Nieuwe motor (nieuw bouwjaar???)

edisside

MF'er
9 feb 2002
125
0
NL
Dag rijders!

Ik heb een vraagje...
Heb eindelijk het besluit genomen en heb vandaag een nieuwe motor besteld. Een honda cb 600 f (Hornet).

Nu is mijn vraag... ik heb op de orderbevestiging duidelijk staan dat ik getekent heb (op die orderbevestiging) voor een nieuwe motor met BOUWJAAR 2002. Nu ik nadrukkelijk bevestigd wilde krijgen dat ik er geen uit 2001 krijg bleven ze een beetje vaag. "We krijgen wat we krijgen en hebben daar geen zeggenschap in over het bouwjaar".

Nu wil ik er dus perse een uit 2002. Als ik hem ooit verkoop, voor een zwaardere of iets anders aan te schaffen scheelt dit natuurlijk wel een jaar.

Wat zouden jullie doen als ik straks (in het balhoofd??) kan zien dat hij uit 2001 is??

Bedankt en ik houd jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Hij is al betaald maar mocht het zo zijn dan kan ik de koop toch ongedaan maken?
 
Hij is al betaald maar mocht het zo zijn dan kan ik de koop toch ongedaan maken?
Hmm, waarom heb je al betaald voordat je dat ding hebt? Een aanbetaling vind ik nog wel normaal, maar ik betaal persoonlijk pas bij aflevering. Gelijk oversteken...

En een koop ongedaan maken, kweetniet of dat zo makkelijk is. Je hebt natuurlijk wel een contract ondertekend. Maar goed, daar staat natuurlijk wel als bouwjaar 2002 op, dus wellicht sta je sterk.

Maar kun je die dealer niet aan z'n verstand praten dat je een 2002 model wilt, en anders niks :?
 
Ik zal dat morgen nog wel even extra duidelijk gaan maken ja. Dit is (vind ik) toch niet meer als vanzelfsprekend.
 
Als je duidelijk op het contract hebt staan dat de koop alleen geldig wordt bij een model met BOUWJAAR 2002 dan is dit een geldige reden om het contract te ontbinden.

Elk persoon is gerechtigd een contract te maken aangaande een toekomstige koop. Ook wel VOORLOPIG KOOPcontract genoemd, dit contract wordt opgesteld onder bepaalde voorwaarden, deze voorwaarden worden vaak bepaald door de verkoper, maar kunnen ook deels door de kopende partij worden bepaald.
De voorwaarden in dit contract zijn bindend voor beide partijen, dus JOUW voorwaarde is ook bindend en dus rechtsgeldig want de TEGENPARTIJ (verkoper) heeft hiermee ingestemd in het VOORLOPIG KOOPcontract.
 
heel simpel.. als er is afgesproken dat er een motor uit 2002 geleverd zou worden, of het nu in het contract staat of niet (is bewijstechnisch wel makkelijker) moet er eentje uit 2002 komen PUNT.
Wordt er eentje uit 2001 geleverd kan je op grond van non-conformiteit bij een consumentenkoop (art. 7:21 BW) vervanging van de afgeleverde zaak eisen, dus eentje uit 2002. de verkoper kan dan kiezen voor teruggave van de verkoopprijs, of daadwerkelijk die andere motor leveren.
 
Ik denk dat het toch gecompliceerder ligt. In de NL auto- en motorbranche wordt onder bouwjaar ook jaar (+ minder juist ook maand) van eerste afgifte van het kenteken verstaan!!! Bouwjaar 01-98 wil dan zeggen dat het voertuig nieuw op kenteken is gezet in januari 1998.
De kans is reëel dat de fiets al vorig jaar in Japan is geassembleerd. :(

Als modeljaar '01 en '02 niet van elkaar verschillen, mag dat overigens bij inruil niets uitmaken. Rotter wordt het als er WEL verschillen zijn. Mocht je dan bij inruil een kenner tegen het lijf lopen, dan zal die je onder de neus wrijven dat je een '01 uitvoering hebt.

Hopen maar!!

Wat het ook moge zijn, heel veel fijne en veilige kilometers toegewenst! :]

Erwin
 
Zou ik ook mooi niet mee akkoord gaan. Nog ff en ze komen met een 'nieuwe' fiets aan uit 1980 die dit jaar pas op kenteken is gezet. Dat kan toch nooit zo geregeld worden?
 
Het gaat om het MODELjaar, nieuwe 2002 modellen zijn vast al in 2001 in elkaar gezet.

Het gaat er dus om, heb je geen overjarig MODEL, die zijn gewoon goedkoper.

Met het serienummer even Honda Nederland bellen, en ze kunnen je zo zeggen.
 
Waarom wil je zo graag een 2002 model? Hebben ze iets verbeterd in 2001?

Uiteraard vind ik dat als je in het contract hebt laten zetten dat het om een 2002 model gaat, je die ook moet krijgen.
Maar hij wordt in 2002 op kenteken gezet, dus dat is ook wat op je kenteken staat. Mochten er dus geen verschillen zijn, dan is het in feite ws niet zo erg. Nog steeds belachelijk natuurlijk als ze je een 2001 model geven, terwijl je voor een 2002 hebt getekend.

Wat misschien de achterliggende gedachte is: De fabriek kreeg de 2001 modellen niet op en verscheept die eerst als er nieuwe besteld worden. Dan wordt het dus of lang wachten, of je dealer moet het voor elkaar krijgen toch een 2002 model hiereen gescheept te krijgen. En daar moet hij eigenlijk zijn best voor doen, anders had hij er maar over moeten beginnen voordat jij ondertekende, jij hebt voor een 2002 model getekend.
 
Ik denk dat het toch gecompliceerder ligt. In de NL auto- en motorbranche wordt onder bouwjaar ook jaar (+ minder juist ook maand) van eerste afgifte van het kenteken verstaan!!! Bouwjaar 01-98 wil dan zeggen dat het voertuig nieuw op kenteken is gezet in januari 1998.
De kans is reëel dat de fiets al vorig jaar in Japan is geassembleerd. :(

Als modeljaar '01 en '02 niet van elkaar verschillen, mag dat overigens bij inruil niets uitmaken. Rotter wordt het als er WEL verschillen zijn. Mocht je dan bij inruil een kenner tegen het lijf lopen, dan zal die je onder de neus wrijven dat je een '01 uitvoering hebt.

Hopen maar!!

Wat het ook moge zijn, heel veel fijne en veilige kilometers toegewenst! :]

Erwin

Hier ben ik het dus niet mee eens, als een motor in 2002 op kenteken komt kan het altijd nog een overjarig model zijn van b.v. 1999.
Als een motor qua model wel of niet veranderd is doet niet ter zake!
Als de klant een motor besteld van het bouw/modeljaar 2002, dan behoort hij die ook te krijgen, zoniet, dan zal hij via een kort geding zijn geld alsnog terug kunnen vorderen.

PS: Absoluut NIET slim om de gehele motorfiets te betalen bij de bestelling hiervan.
Diverse safe klanten hebben al teveel in de rats gezeten!

Groeten Paul.
 
Hier ben ik het dus niet mee eens, als een motor in 2002 op kenteken komt kan het altijd nog een overjarig model zijn van b.v. 1999.
Als een motor qua model wel of niet veranderd is doet niet ter zake!
Als de klant een motor besteld van het bouw/modeljaar 2002, dan behoort hij die ook te krijgen, zoniet, dan zal hij via een kort geding zijn geld alsnog terug kunnen vorderen.

PS: Absoluut NIET slim om de gehele motorfiets te betalen bij de bestelling hiervan.
Diverse safe klanten hebben al teveel in de rats gezeten!

Groeten Paul.

Paul,

In je bewoordingen haal je het door elkaar. Je hebt bouwjaar en modeljaar.
Kijk dus even naar het koopcontract; is daar sprake van modeljaar 2002, dan zit je sowieso goed. Goed controleren bij aflevering of ze het juiste model hebben klaargezet.

Een fiets van modeljaar 2002 kan overigens heel goed al in 2001 geassembleerd zijn (en dus 2001 op het VIN-plaatje hebben).

Erwin
 
Op het contract staat duidelijk BOUWJAAR 2002, dus die wil ik dan ook. Als ik een 2e handse zou kopen zou ik dus wel ff het frame checken (kentekenregestratie kent geen bouwjaar beperkingen volgens mij). Als je dus 2e hands koopt staan bijna altijd het bouwjaar en kilometrage ten toon. Dus als IK dan zou mogen kiezen tussen 2 motoren met hetzelfde kilometrage en prijs maar het bouwjaar verschilt, dan kies ik toch voor de nieuwste.

Ik wacht gewoon af.
 
Paul,

In je bewoordingen haal je het door elkaar. Je hebt bouwjaar en modeljaar.
Kijk dus even naar het koopcontract; is daar sprake van modeljaar 2002, dan zit je sowieso goed. Goed controleren bij aflevering of ze het juiste model hebben klaargezet.

Een fiets van modeljaar 2002 kan overigens heel goed al in 2001 geassembleerd zijn (en dus 2001 op het VIN-plaatje hebben).

Erwin

Ik verwachtte al dat ik hierop een reactie zou krijgen, en eerlijk gezegd hoopte ik dat ook.
Het is namenlijk zo dat als je voor een gerecht verschijnt met dit voorval, altijd de klant in het gelijk gesteld wordt, dit omdat de klant in deze minder kundig in deze materie behoort te zijn dan het motorfietsbedrijf.
De motorzaak wordt hier daarom dus altijd als de hoofdverantwoordelijke gezien,
en had dus ook ervan uit moeten gaan dat de klant hier ook het aangegeven modeljaar mee bedoelde.
Anders is het als de motorfiets van een particulier gekocht wordt (uiteraard dan wel een gebruikte fiets) waar het model en bouwjaar van elkaar verschillen, hier wordt de koper niet altijd zonder meer in het gelijk gesteld, omdat het hier twee gelijkwaardige partijen betreft.....

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan