Nieuwe Koper laten proefrijden

Rigo-reus

MF'er
8 jan 2011
181
0
Amsterdam
Beste mf'ers,

ik heb gezocht maar kon op mf hier niks over vinden :N ...

Ik heb sinds gister mijn motor te koop staan :W (zie advertenties)..
Echter vroeg ik mij af hoe jullie het doen als een koper een proefrit wil maken op
mijn bike :/ ..

Je hoort zo vaak dat ze er vrolijk mee weg rijden en dat ze nooit meer terug komen -O- ..

Ik heb al zitten denken aan:

- Dubbele legitimatie
- Voorraf betalen en bij het "niet goed vinden" van de motor geld teruggeven
- Contract vanaf internet halen en in laten vullen
- Rijbewijs onder mij houden tijdens proefrit
- Met de auto achter de koper aan scheuren

Maar al deze dingen geven mij nog niet echt een goed gevoel :N ...

Iemand ervaring? Tips?

Ik hoor het graag! :W
 
1. Zorgen dat ze met zn twee komen en jj daar met twee man bent. Dan blijft een iemand bij jullie.
2. Rijbewijs of paspoort bij je houden.
3. Ergens laten rijden waar je het in de gaten kan houden.

Dat zijn denk de beste manieren.
 
Ik maak altijd nog een foto van de persoon.
dubbele legitimatie.
Contract laten tekenen
auto sleutels eventueel vragen.

Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met deze dingen.
Mocht ik zelf motors kopen vind ik het ook niet erg als mensen van mij het zelfde verlangen zoals een foto contract. Meestal koop ik hem wel bij de bealer( maar dat terzijde)

Succes
 
Het lijkt me best logisch dat er iemand mee komt met de koper dus dan blijft diegene bij jou als de ander een proefrondje aan het maken is.
Legitimatie vragen zodat je zijn gegevens hebt mocht hij weg rijden, een serieuze koper gaat echt geen moeite doen over dit soort dingen.
Geld zou ik zelf nooit betalen voordat ik een proefronde zou doen, puur omdat ik geen zin heb al contant geld te gaan pinnen zonder te weten of ik de motor wel of niet zou nemen, daarna moet het kenteken toch overgezet worden dus zou ik het geld pinnen bij de bank waar ze hem overzetten.

Eventueel achterop meerijden als de koper dat niet erg vindt.

Verder blijft het natuurlijk altijd een lastig punt.
Oh en niet je moedersleutel meegeven :P
 
Op RDW kenteken website het voertuig waar kijker(s) mee komt ook controleren of die niet gestolen is.

Maar het beste lijkt me gewoon bij de dealer inruilen/verkopen!
Je krijgt misschien iets minder, maar zo te lezen heb je er nu al geen goed gevoel bij...

Achteraan scheuren etc komt alleen maar gedonder van.

En als koper laat ik ook echt niet de koopsom achter voor een proefritje.
3 motoren particulier gekocht, maar steeds op goed vertrouwen gegaan.
Maar was ook niet met nieuwe/dure motoren.
 
Ik maak altijd nog een foto van de persoon.
dubbele legitimatie.
Contract laten tekenen
auto sleutels eventueel vragen.

Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met deze
dingen.
Mocht ik zelf motors kopen vind ik het ook niet erg als mensen van mij het zelfde verlangen zoals een foto contract. Meestal koop ik hem wel bij de bealer( maar dat terzijde)

Succes
dat maakt ook niets uit. Als ze je motor stelen wat zou je dan willen bereiken met dat contract? En wat moet er op staan? "ik zweer plechtig dat ik niet weg ga rijden als ik een proefrit aa het maken ben." ? :p best geinig :)
 
Auto sleutels is geen zekerheid, voertuig kan gestolen zijn. Beter vraag je om de kentekenpapieren én autosleutels. Trek voor vertrek wel even het kenteken na bij de RDW ;) . Verder zou ik een contractje van aansprakelijkheid (ook voor boetes!) laten tekenen. Zet er meteen in, mocht hij/zij je motor kort rijden, dat hij voor xxxx euro de restanten overneemt. Rijbewijs wel meegeven aan proefkonijn, voor het geval ze 'm aanhouden. ID/paspoort kan je wel verlangen. Dan moet je toch wel goed zitten :Y

Ow en een beetje vertrouwen kan ook geen kwaad. Een vader met overenthousiast 18 jarige zoon zou ik eerder vertrouwen als zijnde eerlijke mensen dan een kalende 40'er die geen goed Nederlands spreekt en vaag doet over zaken :+
 
dat maakt ook niets uit. Als ze je motor stelen wat zou je dan willen bereiken met dat contract? En wat moet er op staan? "ik zweer plechtig dat ik niet weg ga rijden als ik een proefrit aa het maken ben." ? :p best geinig :)

Bekeuringen en wat als ze je motor kort rijden, altijd handig om daar op papier afspraken over te maken ;)
 
dat maakt ook niets uit. Als ze je motor stelen wat zou je dan willen bereiken met dat contract? En wat moet er op staan? "ik zweer plechtig dat ik niet weg ga rijden als ik een proefrit aa het maken ben." ? :p best geinig :)

haha nee daarin heb je zijn gegeven en heb ij een poot om op testaan voor als hij gestolen wordt. Mocht het bewijs niet goed genoeg zijn of de klacht wordt niet serieus genomen kan je dit altijd nog achter de hand hebben. en een belangrijk onderdeel misschien wel als ze hem tekenen laten ze toch ook een vinger afdruk achter????

Dus drm. :9 :')
 
Auto sleutels is geen zekerheid, voertuig kan gestolen zijn. Beter vraag je om de kentekenpapieren én autosleutels. Trek voor vertrek wel even het kenteken na bij de RDW ;) . Verder zou ik een contractje van aansprakelijkheid (ook voor boetes!) laten tekenen. Zet er meteen in, mocht hij/zij je motor kort rijden, dat hij voor xxxx euro de restanten overneemt. Rijbewijs wel meegeven aan proefkonijn, voor het geval ze 'm aanhouden. ID/paspoort kan je wel verlangen. Dan moet je toch wel goed zitten :Y

Ow en een beetje vertrouwen kan ook geen kwaad. Een vader met overenthousiast 18 jarige zoon zou ik eerder vertrouwen als zijnde eerlijke mensen dan een kalende 40'er die geen goed Nederlands spreekt en vaag doet over zaken :+

Mee eens ik doe het ook alleen als ik de mensen vertrouw. ;)

En zekerheid is nooit iets ergs, je moet het soms ook niet overdrjiven hoewel het soms wel nodig is ;(
 
Laatst bewerkt:
De naam vooraf even door google/hyves/facebook halen. Niet dat je daardoor een diefstal voorkomt oid, maar je weet wel al een beetje wat voor type je kunt gaan verwachten en evt vergelijken of de foto overeenkomt met de persoon die bij je komt.
 
https://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/modelcontracten/versie-dec-2009/koopovereenkomst-gebruikt-motorvoertuig.pdf

suc6
 
Tsjah ik vind het zelf (misschien verkeerd hoor) een beetje overdreven allemaal. Je spreekt vantevoren af dat slopen kopen is, je vraagt om een legitimatiebewijs.

Ik vertrouw er ook op dat de motor waar ik op stap remmen heeft en dat de banden niet zullen klappen en er geen rare dingen mee aan de hand zijn (tenzij anders vermeld). Ik zou er iig geen zin in hebben eerst op de foto te gaan en iemand extra mee te nemen en dat soort gejengel. Heb zelf laatst nog proefgereden op een motor, geef mn ID af, krijg de sleutels. Niemand bij verder, maar wat maakt dat uit. Je kunt niet op auto en motor tegelijk rijden dus een van de twee zal blijven staan.

Moet zeggen dat ik daarom ook liever via het forum handel, veel betere ervaringen mee dan met marktplaats!
 
Is voor een deel altijd een kwestie van vertrouwen.
Toen ik motor kocht reed de verkoper achter mij aan.

Ben best paar keer mee geweest met vriend motor kopen. Maarja ik heb dan ook niet de intentie een motor te jatten he. :P

Maar ik zou ook nooit zo maar bedrag neerleggen voor de motor voor proefrit. Wil niet met zo veel cash lopen, en wie zegt dat ik mijn geld terug krijg.

Als ik telefoontje krijg met iemand die slecht Nederlands spreek ofzo is de motor meestal al "verkocht", niet bepaald politiek correct maarja kan mij dat schelen.
 
Hrm, je autosleutels inleveren is natuurlijk vreemd. Immers is de kans aanwezig dat iemands auto meer waard is dan de te kopen motor. Ik heb laatst mijn huurmotor laten staan, zelf de sleutel bij me gehouden. Ook stond mijn tas nog bij de verkoper (met dure laptops erin). Kwestie van vertrouwen.

Binnenkort weer proefrit maken, via marktplaats. Ik neem mn paspoort wel mee, maar dan kom ik met het OV, dus kan ik geen voertuig achterlaten als onderpand.
 
Nee en dat moet toch ook kunnen. Ook al mag een aan / verkoper rustig met me mee rijden. Rij maar voor me uit en laat me het moois van de regio maar zien.
 
Je merkt al gauw gevoelsmatig hoe de andere partij overkomt.

Bij de aanschaf van mijn huidige brommer ging zijn maat op de motor achter mij aan.
Ik heb aangegeven een indruk van de motor te willen hebben en aan 10-15 minuten genoeg had, en geen "280km/h" testen hoefde te doen.

Uit eigen wil mezelf gelegitimeerd en de verkoper (arubaan met pakistaanse maat) nam daar genoegen mee.
Mijn maat bleef hem wachten.
 
Je kunt er ook voor kiezen om naar de potentiële koper te rijden of in ieder geval om dat voor te stellen. Als hij (of zij) een scan van legitimatie mailt en iets met zijn adres, dan is de kans al heel groot dat je kunt nagaan dat die persoon echt op dat adres woont. Dan moet het haast wel goed zitten. Of je dan ook daadwerkelijk zelf zijn kant op gaat is een tweede, maar het feit dat dat geen probleem zou zijn zegt wel genoeg. Als het niet te ver weg is, is het een lekker ritje en voel je je gerust.

Oja, natuurlijk wel zorgen dat die persoon ook echt de deur open doet als je er zelf naar toe gaat, en dat hij niet toevallig uit het steegje er naast komt omdat hij 'je zag aankomen' ;)
 
en niet te veel brandstof in de tank laten zitten, zodat ze maar beperkt kunnen vluchten.
als t niet anders kan.
 
Heb hem van een mede MF'er gekocht. Sowieso geeft me dat al een goed vertrouwen.
Verder heb ik met hem (Michel69) een stuk gereden. Kende de buurt niet, vroeg hem voor te rijden. Ritje van 50 km zoiets gemaakt. Prima gegaan, ben nog steeds erg blij met de motor. Nul mankementen na ongeveer 15/20 k er bij opgezet te hebben.

Ik zou m'n motor wel meegeven, misschien er zelf even achteraan kachelen als ik die optie heb. Is ook leuk toch om te doen met de koper? Even lekker een toerritje.


Eventueel kan je nog een Android telefoon van iemand lenen. Kun je Google Latitude opzetten, werkt net als een GPS tracker. Of je koopt gewoon een GPS tracker.

Maar als het al niet goed voelt, dan is het misschien al helemaal niets om aan te beginnen.
Je woont overigens in Amsterdam, als je het helemaal niet vertrouwd spreek je in het weekend af en ga je lekker bij mij achterop. Nul zorgen :)
 
Beste mf'ers,

ik heb gezocht maar kon op mf hier niks over vinden :N ...

Ik heb sinds gister mijn motor te koop staan :W (zie advertenties)..
Echter vroeg ik mij af hoe jullie het doen als een koper een proefrit wil maken op
mijn bike :/ ..

Je hoort zo vaak dat ze er vrolijk mee weg rijden en dat ze nooit meer terug komen -O- ..

Ik heb al zitten denken aan:

- Dubbele legitimatie
- Voorraf betalen en bij het "niet goed vinden" van de motor geld teruggeven
- Contract vanaf internet halen en in laten vullen
- Rijbewijs onder mij houden tijdens proefrit
- Met de auto achter de koper aan scheuren

Maar al deze dingen geven mij nog niet echt een goed gevoel :N ...

Iemand ervaring? Tips?

Ik hoor het graag! :W

Als al die veiligheidsmaatregelen je nog steeds geen goed gevoel geven, dan is er mijns inziens maar een optie: inruilen bij de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Dubbele legitimatie, contract tekenen, auto sleutels, papieren achter laten en alvast betalen. Als koper zou ik oplichting vermoeden en zeker niet ingaan op jou eisen. Zou van jou eerst een dubbele id willen en daar een foto van maken, vervolgens en foto van jou en je maat, je huissleutels, even het politieregister natrekken om te kijken of er wat vermeld is over jou, bij rdw controleren of de motor niet gestolen is en op jou naam staat. Kortom ik zou als koper jou als verkoper nooit vertrouwen! :)
 
Had er vorig jaar een. Ik zei voor hij weg reed schade is betalen.
Hij rijdt weg, komt terug en probeert een soort u-bocht in de straat te draaien. :]
Rara meneer gaat op z'n muil. |(
Gelijk de vraagprijs gevangen. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan