Nieuwe koppeling niet goed afgesteld?

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik heb vorige week nieuwe koppelingsplaten op mn cbx550 laten zetten omdat de oude vaak bij 7000rpm doorslipte.
Nu met de nieuwe slipt ie nog steeds door en vanavond met mn zoon achterop op de snelweg kon ik niet boven de 130 uitkomen of hij slipte al door (5500 rpm).

Nu dacht/denk ik dat t de kabel is die te strak staat dus heb ik m wat losser gezet: niet meer slippen, maar kreeg m niet meer goed in z'n vrij en met koppeling ingeknepen kruipt de motor.

Dus:
- iets losser: moeilijk schakelen, nauwelijks in z'n vrij te krijgen en kruipen in 1 met ingeknepen koppeling
- iets vaster: slippende koppeling bij grotere krachten.

Koppelingskabel loopt lekker soepel, dus die lijkt me ook goed.

Heeft iemand dit wel eens gehad en wat valt hier aan te doen?
 
Bij het opknappen van de koppeling moet ALLES vervangen worden. Veren, platen, tussenplaten en rubberringen. Ga je voor goedkoop en wordt dat niet gedaan, vervang je bijvoorbeeld alleen maar de frictieplaten dan snij je je in je vingers...

En als ze er de verkeerde olie ingepleurd hebben is het ook Jammer Dan
 
Bij het opknappen van de koppeling moet ALLES vervangen worden. Veren, platen, tussenplaten en rubberringen. Ga je voor goedkoop en wordt dat niet gedaan, vervang je bijvoorbeeld alleen maar de frictieplaten dan snij je je in je vingers...

En als ze er de verkeerde olie ingepleurd hebben is het ook Jammer Dan
Die dingen zijn ook allemaal vervangen
en er zit Belray half-syntheet 10W40 in (is wel goed)
 
Yep, da's allemaal goed.

Het zou nog kunnen dat de oppervlaktegrofheid van de frictieplaten te hoog is waardoor het kontakt met de tussenplaten nog niet helemaal optimaal is. Dat verdwijnt binnen enkele stoplichtsprintjes.

Als het allemaal nieuw is zou het toch een afstelprobleem zijn.

Rijd-ie regelmatig weg?
 
Rijd-ie regelmatig weg? niet zonder mij hoop ik :-)

Hij was zo afgesteld dat alles prima was totdat vanavond mn zoon achterop zat en ik wat verder doortrok, toen merkte ik dat ie nog steeds slipte.

en zodra ik m losser zet, begint ie slecht te schakelen en kruipt ie
 
is t trouwens wel normaal dat op de bok achterwiel wel gaat draaien in 1e met koppeling ingeknepen? maar dat kracht zo klein is dat als je er op zit, dat ie net niet kruipt?
 
Ik heb weleens gezien dat om de veerdruk te verhogen een ringetje onder de bout op de veer was gelegd. Bij de éérste keer ontkoppelen zaten drie ringen in het koppelingsdeksel geperst waardoor goed koppelen tot het verleden behoorde...
De ringen sloten de veren op...

Er zit ook een stelmechanisme op het blok... Je kan aan de kabel stellen wat je wilt, maar als dat ding op het blok niet goed zit geeft stellen aan je kabel geen verbetering
 
Ik heb weleens gezien dat om de veerdruk te verhogen een ringetje onder de bout op de veer was gelegd. Bij de éérste keer ontkoppelen zaten drie ringen in het koppelingsdeksel geperst waardoor goed koppelen tot het verleden behoorde...
De ringen sloten de veren op...

Er zit ook een stelmechanisme op het blok... Je kan aan de kabel stellen wat je wilt, maar als dat ding op het blok niet goed zit geeft stellen aan je kabel geen verbetering

Wat bedoel je met op het blok? Kabel zit aan de kant van de motor wel goed en stelwieltje bij t stuur zit mooi in 'middelstand': kan losser en vaster ...

Ik kan me wel voorstellen dat als de kabel aan de kant van de motor iets meer richting draaipunt op het heveltje zou zitten, het verschil tussen koppeling inknijpen en loslaten groter wordt.
Mja, kabel kan maar op 1 manier aan t heveltje: niet in te stellen...
 
Die dingen zijn ook allemaal vervangen
en er zit Belray half-syntheet 10W40 in (is wel goed)
Als je je koppeling hebt laten vervangen; hoe weet je dan zo zeker dat ze dat wel hebben gedaan? Er is duidelijk iets niet in orde en je bent niet de eerste die een flinke rekening betaald voor het stellen van de koppelingskabel.
Als je bij een dealert bent geweest, niet mee klooien, gewoon mee teruggaan.
Misschien zitten er de verkeerde koppelingsplaten in, of te weinig.
 
Een goede morgen.

Ik denk toch echt dat je een keer een nieuwe koppelings
kabel moet gaan halen.
Ook al schijnt hij soepel te lopen, kost een €10,- dus
altijd te proberen.
Anders zou ik echt de drukveren vervangen want die heb je
laten zitten toch :?

succes Zeldzame

ps: net even gekeken bij louis.de en die veren set kost
ook maar €10,-. dus wees verstandig en monteer een nieuw
setje veren en een nieuwe kabel en rijd zonder problemen
de zomer door ;)
 
Het kàn ook nog zoiets lulligs zijn als 1 gebroken "haartje" van de binnenkabel ...

Net als een gaskabel moet de koppelingskabel "losjes/onbeklemd" liggen, met zeer flauwe bocht(en) en vooral niet te krap in lengte zijn (overdreven lang is natuurlijk minstens zo fout want levert knieken en extra veel condens/roest).
Koppelingskabel vol-rammen met kopervet, gaskabel regelmatig dun bij-smeren.

En ja, dat trucje met een extra ring tegen de aandrukveer van de platen is een oude bekende, ken ik ook van bromfietsen omstreeks 1960, dat is natuurlijk miniatuur maar verder wel vergelijkbaar.

Zit er echt de juiste olie in en is de boel in een flink lange rit al door en door op bedrijfs-temperatuur geweest? Niet te VEEL olie in de bak?
 
ik ga dat van de drukveren toch nog maar navragen idd. volgens mij had ie alles vervangen.
De koppelingskabel loopt mi echt soepel en blijft niet hangen. Voor t geld kan m eventueel wel vervangen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan