Nieuwe ketting Yamaha MT 03 maakt knarsend geluid.

Watervriend

Rookie
22 nov 2019
14
0
Goedemiddag,

Afgelopen beurt zijn mn kettingset en transmissierubbers vervangen en als ik met de moter aan de hand loop maakt de ketting een knarsend/slijtend geluid, tijdens het rijden hoor ik niks opmerkelijks. Geen idee of dit kwaad kan of waardoor het komt, heb een video waarin het te horen/zien is.
Heb met de nieuwe set ~1000KM gereden.
Spanning lijkt prima en ketting is schoon/gesmeerd.
Mocht iemand weten hoe/waarom hoor ik het graag, dank!

Motor: Yamaha MT 03 - 2007

Video:
 
als ik het goed hoor en zie loopt hij aan de bovenkant over de kettinggeleider heen en dat hoor je. als je rijdt zal hij daar meer vrijheid hebben omdat je op de motor zit en de bovenkant strak staat door de kracht van de motor. probeer het maar eens door te steppen als je op de motor zit grote kans dat het geluid dan ook weg is.
 
als ik het goed hoor en zie loopt hij aan de bovenkant over de kettinggeleider heen en dat hoor je. als je rijdt zal hij daar meer vrijheid hebben omdat je op de motor zit en de bovenkant strak staat door de kracht van de motor. probeer het maar eens door te steppen als je op de motor zit grote kans dat het geluid dan ook weg is.

Net ff geprobeerd, heb het idee dat het inderdaad wat minder wordt maar nog wel hoorbaar. Kan ook aan de positie komen waar ik stond. Het geluid stoor ik me niet aan maar ben maar bang dat het kwaad kan.
 
het heet niet voor niks een kettinggeleider dat is helemaal niet zo erg dat de ketting daar licht mee in aanraking komt dat is het doel van dat ding. en ja hij zal naar verloop van tijd slijten net als je ketting en als het versleten is moet hij vervangen worden. normaal horen alleen de schakels contact te maken met de geleiders en de rollen niet maar als dat wel gebeurd is het nog gen ramp. als je maar niet de achterbrug aan het doorslijten bent.
 
Een Mt03 heeft, even uit het hoofd hoor, een tandwiel met offset. Staat die goed?
Er zit volgens mij ook een stalen beugel achter het kapje van je voortandwiel, zit die met beide boutjes vast? Anders kan die op je voortandwiel hangen.
 
je ziet de onderkant van de ketting strakker worden bij het ronddraaien, dus lijkt het er op dat hij toch wat strak staat , zeker vergeleken met de genoemde speling zoals in bovenstaand voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook of er speling op het tandwiel zit.Het ontwerp van de tandwieldrager is niet het sterkste punt van deze motor.Heb er zelf twee keer één gehad(zelfs een nieuwe)en bij beide heb ik een tweede lager in de tandwieldrager gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan