nieuwe ketting en tandwielenset

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
ik zie dat de meeste kettingen (met o-ringen natuurlijk) gesloten zijn.
moet je dan de ketting over beide tandwielen leggen door het ze er gewoon overheen te leggen (wiel moet er toch af om de nieuwe tandwielen te steken) of mag je ze ook openmaken zoals ik eerder deed bij een brommer (dus met gebruik van een \"visje\")?
ook las ik ergens dat ook de achterbrug bij sommige modellen opmoet als de ketting in 1 stuk laat bij het monteren. moet die ook bij een gs?

en dan nog keuze van ketting/tandwielen
regina: O-ring
of DID: X-ring, maar duurder
 
ik zie dat de meeste kettingen (met o-ringen natuurlijk) gesloten zijn.
moet je dan de ketting over beide tandwielen leggen door het ze er gewoon overheen te leggen (wiel moet er toch af om de nieuwe tandwielen te steken) of mag je ze ook openmaken zoals ik eerder deed bij een brommer (dus met gebruik van een \"visje\")?
ook las ik ergens dat ook de achterbrug bij sommige modellen opmoet als de ketting in 1 stuk laat bij het monteren. moet die ook bij een gs?

en dan nog keuze van ketting/tandwielen
regina: O-ring
of DID: X-ring, maar duurder


Moet je je achterbrug en je blok waarschijnlijk ook uit het frame halen.

Daarom is het zo duur :P
 
Al mijn kettingen waren NIET uit een stuk, lukt ook niet bij een R1, want gaat door achtervork heen.

En geen visje gebruiken, maar gewoon klinken, is veiliger.

En kijk eens hoe duur een originele kettingset kost, bij me R1 goedkoper dan ander merk.En ketting ging lang mee, dus liever goedkoper en origineel.
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat de meeste kettingen (met o-ringen natuurlijk) gesloten zijn.
moet je dan de ketting over beide tandwielen leggen door het ze er gewoon overheen te leggen (wiel moet er toch af om de nieuwe tandwielen te steken) of mag je ze ook openmaken zoals ik eerder deed bij een brommer (dus met gebruik van een \"visje\")?
ook las ik ergens dat ook de achterbrug bij sommige modellen opmoet als de ketting in 1 stuk laat bij het monteren. moet die ook bij een gs?

en dan nog keuze van ketting/tandwielen
regina: O-ring
of DID: X-ring, maar duurder

Heb ik toevallig vorige week allemaal nog gedaan. Ik heb nu een DID X-ring ketting en die was niet gesloten en kon ik dus er gewoon omheen leggen en een visje om doen (ook nog een K*T werkje). Heb je echter een gesloten ketting dan zal je hele achterbrug er af moeten ja. Denk er ook bij na dat je oude ketting er ook af moet, heeft deze een visje (kwam ik dus na 6500km achter |( ) dan kan ie er makkelijk van af anders moet je em breken met een speciaal apparaatje of dus je achterbrug er af. Ik heb nu wel bij de dealer het visje vervangen door het geklonken deel.

P.S> Dealer zei wel dat je op zich tot 60pk met een visje zou kunnen rijden. Maar het blijft wel een \"zwak\" punt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
regina: O-ring
of DID: X-ring, maar duurder

een \'O\' ring is een 2 zijdige afdichting  
http://www.motacc.com/pages/images/Dcschnt2.gif

een \'X\' ring is een 4 voudige adichting
http://www.motacc.com/pages/images/Dcschnt2.gif

bij een \'X\' ring is de kans dat smeermiddel/vet tussen de pen en rol van de ketting weg komt kleiner waardoor de levensduur zou toenemen.

btw geen RK chain gebruiken deze zijn minder sterk/belastbaar
goedkoop/goed= dc chain ( http://www.motacc.com/pages/dc.htm )
beste= D.I.D( http://www.didchain.com/spec.html )of tsubaki ( http://www.tsubakimoto.co.jp/english/products/chain/drive_chain/table_qr_hsl_series_roller_chain.html )
 
Toen ik mijn ketting heb vervangen heb ik bij Safe motors een stuk gereedschap kunnen lenen (borg F100,-) om de oude ketting los te maken en de nieuwe te klinken.

Ik weet niet of dat nog steeds kan maar het is het proberen waard. Werkte namelijk perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan