Nieuwe motor (met bouwjaar 2014, kan dat?)

Portugees

Rookie
3 dec 2015
4
0
Beste mede-motor rijders,

Ongeveer 1 week geleden heb ik mijn A2-rijbewijs in bezit mogen nemen.
Nu wil ik graag zoveel mogelijk ervaring opbouwen en wil ik niet blijven wachten tot het voorjaar. Ik wil op de wat mooiere dagen van de winter, lekker rond kunnen rijden.

Ik heb nog geen motor, maar ben al wel volop aan het kijken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Yamaha MT-03.
Simpele reden, ik wil een naked bike en vindt de look en het geluid prachtig van dit beestje.

Anyway ik heb een mt-03 op het oog, welke gloednieuw blijkt te zijn (0km op de teller).
Echter is deze van het jaar 2014.

Nu vond ik dit gek, want hoe kan een 1-2 jaar oude motor nog gloednieuw zijn.
Na een belletje met de garage kreeg ik te horen dat de motor op maat(accessoires, zoals carbon panelen en een akrapovic uitlaat) is besteld door een particulier. Echter heeft deze door ziekte nooit op de motor gereden en in de schuur laten staan tot hij besloten heeft de motor weg te doen. Nu kreeg ik te horen dat deze persoon dit al 3 keer heeft gedaan, omdat hij hoopte ondanks de ziekte toch te kunnen rijden.


Graag zou ik jullie mening hierover willen horen, omdat ik nogal aan het twijfelen ben.

Kan het zijn dat de persoon de km-stand heeft teruggedraaid?
Ik ga er namelijk wel vanuit dat de garage de motor controleert of deze inderdaad onbereden is.

Ik ga zelf van het weekend een kijkje nemen.
Tips voor mij waar ik op moet letten zijn altijd welkom :)


Sportieve groet,
Edwin
 
Het verschil tussen een motor met 0 km op de teller en een motor met 500 km op de teller moet toch wel te zien zijn lijkt me. Kijk eens naar de ketting, remmen, banden enz. Volgens mij kom je er dan wel uit :)
 
welkom op motor-forum :]

het is wel een raar verhaal, maar ook naar als het klopt, mooie nieuwe motor hebben staan maar te ziek zijn om te rijden :/

gezien de introductie/het bestaan van de mt07 is het meer de vraag wat de vraagprijs is.
 
Laatst bewerkt:
@Duke690
Ja ga ik zeker op letten! Aangezien de motor als nieuw is dan zou er geen gebruikerssporen op zichtbaar moeten zijn.

@LePensZeur
Ja en vooral omdat het niet bij 1 keer is gebleven :S.
Vraagprijs is rond de 7000, ik moet er wel bij zeggen dat er wel veel accessoires op zitten waaronder dus de akrapovic.
Heb zelf ook naar de MT-07 gekeken, maar is qua uiterlijk niet echt mijn stijl.
 
Zuur verhaal voor de vorige eigenaar... Het is allemaal goed mogelijk natuurlijk. Mag ik er van uit gaan dat de motor door de verkopende (yamaha)dealer weer opnieuw wordt aangeboden? Die gaan hun vingers echt niet branden aan teruggedraaide MT-03's.

Verder zou ik lekker voor een gebruikte gaan. Als beginnende motorrijder is de kans groter dat je hem een keer op z'n zijkant legt en waarschijnlijk wil je na een paar jaar weer wat anders. Het zijn ontzettend fijne speelfietsen maar de topsnelheid en windbescherming is niet geweldig.

Dan is het een motor uit 2014 die je inruilt ook al was hij in 2016 nog "nieuw".

Kijk nu maar eens wat een MT-03 uit 2011 nog opbrengt...
 
Deze op speurders zeker?

Dan koop je voor de helft een iets oudere met maar 26.000km. Kun je meteen zien wat je afschrijft. :)

Zijn verder goed gebouwde motoren die over het algemeen probleemloos 100.000km halen. De meeste hebben echter hele lage km-standen.
 
Dank voor je reactie, heeft mij toch weer aan het denken gezet.
De motor is inderdaad teruggekocht door de dealer die hem heeft verkocht. Het ging inderdaad om de advertentie, die jij erop hebt gezet.

Het scheelt qua prijs inderdaad nogal wat. Heeft mij toch weer aan het denken gezet om te kijken naar een tweedehands, vooral omdat het mijn eerste is.
 
Dat ben ik dan weer met UTP eens. Dikke kans dat je hem een keertje neerlegt. Dan doe je dat liever met een apparaat met wat km's erop, dan met een nieuw ding wat zo uit de showroom gerold komt.
 
Waarom gaat iedereen er altijd van uit dat een beginnende motorrijder met z'n eerste motor gaat crashen?

Als je hem kan betalen, lekker voor die nieuwe gaan.
Gave fiets om mee te beginnen!
 
Laatst bewerkt:
Na jouw reactie was ik meteen online gaan kijken en zag ook dat hij veel goedkoper was.
Echter spreekt het nieuwe model mij niet zoveel aan, en had ook niet eens naar de CC's gekeken tot ik jouw comment zag.

Ik ga er een paar nachten goed over slapen want jullie hebben mij wel weer veel aan het denken gezet.

Dank in iedergeval voor al jullie reacties! Super blij mee dat er zoveel wordt meegedacht en voorstellen zijn :D
 
Laatst bewerkt:
Waarom gaat iedereen er altijd van uit dat een beginnende motorrijder met z'n eerste motor gaat crashen?

Als je hem kan betalen, lekker voor die nieuwe gaan.
Gave fiets om mee te beginnen!
Ik ga er niet vanuit, maar dat was meer tot eigen ervaring. Ik heb mijn oude Transalp een keer laten vallen omdat ik me erin vergist heb hoe zwaar hij was. Vriend van mij hetzelfde.

Er valt voor allebei wat te zeggen. Een motor van een paar jaar oud valt ook nog all-risk te verzekeren en nog goedkoper ook. Ik ben blij dat ik mijn huidige motor niet als eerste heb gehad in ieder geval.

Hoewel ik denk dat de motor die aangeboden wordt een prima deal is :)
 
Deze op speurders zeker?

Dan koop je voor de helft een iets oudere met maar 26.000km. Kun je meteen zien wat je afschrijft. :)

Zijn verder goed gebouwde motoren die over het algemeen probleemloos 100.000km halen. De meeste hebben echter hele lage km-standen.
Iets ouder? 7 jaar is toch geen klein verschil hoor...
En 3500 euro op 7 jaar is 500 euro per jaar, dat valt wel nog goed mee (in de motorwereld).
(Ik zou ook voor die uit 2007 gaan..)
 
Leuke fiets zo'n MT-03, heb ik ook nog even gehad en in korte tijd 5000 plezierkilometers mee gereden. Leuk speelgoed, zeker voor een eerste fiets!

Persoonlijk zou ik ook niet voor een nieuwe gaan. Al is het maar voor de afschrijving :X Die afschrijving ga jij over 2 jaar ook hebben, als je de MT-03 te koop aan gaat bieden omdat je een dikkere fiets wil (ligt in de lijn der verwachting). Terwijl als je een hele nette tweedehands koopt met weinig kilometers (en die zijn er genoeg).. netjes bijhouden en onderhouden en je levert er over 2 jaar bijna niks op in.

De fiets is in in al die jaren niet gewijzigd dus of je nou een 2014 of een 2007 exemplaar hebt.. ze rijden exact hetzelfde.

Ik zou het wel weten ;)
 
...
Alleen de kosten rijklaarmaken mogen niet gerekend worden vind ik.
Die mogen sowieso niet berekent worden, dat is pure misleiding omdat niet in een oogopslag duidelijk is wat de motor kost en daarbij koop ik geen motor waar ik niet mee kan rijden.
Ik heb dus ook nog nooit deze kosten betaald.
 
Wat een leuke motoren zijn die mt-03 toch als ik ze zie wil ik er gelijk eentje hebben al is het maar vanwege de 1 cilinder
 
Bij een echt nieuwe motorfiets betaald je dat rijklaar maken omdat ze de motorfiets o.a nog uit het krat moeten halen en deels in elkaar moeten zetten en registreren.
Na jouw reactie was ik meteen online gaan kijken en zag ook dat hij veel goedkoper was.
Echter spreekt het nieuwe model mij niet zoveel aan, en had ook niet eens naar de CC's gekeken tot ik jouw comment zag.

Ik ga er een paar nachten goed over slapen want jullie hebben mij wel weer veel aan het denken gezet.

Dank in iedergeval voor al jullie reacties! Super blij mee dat er zoveel wordt meegedacht en voorstellen zijn :D

'k vind 7000 euro voor een nieuwe 1 cilinder veel geld.
Als het helemaal de motor is die je wilt, geen probleem.
Als eerste motor zou ik niet snel een nieuwe adviseren.
niet vanwege vallen, maar misschien verveelt de motor na een tijdje.
Dat hoeft niet vanwege vermogen te zijn, maar uiterlijk, geluid , zitcomfort.
Los van het feit om welk model het gaat.

Vind het ook een mooi ding, goede motorzaak ook Gebben, rij er wel eens langs om te kijken als ik op visite ga in Groningen.
Zou voor het geld eerder naar die 2e optie gaan.
Maar je moet het echt zelf weten en daarom :^
 
Bij een echt nieuwe motorfiets betaald je dat rijklaar maken omdat ze de motorfiets o.a nog uit het krat moeten halen en deels in elkaar moeten zetten en registreren.
...
Dat is standaard dus moeten ze dat gewoon bij de prijs in de showroom meenemen, dan heb je direct overzicht en als je gaat shoppen en prijzen wilt vergelijken.
En het blijft een feit dat je geen motor koopt die niet rijklaar is want je koopt het ding om mee te rijden (geldt ook vor koekblikken).
 
Deze motor zal toch rijklaar gemaakt zijn voor de eigenaar die er niet mee gereden heeft ?

Snap best dat de garage/verkoper de motor nog wil nakijken of desnoods de remvloeistof wil vervangen of wat dan ook, maar daarom benoemde ik ook specifiek het rijklaar maken van een nieuwe, uit krat komende motorfiets.
of ik snap je reactie niet :)
 
Blijkbaar niet, jij lijkt die kosten te verdedigen door uit te leggen waarvoor het is en ik zeg alleen dat die kosten misleiding zijn en belachelijk omdat het toch moet en dus in de kostprijs meegenomen moet worden.
Of de motor nu al klaas is gemaakt en die kosten al betaald zijn of niet, deze horen simpelweg niet berekent te worden.
 
Ik heb vorig jaar ook een nieuwe gekocht,was feitelijk overjarig omdat ze in 2014 niet meer gemaakt werden.Er zaten dan wel Akra's onder (kosten bijna €1000)als een soort aanbieding.
Heb er toen wel de volle €8000 voor betaald,dus feitelijk is die €7000 zo slecht nog niet.

Ik heb er zeker geen spijt van,maar moet toegeven dat er legio tweedehands met lage km standen te koop staan voor weinig €'s

Mss kun je nog onderhandelen over de prijs,zeker als je niets hebt in te ruilen.
 
Volgens mij is motorrijden gevoel, en het gevoel wat jij er bij hebt hoeft niet altijd het best verklaarbare te zijn. Met andere woorden, als jij die motor kunt en wilt betalen, en je neemt de afschrijving voor lief, dan koop je hem toch gewoon.

Ik stond bij mijn eerste motor ook voor de keuze voor een oudere motor, of een jong gebruikte(beetje zo'n verhaal als dit). Puur uit financieel oogpunt was de keuze voor de oude motor het beste, maar ik wilde gevoelsmatig gewoon liever die nieuwe. Dan ga je toch niet tegen je gevoel in een motor kopen die je eigenlijk liever niet hebt?
 
Ja maar dan is de motor weer ouder en vind je de allrisk verzekering weer zonde waardoor je met een WA+ gaat rijden en als je dan op je plaat gaat is de schade voor jezelf.
Ik zou voor de nieuwe gaan met een allrisk. Als je dan valt heb je (hopelijk) alleen een beschadigd ego en geen lege portomonee...
All risk is zo n beetje altijd zonde. Men denkt er "winst" mee te hebben of in ieder geval geen "verlies".
Ten eerste betaal je de hoofdprijs voor zo n verzekering, ten tweede als je claimt dan stijgt je premie zo hard dat je er spijt van zal krijgen. Eenmaal geclaimd maakt het wisslen naar een andere verzekeraar moeilijk. Verzekering is net een casino...het huis wint altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan