Nieuwe ketting nodig

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Volgens de experts is hij op, maakt nu ook wat een vreemd geluid bij het optrekken.

Waar moet ik op letten, wat zijn ongeveer de kosten en scheelt het veel in prijs als ik het laat doen of kan ik het beter zelf doen?

Kortom, wie heeft info?

Tis voor de fiets in mijn sig by the way. :)
 
Als je handig bent en je hebt wat gereedschap dan zul je het zelf ook wel kunnen maar ik heb het laten doen.
Kostte mij ongeveer 370(een DID) voor de ketting en tandwielen bijelkaar ongeveer 100 gulden.
Kreeg nog wel 15% korting op ketting van motorzaak.
Mijn ketting ging trouwens nog wel 24000 mee, vind ik nog best redelijk.
Ik heb mijn ketting zelden bij hoeven te stellen, alleen op het laatste moest ik dat wel elke week doen.
Als je jou ketting bijna niet meer binnen de marges kunt afstellen... dus op 1 punt ligt de ketting goed en een stukje verder ligt de ketting weer veel te slap of te strak dan ben je echt toe aan een nieuwe ketting.

Kijk maar eens op http://www.louis.nl/ voor onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Ketting op de achterkant van het achtertandwiel proberen van het tandwiel af te trekken, als dat lukt zal je ketting idd aan vervanging toe zijn. Ook als je hem op het lange losse stuk onderaan van links naar rechts ( in de lengterichting van de motor ) kunt bewegen is niet goed.
Vervang ketting en tandwielen tegelijk, nieuwe ketting op oude tandwielen is slecht voor de ketting en is slechts tientjeswerk. Vervanging van deze onderdelen is \" a piece of cake\".
 
Thx voor de info!

Het is inderdaad zo dat op het ene eind de ketting wel strak staat en op een ander stuk niet, duidelijk versleten dus. Heeft het ongeveer 28000 km uitgehouden dan, alleen ik heb er zelf slechts 3000 km op gereden, dus is beetje vervelend maar is niet anders.

Ik zal collega van me eens vragen of hij het kan en wil doen, ik zelf ben niet echt handig in zulke dingen. :)

Hoe zit het met maten enzo? Lengtje, dikte?
Waar moet ik dan op letten? Is er een bepaalde maateenheid ofzo bij kettingen en tandwielen? :?
 
Eindeloze kettingen zijn haast niet te koop en op veel fietsen loopt de ketting door je achterbrug, dus kan het niet eens.

Pas nieuwe ketting op R1 gelegd, originele kettingset gekocht en gemonteerd, zet de ketting vast met een visje en leen bij motorzaak even het gereedschap om mijn ketting te klinken met een klinkschakel.

Echter het voorste tandwiel van een R1 zit met een moer maat 36 vast, dat is groot, ik heb veel gereedschap, maar dat had ik niet.
Kon gelukkig een dop maat 36 lenen bij de Peugeot dealer om de hoek, aardige kerel.
 
Er zijn grofweg 3 maten ketting wat betreft dikte( of breedte)( voor sportmotoren)

520, 525 en 530, hoe sterker de motor, hoe hoger de waarde meestal.
Afhankelijk van welk type motor heb je een aantal schakels.
Ook heb je verschillende type kettingen, ook weer afhankelijk van het vermogen van je motor.

Bij de dealer weten ze precies welke je nodig heb voor je motor.
Ze weten ook welke tandwielen je nodig heb.
Hierbij zijn twee waarden belangrijk
1 - het aantal tanden
2 - de bevestigings wijze van de tandwielen op jouw motor.
 
Voor een \'88-er FZR 400 (zonder R) raadt Regina een 525 ketting aan met 102 schakels....

Staat hier

Geeft type 137 ORS aan, dit komt overeen met internationale code 525 ORS....

Volgens deze site dan...

Andere site (advertentie) praat over \'conversion to 520 chain\'.... Lijkt me niet zo handig, een kleinere ketting.... Ook iets gezien van \'stock 428 chain\', maar dit is dacht ik geen o-ring maat...
Sorry, zal toch wel info bij de dealer worden....
 
Laatst bewerkt:
Ik ga waarschijnlijk morgenavond ff naar een motorzaak toe, heb met ze gebeld en ze waren absoluut niet duur, ketting, 2 tandwielen en de montage voor 390 gulden, valt me mee dus.

Hij wist alleen niet helemaal zeker wat voor tandwielen ik nodig had, dat bekijken ze dus morgen, en dan volgende week kan ik nieuwe ketting + tandwielen krijgen, daarna weer lekker :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan