Nieuwe motor gekocht, band op na 6k km?

RxPaulRx

MF'er
17 sep 2007
238
20
Almere
Hallo lui,

In januari een nieuwe motor gekocht, nu na 5000km is mijn achterband op ong 20%.
Ik ben bang dat hij gewoon op is bij 6000km. Ik ben benieuwd naar jullie mening of dit normaal is, of dat ik toch even mijn dealer een belletje kan geven?

p.s. Ik rijd voornamelijk snelweg
 
ik denk dat je zachte Sport banden onder je motor hebt zitten, die slijten dan veel sneller met alleen snelweg rijden.
je kan het beste tourbanden met in het midden een Hard compound en aan de zijkanten een medium/zacht compound onder je motor leggen als je veel snelweg rijdt.
 
Dat is misschien wel handige info

Betreft een Honda nc750x
en de band is een Dunlop Trailmax (wegband niet de offroad versie)

20150428_182111.jpg


Dunlop_TR91.jpg
 
Jazeker die controleer ik elke maand. Maar het is dus 'normaal' voor deze band? Hiervoor had ik namelijk op me cbr een pilot road en die ging zeker wel langer mee als 6000km!
 
Hallo lui,

In januari een nieuwe motor gekocht, nu na 5000km is mijn achterband op ong 20%.
Ik ben bang dat hij gewoon op is bij 6000km. Ik ben benieuwd naar jullie mening of dit normaal is, of dat ik toch even mijn dealer een belletje kan geven?

p.s. Ik rijd voornamelijk snelweg

Bij snelweg gebruik is dit wel redelijk normaal. Ik rij haast nooit snelweg en 2x een nieuwe motor gekocht die beide met dunlop banden kwamen vanaf de fabriek.

Z750-R, op na 3200km (incl. 1 rondje Nordschleife)
MT-09, op na 4300km
 
Af fabriek banden zijn bijna altijd snel op..
Op mijn vorige Z750 ook met 4,5K.

Huidige Sporsmarts gaan trouwens redelijk lang mee. Staan nu op 8K. Nieuw record voor moi :+
 
Ik zou zeker terug gaan naar je dealer, dan onder garantie een nieuwe band laten monteren.
Ik vind 6000 km een beetje erg weinig voor een motor met net 50 pk.
De band voldoet niet aan je verwachting, de verwachting is rond de 20.000 km.
Ik denk dat je dealer er wel in mee zal gaan.
 
Het aantal kilometers dat een band meegaat zal sterk afhankelijk zijn van het type band en motor waarop deze gemonteerd zijn. De originele Bridgestones op mijn Suzuki gingen nog geen 12.000 km mee. De twee volgende sets pilot road 3 gingen 21.000 en 22.000 kilometer mee met voornamelijk snelwegkilometers. Uiteraard speelt het relatief lage vermogen en een enigszins beheerste rijstijl ook wel mee. 20.000 kilometer kan dus prima haalbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig altijd die verhalen over hoe kort mensen met een set banden doen, allemaal valentinos hier als je dat mag geloven... :z
 
Wow, 21k. km. zoals Eric1977 haal ik niet, dat is wel heel veel!
Maar ik ben erg tevreden met de Pirelli GT Angel. Daar doe ik de laatste jaren ruim 10k. km. mee.
 
Prachtig altijd die verhalen over hoe kort mensen met een set banden doen, allemaal valentinos hier als je dat mag geloven... :z


2500 tot 3000km door de pyreneen en een compleet setje bt 23 gewoon op met een fazer 1000........vind ik heel acceptabel hoor als je ziet hoeveel rem en acceleratie handelingen je daar doet...gelukkig zijn ze in andorra lekker goedkoop })
 
Prachtig altijd die verhalen over hoe kort mensen met een set banden doen, allemaal valentinos hier als je dat mag geloven... :z

Voel me echt geen Rossi hoor :+

Maar af fabriek zachte banden zijn heel snel weg. Z750 met gecombineerd snelweg (ww) en plezierritje 4,5 K.

Huidige Dunlops haal ik meer dan het dubbele mee op een zx6 (alleen plezierritjes). Dan vermoed ik toch echt dat de af fabriek banden minder zijn... zelfs op een 50pk machine..
 
Na 6.000km een kale band is niet ongebruikelijk, voor een sportfiets met bijbehorende banden. Bij dit soort motoren met bijbehorende banden moet makkelijk 10.000km gehaald kunnen worden.
 
mijn af fabriek banden ervaring is ook niet al te positief, iig snel op. maar informeer ook eens bij andere nc750x rijders die m nieuw hebben gekocht, die zouden dezelde banden moeten hebben en dus ook een ervaring op dit punt.
 
Het is wat lastig te oordelen op de foto, maar die band is volgens mij hartstikke vierkant. Als je veel snelweg rijdt dan rij je relatief snel én altijd op hetzelfde stukje van de band. Ik vind 6.000km ook niet abnormaal.

Luigibernau reageert sarcastisch. Maar de achterband van mijn snorscooter haalt de 6.000km ook maar nipt. En met mijn VFR400R (59pk aan de krukas) haal ik het niet met mijn Bridgestone BT090. Kortom, mijns inziens ligt dat vooral aan de samenstelling van de band en slechts in mindere mate aan de rijstijl.
 
De srandaard Dunlops op m'n Z750 en Z750R destijds waren echt om te huilen. Op na 3000km en ik deed echt niks geks. Maar goed, ik las overal slechte ervaringen met die dingen, was zeker de enige niet. Heb er toch een negatief gevoel aan overgehouden, Dunlop banden.. Nog beter, denk niet dat ik snel nog eens Dunlop neem. Slechte reclame dus die meuk bij aflevering..

Michelin, ook de standaard banden bij levering nieuwe motor, deden het altijd vele malen beter. Dus ben nu Michelin fan :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan