Nieuwe kappen of spuiten???

Keeskapstok

MF veteraan
24 mei 2004
3.118
153
Ik ben gisteren onderuit gegleden, heel de rechterkant beschadigd '( De kappen zijn niet gescheurd of gebroken. Aangezien ik niet allrisk verzekerd ben zoek ik naar de juiste (lees goedkoopste) oplossing. Heeft iemand misschien suggesties wat te doen... Alvast bedankt!

gr Jan
 
zelf schuren en plamuren en vervolgens laten spuiten. Informeer van tevoren even bij de spuiter wat voor'n plamuur en grondlak je moet gebruiken.
Plamuren en schuren kost nl. tijd (en dus geld bij de spuiter) spuiten is moeilijk en heb je eigenlijk een goede prof.spuit voor nodig, als je dit aan een prof overlaat verzeker je jezelf van een goed resultaat. Striping/stickers koop je nieuw bij de motorzaak.
 
zelf schuren en plamuren en vervolgens laten spuiten. Informeer van tevoren even bij de spuiter wat voor'n plamuur en grondlak je moet gebruiken.
Plamuren en schuren kost nl. tijd (en dus geld bij de spuiter) spuiten is moeilijk en heb je eigenlijk een goede prof.spuit voor nodig, als je dit aan een prof overlaat verzeker je jezelf van een goed resultaat. Striping/stickers koop je nieuw bij de motorzaak.

Ik ben dat niet helemaal met je eens: al ben je nog zo'n goede spuiter, als het voorbereidende werk niet uiterst zorgvuldig wordt uitgevoerd wordt het resultaat niet mooi. Ik ben het wel met je eens dat het meeste werk in de voorbereiding gaat zitten en dus het kostbaarst is.
 
Ik weet dat spuiten erg duur kan zijn, ik had een kapot voorspatbord op de FZR , een mooie gevonden maar helaas de verkeerde kleur. Toch maar meegenomen en laten spuiten, het spuiten was 2x zo duur als de aanschaf van het spatbord, al was dit wel een witte parelmoer kleur dus wat lastiger te spuiten en was het spatbord zwart.
 
@Xenon: Ben ik ook geheel met je eens!
Helaas moet er een goedkope oplossing komen en dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit.
Plamuren is supertjemoeilijk als je deuken wel wil krijgen. Krassen daarentegen zijn gemakkelijker omdat het oppervlak van het plamuur kleiner is. Je schuurt hierdoor minder snel 'heuvels'. Als je netjes, zorgvuldig en met geduld met de goede materialen werkt denk ik dat het wel goedkomt. Neem het schuren serieus en bouw je korrel goed op. P120>P1000 is geen goede opbouw...
 
@Xenon: Ben ik ook geheel met je eens!
Helaas moet er een goedkope oplossing komen en dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit.
Plamuren is supertjemoeilijk als je deuken wel wil krijgen. Krassen daarentegen zijn gemakkelijker omdat het oppervlak van het plamuur kleiner is. Je schuurt hierdoor minder snel 'heuvels'. Als je netjes, zorgvuldig en met geduld met de goede materialen werkt denk ik dat het wel goedkomt. Neem het schuren serieus en bouw je korrel goed op. P120>P1000 is geen goede opbouw...


P1000 is zoiezo niet goed

600 is meer dan zat als het om je plamuur laag gaat
 
@Xenon: Ben ik ook geheel met je eens!
Helaas moet er een goedkope oplossing komen en dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit.
Plamuren is supertjemoeilijk als je deuken wel wil krijgen. Krassen daarentegen zijn gemakkelijker omdat het oppervlak van het plamuur kleiner is. Je schuurt hierdoor minder snel 'heuvels'. Als je netjes, zorgvuldig en met geduld met de goede materialen werkt denk ik dat het wel goedkomt. Neem het schuren serieus en bouw je korrel goed op. P120>P1000 is geen goede opbouw...

Check! :)
 
Er is nog een optie, namelijk op Ebay.de zoeken naar gebruikte (onbeschadigde) kuipdelen.
Deze worden regelmatig aangeboden en kan prijstechnisch gunstiger uitpakken als plamuren, spuiten.

Mocht je toch voor reparatie gaan dan kan je het ruwe werk zelf voorbewerken met 2 componenten plamuur en de finishing touch aan de spuiter overlaten, die kan er nog een laagje spuitplamuur overheen zetten, en vervolgens in kleur spuiten.
En dan hopen dat de kleur goed overeen komt met het origineel, wat met 2e hands kuipdelen over het algemeen altijd goed gaat.

Enne, stickers zijn ook niet goedkoop...
 
P1000 is zoiezo niet goed

600 is meer dan zat als het om je plamuur laag gaat
Ik zou het meer opbouwen van grof naar fijn dus eerst 180 dan 280 dan 400 dan grondverf eerst wat zwarte verf uit een spuitbus erop nevelen dan weet je wat je gehad hebt en of er nog kuilen of bulten ergens zitten.
dit schuren 800 waterproof en na schuren met 1000 of 1200 waterproof.

album_pic.php


album_pic.php


album_pic.php


album_pic.php
 
Aan *Fuse*

Ik ben benieuwd of die rode kleur overeen komt met de rest van de VTR.
Rood is uit eigen ervaring een klote kleur, die bij veel Honda's uit meerdere lagen bestaat, waardoor die kleur erg lastig is om na te maken.
Lijkt vaak binnen goed, in de zon onder bepaalde hoeken minder, en onder TL verlichting ineens helemaal verkeerd (onder gele verkeersverlichting rampzalig).
 
Kom maar kijken deze kleur is vergeleken met de kleur die al op de motor zat.

Ik heb een stuk kuipwerk meegegeven aan iemand die bij Glasurit werkt dat is en lak producent en die hebben de juiste kleur samen gesteld door mijn oude kleur te "ontleden".


Resultaat.


album_pic.php


Ps: de kleur is ook op inkt basis zoals de meeste motorlakken en de hele kuip is gedaan.
 
Laatst bewerkt:
En heb je tegelijkertijd het onderkuipje en het voorspatbord laten doen?
Mijn spuiter werkt ook met Glasurit, en werkt met een kleurwaaier en een mengmachine.
Heeft jouw spuiter een scanner of het originele Honda kleurnummer gebruikt om de lak te krijgen?
 
Nee het onderkuipje is gedaan met een spuitbus O-)

Het voorspatbord is idd ook gedaan de tank niet en de achterkant ook niet.

De spuiterij waar ik vaak kom werkt met kleurcodes en een mengcomputer die verteld hoeveel verf van elke kleur erin moet om de juiste kleur te krijgen.

Ik heb een stuk kuipwerk meegegeven aan iemand die bij Glasurit werkt dat is en lak producent en die hebben de juiste kleur samen gesteld door mijn oude kleur te "ontleden".

De verf van de VTR komt direct van glasurit vandaan dat is daar gemengt.
 
Kom maar kijken deze kleur is vergeleken met de kleur die al op de motor zat.

Ik heb een stuk kuipwerk meegegeven aan iemand die bij Glasurit werkt dat is en lak producent en die hebben de juiste kleur samen gesteld door mijn oude kleur te "ontleden".


Resultaat.


(Afbeelding)

Ps: de kleur is ook op inkt basis zoals de meeste motorlakken en de hele kuip is gedaan.

Dat rood een ellendekleur kan zijn voor een reparatie, kan ik over meepraten. Al zal de oorzaak zoals bij mij destijds vandaag de dag wel niet meer kunnen spelen:

Ik heb in het verleden eens mijn knalrode Corolla GTi :9~ onvrijwillig ..euhm... gerestyled :( . De nieuwe plaatdelen werden met originele rode lak van Toyota gespoten. Superstrak werk en overdag nix aan de hand, maar 's avond (onder natrium straatverlichting, ofwel geel) kon ik de deuken er net zo goed weer in schoppen, want een blinde kon nog zien welke delen nieuw waren gespoten.
De oorzaak was dat de nieuwe originele lak inmiddels cadmiumvrij was, in tegenstelling tot de oorspronkelijke lak van m'n GTi-tje. Uiteindelijk heeft de dealer een liter originele cadmiumhoudende Toyota-lak uit Japan over laten komen (duurde drie weken), waarna het resultaat helemaal top was. Toegegeven: dit was eind '89. En cadmiumvrij zijn tegenwoordig alle lakken (dacht ik?).

Niettemin: mooi resultaat Fuse ! *D
 
*Fuse*


Sorry dat ik het moet zeggen, maar IK zie wel kleurverschil op de foto ;(
Daarom noemde ik ook al het voorspatbord en onderkuipje.

Op de foto is inderdaad kleurverschil te zien.

Als je iets echt mooi wilt krijgen moet je de lak na het spuiten (en uitharden natuurlijk) gaan slijpen en dan weer hoogglans polijsten, dan kun je echt een mooi reslutaat krijgen.
 
Kijk eens goed een gedeelte staat in de schaduw.

Een gedeelte van de kuip aan de onderkant heeft ook een andere kleur.

(ik heb ook niet zo'n goede camera}

En op een foto is het zowiezo al onmogenlijk om te zien of een motor goed gespoten is.

album_pic.php


album_pic.php


album_pic.php


Maar ik zou zeggen kom een keer langs dan kan je het met eigen ogen zien.
 
Laatst bewerkt:
Extra probleem (in ieder geval) bij deze rode Hondalak is dat de motorfietsdelen in de fabriek mat worden gespoten en door de blanke lak op glans worden gebracht, hierdoor schijnt het ook practisch onmogelijk te zijn om steenslag oid bij te werken.

Vind het spuitwerk op Fuse zijn fiets er anders goed uitzien :9
 
Het ziet er inderdaad op de andere foto's beter uit, de foto's zijn ook sterk gecomprimeerd, waardoor het moeilijk te zien is of er kleurverschil is.
Ik vond het alleen heel toevallig dat juist de gespoten delen op de foto donkerder waren.
 
Neem maar van mij aan dat het wel goed is.

En iid de foto's zijn verkleind en aangepast om ze op M-F te krijgen.

Ik ben zo'n mierenneuker als het over mijn motor gaat :+

Als er kleur verschil had gezeten dan was het gewoon overgedaan het moet gewoon goed zijn.

Maar het ging over de voorbewerking van kappen ;) en ik meende dat ik dat wel aardig had uitgelegd.
 
Aangezien mijn spuiter ook met Glasurit spuit ben ik benieuwd naar de Glasurit kleurcode.
Heb je die misschien voor mij? Ik zit nl. nog in de race voor een rode Firestorm met een beschadigde tank.
 
De kleur code wat op de vtr staat en dus ook op het potje met lak wat overgebleven is en ik hier thuis heb staan is r157
Er staat ook nog reihe-90 op maar weet niet wat dat inhoud.
 
r157 is inderdaad de originele kleurcode, maar mijn spuiter heeft z'n eigen Glasurit kleurcodes waardoor hij niets aan de Honda code heeft.
Helaas..
 
Terug
Bovenaan Onderaan