Nieuwe ketting ? 230 euro rip off ?

30.000 km is redelijk normaal voor een ketting, en een prijs van 230 euro (voor een ketting+tandwielen+montage) is ook niets mis mee.
Ketting is een slijtagedeel, net als je banden, daarmee ga je toch ook niet terug als ze geen profiel meer hebben ;)
 
Ik heb anderhalve maand geleden een XJR1300 gekocht..

Ik weet nu wel dat het een occasie motor is, maar kan dat 1. niet gewoon opgespannen worden en 2. is dit niet een beetje absurd ? ik heb hem een goeie maand...of moet ik gewoon mijn bakkes houden en blij zijn dat het "maar" 230 euro is ? :Y :X

tvcken !

Mjah... motor kopen en niet eens kijken naar de staat van de kettingset :z Als er arbeidsloon bijzit vind ik het niet veel geld. Aan de andere kant zou het netjes zijn als de garage minstens de helft op zijn conto zou nemen. Trouwens... als je afleveringskosten/beurt heb betaald zou ik niet eens de rekening betalen
 
Ik heb even gegeken in de catalogus van gericke
Alles voor jou motor
ketting kost 109,95
tandwiel achter 17,95
tandwiel voor 10,95
Maakt bij elkaar 137 €
Voor mij zou die garage de klere krijgen als zosnel na aankoop ik zoveel moest betalen
Ik weet wel dat een koper zelf ook moet kijken maar niet iedereen heeft veel verstand van motor fietsen
 
Ik mag toch wel aannemen dat je motor een "afleverbeurt" gehad heeft, en het lijkt mij zeeronwaarschijnlijk dat je binnen 1000km een gezonde kettingset kunt verkloten!

Maw: wel garantie, omdat de motorzaak verzuimd heeft dit te controleren bij de aflevering (verborgen gebrek)

:)
 
Dat hoeft niet per sé zo te zijn. Bij occasions is er vaak sprake van een "meeneemprijs" en wordt er geen beurt gegeven. Dan zul je zelf inderdaad moeten kijken naar de staat van dit soort onderdelen en eventueel wat afdingen.
 
nou ik heb het anders meegemaakt,breng mijn fiets weg naar hoegee voor een grote beurt alles prima,blijkt na enkele ritten dat mijn ketting versleten is,ik bellen.
kan ik terugkomen ik betaal de ketting zij de loonkosten,mijn kosten 150 euri (ketting+tandwielen)orgineel RK.
Kijk dat noem ik service, :} :} ik heb mijn motor daar niet eens gekocht.
 
Laatst bewerkt:
hangt ervan af welke staat de ketting/tandwielen waren toen je'm kocht natuurlijk, als die echt versleten zijn en je maakt daar niet direct een opmerking over, heb je nadien geen verhaal.
en idd., onderdelen zoals ketting, remblokken, banden e.d. vallen niet onder garantie.

voor een goede kwaliteit kettingkit moet je rekenen tussen de 130 en 190 euro, zonder plaatsen.
 
Afhankelijk van wat je hebt betaald voor de motor, mag je wat verwachten. Heb je fiets zeg maar voor een habbekrats op de kop kunnen tikken, is het risico voor jou.

Heb je echter de gangbare garage-prijs betaald, dan hoort je product te voldoen aan de verwachtingen die je dan mag hebben. En dit soort gekkigheid binnen 1000 km hoort daar niet bij.

Je moet kunnen vertrouwen dat de verkoper eea aangeeft als er iets aan zit te komen, of als iets aandacht verdiend. Gaat er alsnog iets mis, dan is het zijn risico. Hij strijkt immers ook de winst op wanneer het product ok is.
 
Afhankelijk van wat je hebt betaald voor de motor, mag je wat verwachten. Heb je fiets zeg maar voor een habbekrats op de kop kunnen tikken, is het risico voor jou.

Heb je echter de gangbare garage-prijs betaald, dan hoort je product te voldoen aan de verwachtingen die je dan mag hebben. En dit soort gekkigheid binnen 1000 km hoort daar niet bij.

Je moet kunnen vertrouwen dat de verkoper eea aangeeft als er iets aan zit te komen, of als iets aandacht verdiend. Gaat er alsnog iets mis, dan is het zijn risico. Hij strijkt immers ook de winst op wanneer het product ok is.
Niet helemaal waar, een ketting is immers een slijtageonderdeel en heel afhankelijk van hoe hij wordt onderhouden. Rij je bijvoorbeeld een keer door de regen en pekel zonder daarna je ketting te smeren dan zal de ketting in 1000 km veel harder slijten dan normaal. En je kan niet van een dealer verwachten dat die op gaat draaien voor zo'n onoordeelkundig gebruik.

Bovendien moet je als koper ook de waren controleren voor je tot kopen overgaat. En de staat van een ketting is snel gecontroleerd.
 
Moeilijk onderwerp alle neuzen staan naar een andere kant.
Jouw situatie begrijp ik wel en die van de dealer begrijp ik ook wel, en €230,00 voor een goede kettingset is heel netjes, zijn idd rond de €.300,00 ivm de treksterkte en het koppel van de motor.
Zo,n gericke ding gewoon laten liggen die geven de prijzen op van de goedkoopste ketting, zo kan je ook klanten winnen.
Raar eigenlijk dat een dealer wordt aangevallen als men denk dat hij te veel verdient, en een leverancier aan particulieren zijn bijna heilig omdat ze lekker goedkoop zijn.
Ik zelf denk dat je gewoon even moet praten met je dealer, lijkt me vreemd als je er niet uit komt.
Ik zelf verkoop ook wel motoren maar elke motor lever ik af met een grote beurt en als de banden en ketting vervangen moeten worden jammer dan.
Mijn marge gaat in de grote beurt, maar mijn winst zit dat ze altijd terug komen en vaak met nieuwe klanten.
Ik kan zo werken omdat ik eigenlijk alleen specialistisch werkplaats gericht ben, en de gewone motorzaak is de verkoop van motoren hun ding waar ze van moeten leven.
Zo zie je dat er veel verschillen zijn in dealers, maar wat het leuke ervan is dat jullie als klant zelf kunnen kiezen.
Dus gewoon even praten en alles komt goed.
 
Niet helemaal waar, een ketting is immers een slijtageonderdeel en heel afhankelijk van hoe hij wordt onderhouden. Rij je bijvoorbeeld een keer door de regen en pekel zonder daarna je ketting te smeren dan zal de ketting in 1000 km veel harder slijten dan normaal. En je kan niet van een dealer verwachten dat die op gaat draaien voor zo'n onoordeelkundig gebruik.

Bovendien moet je als koper ook de waren controleren voor je tot kopen overgaat. En de staat van een ketting is snel gecontroleerd.


Helemaal mee eens. Als je na regen en pekel niet je ketting smeert is die echt gauw op. Vooral als je hem bv 3 dagen laat staan in zeikregen dan ga je het 100% merken al bij de 1e 500 km.

Pak maar eens voor de gein de schakels beet na zon geintje.
 
Laatst bewerkt:
Da's dikke pech voor je, maar wat wil je hiermee zeggen dat je er geen verstand van hebt en zonder hulp van iemand die wel wist waar je op moet letten zo'n motor bent gaan kopen?
Dan heb je aardig lef, Garantie is in mijn ogen een verkoopargument van de verkoper
owee als je er om vraagd.

En voor allen die nog geen motor hebben en ook geen kennis die mee wil gaan, je kan natuurlijk ook hier op het forum vragen waar moet ik op letten en wat zijn de zwakke punten.

En idd geen garantie op die delen, maar vreemd hé da steeds meer mensen een hekel
krijgen aan dealers (dit voorbeeld ruikt naar boze opzet).
Veel motoren staan bij dealers met gebreken in de showroom, en als je daar wat van
zegt krijg je als antwoord wordt bij verkoop vervangen maar misschien hopen die dealers wel op bovenstaande TS als klant.
 
Helemaal mee eens. Als je na regen en pekel niet je ketting smeert is die echt gauw op. Vooral als je hem bv 3 dagen laat staan in zeikregen dan ga je het 100% merken al bij de 1e 500 km.

Pak maar eens voor de gein de schakels beet na zon geintje.

Denk er anders over, de dealer wil er voor 230 euro graag een nieuwe kettingset op zetten daarmee geeft hij al aan dat hij wist dat de ketting versleten was anders had hij wel gezegd dat kan niet na een maand kom maar ff langs kijken we wel of hij wat bij gesteld moet worden.

Blijft natuurlijk dom om er niet naar te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan