nieuwe maximumsnelheden

Boom Boom

MF veteraan
9 jul 2001
4.238
0
Amsterdam
VVD/CDA willen echte racers harder straffen
Weg met die \'onzinboetes\'
voor 1 km te hard rijden

DEN HAAG - VVD en CDA willen minimale snelheidsovertredingen niet langer bestraffen met een boete van 60 gulden. Daarentegen moeten reguliere snelheidsduivels veel harder worden aangepakt. Het is deze fracties een doorn in het oog dat jaarlijks miljoenen boetes worden opgelegd aan automobilisten die 1 tot 10 kilometer te hard hebben gereden.

In 1999 viel 60 procent van de bijna 6,5 miljoen uitgedeelde boetes in deze laagste categorie snelheidsovertredingen.

Ergenis
VVD-Kamerlid Hofstra spreekt schamper van een \"nationale snelheidsbelasting\" en \"onzinboetes\". Met steun van CDA\'er Eurlings gaat hij vandaag bij minister Netelenbos (Verkeer) pleiten voor het oprekken van de boetegrens.

\"Jaarlijks krijgen zoveel mensen een boete van 60 gulden voor een minimale snelheidsovertreding omdat ze even niet opletten, terwijl reguliere hardrijders er keer op keer vanaf komen met een boete van bijvoorbeeld 160 gulden. Dat wekt grote ergernis. Het kabinet moet daar wat aan doen\", meent Hofstra, die Netelenbos zal vragen de kwestie met haar collega Korthals (Justitie) te bespreken.

De liberaal erkent dat over iedere nieuwe boetegrens die wordt gesteld wel discussie mogelijk is, maar noemt als voorbeeld een marge van 10 kilometer op een 100 km/u-weg.

Wie, nog los van de technische correctie van enkele kilometers die Justitie toepast bij bijvoorbeeld flitspalen, tot tien km/u te hard rijdt gaat vrijuit of krijgt een waarschuwing, maar wie daarboven komt wordt aanzienlijk harder aangepakt.

Wie keer op keer op flinke snelheidsovertredingen wordt betrapt moet bovendien een extra zware straf krijgen en de pakkans moet worden vergroot, menen VVD en CDA.

\"De kans dat je een boete krijgt voor een minimale snelheidsovertreding is groot door bijvoorbeeld alle flitspalen, terwijl een automobilist die met drugs achter het stuur zit en een gevaar is op de weg nauwelijks de kans loopt om te worden gepakt. Dat moet echt veranderen\", meent CDA\'er Eurlings.

Oftewel:
- 30 wordt 40
- 50 wordt 60
- 80 wordt 90
- 100 wordt 110
- 120 wordt 130

En hierbij kun je dan nog de afwijking van je snelheidsmeter optellen dus tel er gemiddeld maar 10% bij op.

Eindelijk zien ze in dat die domme snelheidsovertredingen die 60 piek kosten gewoon een soort belasting is die totaal geen invloed heeft op het weggedrag.

Trouwens: 6,5 miljoen bekeuringen maal 60% maal gemiddeld 60 piek = 234 miljoen piek wat de staat mis gaat lopen aan makkelijke inkomsten. Gaan ze dadelijk dus weer wat anders verzinnen om dit goed te maken. :(
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet, maar als er toch een meerderheid is van de kamer dan komt zo\'n idee toch gelijk langs/door/over de betreffende minister en word het goedgekeurd. Een minister kan geen plannen doordrukken als ze niet gesteund word door de kamer. Dat is het mooie van dat plan over die kilometerheffing. Die netelenbos maakt nu rare sprongen omdat ze tot nu toe in haar 3 en een half jarige termijn geen zak heeft gedaan aan het fileprobleem. Alles wat ze heeft geprobeerd en voorgesteld is mislukt. Nu komt ze met waanzin ideeen en gelukkig is er geen kamermeerderheid (alleen de PVDA, haar eigen partijtje :r , steunt dit idee) en komt het er dus niet doorheen (als er geen andere domme partijen gaan zwichten).

Het idee over de maximumsnelheden word nu gedragen door 2 partijen, het CDA en het VVD. Groen links gaat nooit voorstemmen, maar het PVDA en D\'66 misschien wel en dan zitten we gebeiteld. :+
 
Dan wordt ik toch stiekem een beetje blij. Zit voor werk redelijk wat in lease-blik op de baan en krijg erreg veel kutbekeurinkies omdat ik 130 heb gereden of zo. :r
 
Aalglad komt het CDA met het voorstel tot versoepeling van de maximumsnelheid met laten we zeggen 10 procent. De laatste jaren is het gemotoriseerde verkeer minder gaan tanken. Dit wordt mede veroorzaakt door de strenger aangehouden maximumsnelheden. 10 procent minder tanken levert 150 gulden minder accijns op per jaar per auto. En dat is meer dan de gemiddelde boete per auto. Let goed op mensen: De verkiezingen naderen. Ook het CDA wil de gunst van de kiezer. Net als die andere partijen. Waaronder de \'fantastische regeringspartijen, met als klap op de vuurpijl een minister van verkeer, die tot nu toe op alle fronten gefaald heeft. Op deze manier met de licht verhoging wordt dat geld alsnog via de achterdeur binnen gehaald. Denk erom: Het gaat alleen om geld! *D
 
ik wordt toch wel een beetje banger nu, wnat ik ben echt HET schoolvoorbeeld van een reguliere snelheidsovertreder. NIET dat ik er trots op ben, in tegendeel, maar met de kilometers die ik rijdt in een jaar, wil ik gewoon af en toe wel eens \"ietsje\" harder rijden...en daarmee dus ook regelmatig een boete voor 20, 30 en soms ook wel 40 km/u TE HARD. Als deze regels dus zouden gaan gelden bennik gelijk het haasje, wel bennik het ermee eens om de grens op te trekken, maar om nou mensen die zoveel kilometers maken, en dus relatief gezien meer KANS hebben om gepakt te worden, daarvoor zooo te straffen, misschien moeten ze dat op een andere \"schaal\" indelen, en dan heb ik het dus over het woord \"reguliere\".
Want als je 100.000km afzet tegen iemand die in 15000km hetzelfde aantal boetes haalt...(over tijdsbestek van een jaar) WIE is dan \"regulier\" in dit verhaal...of maakt dat niks uit?
 
BoomBoom, als het verschil 10km is, snap ik niet dat 100 km -> 120km wordt. Ik mis er dan nog 10.

Verder komen de verkiezingen er weer aan, dus volgens mij zijn dit opmerkingen die gewoon nooit worden doorgevoerd, tenslotte gooi je inderdaad de snelheid omhoog, en voor je het weet rijd heel nederland 130.

Ennuh ik had net ook dezelfde gepost, alleen je topic is zeer verwarrend.. kan je de topic niet wijzigen naar \'VVD/CDA : Weg met 1-10km boetes\' ? ;)
 
Welke 120 bedoelde je?? ;)

de titel kan ik niet aanpassen, maar die vind ik zo ook wel lekker. Als iemand het niet begrijpt kan men de tekst lezen en dan is allllllles duidelijk.

Volgens mij ben je jalours dat ik eerder was en vind je ondertussen mijn kop beter en leuker!! :+
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben je jalours dat ik eerder was en vind je ondertussen mijn kop beter en leuker!! :+

Eigenlijk wel jah :j :)
Nee ik had \'m niet verwacht onder die topic van je :) Maargoed, heb al een slotje aangevraagd.

[ff offtopic]
Wat een pokkeweer.. het regent al de hele dag :(
Lekker glad straks op de weg :)
[/ff offtopic]
 
Wat is nou 10 km? Als je 120 mag, vinden ze tot 130 acceptabel, maar 140 is ontzettend hard? Laat staan 160? Terwijl ik vind dat 140 best kan op de snelweg...

Binnen de bebouwde kom, en dan bedoel ik echt bebeouwd en niet zo\'n weg meg gescheiden rijbanen etcetera waar ja toch maar 50 mag zoals in Almere, moet gewoon 50 gereden worden, en dan moet iedereen zelf uit z\'n doppen kijken en bepalen of hij / zij langzamer gaat rijden (kinderen).

Ik vind het een beetje een soort reclame stunt. Wanneer zijn de verkiezingen weer???
 
Het gaat er gewoon om dat de boetes die je krijgt tot 10km/u niet meer worden gegeven, dus de maximum blijft eigenlijk gewoon hetzelfde, echter rij je ietsje harder, dan krijg je niet meer op je kloten. pas als je 10km/u harder rijd dan toegestaan, dan krijg je een boete, en bovendien als je vaak geflitst wordt dan krijg je nog meer gesodemieter aan je broek. En zo hoort het bij automobilisten! :)
 
Was gisteren (waarschijnlijk) ook weer eens de lul. Zag een flits en keek achterom. Stonden die eikels op de oprit naar de snelweg. Net achter de geluidswal. K*tzooi!!! Ik zeg waarschijnlijk omdat ik net een auto voor ong. 2/3 gepasseerd had aan de linkerkant. Reed \'maar\' 140, maar toch :( . Gebeurt me gelukkig niet al te vaak, maar toch. Grrrr... :j
 
Ik weet vanmezelf dat als ik 130 \"mag\" dat ik dan ook doe, en er misschien weer per ongeluk 1 a 2 km/u erboven zit.

Dit is niet te doen, niks moeilijk met marges, gewoon die snelheid omhoog.
 
In de auto ben ik een brave bast die de cruise-controll van pa gewoon op 120 zet, dat ding is niet gemaakt om hard te rijden dus doe ik dat ook niet....maar daar komt dus ook meteen het probleem...

Een (super)sport is wel gemaakt om te knallen!
EN DAT ZAL IK ER MEE DOEN OOK!! })

Mijn ouders hebben me altijd geleerd dingen
te gebruiken waar ze voor gemaakt zijn (gebruik geen deurposten als bierfles-opener :+ )

Maar goed, op zich een pracht van een regel want
die onzin boetes wekten nogal wat ergernis... dat het voor ons nu weer in ons nadeel werkt, och ja.

( Paul blijft pleiten voor de invoering van de spaanse kentekenplaten }) ). :+
 
Dat plan om die 60 gulden boetes af te schaffen vind ik wel goed, dat gaat echt nergens meer over, heeft niks meer te maken met veiligheid enzo.

Alleen ben ik voorstander om de rest van de snelheidsboetes ook omlaag te gooien, wat maakt het nou uit of je 160 op de snelweg rijdt? :?

Dus het komt er op neer dat als ik straks een keer wordt gepakt met 160, dat ik dan erg zwaar wordt gestraft? |(
 
Dat plan om die 60 gulden boetes af te schaffen vind ik wel goed, dat gaat echt nergens meer over, heeft niks meer te maken met veiligheid enzo.

Alleen ben ik voorstander om de rest van de snelheidsboetes ook omlaag te gooien, wat maakt het nou uit of je 160 op de snelweg rijdt? :?

Dus het komt er op neer dat als ik straks een keer wordt gepakt met 160, dat ik dan erg zwaar wordt gestraft? |(

Nou je wordt niet zwaarder gestraft, maar zien ze je 10x 160 rijden dan wel. Dan worden ze zo kwaad dat jij nooit meer van je leven een R6 of R1 mag besturen of kopen })

Nadeel van deze regel is dat gewoon iedereen 130 gaat rijden. Jammer genoeg verplaatst de grens van inbeslagname van rijbewijs niet naar 180, maar blijft ie op 170 zitten :(
 
Slecht plan. Ik krijg nooit 60 piek bekeurinkjes. Ik let altijd erg goed op mijn snelheid. Dus als ik me aan de wet wil houden, dan doe ik dat ook. Als ik me er niet aan wil houden, doe ik dat ook zeer bewust (en veilig), en dan val ik gelijk in de categorie zware overtreders.
 
SLECHT PLAN !!!!!
alles afschaffen !!!


gewoon,,,, 1 regel,,alleen maar rijden waar plek is !!

200 is geen probleem, mits je niet bij een ongeval betrokken raakt ( dan was er geen plek !!)
bijvoorbeeld

wat denk je daar van ???

:+
 
Slecht plan, krijg nooit een boete voor 60 gulden ,maar eerder 600 gulden, als die dan nog hoger wordt ...............
 
inderdaad de verkiezingen komen er weer aan.
en we moeten weer zieltjes winnen.
zogauw ze weer voorbij zijn wordt alles ineens weer terug gedraaid.
moet alleen nog even kijken op wie ik stem.
deze twee paarse regeringen hebben alles alleen veel duurder gemaakt dus daar stem ik zeker neit op.
gewoon je kenteken onleesbaar maken en hopen dat ze je niet staande houden met 200+
die 200+ rij ik eigelijk altijd als ik de kans krijg.
zeker op de snelwegen en nee ik schaam me daar niet voor.
harder als 240 rij ik nooit tis maar een 600 fazer.
 
inderdaad de verkiezingen komen er weer aan.

Niet alleen de verkiezingen, maar ook Sinterklaas! Wat een meuk tijdens de reclames, Barbies, kleding wat van kleur veranderd door warm en oud water. Lekker oud concept, dat had ik toen ik een klein jochie was met die auto\'s van mattell. Die veranderen ook van kleur, nam ik altijd mee in bad die dingen :)

En aan het eind van de barbie reclame \'het is fijn om een meisje te zijn!\' ofzo... juist.

En de reclame van Cluedo uiteraard...

Maar ik ga ook nog even kijken op wie ik stem. Heb het nog nooit gedaan, maar nu gaan we er toch voor om netelenbos sowieso eruit te kunnen trappen.
 
Tuurlijk, komt er iemand met een goed idee, gaat dat teringwijf zich er weer mee bemoeien!!! Lees maar wat ze nu weer te zeggen heeft. De PVDA gaat hopelijk heel veel stemmen verliezen. Dat ze haar nog blijven steunen is voor mij een raadsel. Afzetten of bombarderen dat wijf.

Netelenbos wil kleine verkeersboetes behouden

Uitgegeven: 8-11-2001 15:20

DEN HAAG - Minister Netelenbos (Verkeer) ziet niets in het voorstel van VVD en CDA om automobilisten voor kleine snelheidsovertredingen niet langer een geldboete te geven. Dat bleek donderdag tijdens de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat.



VVD en CDA stelden eerder deze week voor dat de politie zich moet concentreren op de \'echte hardrijders\' die vaak in de fout gaan. Bestuurders die kleine overtredingen begaan zouden volgens die fracties pas na meerdere waarschuwingen beboet moeten worden.

Netelenbos memoreert dat bij overtredingen al rekening wordt gehouden met een foutmarge van 3 kilometer beneden de 100 kilometer en van 3 procent boven 100 kilometer.

Ook verwijst ze naar onderzoek waaruit blijkt dat 80 procent van de Nederlanders het huidige boetesysteem steunt. \"De weggebruiker moet zich aan de norm houden\", aldus de minister.
 
Ik denk dat als dit zo doorgaat in Nederland jullie maar hierheen (Baskenland-N.Spanje) moeten verhuizen.
Heerlijke kust- en bergwegen, bijna geen snelheidscontroles, weinig politie op de weg en beter weer.
En niet te vergeten:liter euro 95 fl. 1,75.
[jaloersmaakmode] ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als dit zo doorgaat in Nederland jullie maar hierheen (Baskenland-N.Spanje) moeten verhuizen.
Heerlijke kust- en bergwegen, bijna geen snelheidscontroles, weinig politie op de weg en beter weer.
En niet te vergeten:liter euro 95 fl. 1,75.
[jaloersmaakmode] ;)
Waar kan ik tekenen??? :)

Hehe, helaas zal dat niet gaan, werk, vrienden, familie hier in Nederland...
 
Terug
Bovenaan Onderaan