Nieuwe ketting nodig?

Clauwke

Rookie
13 sep 2015
21
2
Hallo,

Toen ik deze voormiddag aan het rijden was en afremde voor een kruising hoorde ik een raar ratelend geluid van bij men achterwiel komen, en kreeg ook geen aandrijving meer. Motor aan de kant gezet, eens gekeken, en gezien dat mijn ketting naast mijn tandwiel lag vanachter. Dan heb ik mijn motor maar wat veiliger gezet en de ketting er na wat gepruts weer op gelegd en rustig naar huis gereden. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn ketting, alle schakels zijn nog goed. En hij hangt ook niet meer of minder dan eerst. NU vraag ik mij wel af of het veilig is om er nog mee te rijden of dat er beter een nieuwe op moet? Wou mijn dealer bellen maar die is blijkbaar niet open vandaag, dus ik dacht dat er misschien hier mensen zijn die mij wat info kunnen geven. Ik rijd met een nc700x.
 
Ik denk dat je ketting voor 99% versleten was toen jij hem kocht en die laatste 1% gaat erg snel. Als ik zie hoever je wiel al naar achter staat (kan hij nog wel iets naar achter?)denk ik dat er niets anders op zit dan de kettingset te laten vervangen.
Ik ben het eens met v.d.v.
Vanaf een foto is het moeilijk diagnose stellen.
Ik neem aan dat de verkoper de ketting speling correct had afgesteld. Als hij dan in korte tijd zo veel te veel speling krijgt, dan is hij versleten.
Je moet de ketting en de tandwielen tegelijkertijd vervangen. Dus niet eerst de ketting en een maand later de tandwielen.
Ik denk dat je het afstellen van de kettingspeling snel kunt leren, maar het vervangen van ketting en tandwielen zou ik niet als eerste sleutelklusje nemen. Dat kun je beter nog even laten doen.
 
Ik ben het eens met v.d.v.
Vanaf een foto is het moeilijk diagnose stellen.
Ik neem aan dat de verkoper de ketting speling correct had afgesteld. Als hij dan in korte tijd zo veel te veel speling krijgt, dan is hij versleten.
Je moet de ketting en de tandwielen tegelijkertijd vervangen. Dus niet eerst de ketting en een maand later de tandwielen.
Ik denk dat je het afstellen van de kettingspeling snel kunt leren, maar het vervangen van ketting en tandwielen zou ik niet als eerste sleutelklusje nemen. Dat kun je beter nog even laten doen.

Ik ga eerst kijken of ik hem nog kan stellen en dan ermee naar de dealer kan rijden. Anders laat ik hem ophalen om het te laten vervangen. Aan het vervangen ga ik me zelf nog niet wagen. Dat zal voor de volgende keer zijn.
 
Is er geen WPH van deze motor?

Voor vervangen van de ketting wordt in mijn WPH weinig gemeld. Er staat een plaatje met de op-en-neer speling en er wordt aangegeven hoe de deksel over het voortandwiel moet worden verwijderd. Verder het aanhaalmoment voor de moer over het voortandwiel en dat je de borgring moet vervangen. Dat is het dan!

Op zich is ketting vervangen toch wel een beginners-klusje............
(toen ik 14 was deed ik dat al bij mijn cross-brommertje)
 
Jeetje wat een irritant volk zit hier zeg _O-

Het is gewoon beschamend om al de berichten te lezen. Help de beste man met goed advies, iemand steeds maar weer vertellen wat een prutser het is zou je zelf ook niet leuk vinden. :')
 
Laatst bewerkt:
@TS: op youtube zijn ook veel how-to filmpjes te vinden over ketting stellen, remblokken controleren, etc.
Een nieuwe ketting en tandwielen is inderdaad hoog nodig, anders zit die ketting straks in je linker enkel.. Ik zou er niet meer mee durven rijden.
Tip: Controleer ook regelmatig je oliepeil en bandenspanning :)
 
Voor vervangen van de ketting wordt in mijn WPH weinig gemeld. Er staat een plaatje met de op-en-neer speling en er wordt aangegeven hoe de deksel over het voortandwiel moet worden verwijderd. Verder het aanhaalmoment voor de moer over het voortandwiel en dat je de borgring moet vervangen. Dat is het dan!

Op zich is ketting vervangen toch wel een beginners-klusje............
(toen ik 14 was deed ik dat al bij mijn cross-brommertje)

Wat denk je dat een WPHB is dan? Een ikea handleiding? Volgensmij staat er aan het begin van elk boek dat het een leidraad is voor mensen met een degelijke opleiding en ervaring in de motorfietsen.
 
Jeetje wat een irritant volk zit hier zeg _O-

Het is gewoon beschamend om al de berichten te lezen. Help de beste man met goed advies, iemand steeds maar weer vertellen wat een prutser het is zou je zelf ook niet leuk vinden. :')
Hier ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig zijn er ook mensen die tips en advies geven. De TS geeft duidelijk aan dat hij een beginner is, iedereen moet ergens starten. We hoeven dus niet nog eens extra er op te wijzen dat hij alles maar moet laten doen terwijl hij de moeite doet om dingen te begrijpen zodat hij het zelf kan.

Zelf ben ik ook een redelijke beginner. Ik heb boeken besteld en veel filmpjes bekeken. Maar ook vooral hier meegelezen in de topics waar om hulp gevraagd wordt. En achteraf is het dan eigenlijk helemaal zo moeilijk niet.
 
Dat kan ik zeker begrijpen, maar om de één of andere reden krijg ik een denigrerend gevoel van zijn berichten. Kan natuurlijk ook compleet aan mij liggen, dat is dan ook een nadeel aan geschreven communicatie.
Was echt niet denigrerend bedoeld hoor :N Druk me misschien soms wat lomp uit :o
Wil je alleen maar behoeden voor echt gevaarlijke situaties en gezien de toestand van je ketting (vooral de gigantische speling hierop) zijn deze niet denkbeeldig, zou op deze manier niet voor, achter of met je willen rijden.. Heb nog nooit een ketting uit iemands been gehaald en wil dit bij jou ook niet doen.. Neemt niet weg dat ik best bereid ben je te helpen dat op te lossen. Helemaal gratis (nieuw kettingsetje uitgezonderd uiteraard). Zou je alleen heel voorzichtig naar midden Limburg (NL) moeten rijden.
 
Laatst bewerkt:
Was echt niet denigrerend bedoeld hoor :N Druk me misschien soms wat lomp uit :o
Wil je alleen maar behoeden voor echt gevaarlijke situaties en gezien de toestand van je ketting (vooral de gigantische speling hierop) zijn deze niet denkbeeldig, zou op deze manier niet voor, achter of met je willen rijden.. Heb nog nooit een ketting uit iemands been gehaald en wil dit bij jou ook niet doen.. Neemt niet weg dat ik best bereid ben je te helpen dat op te lossen. Helemaal gratis (nieuw kettingsetje uitgezonderd uiteraard). Zou je alleen heel voorzichtig naar midden Limburg (NL) moeten rijden.

Het fijnste is gewoon als je iemand kent die aan je fiets sleutelt en het hele proces kan volgen.Je verbaast je soms dan hoe eenvoudig sommige klussen zijn.
Ik heb eigenlijk alles geleerd van Rafael Sinke.Ging vaak mee naar ONK wedstrijden waar ze aan zijn fietsen sleutelden en hij sleutelde altijd aan mijn fiets.Echt bij de meeste klussen denk je echt van 'dat stelt eigenlijk geen reet voor,dat kan ik de volgende keer zelf ook wel'.
 
Was echt niet denigrerend bedoeld hoor :N Druk me misschien soms wat lomp uit :o
Wil je alleen maar behoeden voor echt gevaarlijke situaties en gezien de toestand van je ketting (vooral de gigantische speling hierop) zijn deze niet denkbeeldig, zou op deze manier niet voor, achter of met je willen rijden.. Heb nog nooit een ketting uit iemands been gehaald en wil dit bij jou ook niet doen.. Neemt niet weg dat ik best bereid ben je te helpen dat op te lossen. Helemaal gratis (nieuw kettingsetje uitgezonderd uiteraard). Zou je alleen heel voorzichtig naar midden Limburg (NL) moeten rijden.


Dat is geen enkel probleem ;)
Ik had niet gedacht dat het zoiets gevaarlijks kon zijn.... De speling is opgelost. Ik heb hem daarnet kunnen stellen en de speling is nu volgens het boekje, deze zaterdag wordt de set vervangen. Ik moet wel zeggen, de ketting zal vanaf wel wat meer verzorging krijgen :P
 
Laatst bewerkt:
Het fijnste is gewoon als je iemand kent die aan je fiets sleutelt en het hele proces kan volgen.Je verbaast je soms dan hoe eenvoudig sommige klussen zijn.
Ik heb eigenlijk alles geleerd van Rafael Sinke.Ging vaak mee naar ONK wedstrijden waar ze aan zijn fietsen sleutelden en hij sleutelde altijd aan mijn fiets.Echt bij de meeste klussen denk je echt van 'dat stelt eigenlijk geen reet voor,dat kan ik de volgende keer zelf ook wel'.

Dat is ook het probleem aangezien niemand in men omgeving met motoren bezig is. Ik heb wel al enkele keren helpen sleutelen aan een vriend zijn oude land rover discovery maar dat is toch iets helemaal anders moet ik zeggen :p Gelukkig heb je tegenwoordig youtube en dergelijke dat je toch een beetje een voorbeeld hebt om te volgen. Ik moet zeggen dat ik dacht dat een ketting stellen ook meer inhield :$ was op een kwartiertje gefikst. Ik zal vanaf nu ook wat meer zelf proberen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe setje zit erop, merkte direct het verschil.

full


Bedankt iedereen die geholpen heeft :)
Deze set zal een pak beter onderhouden worden.
 
Dat ziet er weer netjes uit.
Is de speling nu ook weer zoals het hoort? Op de foto lijkt het strak, maar dat kan ook komen doordat de speling nu in de bovenkant zit, dat ka ik natuurlijk niet goed zien.
 
Te slap staat de ketting zeker niet. Hij lijkt me eerder te strak staan.
Een foto is ruk :)

De 1 ziet een hangende ketting, een ander een strakke...

Op de achterbrug staat hoe er gemeten mag worden. Ts mag dat doen. :)
Oh nee, das enkel bandjew.

Bij stellen mag volgens owners manual. Of na zorg voor de flip die het geplaatst heeft.

Is overigens onderdeel van bravok, dus berijder moet die zelf ook kunnen controleren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Men dealer heeft hem gestoken, toen zat alles goed. Er was mij wel gezegd dat hij nog wat ging geven na de eerste +-300 km en aangezien ik er een goeie 250 gereden heb vandaag zal ik hem inderdaad nog eens mogen stellen. Als het klopt wat mij vertelt is tenminste. De speling moet 4 cm zijn bij de nc, wat mij ook wel veel leek aangezien ik hem dan gewoon net tegen men frame kan duwen.
 
Men dealer heeft hem gestoken, toen zat alles goed. Er was mij wel gezegd dat hij nog wat ging geven na de eerste +-300 km en aangezien ik er een goeie 250 gereden heb vandaag zal ik hem inderdaad nog eens mogen stellen. Als het klopt wat mij vertelt is tenminste. De speling moet 4 cm zijn bij de nc, wat mij ook wel veel leek aangezien ik hem dan gewoon net tegen men frame kan duwen.
Per motor is er een manier van speling meten.
Kwestie van ff opzoeken, lijkt me.
Meestal te vinden in owners manual of wphb.
 
Men dealer heeft hem gestoken, toen zat alles goed. Er was mij wel gezegd dat hij nog wat ging geven na de eerste +-300 km en aangezien ik er een goeie 250 gereden heb vandaag zal ik hem inderdaad nog eens mogen stellen. Als het klopt wat mij vertelt is tenminste. De speling moet 4 cm zijn bij de nc, wat mij ook wel veel leek aangezien ik hem dan gewoon net tegen men frame kan duwen.
Bij mijn NC750X kan ik hem nét tegen het frame (kettinggeleider) aanduwen wanneer hij op de middenbok staat. Laat je niet verleiden hem te strak te zetten, dat is mij ook al gebeurd. Het beste kan je even de bout bij de schokdemper eruit halen en de tandwielen en brug op 1 lijn zetten.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon nu even niks doen en nog een paar honderd km rijden voor je iets doet. Een ketting lijkt altijd te los te hangen, zeker met de motor op de bok. Maar hij staat een stuk strakker als je er op zit en nog strakker als je flink inveert.

Het lijkt lekkerder/strakker te rijden met een strakke ketting, maar dat is omdat de ketting dan een deel van de vering gaat opvangen. Daarmee mol je ketting en lagers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan