Nieuwe kleinere kabelboom

vfr400_nc24

MF'er
12 mrt 2004
69
0
Beusichem
Ik ben momenteel bezig met het verbouwen van een cb360 naar een racer.

nu wil ik graag de kabelboom zelf opnieuw aanleggen (ivm verplaatsen van accu en regelaars e.d). Belangrijkste is dat ik de bedrading van de dynamo naar de spanningsregelaar/accu en gelijkrichter niet helemaal begrijp. Verder mogen bij de lampen meteen branden bij het aanzetten van het contact. wil dus wat bedrading weg werken.

heeft iemand dit eerder gedaan, of heeft iemand een soort van aansluitschema voor een ingekorte draadboom? of andere tips!

hoor het graag

dank
 
ha !

yep...zelfde gedaan, en mijnes was al doorverbonden verknipt etc etc... Als ie van jou enigszins goed is is e.e.a. redelijk makkelijk te doen. Je hebt wel een goed en vooral up to deet (dus van jouw type !!) schema nodig...

Lampen gelijk op contact zou ik niet doen ; vreet stroom. Je kunt het redelijk makkelijk op je contact maken. Als je er toch een cafereesert van maakt moet natuurlijk het contactslot onder de tank. Mocht die van jou niet geschikt zijn, gewoon van een ander type nemen (of helemaal geen...kan ook)

Verders kun je natuurlijk de knipperdraden en dodemansknop (evtw) verwijderen en e.e.a. direct via de accu laten lopen (bijv. je gelijkrichter enz.)...Ron (helaas jong :P )heeft me toen geholpen, als je hem lief aankijkt... :+

Verders gewoon ff mailen, faxen en bellen..kom je een heel eind....
 
Klopt heb dus een home made draad boom, en is dus behoorlijk wat km's korter geworden. Alleen het broodnodige voor een straatmotor. Contactslot is goed bruikbaar .
 
Draadboom maken is redelijk kinderspel: wat gekleurd 1,5mm^ en een dikkere 2,5mm^ voor de hoofdvoeding en laadstroom naar accu.
Van te voren goed kijken waar alles zit (el. componenten) en een schemaatje tekenen i.v.m. eigen kleurencode.
Dan per component alles doortrekken en per stuk alles zoveel mogelijk in krimpkous proppen (tapen kan ook maar isnie zo mooi).
Verlichting niet op-z'n-amerikaans laten branden met starten,trekt veel stroom die bij starten zo broodnodig is (tenzij u een kickert is uiteraard).
Bovendien kun je met een schakelaar beter met zekeringen werken,zodat niet de motor uitvalt als een lamp doorbrandt....(geloof me,da's k*t als je 'snachts op een onverlicht bosweggetje staat en je wilt naar huis... :( )
Succes!
 
Bovendien kun je met een schakelaar beter met zekeringen werken,zodat niet de motor uitvalt als een lamp doorbrandt
Ik ben nu doende de hopeloze bedrading van een XS650 op orde te brengen, zodat de storingen tot het verleden gaan behoren......
Inderdaad, zekeringen (wel selectief proberen te maken) zijn erg nuttig; je voorkomt totale uitval door 1 lullige oorzaak. DOEN DUS!!
 
Ik heb ook plannen voor een nieuwe kabelboom. Er is altijd wel wat mee....En dat te bedenken dat het nu al beter is dan origineel.

Mijn plan is om alle systemen gescheiden van elkaar te laten werken, allen apart gezekerd. Het enige waar ik mee zit, waar haal je goede stekkertjes e.d.? Zoek iets wat op origineel lijkt (japans origineel dan wel) die vochtdicht zijn.
 
Ik werkte vroegâh met van die blokstekkers,dat zal ik je met de OBT wel laten zien.
Is errug lomp,en je kunt de kabelboom niet meer scheiden.
Daar ben ik dus vanaf gestapt en werk tegenwoordig (zie de "Caféracert") met gewone blauw/rode stekkertjes die je op de bekabeling knijpt.
Daarna er een stukkie krimpkous over en voilá: mooi afgewerkt.
Eventueel een likkie zuurvrije vaseline o.i.d. erop voordat de verbinding in elkaar gaat (in verband met corroderen) en je hebt er tijden geen omkijken meer na.
Deze stekkertjes zijn gewoon in de automaterialenzaak verkrijgbaar.
 
Ik heb ook plannen voor een nieuwe kabelboom. Er is altijd wel wat mee....En dat te bedenken dat het nu al beter is dan origineel.

Mijn plan is om alle systemen gescheiden van elkaar te laten werken, allen apart gezekerd. Het enige waar ik mee zit, waar haal je goede stekkertjes e.d.? Zoek iets wat op origineel lijkt (japans origineel dan wel) die vochtdicht zijn.

motozoom/louis heeft originele maat tonnetjes met hulsjes. Voor de blokstekkers heb je blanko stekers, oude er uit en nieuwe in de blokstekker. Ook voor de platte blano stekers heb je mooie siliconen hulsjes, dicht perfect af.

PS als je krimpkous gebruikt, er bestaat een maritiem versie, welke beter bestand is tegen UV en water, waardoor de kous niet zo snel hard en poreus wordt. Ik heb zelf flexkous gebruikt, prachtig spul, zit er strak uit en oersterk. Mooie van flexkous is dat je mooie aftakkingen kunt maken. De enige plek waar het bij mij noog een zooitje is, is bij de accu/contactslot. Daar komt alles bij elkaar en de tape zit daar niet zo netjes om.
 
allemaal bedankt voor de info, ga er vandaag aan beginnen. proberen dan, ik heb een up to date schema, alleen kom ik niet helemaal uit de juiste verbindingen van dynamo naar accu naar gelijkrichter enzo. Ik heb gelukkig een kickstarter en het contact slot zit onder de tank.

maar heeft iemand heel misschien iets van een voorbeeld schema. of een website waar ik dat kan vinden, wil eigenlijk voorkomen dat ik straks wegrij op een smeltende massa 8-) ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan