Nieuwe motor importeren: wel of geen kenteken in Duitsland?

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Ik ben van plan een nieuwe motor uit Duitsland te halen. Deze heeft nog geen Duits kenteken. Wat is beter:
de motor eerst in Duitsland op kenteken laten zetten, of zonder kenteken invoeren en met CVO nieuw in NL op kenteken laten zetten? Wat izjn voor- en nadelen?
Het betreft een KTM.

Ik weet alles al mbt BTW en BPM, daar gaat deze vraag niet over.
 
op kenteken laten zetten in D kan maar 2 voordelen hebben.
eerste voordeel is het omzijlen van de typegoedkeuring. wordt vaak bij campers gedaan die geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring hebben maar wel een Duitse. als een voertuig één maal een kenteken heeft in de EU kan een ander land in de EU hem niet meer weigeren voor en kenteken. als de motor die je wilt kopen hier ook een goedkeuring heeft is deze omweg dus niet nodig.
tweede voordeel is belastingbesparing als je hem aangemerkt kan krijgen als tweedehands door kilometers en of leeftijd maar aangezien je nieuw wilt hebben gaat dat voor jouw waarschijnlijk niet op.
is er met de goedkeuring dus geen probleem zou ik hem geen extra kenteken geven in D dat is alleen maar extra moeite.
 
Er worden tellers vooruit gedraaid, om motoren als 2e hands aangemerkt te krijgen.
 
Ik zou hem niet eerst op Duits kenteken laten zetten. Gewoon om de datums eerste registratie en afgifte NL gelijk te houden. Als potentiele koper kijk ik daar altijd naar.
 
Ik zou hem niet eerst op Duits kenteken laten zetten. Gewoon om de datums eerste registratie en afgifte NL gelijk te houden. Als potentiele koper kijk ik daar altijd naar.

full
 
Ik zou hem niet eerst op Duits kenteken laten zetten. Gewoon om de datums eerste registratie en afgifte NL gelijk te houden. Als potentiele koper kijk ik daar altijd naar.
Je kan beter naar het bouwjaar kijken.
Ik betaal liever 2010 geld voor een in 2015 ingevoerde motor van 2010 dan 2012 geld voor een 2010 fiets die 2 jaar in de showroom heeft gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem niet eerst op Duits kenteken laten zetten. Gewoon om de datums eerste registratie en afgifte NL gelijk te houden. Als potentiele koper kijk ik daar altijd naar.

Waarom kijk je daar naar? Dat hebben alle importfietsen toch, en deze zijn echt niet perse slechter dan NL fietsen. Mijne staat bijv. op mei 2017 eerste afgifte NL wegens verhuizing naar Nederland. De fiets is al sinds 2012 in bezit van mij en is altijd netjes onderhouden dus waarom zou jou dit als koper afachrikken?
 
Laatst bewerkt:
Waarom kijk je daar naar? Dat hebben alle importfietsen toch, en deze zijn echt niet perse slechter dan NL fietsen. Mijne staat bijv. op mei 2017 eerste afgifte NL wegens verhuizing naar Nederland. De fiets is al sinds 2012 in bezit van mij en is altijd netjes onderhouden dus waarom zou jou dit als koper afachrikken?

Klopt, en ook al koop je hem tweedehands in Dld, dan is er nog niets mis mee. Althans, niet meer dan als je een auto koopt met eerste registratie in NL. Ik koop al jaren mijn auto's in Duitsland. Scheelt veel geld en je krijgt prima onderhouden auto's.
 
Je kan beter naar het bouwjaar kijken.
Ik betaal liever 2010 geld voor een in 2015 ingevoerde motor van 2010 dan 2012 geld voor een 2010 fiets die 2 jaar in de showroom heeft gestaan.

Het betreft hier gewoon een 2017 motor. Dus geen overjarig model. En dan nog. Als er geen spectaculaire wijzigingen hebben plaatsgevonden tussen modeljaar x en modeljaar x-1 of x-2, dan weten maar heel weinig mensen dat het een overjarig model is.
 
Waarom kijk je daar naar? Dat hebben alle importfietsen toch, en deze zijn echt niet perse slechter dan NL fietsen. Mijne staat bijv. op mei 2017 eerste afgifte NL wegens verhuizing naar Nederland. De fiets is al sinds 2012 in bezit van mij en is altijd netjes onderhouden dus waarom zou jou dit als koper afachrikken?
Omdat niet alle import fietsen netjes onderhouden zijn en als verhuisboedel meegekomen. Ik laat me er ook niet door afschrikken maar ben wel extra onderzoekend. Op die manier kan er gerommeld worden met bouwjaren/registratiejaren, uitvoeringen, keuringseisen. Er saat namelijk niet op de RDW site waar de motor vandaan gekomen is en hoe. In Duitsland is een motor na een ongeval veel eerder afgeschreven dan in Nederland. Het loont dus om een kromme motor te importeren en op te lappen. Voor een import motor wil ik dus minder betalen.
 
Je kunt hem in DLD dus ook ex-BTW kopen begrijp ik. Hoe werkt dat?

Als ondernemer kan je de motor laten leveren als een inter-communautaire levering. De leverancier hoeft dan geen BTW te rekenen, dat gebeurt hier in NL. Maar die BTW kan je gelijkertijd terugvorderen.
Hoe dat precies zit voor particulieren weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
ok, bedankt voor je reactie. Ik kreeg altijd de indruk dat dit vrij lastig was voor particulieren. Anders zouden wel meer NL-ers een nieuwe motor in het buitenland kopen. Maar ik heb het nooit onderzocht.
 
ok, bedankt voor je reactie. Ik kreeg altijd de indruk dat dit vrij lastig was voor particulieren. Anders zouden wel meer NL-ers een nieuwe motor in het buitenland kopen. Maar ik heb het nooit onderzocht.

De reden dat de meeste particulieren (en bedrijven) geen auto/motor kopen over de grens is dat men dénkt dat het lastig is. Ik heb het meerdere keren gedaan (als particulier) en het is niet lastig. Dit zou de eerste keer zijn dat ik dit als ondernemer doe. Normaal gesproken maakt het niet zoveel uit of je een nieuwe auto/motor koopt in NL of Dld. De basis (netto) prijs is vaak gelijk. Dan is kopen hier aantrekkelijker. Het wordt anders als het gaat om een speciale actie of overjarig model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan