Nieuwe motor gekocht

1 mrt 2022
13
47
Rhenen
Hi allemaal,

Ik heb vorige week een nieuwe motor besteld en krijg hem misschien deze week al binnen! Tevens ook mijn eerste motor. Factuur was al binnen en het kenteken is aangevraagd sinds zaterdag. Het is de nieuwste yamaha mt07 (vol vermogen) en vind hem super vet! Nu moet ik natuurlijk de motor nog inrijden als ik bericht krijg dat ik hem mag gaan ophalen.

Ik hoorde al dat ik het instructieboekje (wat ik uitgebreid heb doorgelezen) met een korreltje zout moet nemen. Ik kreeg advies om tot max 7000 toeren te gaan, afwisselend/spelend, tot ik de 1000km heb behaald. Dat zal ongeveer een week tot max 2 weken duren afhankelijk van het weer. Maar in het instructieboekje stond dat ik de eerste 1000km tot 5000 toeren mag en de laatste 600km (1600km totaal inrijden) tot 6000 toeren mag. Als ik de motor ophaal zal ik gelijk na enkele minuten de snelweg op moeten en zo'n 50-60km rijden daarop, voordat ik goed binnendoor kan rijden. In hoeverre is dat slecht? Of hebben jullie advies voor mij? Ik wil zo goed mogelijk voor de motor zorgen en niets overbelasten of tekort schieten. Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik hoor graag jullie mening. ;)

Groetjes!
 

Bijlagen

  • 1432088_1.jpg
    1432088_1.jpg
    147,6 KB · Weergaven: 247
Ik ben ook altijd voorzichtig met inrijden van nieuwe motoren. Ik ben nog nooit direct de snelweg op gegaan, en dat moet je ook niet doen. Zoek een alternatieve route. Het inlopen van de zuigerveren duurt ongeveer een half uurtje en moet niet gedaan worden op de snelweg. De motor gaat er natuurlijk niet stuk van, maar je vraagt nu eenmaal of het goed is of niet. Verder gewoon het boekje volgen, dan kan er niets gebeuren. Dat is ook de bedoeling van de adviezen van het boekje.
 
Gefeliciteerd! Ga je veel plezier aan beleven :).

Je zult zien dat je hier 1001 meningen krijgt, maar alles is terug te brengen tot: welk risico wil je nemen en wie vertrouw je?

Zelf zit ik meer op de gedachte: Yamaha weet ongelofelijk veel van hun eigen motor en zetten zo'n advies niet voor de lol in de handleiding. Als jij besluit om je daar niet aan te houden, neem je dus een risico. Hoe groot dat risico precies is zal niemand hier je kunnen vertellen, alleen op anekdotisch bewijs.

Het is een kleine moeite om je gewoon aan het advies te houden denk ik dan zo.
 
Ik ben ook altijd voorzichtig met inrijden van nieuwe motoren. Ik ben nog nooit direct de snelweg op gegaan, en dat moet je ook niet doen. Zoek een alternatieve route. Het inlopen van de zuigerveren duurt ongeveer een half uurtje en moet niet gedaan worden op de snelweg. De motor gaat er natuurlijk niet stuk van, maar je vraagt nu eenmaal of het goed is of niet. Verder gewoon het boekje volgen, dan kan er niets gebeuren. Dat is ook de bedoeling van de adviezen van het boekje.
Ik ga zeker eens goed oriënteren hoe ik een alternatieve route kan pakken. Desnoods dan een half uurtje doelloos rondrijden voordat ik de snelweg op ga. Gelukkig heb ik een telefoonhouder gekocht, want ik weet totaal niet de weg in de drukke randstad! Ik was inderdaad al van plan om gewoon het instructieboekje te volgen, maar twijfelde toch omdat het advies van de verkoper kwam.
 
Ik ga zeker eens goed oriënteren hoe ik een alternatieve route kan pakken. Desnoods dan een half uurtje doelloos rondrijden voordat ik de snelweg op ga. Gelukkig heb ik een telefoonhouder gekocht, want ik weet totaal niet de weg in de drukke randstad! Ik was inderdaad al van plan om gewoon het instructieboekje te volgen, maar twijfelde toch omdat het advies van de verkoper kwam.
Als je dan toch een telefoonhouder hebt, installeer dan een routeplanner en kies een route terug waarbij je de optie gebruikt om snelwegen te vermijden. Echt, zo erg is dat niet om binnendoor te rijden. En je motor zal je er dankbaar voor zijn.
 
Edit: mhe was me voor.
Wat let je om de snelweg idd gewoon links te laten liggen?
De meeste leuke motorroutes zijn binnendoor.
Duurt het plezier van de aanschaf ook langer ;)
 
Als je dan toch een telefoonhouder hebt, installeer dan een routeplanner en kies een route terug waarbij je de optie gebruikt om snelwegen te vermijden. Echt, zo erg is dat niet om binnendoor te rijden. En je motor zal je er dankbaar voor zijn.
Dat is een goede tip! Ik ga deze alvast even opzoeken, dankjewel. Binnendoor rijden vind ik zelf ook heerlijk, het is niet alsof ik alleen op de snelweg wil zitten haha. Ik woon in een prachtig heuvelachtig en bosrijk gebied in Gelderland waar menig mens jaloers op zou zijn, dus vind de randstad enigszins "spannend" zeg maar. Ben al die drukte e.d. niet gewend.
 
Oei, hoe moet je een motor inrijden? Daar trek je een beerput van uiteenlopende meningen open.

Om even een misconceptie op te helderen die ik ook bij jou lees, die voorschriften zijn er zodat het blok zo lang als mogelijk mee gaat. Zeg maar, tienduizenden danwel niet honderdduizenden kilometers. Die voorschriften zijn dus niet zo omdat wanneer je dus 50 a 60KM snelweg rijd, dat je volgende week dan bij de dealer staat met een blok wat kapot is. Dat risico loop je echt niet.

En voor de rest sluit ik me aan bij de rest, hou je zoveel als mogelijk aan de voorschriften en die snelweg is toch doodsaai dus lekker binnendoor 💃💃.

Congrats met je nieuwe motor!
 
Ik denk ook (slechts mijn gevoel) dat het inrijden met name goed voor de levensduur van het blok is. Ik heb me er in ieder geval perfect aan gehouden (bij Suzuki is het blijkbaar hetzelfde als bij Yamaha) en het was niet echt lastig om te doen. Als je in je navigatie "vermijd snelwegen" aanvinkt, dan kom je er ook vanzelf thuis. En maak je niet te druk over de randstad, daar gelden gewoon dezelfde verkeersregels als in Gelderland :-) Veel plezier met de nieuwe motor!
 
Gefeliciteerd!! en wat een gave kleuren combi zeg! Heel apart.

Aan de foto te zien heb je deze bij roger in Hilversum vandaan, als dat idd zo is en je moet de richting van gelderland op zou je bijvoorbeeld binnendoor richting soest, baarn kunnen rijden, vanauit daar richting amersfoort en dan barneveld, lunteren, ede.... eindbestemming.

Heel veel plezier van je mooie nieuwe fiets! Enne laat hier ff weten wanneer je hem ophaalt, gaan we allemaal duimen voor mooi weer. ;)
 
Gefeliciteerd!! en wat een gave kleuren combi zeg! Heel apart.

Aan de foto te zien heb je deze bij roger in Hilversum vandaan, als dat idd zo is en je moet de richting van gelderland op zou je bijvoorbeeld binnendoor richting soest, baarn kunnen rijden, vanauit daar richting amersfoort en dan barneveld, lunteren, ede.... eindbestemming.

Heel veel plezier van je mooie nieuwe fiets! Enne laat hier ff weten wanneer je hem ophaalt, gaan we allemaal duimen voor mooi weer. ;)
Dankjewel! Ja, ik heb hem bij Roger besteld inderdaad. Ik zal zeker even een update geven als ik de prachtige machine onder mn kont heb. Ik zag inderdaad via de app dat hij mij via soest/zeist/amerongen/leersum stuurt, dus dat komt helemaal goed! Eindstation is het pittoreske Rhenen. Heb in ieder geval al een prachtige eerste rit voor de boeg!🥰
 
Dankjewel! Ja, ik heb hem bij Roger besteld inderdaad. Ik zal zeker even een update geven als ik de prachtige machine onder mn kont heb. Ik zag inderdaad via de app dat hij mij via soest/zeist/amerongen/leersum stuurt, dus dat komt helemaal goed! Eindstation is het pittoreske Rhenen. Heb in ieder geval al een prachtige eerste rit voor de boeg!🥰
aaah kijk, toch goed gezien... ;)
Ooh dat is een mooi stukje om binnendoor te rijden idd.. veel plezier alvast!
 
Ik heb mij de eerste 900 km aan het boekje gehouden niet hoger dan 6000 RPM, wat ik wel deed is vlot optrekken. Vanaf 900 km heb ik de toeren langzaam verhoogd. Na de 1000 km beurt mocht ik van de dealer voluit rijden.
Ik heb nu een scooter die lekker en vlot optrekt.

Suc6 met jouw nieuwe aanwinst en heel veel veilige km's :]
 
Hilversum is voor ons uit Rotterdan al bijna de Veluwe,voor ons is daar alle spanning al weg.
Begrijp ik! Ik rij al ruim 10 jaar auto, maar heb pas net m'n rijbewijs A. Wil eerst goed ervaring opdoen, voordat ik zulke drukte aan ga. Dus word gelijk, voor mijn gevoel, even in het diepe gegooid. En ik maak het waarschijnlijk veel groter dan dat het is, want in principe valt Hilversum enorm mee in vergelijking met bijvoorbeeld Rotterdam zoals je zegt. Maar ik heb capriolen van weggebruikers gezien zaterdagmiddag die ik niet eerder heb gezien in Arnhem, Nijmegen of Doetinchem waar ik wel eens kom.😅 Natuurlijk kan ik daar prima op anticiperen, maar toch. Is voor mij wel even een soort cultuurshock w.b.t. hoe mensen daar niet kijken of gewoon vol gas over de rotonde vliegen, rakelings langs andere weggebruikers op. En dan ben je als motorrijder toch een heel stuk kwetsbaarder dan wanneer je in de auto zit. Ik heb 8 jaar geleden een heel zwaar bedrijfsongeval gehad en ben best zuinig op mezelf en uiteraard ook met een nieuwe motor. Want ik weet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn als het kwartje de verkeerde kant opvalt. Bij mij is het kwartje in het midden gebleven, maar het is gelukkig niet het einde geweest en leer er nog steeds mee leven. En daarmee het beste eruit te halen wat mogelijk is, dus dromen realiseren zoals motorrijden. 😊
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of jullie wel 'ns gezien hebben hoe auto-schepen gelost worden in bijvoorbeeld Zeebrugge? Daar wordt je nieuwe Toyota, Suzuki, of wat dan ook, na weken op het auto dek gestaan te hebben, gestart en gelijk vol gas met piepende banden van boord gereden. Tijd is geld! Dus dat inrijden hoef je niet meer wakker van te liggen. Neemt niet weg dat ik me ook aan de voorschriften van de fabrikant zou houden hoor!!
 
Gefeliciteerd! Daar ga je geen spijt van krijgen, de hele MT lijn van Yamaha is erg veel waar voor je geld :Y

Einde van de maand krijg ik m’n nieuwe KTM, dus ook inrijden, nu al zin in!

Omdat het niet m’n eerste is - en ook niet de laatste :P - kan ik je als tip meegeven: altijd eerst warmrijden! Ik weet niet of de 07 een indicatie in het display heeft maar dat is koelwater temp. dat is met 5 minuten warm. Nee, de olie moet dus warm zijn en dat duurt een stuk langer, toch zeker wel 15-20 minuten. Daarna kan je gewoon lekker aan het gas hangen :)
Zoals anderen al zeiden; lekker binnendoor rijden, optrekken, afremmen, veel schakelen. Dan komt het helemaal goed! Succes!
 
Gefeliciteerd! Daar ga je geen spijt van krijgen, de hele MT lijn van Yamaha is erg veel waar voor je geld :Y

Einde van de maand krijg ik m’n nieuwe KTM, dus ook inrijden, nu al zin in!

Omdat het niet m’n eerste is - en ook niet de laatste :P - kan ik je als tip meegeven: altijd eerst warmrijden! Ik weet niet of de 07 een indicatie in het display heeft maar dat is koelwater temp. dat is met 5 minuten warm. Nee, de olie moet dus warm zijn en dat duurt een stuk langer, toch zeker wel 15-20 minuten. Daarna kan je gewoon lekker aan het gas hangen :)
Zoals anderen al zeiden; lekker binnendoor rijden, optrekken, afremmen, veel schakelen. Dan komt het helemaal goed! Succes!
Dankjewel! Jij ook gefeliciteerd alvast!

Volgens mij heeft de MT een indicatie voor meerdere temperaturen zoals de buitentemperatuur en van de cooling. (Als ik het goed heb onthouden van het instructieboekje)

Ja, warmrijden is sowieso mijn ding. Ook met de auto ben ik zuinig, dus dat komt goed! Ik ga inderdaad lekker binnendoor rijden en spelen met de snelheid, remmen en het schakelen. Binnendoor is dat toch wel een stuk makkelijker en veiliger om te doen dan op A-wegen. Ik ben echt enorm benieuwd!
 
Dankjewel! Ja, ik heb hem bij Roger besteld inderdaad. Ik zal zeker even een update geven als ik de prachtige machine onder mn kont heb. Ik zag inderdaad via de app dat hij mij via soest/zeist/amerongen/leersum stuurt, dus dat komt helemaal goed! Eindstation is het pittoreske Rhenen. Heb in ieder geval al een prachtige eerste rit voor de boeg!🥰
Ik woon niet ver weg van TS.
Vanaf Hilversum zijn genoeg leuke wegen naar Rhenen dat je zelfs nergens in de bebouwde kom hoeft te komen.
Vanaf H'sum vrijwel alleen boswegen. Pak een goede kaart of een goede route-planner.

Ik lees hierboven meermaals Veluwe.
Maar echt: Rhenen is eindpunt van de Utrechtse heuvelrug, maar is NIET Veluwe!
 
Terug
Bovenaan Onderaan