Nieuwe motor keuren als zelfbouw.

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.586
1.520
Stel je voor.
Er zijn tegenwoordig een aantal sportmotoren die vanwege de strenge EU regels niet meer in Europa verkocht worden.
Kan je die gewoon invoeren en gebruiken voor op het circuit?
En langs de RDW voor een kenteken?
Als je dat ding als “zelfbouw” aanbied is het toch geregeld?
Als je zelf 2 wielen via een motorblok aan elkaar schroeft, en je noemt het “motorfiets” dan schijn je ook gewoon een plaat te kunnen krijgen.
Dus eentje uit de fabriek lijkt me dan nog makkelijker.
Ik heb geen plannen ervoor, maar vroeg het me zomaar af...
 
klopt en kan,
vraag Kkoen maar,
heeft ooit een brommer ine elkaar geschroefd met wat maten.
staat ergens een draadje hier..
stargazer op yt?

maar al een poos niet meer online gezien.
 
De hele individuele keuring komt erg veel langs op het moment, misschien moet ik eens een topic openen om het een en ander bij te houden van onze Piaggio betreffende het RDW.

Maargoed, in principe kun je zelf een motorblok in een frame hangen en dan naar het RDW. Maar, je moet voldoen aan zo'n 200 pagina's aan eisen. Welke eisen precies staat hier:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branche...uring-aanvragen/motor/toelatingskeuring-motor
 
Als je een motor uitsluitend op het circuit gaat gebruiken hoeft deze- volgens mij - niet gekeurd te worden. Een keuring door de RDW is immers om er een kenteken voor te krijgen. En dat heb je voor circuitrijden niet nodig.
Hoe het belastingtechnisch zit weet ik niet.

Frans.
 
Een straatfiets moet;
- een geldig kenteken hebben
- verzekerd zijn
- MRB verschuldigd

Bij een circuit fiets gelden al deze voorwaarden niet
 
En als het een individuele keuring betreft kun je het truukje zoals omschreven vergeten. Je moet kunnen aantonen dat je de fiets zelf hebt gebouwd, of speciaal in opdracht van jou hebt laten bouwen. Helaas, de laatste r6 of cbr600rr gaan zo niet aan een kenteken komen.

En het aan elkaar knopen van twee wielen d.m.v. een blok en een frame is wat kort door de bocht. Je hebt duidelijk nog niet zoveel gelezen....
 
En als het een individuele keuring betreft kun je het truukje zoals omschreven vergeten. Je moet kunnen aantonen dat je de fiets zelf hebt gebouwd, of speciaal in opdracht van jou hebt laten bouwen. Helaas, de laatste r6 of cbr600rr gaan zo niet aan een kenteken komen.

En het aan elkaar knopen van twee wielen d.m.v. een blok en een frame is wat kort door de bocht. Je hebt duidelijk nog niet zoveel gelezen....
Valt allemaal wel mee hoor, mijn schrijfstijl is misschien wat te humoristisch maar ik snap heus wel dat het niet zo simpel is;)

ik heb gelezen dat je een echt zelfbouwframe moet aanbieden, en dat is lastig bij een fabrieks fiets.
Een frame kopiëren zou misschien nog gaan.
Via een ander eu land? Zoals het trucje via Engeland vroeger?
 
En als het een individuele keuring betreft kun je het truukje zoals omschreven vergeten. Je moet kunnen aantonen dat je de fiets zelf hebt gebouwd, of speciaal in opdracht van jou hebt laten bouwen. Helaas, de laatste r6 of cbr600rr gaan zo niet aan een kenteken komen.

En het aan elkaar knopen van twee wielen d.m.v. een blok en een frame is wat kort door de bocht. Je hebt duidelijk nog niet zoveel gelezen....
Ik zou dit ook niet al te hard roepen. Auto's uit andere landen komen wel vaker zo europa binnen. Grijze import heet dat volgens mij.
 
Een auto individueel laten keuren is in Nederland eigenlijk praktisch niet te doen. Ging "vroeger" met die kitcars ook al allemaal via Engeland. En dan was het nog een hele klus.
Grijze import weet ik niet zo goed..... maar een FABRIEKsmotor laten keuren als EIGENbouw klinkt al heel tegenstrijdig. Toen ik er mee bezig was werd er nogal op gehamerd dat ik dat moest kunnen aantonen.

En er was een dingetje met een Nederlandse chopper framebouwer. Die bouwde seriematig frames, liet die keuren als eigenbouw frame (allemaal met hetzelfde blok en bak nummer) en verkocht ze daarna als frames die de klant zelf kon afbouwen. Die klanten hebben allemaal een briefje gehad van de rdw dat hun kenteken werd ingetrokken. Zo werkt het dus ook niet. De klanten konden daarna wel proberen aan te tonen dat hun blok en bak legitiem waren en het zaakje opnieuw ter keuring aanbieden.

Het moet dus allemaal best zorgvuldig gebeuren.........
 
Een auto individueel laten keuren is in Nederland eigenlijk praktisch niet te doen. Ging "vroeger" met die kitcars ook al allemaal via Engeland. En dan was het nog een hele klus.
Grijze import weet ik niet zo goed..... maar een FABRIEKsmotor laten keuren als EIGENbouw klinkt al heel tegenstrijdig. Toen ik er mee bezig was werd er nogal op gehamerd dat ik dat moest kunnen aantonen.

En er was een dingetje met een Nederlandse chopper framebouwer. Die bouwde seriematig frames, liet die keuren als eigenbouw frame (allemaal met hetzelfde blok en bak nummer) en verkocht ze daarna als frames die de klant zelf kon afbouwen. Die klanten hebben allemaal een briefje gehad van de rdw dat hun kenteken werd ingetrokken. Zo werkt het dus ook niet. De klanten konden daarna wel proberen aan te tonen dat hun blok en bak legitiem waren en het zaakje opnieuw ter keuring aanbieden.

Het moet dus allemaal best zorgvuldig gebeuren.........
Het is dan ook geen eigenbouw, maar de RDW hanteert de benaming "individuele goedkeuring". Zo ver ik weet komt er behoorlijk wat uit de VS over om hier los als grijze import op kenteken gezet te worden. Een motor is niet heel veel anders voor het RDW dan een auto, anders dan dat er andere eisen aan zijn.
Het trucje via engeland zou ik zo 123 niet weten hoe dat in elkaar steekt. Ik kan me best voorstellen dat er in engeland toch andere eisen worden gesteld aan de voertuigen.

Heb je toevallig nog iets van correspondentie van het RDW waar ze verwijzen naar regelgeving die aangeeft dat je het echt zelf gebouwd moet hebben?
 
Nee heb ik niet. Ik heb destijds (2014) het helemaal uitgezocht. Maar het niet doorgezet omdat de motor toch alleen maar op circuit komt.
Er is daarna wel een en ander veranderd. Zo hoef je geen tekenwerk meer in te leveren. En lasvoorschriften ook al niet meer. Vooral deze twee verbazen me nogal.
Ik moest dat destijds wel en ook bonnetjes van alle onderdelen om de waarde te kunnen aantonen.
Fotoreportage en tekenwerk heb ik allemaal gemaakt. Maar dus nooit gebruikt. Stapel bonnetjes heb ik ook nog steeds _O-

We dwalen een beetje af. Ik zou heel benieuwd zijn hoe het afloopt als iemand het idee van TS zou toepassen.

Wat betreft verschil auto/motor..... de rdw heeft toch helemaal geen mogelijkheid voor een individuele eigenbouw autokeuring??
 
Wat betreft verschil auto/motor..... de rdw heeft toch helemaal geen mogelijkheid voor een individuele eigenbouw autokeuring??
Jazeker wel:

1608467840632.png
 
Het wordt me gaandeweg duidelijk dat het haast onmogelijk is.
Jammer eigenlijk.
omkatten is dan de enige uitweg, totdat je een agent tegenkom die wakker is.
En dan ben je de lul.
 
Een eigenbouw motor is prima te doen. Goed lezen, netjes documenteren en geen rare dingen bouwen, dus niet de grenzen opzoeken, dan komt het helemaal goed. Mij werd destijds geadviseerd om gewoon ruimschoots aan de eisen te voldoen, dus "stil" en met duidelijke en goede verlichting. Dat zijn de grootste struikelblokken. Als het kenteken er eenmaal is..... ;)

Probeer in contact te komen met een keurmeester en zo nodig tussendoor te overleggen, dat kan veel ellende schelen.

Dat omkatten zou ik even buiten beschouwing laten, als je dan iets overkomt (dat jij iets veroorzaakt) ben je niet verzekerd, die zou ik niet zomaar aandurven.
 
Ik zou als basis een framedeel van een bestaande fiets nemen. N maat van mij heeft van een africa-twin een soort Fireblade achtige straatracer gebouwd, met GSX/R vork en VFR achterbrug. Kenteken met framenummer overhandigd, overal stonden E nummers in, de basis was Africatwin, maar is nu onder Zelfbouw een nieuw leven ingegaan. Voor de RDW is het belangrijk dat essentiële onderdelen beproefd zijn, remmen/frame/motor/aandrijving/verlichting/instrumentatie en dat het als geheel werkt. Saillant detail: de wieluitlijning klopte niet, kwamen wij later pas achter, had RDW niet opgemerkt maar maar nieuw kentekenregistratie had hij intussen al gekregen.
 
Er is, als je het netjes doet nog veel mogelijk. Ik heb destijds de fout gemaakt dat ik met de zelfbouw fiets ben gaan rijden op het donor kenteken. Als je zelfbouwer er nog redelijk normaal uit ziet zul je weinig problemen tegen komen. Maar dat was bij mij niet het geval.!!
Verzekeringstechnisch heb je natuurlijk geen poot om op te staan. Wel 4 jaar volgehouden, totdat de politie me staande hield en me een WOK melding gaf op basis van uitlaat geluid. Dat was in de tijd dat ze actie voerde voor betere arbeidsvoorwaarde. Geen proces, maar een WOK melding. En als ik ergens NIET wilde zijn was het bij de RDW.
Dus voorzichtig eens geïnformeerd of de RDW een kant en klare gespoten motor wilde accepteren. Ik heb gemerkt dat als je de juiste keurmeester treft er een hoop mogelijk is. De motor is meegenomen met een keuring speciale voertuigen. Auto,s uit het Oostblok of voertuigen zonder gegevens. En dus mijn motor.
Identiteit vastgesteld en uiteindelijk een VIN nummer ingeslagen. Daarna zonder motor een bezoek gebracht aan het testcentrum Lelystad en een goed gesprek gehad met een keurmeester. Veel tips gekregen en antwoorden op mijn vragen.
Dus hij staat er nu klaar voor, een beetje knap weer en iets minder Corona maatregelen en dan reis ik af naar Lelystad.
ACtC-3cVvnqqZwL7ubRZu7UcNAAKt3fMZNsxJ72KfuwFT-d6j2lUQuj7mN-TS8nFARBim1oc-PuSZHw4wzuQuSw23dggo3Ue2aOkbqfANayzUlPAb-X3D77Y7KkyZDdU-X3NrLEUyP2VMSs1e_iOhjm7SpLTaw=w921-h537-no

ACtC-3ePSwCZr2qPQyTEtMBt5MRv6JN0zb5BZ4KDB4B3eLYB-SKNbWjb9JSj0Q-moOyy8k4cNRFVdk2_WfSaW4Wj6zf3VzAa7E4wkadkPCAEiS_RmiJymDrJmfwFjlwdTlxdcnRv4POEuFvIyZogo6xURBG4=w1341-h895-no
 
De toestand en het gedoe met de Stint heeft een hoop bewust gemaakt bij overheid en keuringsorgaan: RDW. Ik denk dat de goede oude tijd voorbij is... 2 verschillende fietsen laten keuren, kort praatje en goedgekeurd. Tis steeds juridischer, RDW ‘hangt’ als later blijkt dat.....
 
Dat "hangen" is bij de keuring "speciale voertuigen" ook afgedekt. Als op het keuringsstation, in mijn geval Zwolle, het besluit genomen wordt dat hij het keuringstraject in mag moet er als laatste een juridische instantie nog groen licht geven. Die gaan eerst onderzoeken of de RDW in het verleden in vergelijkbare gevallen geen "gezeik" gehad hebben. Die kunnen alsnog besluiten dat het hele feest niet doorgaat. Dat nam nog even drie maanden in beslag, spannend!!
 
Dat "hangen" is bij de keuring "speciale voertuigen" ook afgedekt. Als op het keuringsstation, in mijn geval Zwolle, het besluit genomen wordt dat hij het keuringstraject in mag moet er als laatste een juridische instantie nog groen licht geven. Die gaan eerst onderzoeken of de RDW in het verleden in vergelijkbare gevallen geen "gezeik" gehad hebben. Die kunnen alsnog besluiten dat het hele feest niet doorgaat. Dat nam nog even drie maanden in beslag, spannend!!
Jaah, herkenbaar. Bij hem was t geval dat hij met het Africatwin kenteken had willen blijven rijden. Het noodlot besliste anders: proefrit op half-afgemaakt voertuig en vervolgens aangehouden. Gelukkig maar, want bij gebreken en een sterke afwijking van het orgineel constructiemodel geeft ‘ kamer-vragen’. In het voortraject keuring RDW hoefde hij niet naar Lelystad. Er was niet aan het frame gelast of aan de dragende constructie gewerkt/gemodificeerd. Dus dan krijgt de zelfbouw een iets toegankelijkere status. Ik geloof dat in Lelystad echt torsietesten, wegligging, remproeven enzo gedaan worden?
 
Valt allemaal wel mee hoor, mijn schrijfstijl is misschien wat te humoristisch maar ik snap heus wel dat het niet zo simpel is;)

ik heb gelezen dat je een echt zelfbouwframe moet aanbieden, en dat is lastig bij een fabrieks fiets.
Een frame kopiëren zou misschien nog gaan.
Via een ander eu land? Zoals het trucje via Engeland vroeger?
Ik had even over deze reactie heen gelezen.... sorry.
Voor dat kopieren van een frame is nog wel wat te zeggen. Je kunt natuurlijk een frame (laten) maken dat exact dezelfde afmetingen en montagepunten heeft. Alles overzetten en hobbelen. Hier op het forum een voorbeeld van met een aprilia geloof ik, of anders zoiets KLIK aanschaffen, dat moet lukken. Maarja, of je dan op de goede weg zit :? Die blokken zijn toch al jaren niet meer doorontwikkeld, dus een oudere aanschaffen is dan net zo makkelijk. Want voor het goedkope hoef je geen individuele keuring te laten doen, overal weer opnieuw 21% BTW over aftikken en daarna (afhankelijk van de waarde) nog BPM.:(
 
Je moet bij individuele zelfbouw zelf je netto catalogusprijs bepalen. Dit zoveel mogelijk onderbouwd met rekeningen. Je kunt daar dus binnen de normen aardig invloed op uitoefenen. Maar geen dubbele BTW, alle betaalde BTW mag je van je catalogusbepaling aftrekken. Daarna je BPM berekenen, 19.4 % en daar, afhankelijk van je netto prijs nog eens €210 aftrekken. Het is altijd zuur, maar aan het einde va de rit valt het nog mee. Ik wist dat toen ik ging bouwen ook niet allemaal en dacht inderdaad dat uit zou komen op een totaal van zo'n 40%. Dubbele BTW en bpm over bpm van de donor. Maar dat is dus niet zo. Die verkeerde gedachte heeft toen doen besluiten om hem NIET te laten keuren. Een verkeerd besluit dus.
 
Ik zou als basis een framedeel van een bestaande fiets nemen. N maat van mij heeft van een africa-twin een soort Fireblade achtige straatracer gebouwd, met GSX/R vork en VFR achterbrug. Kenteken met framenummer overhandigd, overal stonden E nummers in, de basis was Africatwin, maar is nu onder Zelfbouw een nieuw leven ingegaan. Voor de RDW is het belangrijk dat essentiële onderdelen beproefd zijn, remmen/frame/motor/aandrijving/verlichting/instrumentatie en dat het als geheel werkt. Saillant detail: de wieluitlijning klopte niet, kwamen wij later pas achter, had RDW niet opgemerkt maar maar nieuw kentekenregistratie had hij intussen al gekregen.
Klinkt heel gaaf, daar zou ik best wat fotootjes van willen zien! Staan die ergens on line misschien?
 
Gekke vraag misschien, maar hoe ga je om met iets als een euro norm bij zelfbouw? Lijkt me best lastig om een euro5 bestendige motor te bouwen 😅
 
Gekke vraag misschien, maar hoe ga je om met iets als een euro norm bij zelfbouw? Lijkt me best lastig om een euro5 bestendige motor te bouwen 😅
En dat is dus precies niet nodig. Euro5 is nodig voor homologatie, niet voor een individuele goedkeuring.
 
Als je een motor uitsluitend op het circuit gaat gebruiken hoeft deze- volgens mij - niet gekeurd te worden. Een keuring door de RDW is immers om er een kenteken voor te krijgen. En dat heb je voor circuitrijden niet nodig.
Hoe het belastingtechnisch zit weet ik niet.

Frans.

Een straatfiets moet;
- een geldig kenteken hebben
- verzekerd zijn
- MRB verschuldigd

Bij een circuit fiets gelden al deze voorwaarden niet.

Daar gaat het niet om. Het is een motor die als circuit fiets wordt gekocht, om deze vervolgens zelf op kenteken te gaan zetten. Om dat voor elkaar te krijgen wordt deze als 'zelfbouw motor' naar het RDW gebracht.

@zantzakkie Je vraag / ideew was ook al bij mij opgekomen. Het lijkt me erg interessant om te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan