nieuwe motor olie, maar eerst een additief?

SmeeTz

MF'er
17 sep 2007
86
0
Neerpelt
Hey,

Ik heb sinds kort een nieuwe motor gekocht, het is te zeggen oud model nl suzuki gsx600f (blok wordt olie gekoeld). De motor heeft lang stil gestaan en ik dacht natuurlijk dat het beter was de olie te vervangen.

Dus motor olie afgelaten maar nu zag ik ergens op internet een product dat je bij je oude olie moet kappen voordat je het aflaat. Zodat je het na even warm rijden van de motor de oude olie kan aflaten, en dat het product er dan voor zorgde dat je leidingen ed allemaal terug proper zijn en dat alle troep ineens meer naar buiten komt.

Vermits ik de olie nu al een tijdje terug heb afgelaten en nog een nieuwe erin heb gedaan, is het een goed idee om eerst terug mijn oude olie in de motor te doen samen met het product. Vervolgens even warm rijden en dan de olie te verversen?
 
Laatst bewerkt:
De makkelijkste en goedkoopste oplossing, zonder iets aan te tasten:

Bij een warm blok de oude olie eruit, dan 1 a 1,5 liter diesel in het carter en 1 minuut stationair laten draaien.

Hierna de diesel eruit, een nieuw oliefilter plus de juiste olie en rijden met die fiets. ;) :]
Lijkt me wel een beetje veel diesel. :+
Maar lijkt wel wat op het voorstel van een oud collega in de scheepvaartindustrie.
Die had het dan over 250 ml. Maar ik heb geen idee. ;)
 
Lijkt me wel een beetje veel diesel. :+
Maar lijkt wel wat op het voorstel van een oud collega in de scheepvaartindustrie.
Die had het dan over 250 ml. Maar ik heb geen idee. ;)
De motoren die ik gereden heb hadden meer dan 1,5 liter olie in het carter en dus is 1 a 1,5 liter diesel geen probleem, maar net boven het minimum-streepje bij mini-carters is genoeg. ;) :+
 
De makkelijkste en goedkoopste oplossing, zonder iets aan te tasten:

Bij een warm blok de oude olie eruit, dan 1 a 1,5 liter diesel in het carter en 1 minuut stationair laten draaien.

Hierna de diesel eruit, een nieuw oliefilter plus de juiste olie en rijden met die fiets. ;) :]
full
 
olie en filtertje erin en go, misschien iets eerder verversen om het blok enigzins te spoelen, al die toevoegtroep voor olie heb je niet zo veel aan.
hierna gewoon het normale termijn aanhouden voor jouw fiets
 
Maar bij die diesel moet dan toch geen olie meer he voor alle duidelijkheid of wel ?
Die diesel gebruik je om de boel een minuutje stationair te spoelen en daar hoef geen olie bij, want de juiste benaming van diesel = dieselolie.

Maar na het spoelen, de diesel aftappen, dan een nieuw oliefilter + de juiste olie en rijden met die fiets. :]

P.S. De nieuwe oliewissel-interval kan voor de zekerheid gehalveerd worden, zodat alle troep weg is, als men het niet vertrouwd. ;)
 
Ja heb de carb. al schoon gemaakt (zat ook veel troep in ) Het blok zelf heb ik niet open gegooid omdat de motor nog goed starten en ook fijn reed. Dus lijkt het me niet echt nodig om de cilinders te gaan nakijken. Maar als ik mis ben dan mag je dat zeggen.
Ik heb nog eens wat berichten van je opgezocht en een redelijke manier om de toestand van het blok te bepalen, is het bekijken van de bougies:

full



Succes. ;) :]
 
Die diesel gebruik je om de boel een minuutje stationair te spoelen en daar hoef geen olie bij, want de juiste benaming van diesel = dieselolie.

Maar na het spoelen, de diesel aftappen, dan een nieuw oliefilter + de juiste olie en rijden met die fiets. :]

P.S. De nieuwe oliewissel-interval kan voor de zekerheid gehalveerd worden, zodat alle troep weg is, als men het niet vertrouwd. ;)

Is ten zeerste af te raden. Diesel heeft een te lage viscositeit en kan wel degeijk motorschade veroorzaken.

Het is effectiever en veiliger om een ester olie te gebruiken om schoon te maken.
 
De makkelijkste en goedkoopste oplossing, zonder iets aan te tasten:

Bij een warm blok de oude olie eruit, dan 1 a 1,5 liter diesel in het carter en 1 minuut stationair laten draaien.

Hierna de diesel eruit, een nieuw oliefilter plus de juiste olie en rijden met die fiets. ;) :]


Diesel?
Benzine moet je gebruiken! Dat reinigt nog beter. |(
Of anders water, daar was ik altijd mijn kleding mee, moet dus goed zijn.
Zeg nou zelf: je wast je kleding toch ook niet met diesel? ;)
 
De makkelijkste en goedkoopste oplossing, zonder iets aan te tasten:

Bij een warm blok de oude olie eruit, dan 1 a 1,5 liter diesel in het carter en 1 minuut stationair laten draaien.

Hierna de diesel eruit, een nieuw oliefilter plus de juiste olie en rijden met die fiets. ;) :]
Diesel?
Benzine moet je gebruiken! Dat reinigt nog beter. |(
Of anders water, daar was ik altijd mijn kleding mee, moet dus goed zijn.
Zeg nou zelf: je wast je kleding toch ook niet met diesel? ;)
Dit is een ongefundeerde mening, volgens mij kom je net uit de kroeg ;) _O- :W

Maar de mening van de Oliesjeik interesseert mij wel:
Is ten zeerste af te raden. Diesel heeft een te lage viscositeit en kan wel degeijk motorschade veroorzaken.
Een minuut stationair spoelen, zou dat een meetbare slijtage opleveren?

Ik heb namelijk niet gezegd om hier hoogtoerig mee te gaan rijden of maandelijks te herhalen, maar de truc wordt al ongeveer een eeuw toegepast!

Het is effectiever en veiliger om een ester olie te gebruiken om schoon te maken.
Akkoord, ik waardeer je mening (na alles wat ik gelezen heb), maar kun je de meelezers ook vertellen hoe ze dit makkelijk & goedkoop kunnen bemachtigen?



P.S. Ik heb begrepen dat je zelf het liefste 0W50 gebruikt, maar waar haal je dat voor een redelijk bedrag vandaan :?
 
De zgn Stribeck curve Stribeck curve - Wikipedia is binnen de tribologie heel belangrijk.

Een citaat uit het stukje van wikipedia:

As starting point Prof. Stribeck investigated the basic properties of sliding and roller bearings. Stribeck systematically studied the variation of friction between two liquid lubricated surfaces as function of a dimensionless lubrication parameter ηN/P (which is equivalent to the parameter vη/FN in Fig 1), where η is the dynamic viscosity, N the speed (e.g. revolutions per minute of a journal) and P the load projected on to the geometrical surface

Het komt er op neer dat viscositeit, snelheid (rpm) en de mechanische belasting met elkaar in verhouding staan. Wil je volledig hydrodynamische smering in een motorblok (en dan moet op sommige plekken anders loopt ie vast) dan moet je je aan een aantal regels houden. Als je viscositeit heel laag wordt, je toerentaal heel laag, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat de krachten op je loopvlakken heel groot worden. Diesel kan vervolgens geen krachten weerstaan waar door een
schade onstaat.

Met het thermische gedrag en toleranties in een motorfiets van tegenwoordig zou ik nooit, maar dan ook nooit diesel gooien. Het gaat geheid gezeik geven op de lange termijn. Dat het vroeguh allemaal anders was.....met old skool luchtgekoelde grove tolerantie blokken dat zal best, maar toen liep ik nog met een luier om en daar heb ik geen ervaring mee.

Stationair draaien voor een blok is helemaal niet goed, een smeerfilm kun je beter creeren met een beetje toerental.

Stationair draaien met diesel als smeermedium....ik zou er slapeloze nachten van hebben...brrrrrrrrr
 
Akkoord, ik waardeer je mening (na alles wat ik gelezen heb), maar kun je de meelezers ook vertellen hoe ze dit makkelijk & goedkoop kunnen bemachtigen?



P.S. Ik heb begrepen dat je zelf het liefste 0W50 gebruikt, maar waar haal je dat voor een redelijk bedrag vandaan :?

Gewoon een kwalitatief 100% synthetische motorfietsolie gebruiken. Daar zit in veel gevallen een esterolie in.

0W50 gebruik ik niet en volgens mij bestaat deze ook niet voor motorfietsen. De HTHS waarde van een 0w50 zal wel niet zo gunstig zijn, mot ik niet hebben.
 
dat spoelen met diesel werd inderdaad in de steentijd gedaan.
dat was toen krukassen nog rollagers hadden en met een compressie van 1:8,5 hoog was.
in die tijd was het ook normaal dat je met 25.000km je motor ging reviseren.

om dat advies te geven aan iemand met een moderne glijlagermotor vind ik typerend voor de kwaliteit van de adviezen op MF.
 
dat spoelen met diesel werd inderdaad in de steentijd gedaan.
dat was toen krukassen nog rollagers hadden en met een compressie van 1:8,5 hoog was.
in die tijd was het ook normaal dat je met 25.000km je motor ging reviseren.

om dat advies te geven aan iemand met een moderne glijlagermotor vind ik typerend voor de kwaliteit van de adviezen op MF.

hoe ? hadden ze in de steentijd krukassen en rollagers, en ik die dacht dat ze toen nog maar net bij het wiel waren _O-
 
dat spoelen met diesel werd inderdaad in de steentijd gedaan.
dat was toen krukassen nog rollagers hadden en met een compressie van 1:8,5 hoog was.
in die tijd was het ook normaal dat je met 25.000km je motor ging reviseren.

om dat advies te geven aan iemand met een moderne glijlagermotor vind ik typerend voor de kwaliteit van de adviezen op MF.

_O-

Kwaliteit van de adviezen op MF.......tja....
 
Gewoon een kwalitatief 100% synthetische motorfietsolie gebruiken. Daar zit in veel gevallen een esterolie in.

0W50 gebruik ik niet en volgens mij bestaat deze ook niet voor motorfietsen. De HTHS waarde van een 0w50 zal wel niet zo gunstig zijn, mot ik niet hebben.

Bestaat hoor, wordt o.a. gebruikt in snowmobilen, daar liggen gewone motorblokken in. O.A van KLOTZ oil
 
dat spoelen met diesel werd inderdaad in de steentijd gedaan.
dat was toen krukassen nog rollagers hadden en met een compressie van 1:8,5 hoog was.
in die tijd was het ook normaal dat je met 25.000km je motor ging reviseren.

om dat advies te geven aan iemand met een moderne glijlagermotor vind ik typerend voor de kwaliteit van de adviezen op MF.
Het zal zoals zo vaak een strijd blijven tussen praktijkervaring en theoretici (boek-ervaring) en ik weet uit ervaring dat praktijk en theorie niet altijd hand in hand gaan. ;)


P.S. Daarom krijg je dan ook de volgende reactie:


om dat advies te geven aan iemand met een moderne glijlagermotor vind ik typerend voor de kwaliteit van de adviezen op MF.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan