Nieuwe Honda SH300i deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jep, maar een te sterke drukveer geeft ook veel vermogensverlies doordat de druk op je snaar verhoogd word.
Meer verlies meer wrijving meer slijtage van snaar en koppeling.
Zolang je snaar niet slipt zou ik persoonlijk geen sterke veer plaatsen maar dat is persoonlijk.
 
Zo, probleem van rammelende uitlaat is opgelost:
(Scheelt wel 1 sec. Van 0-100 trekt merkbaar minder, tzt wel eens aan de leovince 4road om te kijken wat er nou rammelt)

full
 
Zo, scheelt dat toch zoveel, Bulldozer? 1 sec?
Ben aan het overwegen om ook zo'n leo aan te schaffen dus ik ben benieuwd wat zo rammelt.
Hoe lang heb je die uitlaat al? En maakt dat veel lawaai? Want dat is m'n afweging, heb het ook onder m'n PCX 125 gehad en het was een verademing toen ik op de SH met standaard uitlaat reed, qua geluid.
Succes iig.
 
Zo, scheelt dat toch zoveel, Bulldozer? 1 sec?
Ben aan het overwegen om ook zo'n leo aan te schaffen dus ik ben benieuwd wat zo rammelt.
Hoe lang heb je die uitlaat al? En maakt dat veel lawaai? Want dat is m'n afweging, heb het ook onder m'n PCX 125 gehad en het was een verademing toen ik op de SH met standaard uitlaat reed, qua geluid.
Succes iig.

Ja dat scheelt 1 sec. (Hiervoor van 0-100km/u 7,7sec. nu 8,7 sec.)
Zo'n leovince is dus aan te raden, ik heb hem een klein jaar. Let wel dat ik 8300rpm maak bij optrekken. Standaard is dat onder de 6000rpm en dan merk je niet zo veel verschil, standaard pijp of leovince.
Helaas is de 4road niet meer te verkrijgen, daarvoor in de plaats is de grand turismo welke hetzelfde werkt.

De herrie valt eerst wel wat tegen van de leovince, maar na een paar maanden is hij een stuk stiller geworden, blijkt. Alleen als je flink toeren maakt hoor je hem. Bij normaal rijden is het best ok.

Nadeel wat ik heb met de leovince is de gruwelijke rammel, die ik zat was.
Daar heeft robber57 nu ook al last van met zijn bijna nieuwe grand turismo.

Verder een aanrader, als hij niet rammelt.
 
Laatst bewerkt:
Had 2 jaar geleden ook een 4 road Leovince besteld bij Easyparts voor mijn Suzuki Sixteen, maar vond em eigenlijk niet mooi genoeg.
Ben achteraf blij dat ik em terug gestuurd heb.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een weekje geleden een nieuwe SH300i uit het jaar 2013 gekocht. (ik wou de pearl nightstar black hebben). Over het algemeen ben ik tevreden over de motorscooter. Ik heb al een paar keer moeten lachen achter mijn vizier.
Ik heb nu 150km op de teller en ben in feite de scooter nog aan het inrijden. Wat me wel begon op te vallen is dat de scooter trillingen doorlaat in het stuur en het zadel bij het rijden tussen 45 en 60km/u, en dit bij lage belasting van de motor/transmissie. Niet tijdens het accelereren, maar wel tijdens constante snelheid aanhouden of bij het vertragen. Dit heeft als gevolg dat rustig rijden in de bebouwde kom minder ontspannen gebeurt dan ik verwachtte. De scooter vibreert/resoneert niet iets te hard om te negeren. Na het lezen van de tests en ervaringen op het forum had ik verwacht dat de scooter vrijwel trillingsloos en zeemzoet zou rijden, wat ook zo is bij 70 km/u en harder. Geen enkele trilling te voelen. Zo moet het.
De dealer onderkent de trillingen en trekt het na op een honda-dealer forum. Hij denkt aan de vario in de eerste plaats, maar weet duidelijk niet meteen wat het probleem juist is. De symptomatiek las ik ergens met betrekking tot de varia van een majesty 400. Ik zou de dealer graag in de juiste richting willen sturen met jullie hulp.

Zodus SH300i rijders : is de SH300i trillingsloos tijdens het rijden? Enig idee waar dit soort trillingen vandaan kan komen?

Als dit opgelost raakt, dan denk ik dat ik dikke vrienden word met mijn sh300.
 
Mijn vermoeden is ook dat er onbalans zit in je voorwiel/band.
Banden spanning wil ook nog wel eens.
Zet m op de middenbok en laat effe iemand op de achterkant leunen zodat je voorwiel los komt.
Draai eens een paar keer flink aan je wiel en kijk eens met je timmermansoog of je optisch iets ziet.
Rare bult in je band,ligt de band wel helemaal strak op de velg?
Zie je een wobbel in je band of in je velg?
In de hoogte of van links naar rechts?
Check ook even of je vorkpoten wel goed vast zitten,je weet maar nooit.

Zet hem eens met je voorwiel tegen een muurtje en duw dan steeds tegen je stuur en weer los.
Voel je iets knikken of bewegen in je balhoofd?

Let us know!
 
Laatst bewerkt:
Allereerst gefeliciteerd met de SH300!

En ja, dat ken ik dat is de combinatie snelheid + bandenmerk.
Ik had het erg met de Michellin city grip.
Ik zou andere banden proberen, vooral achterband zit het probleem merkte ik. (Aanrader: metzeler feelfree wintec heeft er erg weinig last van..)

Als het motorisch is wat trilt (dus je stuur trilt niet) dan klopt dat echt niet want de SH300 is motorisch trillings arm bij het rijden.

Wat voor merk banden heb je er onder liggen?
Speel eens met de banden spanning, dat geeft inzicht. En lees dit topic eens helemaal door.

Kijk ook eens hier: Bulldozer in "Nieuwe Honda SH300i deel 2"
 
Laatst bewerkt:
Merci alvast!

De banden zijn metzelers feelfree. Voor 2bar, achter 2.5 bar, zoals opgegeven.
Ik ga alvast al de suggesties in verband met het rijwielgedeelte na, al is het maar om dit uit te kunnen sluiten.

Op dit moment denk ik wel meer in de richting van de vario/motor omdat de trilling optreedt door een combinatie van snelheid en belasting. Het lijkt niet louter snelheidsafhankelijk te zijn. De dealer en mezelf kunnen echter een belangrijke nuance ivm het rijwielgedeelte uit het oog aan het verliezen zijn.

Goed om weten trouwens dat de sh300i heel trillingsarm is. Ik had dit zo begrepen en dit aspect van comfort was een belangrijk aankoopargument, komende van de cb500s. Eens dit opgelost is word ik nog enthoesiaster.

Heb trouwens het puig city touring scherm besteld. Ik laat ook even weten hoe dit combineert met de sh300i. Een foto is ook welkom zekers? :-) Ik vond hier weinig info over, dus het is wat een gok.
 
Dan is het toch raar die trilling als het niet de banden zijn.
Ik zou zo snel mogelijk de vario en koppeling eens grondig demonteren/inspecteren voordat er ongelukken gebeuren.

Overgens leuk schermpje, ik heb ook een korte in rookkleur van malossi.
 
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het een nieuwe overjarige 2013 scooter of een gebruikte?

Either way, ook een goede band kan een productiefout hebben, cuppen of anders vreemd afgesleten zijn.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het aan de vario ligt. Mits goed gemonteerd kan daar weinig misgaan lijkt me. Van een 2013 scooter kan de v-snaar ook weinig mankeren. Heeft een sh300 zo'n extra geleiderolletje voor de snaar?
 
Gefeliciteerd met je nwe SH. Veilige kilometers gewenst.
Trillingen in het stuur kunnen m.i. alleen van de voorband komen. Als het vd vario komt dan zou de hele fiets trillen.
Zo'n Puig scherm heb ik ook op de mijne. Bevalt prima. Had bij aankoop zo'n afschuwelijke origineel op zitten, maar ik wil graag over m'n scherm heen kunnen kijken. De turbulenties rond m'n helm neem ik maar voor lief. Hoewel het scheelt als je iets je hoofd naar beneden kantelt.
Suc6
 
Het is inderdaad een nieuwe scooter uit 2013 die in de showroom stond. 0km gereden dus.

Ik vind het wel geruststellend dat jullie niet veel belang hechten aan een vario-probleem. Ik moet zeggen dat het wel enigzins zuur zou zijn/is een nieuwe scooter te kopen met dergelijk technisch probleem. Ik ben er nog niet toe gekomen om de banden te onderzoeken, maar de idee om de bandenspanning te varieren en zo een verband te leggen met de trilling lijkt me een goed plan. De optische controle van de banden en vork-controle doe ik ook eens. Ik hoop dat ik het probleem naar de banden kan terugbrengen...

Ondanks de trilling toch al wat plezier gehad aan de brommer. Na de CB500s is het weer thuiskomen op een scooter. Alles uit de rechterpols halen, dat heeft toch wat. De PS125i was al leuk, maar de extra pk's en geweldige remmen maken deze nog veel leuker.
 
Zit te denken.
Ding heeft misschien effe in de showroom gestaan, wellicht achter het glas is de zon?
Cubbing is snel gedaan onder deze omstandigheden met daar misschien al een te lage bandenspanning.
Laat je er toch gelijk een setjes city grips onder lepelen ;)
 
Mwah, gewoon even de dealer laten uitzoeken. Is garantie. Mijn beste gok blijft de voorband.
 
Het is inderdaad een nieuwe scooter uit 2013 die in de showroom stond. 0km gereden dus.

Ik vind het wel geruststellend dat jullie niet veel belang hechten aan een vario-probleem. Ik moet zeggen dat het wel enigzins zuur zou zijn/is een nieuwe scooter te kopen met dergelijk technisch probleem. Ik ben er nog niet toe gekomen om de banden te onderzoeken, maar de idee om de bandenspanning te varieren en zo een verband te leggen met de trilling lijkt me een goed plan. De optische controle van de banden en vork-controle doe ik ook eens. Ik hoop dat ik het probleem naar de banden kan terugbrengen...

Ondanks de trilling toch al wat plezier gehad aan de brommer. Na de CB500s is het weer thuiskomen op een scooter. Alles uit de rechterpols halen, dat heeft toch wat. De PS125i was al leuk, maar de extra pk's en geweldige remmen maken deze nog veel leuker.
Zitten de Metzeler Feelfree standaard onder de SH300i (2013)?
 
ik denk dat er standaard Pirelli speeddemon onder zit, of Bridgestone hoop.
voor het eerst dat ik hoor dat er standaard Metzeler onder zit.
 
Laatst bewerkt:
Nou dat is dan duidelijk! Jammer dat het hier in NL niet de wintec uitvoering is.
Dat zou beter zijn geweest, zeker qua weer hier (of wist Honda al in 2013 dat we geen winter zouden krijgen in Nederland? ;) )
 
Laatst bewerkt:
Nadeel van scooters tov zwaardere motoren : je status tov hufters. Net getuige geweest van een auto die een vespa gts250 van de baan rijdt (eventjes aan het stuur rukken wanneer hij langszij kwam, het scheelde 10cm) omdat de vesparijder aan de verkeerslichten naar voren schoof. Dat zie ik die hufter niet doen bij een vette viercilinder. Binnenkort in leer op m'n sh als compensatie... :-/

Enfin, de (lichte) trilling zou van de achterband kunnen komen. Die ziet er niet perfect rond uit. Bij het draaien gaat hij een halve tot hele mm op en neer. Ik weet niet of dit binnen aanvaardbare grenzen blijft. De lichte vibratie wil dan ook nog eens komen en gaan op een golvend wegdek. Misschien de moeite om de band eens op een testbank te leggen dr de dealer.
Het gekke is wel dat ik die vibratie gewoon aan het worden ben!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan