenlijk overbodig maar wel weer lekker voor de weekendjes waar je wat kleding / schoenen mee wil (en die zijkoffers zijn wat dat betreft een lachertje...)
 
Kunnen jullie je vinden in de verschillende pakketten?

Zelf heb ik daar wat moeite mee.
Mistlampset is wel erg prijzig om los aan te schaffen, compleet €1160,- Dus is Touring pakket met €935 geen verkeerde optie, maar aangezien ik eigenlijk nooit een duo achterop heb zijn 2 items (duo-comfort-voetsteun en duo-comfort-zadel) in dat pakket overbodig.
Topkoffer 50L is enorm groot maar de 38L variant vind ik dan weer lelijk.
In het Urban pack €774 zit de 50L topkoffer, maar ook een binnentas en een tanktas, die laatste 2 heb ik in het verleden ook nooit gebruikt. Dan zou een losse topkoffer voordeliger zijn.
Het Voyage Pack is voorgaande 2 packs bij elkaar voor €1709, voor mijn wensen een hoop overbodig spul.

Topkoffer €565 + mistlampset €1160 = €1724. Dan is het Voyage pakket dus nog niet zo gek.
Maar met goede aftermarket zou je dat ook onder de €1000 met gemak moeten lukken.
Lastig....

Wellicht dat er deze zomer nog pack-aanbiedingen komen zoals ook bij de NC750X gebeurde afgelopen jaar.

Volgens de accessoires catalogus zijn de mistlampen EUR 289,00 en de aansluitset EUR 267,00 toch (zie link)?

Het mooie van de originele Honda lampen is wel dat je ze via het handvat bedienen / touchscreen en in intensiteit kan instellen. Ikzelf vind alleen dat mistlampen weinig toegevoegde waarde hebben.

*edit* als je de losse prijzen bij elkaar optelt zit er maar bar weinig 'korting' op die pakketten.

Toevallig is het in Zuid Holland regio Rotterdam de laatste dagen wel lekker mistig:+
 
Laatst bewerkt:
Blijft lastig, alleen wat je nodig hebt of een pakket met enkele overbodige accessoires, voor dezelfde prijs.
De een vindt de mistlampen overbodig, maar als je vaak in het donker rijdt is het een wereld van verschil (ondanks de vrij goede LED koplamp). De mistlampenset geeft net zoveel licht als groot licht, maar dan op de weg in plaats van recht vooruit (dus zonder anderen te verblinden). Ik heb daarvoor de hoofdprijs betaald, omdat geen enkel after market alternatief mij kon bekoren (kwaliteit, bediening, uiterlijk). Het prijsverschil was daarvoor gewoon te klein (€ 900 versus 1085, incl. beugels, bekabeling, bediening, installatie, BTW).

P.s. Ik spreek over mijn bescheiden NC, maar volgens mij zitten daar dezelfde lampen op.
 
Laatst bewerkt:
…en die zijkoffers zijn wat dat betreft een lachertje..
Zal volgens mij best meevallen. 32 en 33 liter is best redelijk, niet veel anders dan andere. Ze zijn alleen vrij plat, daarom kan er (waarschijnlijk) geen helm in.
 
Dat is wel zeker, maar ik rij dan waarschijnlijk wat meer kilometers dan jij. Voor thuis-werken de norm werd ruim 20.000 per jaar, dan is eerder wisselen een noodzaak, hoewel de meeste Honda's dat ook nog wel overleefd zouden hebben.
Ik ga ervan uit dat de gemiddelde motor sowieso 250.000 km aan kan. Dus dan zou je net als ik pas om de 12 jaar hoeven wisselen, hoewel eerder natuurlijk leuk kan zijn. Mijn eindstanden varieerden in die tijd van 80.000- 100.000 km. Afschrijving was lekker laag en onderhoud en betrouwbaarheid waren geen reden eerder te wisselen.
 
Ik ga ervan uit dat de gemiddelde motor sowieso 250.000 km aan kan. Dus dan zou je net als ik pas om de 12 jaar hoeven wisselen, hoewel eerder natuurlijk leuk kan zijn. Mijn eindstanden varieerden in die tijd van 80.000- 100.000 km. Afschrijving was lekker laag en onderhoud en betrouwbaarheid waren geen reden eerder te wisselen.
Ik stoei daar best wel mee.

Mijn NC is nu 8 jaar oud en ca 65.000 kilometer op de klok. Het voelt bijna als een economisch delict om een nieuwe motor te kopen. Technisch gezien is hij nog top en de meeste afschrijving heeft hij gehad.

Een NT1100 (of een Versys 1000 waar ik ook naar kijk) bieden denk ik wel een stuk meer rijplezier....maar brengen ook een stuk meer kosten. :+
 
Volgens de accessoires catalogus zijn de mistlampen EUR 289,00 en de aansluitset EUR 267,00 toch (zie link)?
Ja, ik had voor het gemak ook nog de Easy-kit erbij opgeteld. Het is alleen een beetje wazig, waarom kost de easy kit €604 en de losse aansluitset en losse lampen samen €556,25.
Zijn inderdaad dezelfde lampen als op de NC (2016-2020) zitten.

Ik moet zeggen dat het wel top is dat de middenbok, handvatverwarming en Cruisecontrol er standaard op zitten. Op mijn Crosstourer heeft me dat bij elkaar €1000 gekost.
 
En inmiddels bericht dat "mijn" lokale dealer zijn NT 1100 binnen heeft.
Morgen maar eens in het echt gaan bekijken en even proef-zitten *O*

Dat zat best lekker 😎

Begreep dat de levering vanuit Honda nog wel een dingetje wordt .... beperkt leverbaar (chip tekort ??) voorlopig, hij had er nu 1 geleverd gekregen en de volgende stond voor week 9 ingepland. Is een kleine (Honda) dealer, weet niet hoe het bij de grote jongens gaat.
 
Bij Ab en Erik geweest dus ;)
Beste dealer van heel Zuid Holland en veel verder!
En je hebt natuurlijk foto's gemaakt......toch? :9~*O*

Bij Ten Kate gaat het wel iets anders die krijgt er waarschijnlijk meerdere tegelijk geleverd maar zal wel in zelfde leverweek zijn.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja dat klopt, altijd in Januari, weer aan het fietsen neem ik aan.
Had Ab nog nieuwe vunzige grappen?
 
......oei.....blijkt behoorlijke vertraging te zijn in levering NT 1100 ....( ik hoop dat de “ chips” wat sneller beschikbaar komen ) .....😢
 
Inmiddels heb ik afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt.
Het weer was niet best maar ik kreeg zonder moeilijkheden een hagelnieuwe NT 1100 mee met maar 7 km. op de teller.

Voor geinteresseerden staat er een verslagje op de site van de Honda Deauville Club: Zeker weten.... Denk ik...

Voor iets nieuws beslissen is nog niet zo makkelijk maar de nieuwe NT is een waardiger opvolger voor Deauville rijders die iets meer power willen.
Voor velen zal het bijna een cultuurschok zijn zoveel elektronica zit erop. En dan dat scherm.... Om je vingers bij af te likken. *D

Ik ga zeker nog een keer proef rijden met wat mooier en droger weer.
 
Maar zijn ze ook leverbaar, ik begreep dat de meeste dealers 1 motor hebben staan en die alleen als demo inzetten?
 
Dat zou toch bijna mijn grootste bezwaar zijn...de associatie met de Deauville.
Was toch gewoon een futloos en a-sexy hok, niet voor niets de bijnaam Dullville.
Maar Honda claimt trouwens nergens dat dit de opvolger van de Pan of Deauville is, de lettercombinatie NT is voor de meeste echter de aanleiding om dit wel te doen.
De enige 2 overeenkomsten zouden zijn een 2-cilinder (compleet ander type overigens) en Toer-segment.

Dit is wat ze bij Honda daarover zeggen:
“At Honda we have a long tradition of catering for owners who desire a ‘traditional’ touring bike. Our previous Pan European and Deauville models have enjoyed a very loyal following for many years. So, when it came time to design a new touring model, we wanted to produce something that would resonate – and appeal broadly – to these traditional touring bike customers. But we also wanted to stoke desire in riders of all ages and tastes who are looking for a genuinely new and versatile fun bike. That’s why we’ve created our new NT1100, offering thoroughly modern engine performance, a fun-to-handle chassis, a suite of modern technology and completely fresh, distinctive styling.

We sincerely hope that many new owners will try exploring to the maximum all of its many capabilities.”



Voor de beledigde fans een actuele foto uit mijn garage: IMG_20220123_151309457.jpg
 
Cracking Up Lol GIF by Rodney Dangerfield


Ik herken het wel, ook een Deauville gereden, op zich tevreden maar gebrek aan power (en uitstraling). Overgestapt op een ST1300 Pan European.

Ben gisteren toch voor een Kawasaki Versys 1000 gegaan. Levering van de NT1100 duurt me te lang, te onzeker. Kijk over 5 jaar nog wel een keer. Dan is die generatie ook bevrijd van de aanloop-probleempjes en uit ontwikkeld ...
 
Ik snap het, zeker als je snel een nwe motor wil, maar zowel de Crosstourer als de NC waren vanaf dag 1 probleem vrij, de CRF had wel een paar kleine dingetjes maar dat is er ook allang uit en laat nu dát net de basis zijn van de NT1100 ;)
Welke kleur heb je gekozen?
 
Ben voor een zwart / grijze Versys 1000 gegaan uit 2020, dus zgan ....
Moet eerlijk zeggen dat het rijdt als een droom (maar dat zal de NT1100 ongetwijfeld ook doen)
 
Maar Honda claimt trouwens nergens dat dit de opvolger van de Pan of Deauville is

At Honda we have a long tradition of catering for owners who desire a ‘traditional’ touring bike. Our previous Pan European and Deauville models have enjoyed a very loyal following for many years. So, when it came time to design a new touring model
Ze claimen het nergens direct, maar zeggen wel dat de Deauvillen en de Pan hun tourmodellen waren en dat de de NT1100 hun nieuwste tourmodel is
 
Terug
Bovenaan Onderaan