Nieuwe motor inrijden

Digibiker

MF'er
28 nov 2003
52
0
Brabant
Hoe kan ik het beste mijn nieuwe Fazer 1000 inrijden.

Dit is mijn eerste nieuwe motor dus een nieuwe ervaring. ;)

Ik weet dat ik tot 1000 km niet meer dan 5500 rpm mag maken.

Bovendien dat ik veel met het gas moet "spelen". :]

Heeft er iemand nog meer tips.

:}
 
een maat van mij kreeg bij zijn nieuwe fireblade het advies om zo hard te gaan dat de olie in het blok de kans niet krijgt om naar voren te komen
dus achter in het blok
dit betrof een nieuwe cbr900rr die na het inrijden een redelijk stuk over de 300 km/h ging deze machine is nu 6 jaar oud en heeft nog steeds geen problemen maar is bloed snel
 
ja ruuuuuuuuuustig inrijden

ik zou de eerste 1000km de 5500 niet eens aan denken..

Maargoed iedereen hier is helemaal vol van lekker hard en vlot inrijden etc. dus ben benieuwd wie de eerste gaat zijn met commentaar en een verwijzing naar een motorman website in de states. :X
 
Het allerbelangrijkste is heel goed warm rijden en de 1e paar honderd km's alles rustig op elkaar in laten slijten, daarna mag het wel ietsjes pittiger. Maar uiteraard niet, garage uit, toerenbegrenzer in
 
een maat van mij kreeg bij zijn nieuwe fireblade het advies om zo hard te gaan dat de olie in het blok de kans niet krijgt om naar voren te komen
dus achter in het blok
dit betrof een nieuwe cbr900rr die na het inrijden een redelijk stuk over de 300 km/h ging deze machine is nu 6 jaar oud en heeft nog steeds geen problemen maar is bloed snel

Heeft de voorkant van het blok dan geen olie nodig........

:P
 
een maat van mij kreeg bij zijn nieuwe fireblade het advies om zo hard te gaan dat de olie in het blok de kans niet krijgt om naar voren te komen
dus achter in het blok
dit betrof een nieuwe cbr900rr die na het inrijden een redelijk stuk over de 300 km/h ging deze machine is nu 6 jaar oud en heeft nog steeds geen problemen maar is bloed snel

bloedsnel en 1 liter olie op 500 km.
 
Zelf bepalen wat je doet. Snel is Motoman (heb ik me bedenkingen over). Langzaam is volgens het boekje. Heb het zelf ook volgens het boekje gedaan (beetje wilder gedaan) en hij levert genoeg vermogen en zuipt geen olie.
eerste 300 km kalm gedaan max 4k gedraaid en veel schakelen/accelereren/decellereren. Gaat erom dat de veren een goede afdichting krijgen in de cilinders. Maar je bak etc. etc. moeten uiteraard ook ingereden worden.
Daarna tot 1000 km max 6k gedraaid en als laatste tot 1600 km max 8 gedraaid met af en toe 12k gedraaid.
 
Rustig inrijden is nog uit de tijd dat men met gietijzere cilinders ree :)
Ik heb mijn speed triple bij de dealer opgehaalt, het blok warm gereden en gelijk open getrokken in alle versnellingen,en met terug schakelen op de motor afgeremt,dat heb ik een paar keer achter elkaar gedaan,..resultaat, hij loopt als een tierelier en verbruikt geen olie.
 
Maat van mij heeft 4 nieuwe R1's ingereden: '98 en '00 volgens het boekje en die verbruikten behoorlijk tot veel olie. '02 en '04, stevig en die verbruiken haast geen olie. Zeg jij het maar.....


dan ben ik benieuwd wat de theorie erachter is. wat voor goed effect dat raggen heeft tegenover rustig inrijden...
 
Tsja inrijden.

Een maand geleden mijn nieuwe ZX-6R opgehaald (2004 model) en volgens het boekje mocht ik niet meer dan 4000 toeren draaien. Dat is met een 600 zeker niet fijn rijden! Het voelde ook zeker niet goed aan om de eerste 800 km de motor onder 4000 toeren te houden en daarna nog een keer 800 km tot 6000 toeren terwijl de toerbegrenzer pas bij 15000 toeren ingrijpt.

Nagevraagd bij wat monteurs van Ter Braake motoren en die hadden allemaal ook zoiets van gewoon normaal mee rijden. Als je het blok gewoon warm rijdt en niet gelijk in de toerbegrenzer jaagt dan moet het blok daar gewoon tegen kunnen. Als het ploft dan is er toch iets structureels mee mis en zou het uiteindelijk toch wel stuk gaan.
Verder is het zo wanneer je je aan de inrijdregels van het boekje houdt dat je dan na 1600 km ineens je rijstijl verandert (je gaat "normaal" rijden) en het blok dan daar ineens op "in moet slijten". Dat kan ook niet goed zijn.

Daarnaast zijn de productietoleranties tegenwoordig zo ontzettend klein dat het maar de vraag is of je zelfs wel van inrijden kunt spreken. Bij een nieuwe auto is het tegenwoordig al erg gebruikelijk dat je 20.000 km moet rijden voor de eerste beurt.
Volgens mij hebben we dat ook met motoren over een aantal jaren.

Volgens mij loop je het risico dat het blok vrij lui wordt als je de motorfiets erg voorzichtig inrijd. Maar het andere uiterste kan ook niet goed zijn. Het zou me niks verbazen als de blokken van tegenwoordig dit soort aanslagen kunnen hebben, maar het kan volgens mij ook niet goed zijn. En ik geloof ook zeker niet dat dat juist de manier is om een blok sneller te krijgen.
 
Het allerbelangrijkste is heel goed warm rijden en de 1e paar honderd km's alles rustig op elkaar in laten slijten, daarna mag het wel ietsjes pittiger. Maar uiteraard niet, garage uit, toerenbegrenzer in

ow
 
Tot nu 6 motoren ingereden,
eerste 500km rustig tot wat de fabriek aangeeft,
daarna iedere 100km erbij 1000 toeren meer laten lopen.

Ik heb na 6000km altijd meer topsnelheid gehad dan Fireblades en R1tjes van vrienden
die meteen vol open gingen.

Een nieuwe motor is als een jonge vrouw
Ga niet meteen vol erover.........
maar bouw het rustig op.
Vroeg rijp, vroeg rot. (of vergelijk ik nu appels met peren)
full
 
Maat van mij heeft 4 nieuwe R1's ingereden: '98 en '00 volgens het boekje en die verbruikten behoorlijk tot veel olie. '02 en '04, stevig en die verbruiken haast geen olie. Zeg jij het maar.....

Kan er niks aan doen maar het bewijst niks. Het gaat namelijk over verschillende motoren.
Ik heb al mijn motoren rustig ingereden met heel veel schakelen en de motor continue varierend belasten. Ik heb ook nooit olieverbruik gehad ????
 
Olieverbruik is ook gerelateerd aan de rijstijl,
met name tijdens het afremmen op de motor zuigt ie langs
de schraapveren olie in de verbrandgskamer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan