Nieuwe Honda SH300i

Status
Niet open voor verdere reacties.
Leuk dingetje, grappig dat zo'n op het oog eenvoudig scootertje zich zo goed weert op hoge snelheden.....
Een gecombineerd remsysteem net als de Foresight, hoewel Dual CBS niet helemaal correct is; gewoon CBS is ook netjes hoor, het werkt prima merk ik dagelijks.
Leverbaar met ABS. Prijs valt me ook niet tegen...

Van mij mogen ze dat 300 cc blokje ook wel in de Forza hangen; dan is dat een goede kandidaat voor mijn volgende scooter.
 
Ik ben bezig een SH300i te bestellen, m'n dealer zou me bellen zodra hij de prijs weet.

Meest logische Nederlandse prijzen lijken mij rond de 5000 voor de gewone en 5700 voor de ABS versie. Dit baseer ik op wat andere scooters in het buitenland kosten en wat ze in Nederland kosten.

Mooie hoge resolutie foto's kan je vinden op

Moto – Honda

Andere goede review staat op

www.scooter-infos.com

Is Frans, maar dat kan je wel laten vertalen door babelfish.altavista.com. Deze site bevat veel informatie om verschillende modellen met elkaar te vergeljiken.

Mijn reden om voor de SH300i te gaan is omdat het een mooie kleine stadsscooter is met veel pit die op de snelweg ook nog meekomt.
 
Met 1:24 is het verbruik ook nog redelijk maar niet meer te vergelijken met de veel zuiniger SH150i.

Dezelfde tester die met de SH300i 1:24 rijdt haalt met de SH150i vast ook geen 1:36.... Moet je jezelf niet op blindstaren, niemand gelooft dat ik met een 250 cc 1:32 rijd... Volgens de "testers" zou hij veel meer moeten gebruiken, maar dat bepaal je nog altijd zelf.

Verder las ik dit:

Om de prestaties te optimaliseren koos men voor een droog carter, terwijl de constructie van het blok ook gelijkenissen vertoont met de erg compacte crossblokken uit de CRF-reeks. Mede daardoor kon de wielbasis beperkt blijven tot 1420 mm, een recordwaarde in dit segment.

Blijkbaar hebben ze een "dry sump" toegepast; de olie wordt dus steeds uit het carter gezogen naar een olietank. (Harley Davidson weet niet eens dat het ook anders kan...) Voordeel is dat het blokje heel compact en dus sterk en licht gebouwd kan worden, als alle assen er net in rond kunnen draaien is het groot genoeg. Nadeel is dat er een aparte olietank nodig is, maar die kun je overal verstoppen waar nog een plekje is. Zou zelfs binnen in een framebuis kunnen bijvoorbeeld....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag Honda Nederland maar eens gebeld, hier werd me verteld dat levering waarschijnlijk pas in februarie maart begint en dat de prijzen dan pas bekend worden '(. Ik moet dus nog even wachten

Volgens scooter-infos gebruikt de sh300i 1 op 23,8, op diezelfde site gebruikt een sh125i 1 op 28,5 (de sh150i staat daar helaas niet op, maar die zal vast niet zuiniger zijn dan de 125).

Een beverly 250 met minder vermogen verbruikt daar 1 op 22,2 en een Majesty 250 1 op 19,6 de sh300i doet het dus heel goed in dat klassement.

Verdere verschillen met een sh150 is dat de ruimte onder het zadel minder is (1/2 jet helm ipv hele) de tank iets groter (9 liter), de banden zijn 1 cm breder, achter zit ook een remschijf, de veerweg is voor korter en achter langer etc.

Hier kan je ze mooi vergelijken:
http://www.honda.nl/content/tweewielers/modellen_sh300i_abs_modellenvergelijking.php?mv1=933&mv2=846
 
Laatst bewerkt:
Met een 1/2 jet helm denk ik dat ze het over de hoogte van de helm hebben, dus zo'n helm die je net over de oren valt pas er waarschijnlijk net in.

In Nederland komen er 2 uitvoeringen volgens de folder van 2007. Een ABS en niet ABS versie, beide worden standaard geleverd met koffer.

De testers zullen vast wel wat meer abnormaal rijden aangezien de sh300i volgens honda 1 op 27 zou rijden terwijl die bij hun dus op 1 op 24 komt. Zodra ik er een heb zal ik het verbruik bijhouden, al denk ik ook niet al te zuinig te rijden :+.

En Forwie mischien kunnen we eens afspreken als ik 'm heb. Lijkt me leuk eens naast elkaar te zien.
 
..... Verdere verschillen met een sh150 is dat de ruimte onder het zadel minder is (1/2 jet helm ipv hele) de tank iets groter (9 liter),

Hier noem je precies de punten die hem naar mijn idee een stadsscooter maken. De tank is weliswaar groter dan bij de 150i maar houdt nog steeds niet over, en de bagageruimte vind ik echt veel te klein. Die koffer is dus echt nodig maar natuurlijk lang niet zo handig als een grote ruimte onder de buddyseat.
De tank zit achter boven het achterwiel, op zich is die plek nog niet zo verkeerd omdat je daardoor geen benzine opvoerpompje nodig hebt; het onderdeel dat in mijn Honda tot nu toe voor de meeste storingen zorgde... Ach, ik denk nog in carburateurs, en die zit er ook niet op...
 
Laatst bewerkt:
Conclusie: waar je ook komt, bagageruimte heb je nodig.

Destijds koos ik de Foresight mede vanwege de ruime bagageruimte die destijds groot was in zijn klasse. Ik heb er geen spijt van want die ruimte heb ik gewoon nodig, ook voor dagelijks gebruik.
Eventueel zou er natuurlijk een topkoffer bij kunnen, maar het gemak van de "kofferbak" is natuurlijk onovertroffen. Daar hebben mensen met "echte" motorfietsen geen idee van.. :)

Ik schreef die opmerking over die opvoerpomp met de gedachte aan het membraanpompje dat naast de benzinetank van de Foresight zit. Fabrikaat is Mitsubishi, maar het had ook uit een Yugo kunnen komen... Zonder dat ding is de motor vast een stuk betrouwbaarder; ik heb serieus overwogen hem te vervangen door eentje van een rotatie type.
Door de plaatsing van de tank op een SH zou je geen pomp nodig hebben ware het niet dat er een injectiesysteem op zit....
 
Laatst bewerkt:
Geloof dat er ook een PS300i komt als grotere broer van de PS150i ?
300cc/20kw is in elk geval lekker om goed mee vooruit te komen.
 
ik vind het een verdomd mooi scootertje.

precies genoeg vermogen en toch aardig licht.
kaal ziet hij er ook mooi uit, alleen het middenstuk van het frame is een beetje iel, maar een doorkijkinstap vindt ik eigenlijk wel bij een scooter horen.
Zoals reeds gezegd is de bagageruimte wat klein, maar dat krijg je met die grotere wielen.
Ik denk wel dat hij goed rijdt.
 
Geloof? Heb je dat ergens gelezen of zelf bedacht?

Gehoord bij een Honda dealer zaterdagmiddag, maar het zullen wel plannen voor de toekomst zijn, omdat er nog niets over te vinden is. Kan ook zijn dat er wat communicatieverwarring is geweest en dat het alleen om de SH ging...

Ik ga niet zelf dingen lopen bedenken over wat hier wel of niet komt, schiet niet op..
 
Er staat ook nog best een leuke video van de SH300 op deze site, als je goed luisterd kun je het geluid van de motor boven de muziek uit horen:

Honda

Je moet soms wel even geduld hebben voordat ie geladen is, maar hij is in ieder geval een stuk beter dan de suffe honda video

Moto – Honda Promozionale&titolo=SH300i - SH300i ABS
 
Ja filmpjes maken over tweewielers is nog een hele kunst...liever zetten ze er een lelijk muziekje onder om je de belangrijkste indruk te ontnemen. En dan met zo'n suffe voice-over. Als iemand andere filmpjes weet over de SH300 dan graag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan