Nieuwe Hornet gaat moeilijk in de eerste versnelling

Rene67

Rookie
31 aug 2009
2
0
Ik heb net me rijbewijs en nog niet zo heel veel ervaring dus. Ik heb een nieuwe Honda Hornet 600 gekocht en loop tegen het volgende probleempje aan. Zeer regelmatig is de motor niet in de eerste versnelling te krijgen. Door de koppeling iets los te laten klikt ie er wel in maar volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling. De lesmotor (een CB500) had dat probleem in ieder geval nooit. De motorzaak waar ik de motor gekocht heb zegt dat het nieuwigheid is en dat de motor nog moet inslijten. Is dat echt waar, ze kunnen mij als leek wel alles wijsmaken.

Sorry als het een 'domme' vraag is maar ik ben nog een leek...
 
Nieuwigheid is een onzin verhaal,de motor moet gewoon normaal in
zijn versnelling te zetten zijn als de koppelling en het versnelling
pendaal tenminste goed staan afgesteld,
gewoon terug gaan en geen genoegen nemen met dat gelul van die motorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje een stroefe bak wil wel eens normaal zijn bij nieuwe motoren maar zoals jij het beschrijft is het echt te erg.

Als de dealer je niet wil helpen ga dan bij een andere dealer langs en vraag hem om zijn mening.

Schakel desnoods de fabrikant/importeur in.
 
Ik heb het ook, als ik stil sta dat hij niet verder terug wil. Dan moet ik hem beetje heen en weer drukken zegmaar half metertje vooruit oid. Dit komt omdat je met de koppeling in 2 stilstaande bakassen hebt en op je tandwielen maar (4 in mijn geval) posities in elkaar grijpen. Dit zijn die nokjes op je tandwiel. Als je je koppeling heel iets laat komen dan gaat de ingaande bak as iets draaien waardoor hij wel in elkaar grijpt.
 
Heb ik ook heel sporadisch weleens met m'n Mille hoor. Koppeling heel lichtjes op laten komen en dan weer inknijpen lost het euvel direct op.

Bij mij komt het doordat ik soms wat te "lief" voor het materiaal wil zijn :$ Je kunt beter fors/resoluut schakelen dan je bike in de versnelling willen "aaien"... :Y