Nieuwe Honda SH300i deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had dozer nog een link beloofd van een kleppentrein waarbij je duidelijk kunt zien dat de kleppen en veren rond draaien:




Dat het heel blijft....

En voor diegene die nadenkt: motor toerental is 14.000 max dus deze kleppentrein gaat op max "slechts" 7.000 keer per minuut open en dicht
 
Laatst bewerkt:
@ robber57

Die 2e kan ik me nog wel wat bij voorstellen hoe ze dat gedaan hebben, maar bij die 1e clip,
wauw niet te geloven, weet je dat dit voor het eerst in mijn leven is dat ik weet dat kleppen ook
enig sinds rond draaien.

Mooie clip, goed dat je die even laat zien ;)

Cheers, WE Jan :)
 
Laatst bewerkt:
De fimpjes zijn niet van een daadwerkelijk draaiende motor maar van een proefopstelling van bmw, het is dus een losse cilinderkop die met een elektromotor word aangedreven.
Bij het filmpje van onderaf hebben ze dus gewoon een cilinderblok in tweeën gezaagd en er een camera onder gehangen.
Ik neem aan dat de testopstelling bedoeld is om het ronddraai gedrag van kleppen en veren te controleren en wellicht ook om te kijken waneer de kleppen gaan zweven, dat kun je zien als je mbv een stroboscoop lamp gesynchroniseerd met de nokkenas.

Het rond draaien is noodzakelijk zodat klep en zitting gelijkmatig inslijten en lekvrij blijven

Klepspeling is belangrijk omdat anders je kleppen niet op tijd open en dicht gaan, dus de timing van je kleppen verloopt aanzienlijk bij incorrecte speling.
De lichthoogte word bij een te grote klepspeling ook minder maar dat effect is verwaarloosbaar, je hebt het immers over een paar tiende millimeter hooguit(vooropgesteld dat je op tijd je kleppen stelt).
 
Laatst bewerkt:
Op mijn jaren zestig mercedes zitten zgn 'rotocaps' onder de klepveren die ervoor zorgen dat de kleppen ronddraaien. Die techniek, net als opvallend veel autotechniek, bestaat dus kennelijk al heel wat jaartjes.
 
Zo net even de MHR vario getest met 10 gram rollen, icm toerenteller.
Dat gaat niet optimaal, toerental komt boven de 8500rpm uit, en dan zakt het vermogen dacht ik weer.
Ik denk dat het optimum rond de 11,3 gram gaat liggen alles nu beoordelend.
Eerst nog inrijden met de 11,7 gram die ik van 13,7 gram polini rollen heb gemaakt.

Heeft iemand een power/toerental grafiekje gezien van de SH300?
 
Awel, de kogel is door de kerk. In april koop ik de nieuwe Honda Integra 750 voor erbij. *O*

Net de SH nog eens nagekeken hoe het met de dr Pulley's sliders was. Hallo, een grijs stof, waarvan weet ik niet, alles hing vol. Netjes, alles met remmen reiniger schoongemaakt en droog geblazen en terug gezet. En lap, bout dol. Althans de inbus kop. en niet eruit te krijgen. Ja, met veel gebeitel en gehamer. Enfin, is weer in orde.

Want de SH moet het hele jaar doorrijden, hè
 
Awel, de kogel is door de kerk. In april koop ik de nieuwe Honda Integra 750 voor erbij. *O*

Net de SH nog eens nagekeken hoe het met de dr Pulley's sliders was. Hallo, een grijs stof, waarvan weet ik niet, alles hing vol. Netjes, alles met remmen reiniger schoongemaakt en droog geblazen en terug gezet. En lap, bout dol. Althans de inbus kop. en niet eruit te krijgen. Ja, met veel gebeitel en gehamer. Enfin, is weer in orde.

Want de SH moet het hele jaar doorrijden, hè

Mooi zo een motor erbij, lekker voor het mooie weer!

Wat de stof betreft, na 5k is het best nodig even de compressor erdoor te halen.
Vooral het koppeling gedeelte is dan erg stoffig.
Of zat de drive vario zelf vol stof? Heb je een foto?
Had je alles schoongemaakt bij het plaatsen van de dr. Pulley sliders?
Na hoeveel km was dit? (Wil wel weten of dit aan de dr pulley's ligt..)
 
Of zat de drive vario zelf vol stof? Heb je een foto?
Had je alles schoongemaakt bij het plaatsen van de dr. Pulley sliders?
Na hoeveel km was dit? (Wil wel weten of dit aan de dr pulley's ligt..)

Nee, echt alles in de drive vario zat onder het stof, maar geen foto helaas.
Weet, toendertijd heeft een vriend het voor mij gedaan en ik was er niet bij. Blijkbaar heeft hij iets van siliconen of wax gebruikt. Heb hem dan ook stevig bedankt daarvoor.
Want is niet normaal dat na 1500 km alles zo dik onder stof ligt.
Aan de sliders ligt het niet, niet versleten en nog steeds hetzelfde gewicht.
Die koppeling zal ik dan ook maar gaan openmaken want ik vertrouw nu niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de koppeling maar eens opengemaakt en idd een hoop stof.
Alleen wat mij opviel dat de schoentjes nog maar 1,5 mm overhebben. En minimum is 1 mm. Nu heeft de mijne net 9300 km gereden, dus vind ik dat betrekkelijk snel. Weet iemand hoeveel mm nieuwe schoentjes zijn?.

Aja, Bulldozer bedankt voor de link, ik heb veiligheidshalve maar een nieuwe koppeling besteld daar in Italië.

Net opgezocht: schoentjes
nieuw: 4.0 mm en bel: 135,0/2
nu : 1,5 mm en bel: 135,5

Is maar goed dat ik een nieuwe besteld heb, want de koppeling is dus gewoon versleten.
Deze SH heeft dus meer dan 9300 km gereden!!!!
 
Laatst bewerkt:
Misschien zitten (zaten?) er andere veertjes in de koppeling?

Hebben de veertjes een kleurtje? (rood,wit,geel,groen of blauw)


Eigen sores: er zit een gruwelijke rammel in me leovince gt '(

Ik heb het nu een paar keer gehoord en het lijkt wel op zijn ergst als ik net wegrijd met koude motor,de eerste keer dacht ik dat mijn koppeling ontploft was ofzo :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de koppeling maar eens opengemaakt en idd een hoop stof.
Alleen wat mij opviel dat de schoentjes nog maar 1,5 mm overhebben. En minimum is 1 mm. Nu heeft de mijne net 9300 km gereden, dus vind ik dat betrekkelijk snel. Weet iemand hoeveel mm nieuwe schoentjes zijn?.

Aja, Bulldozer bedankt voor de link, ik heb veiligheidshalve maar een nieuwe koppeling besteld daar in Italië.

Net opgezocht: schoentjes
nieuw: 4.0 mm en bel: 135,0/2
nu : 1,5 mm en bel: 135,5

Is maar goed dat ik een nieuwe besteld heb, want de koppeling is dus gewoon versleten.
Deze SH heeft dus meer dan 9300 km gereden!!!!


Raar hoor na 9300km dan moet ie wel erg slippen, of er is iets niet goed met de veertjes.
Of de km stand klopt niet, (ander dash board?)
Normaal is minimaal 30K dan nog 1,4mm over in mijn geval.
Nieuwe koppelingsschoenen hebben dacht ik 3,5mm materiaal.
Van de nieuwe koppeling zal je geen spijt krijgen denk ik, wel is het model 2008 die minder mooi aangrijpt als model 2009 >.
 
Laatst bewerkt:
Eigen sores: er zit een gruwelijke rammel in me leovince gt '(

Ik heb het nu een paar keer gehoord en het lijkt wel op zijn ergst als ik net wegrijd met koude motor,de eerste keer dacht ik dat mijn koppeling ontploft was ofzo :')


Dat is niet zo mooi, ik zit met hetzelfde euvel met mijn 4road. Alsof een van de binnenschotten los zit achteraan. Irriteer me er mateloos aan. Al 3x uitlaat eraf gehaald en db killer beter gemonteerd en paar inwendige tikken > resultaat 0. :(
 
Misschien zitten (zaten?) er andere veertjes in de koppeling?

Hebben de veertjes een kleurtje? (rood,wit,geel,groen of blauw)


Eigen sores: er zit een gruwelijke rammel in me leovince gt '(

Ik heb het nu een paar keer gehoord en het lijkt wel op zijn ergst als ik net wegrijd met koude motor,de eerste keer dacht ik dat mijn koppeling ontploft was ofzo :')


Balen Robber, losse tussenschot?

Kleur vh veertje is groen, denk dat het standaard is. Als de nieuwe koppeling er is ga ik deze eens demonteren en eens zien of er iets geks mee is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens het onderhouds boekje heeft de scooter ong. steeds zo'n 2000km per jaar gereden. Is van 1ste eigenaar. Ik heb eens navraag gedaan of die persoon zwaar was. Wel, er zaten steeds 2 personen op van minstens 95 kilo elk. + koffer en die maakten tripjes als ze met hun mobile-home ergens waren. Waarschijnlijk heeft die koppeling heel hard moeten werken.
 
Hey, Bob,

Ik heb dezelfde die Bulldozer heeft besteld uit Italië.
Was incl verzending 77 euro. Gewoon vast.


Mooi Mesmanmotors heb je een nieuwe achter vario en koppeling voor €77,-!
Zorg er wel voor dat je hem (waar de as doorgaat) goed smeert met 7 gram nieuw vet (lithium vet type 2) vooral kleine lagertje (oranje afdichting)
Oude vet is te hard. Kijk ook de torq driver goed na daar zit ook vet onder de stalen bus aan buitenkant. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen wat het nut is vd drukveer en de trekveertjes in de koppeling? En heeft het zin om ze te verzwaren, maakt dat wat uit in acceleratie en/of snelheid?
 
Sterkere veertjes zorgen ervoor dat bij hoger toerental de koppeling pas begint aan te grijpen.
Sterkere druk veer zorgt ervoor dat de riem achter later naar de kleine stand gaat , zoals bij een fiets de ketting later naar het kleine tand wiel gaat achter.
Na verloop van tijd zal de grote druk veer minder sterk worden door het vele indrukken.
zoals een veer in een oud matras. veer gaat bijvoorbeeld van 14 cm na verloop van tijd naar 13,5 cm.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan