Nieuwe motor keuren als zelfbouw.

Daar gaat het niet om. Het is een motor die als circuit fiets wordt gekocht, om deze vervolgens zelf op kenteken te gaan zetten. Om dat voor elkaar te krijgen wordt deze als 'zelfbouw motor' naar het RDW gebracht.

@zantzakkie Je vraag / ideew was ook al bij mij opgekomen. Het lijkt me erg interessant om te proberen.
Dan nog is een zelfbouw motor niet een ding voor het RDW. Je moet alleen kunnen aantonen dat het voertuig niet gestolen is en echt van jezelf is als je het nog niet op naam hebt kunnen zetten. Dat is het enige verschil. Je gaat gewoon het traject in van individuele goedkeuring. Zelfbouw gaat niet op, omdat er al een framenummer is.
 
Je moet bij individuele zelfbouw zelf je netto catalogusprijs bepalen. Dit zoveel mogelijk onderbouwd met rekeningen. Je kunt daar dus binnen de normen aardig invloed op uitoefenen. Maar geen dubbele BTW, alle betaalde BTW mag je van je catalogusbepaling aftrekken. Daarna je BPM berekenen, 19.4 % en daar, afhankelijk van je netto prijs nog eens €210 aftrekken. Het is altijd zuur, maar aan het einde va de rit valt het nog mee. Ik wist dat toen ik ging bouwen ook niet allemaal en dacht inderdaad dat uit zou komen op een totaal van zo'n 40%. Dubbele BTW en bpm over bpm van de donor. Maar dat is dus niet zo. Die verkeerde gedachte heeft toen doen besluiten om hem NIET te laten keuren. Een verkeerd besluit dus.
Man ik loop achter, nogal wat anders dan eerst.... Ik hou mn mond even en lees wel mee _O-
 
...en dan nog Corona en de RDW, het is momenteel echt zo dat als je belt je verhaal A hoort, aan de balie verhaal B en morgen hoor je C tm Z.
Als je vervolgens de motor hebt laten keuren volgens procedure A, bellen ze je doodleuk op dat je de verkeerde procedure hebt gevolgd, je moet overnieuw en de €100,- keuringskosten ben je doodleuk kwijt, jij deed het fout.
Dan volg je procedure B en bellen ze op dat je nog aanvullende documenten moet sturen, die stuur je vervolgens op en.... je gelooft het niet.... maar bellen ze echt of je geen documenten meer wilt opsturen, die zijn helemaal niet nodig.

Als het geen haast heeft wacht dan een maandje of 2 met keuren tot ze bij de RDW zelf weer snappen wat ze aan het doen zijn.
 
Een circuit fiets is meestal geen zelfbouw, of je moet de constructie zoveel aangepast hebben dat.... Maar verbeteringen welke straatgebruik ten goede komen, daar zeurt men niet over. Dus: neem de gekeurde straatvariant als referentie. En of ie nou een race-, schuur-,weiland-, xx verleden heeft boeit niemand, echt. Frame nummer, type als in EU bekend, gestolen(?), WOK(?), en dan doorrrr. Ouwe klassieker gekeurd, 1959 -> knipperlichten eraf, spiegels eraf, bel, remmen(? Schoensmeerblikjes😭) framenummer, aankoop factuur Duitsland, eigenaren te herleiden, wat foto’s folders en documentatie zoals ze vroeger in NL reden, klaar! Keurmeester pakte het grote boek van Sinterklaas erbij, zocht op NL toelatingen het type erbij en hij wist bijna precies hoe of wat.
 
Dan nog is een zelfbouw motor niet een ding voor het RDW. Je moet alleen kunnen aantonen dat het voertuig niet gestolen is en echt van jezelf is als je het nog niet op naam hebt kunnen zetten. Dat is het enige verschil. Je gaat gewoon het traject in van individuele goedkeuring. Zelfbouw gaat niet op, omdat er al een framenummer is.

Je hebt toch een factuur als je dat ding koopt.
En van individuele keuring is volgens mij geen sprake, het model is nooit gehomologeerd. Daarom als 'zelfbouw' laten keuren.

Overigens: wanneer je de R6 als circuitmotor koopt en er zelf de benodigde verlichting opbouwt (ik ga er even vanuit dat er dat niet op zit), dan lijkt mij dat je kunt stellen dat het zelfbouw is.

Betreft framenummers, geen idee hoe dat gaat als er al een nummer in zit. Het is immers voor het RDW een 'loos' nummer. Nergens is dat tot dan toe geregistreerd.
 
Je hebt toch een factuur als je dat ding koopt.
En van individuele keuring is volgens mij geen sprake, het model is nooit gehomologeerd. Daarom als 'zelfbouw' laten keuren.
We hebben het over precies hetzelfde, maar andere bewoording. Het zelfbouw traject is hetzelfde als individuele keuring. Enige punt is dat de RDW de benaming individuele keuring aanhoudt, en je daar duur ook meer op zult vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Er is, als je het netjes doet nog veel mogelijk. Ik heb destijds de fout gemaakt dat ik met de zelfbouw fiets ben gaan rijden op het donor kenteken. Als je zelfbouwer er nog redelijk normaal uit ziet zul je weinig problemen tegen komen. Maar dat was bij mij niet het geval.!!
Verzekeringstechnisch heb je natuurlijk geen poot om op te staan. Wel 4 jaar volgehouden, totdat de politie me staande hield en me een WOK melding gaf op basis van uitlaat geluid. Dat was in de tijd dat ze actie voerde voor betere arbeidsvoorwaarde. Geen proces, maar een WOK melding. En als ik ergens NIET wilde zijn was het bij de RDW.
Dus voorzichtig eens geïnformeerd of de RDW een kant en klare gespoten motor wilde accepteren. Ik heb gemerkt dat als je de juiste keurmeester treft er een hoop mogelijk is. De motor is meegenomen met een keuring speciale voertuigen. Auto,s uit het Oostblok of voertuigen zonder gegevens. En dus mijn motor.
Identiteit vastgesteld en uiteindelijk een VIN nummer ingeslagen. Daarna zonder motor een bezoek gebracht aan het testcentrum Lelystad en een goed gesprek gehad met een keurmeester. Veel tips gekregen en antwoorden op mijn vragen.
Dus hij staat er nu klaar voor, een beetje knap weer en iets minder Corona maatregelen en dan reis ik af naar Lelystad.
ACtC-3cVvnqqZwL7ubRZu7UcNAAKt3fMZNsxJ72KfuwFT-d6j2lUQuj7mN-TS8nFARBim1oc-PuSZHw4wzuQuSw23dggo3Ue2aOkbqfANayzUlPAb-X3D77Y7KkyZDdU-X3NrLEUyP2VMSs1e_iOhjm7SpLTaw=w921-h537-no

ACtC-3ePSwCZr2qPQyTEtMBt5MRv6JN0zb5BZ4KDB4B3eLYB-SKNbWjb9JSj0Q-moOyy8k4cNRFVdk2_WfSaW4Wj6zf3VzAa7E4wkadkPCAEiS_RmiJymDrJmfwFjlwdTlxdcnRv4POEuFvIyZogo6xURBG4=w1341-h895-no
Jezus wat een geile fiets man 👍👍👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan