nieuwe motor olie, maar eerst een additief?

SmeeTz

MF'er
17 sep 2007
86
0
Neerpelt
Hey,

Ik heb sinds kort een nieuwe motor gekocht, het is te zeggen oud model nl suzuki gsx600f (blok wordt olie gekoeld). De motor heeft lang stil gestaan en ik dacht natuurlijk dat het beter was de olie te vervangen.

Dus motor olie afgelaten maar nu zag ik ergens op internet een product dat je bij je oude olie moet kappen voordat je het aflaat. Zodat je het na even warm rijden van de motor de oude olie kan aflaten, en dat het product er dan voor zorgde dat je leidingen ed allemaal terug proper zijn en dat alle troep ineens meer naar buiten komt.

Vermits ik de olie nu al een tijdje terug heb afgelaten en nog een nieuwe erin heb gedaan, is het een goed idee om eerst terug mijn oude olie in de motor te doen samen met het product. Vervolgens even warm rijden en dan de olie te verversen?
 
Laatst bewerkt:
Ff inspringen op dit onderwerp. Als ik nieuwe olie in mijn motorblok schenk wordt het binnen de kortste keren donker en blijft niet helder. Op zich goede eigenschap, trekt vuil aan en gefeliciteerd, de olie doet zijn werk. Toch zit ik er aan te denken om een additief erbij te doen om de schoonmaakwerkzaamheden wat te bespoedigen zeg maar :9 Nu hoorde ik laatst dat ATF ook kan. Hoe zit dat? Een paar honderd milliliter toevoegen, 10 minuten draaien, olie drainen, filter verwisselen, olie erin en lopen maar?
 
Het zal zoals zo vaak een strijd blijven tussen praktijkervaring en theoretici (boek-ervaring) en ik weet uit ervaring dat praktijk en theorie niet altijd hand in hand gaan. ;)


P.S. Daarom krijg je dan ook de volgende reactie:

Aan de andere kant, je kan ook lekker in het verleden blijven hangen, je boort toch ook geen gaten meer met een booromslag? en je kookt je o-ring ketting toch ook niet meer uit in olie?

Dat is allemaal een beetje achterhaalt en van vroeger, uit de tijd dat de batavieren nog met zijn vijfen waren.
 
Ja ik heb alles op de voet gevolgt. Ik weet het zelf ook al niet meer echt de een zegt dit de andere dat... Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de vele reacties ik heb zoieso weer een hoop bijgeleerd. En voor derest zie ik nogwel .
 
Het is een vrij nieuwe motor. De huidige motorolie is zo ontzettend goed dat een schoonmaak additief toevoegen helemaal geen meerwaarde heeft.
Mijn advies, gewoon je motor altijd rustig belasten als hij koud is en de tijd geven om warm te worden + je houden aan de oliewissel intervallen. Dat is veel belangrijker en dan heb je er lang plezier van.
 
Gewoon een kwalitatief 100% synthetische motorfietsolie gebruiken. Daar zit in veel gevallen een esterolie in.

0W50 gebruik ik niet en volgens mij bestaat deze ook niet voor motorfietsen. De HTHS waarde van een 0w50 zal wel niet zo gunstig zijn, mot ik niet hebben.
Half syntheet kan ook ;)
Motul.jpg
 
Zelfs ik denk nu dat je lichtelijk overdrijft bij een probleemloze Diversion van 1994. :+
Inderdaad, tot nu toe probleemloos en dat wil ik zo houden. ;)

Een voorbeeld: Eind jaren 80 had NL een winter van dik 20 graden onder 0, dan is 10W40 net iets te weinig en dus zou ik graag mijn zorgeloze bereik iets flexibeler hebben (daarnaast is het prijsverschil minimaal hoger). ;) 8-) :]
 
Half syntheet kan ook ;)
[afbeelding]


Dit ligt er maar aan. Er is geen wet en regelgeving welke bepaald in welke verhouding er minerale en synthtische olie in een half syntheet dient te zitten. Het aandeel ester kan in theorie zo klein zijn dat dit nauwelijks effect heeft. In de praktijk komt dit ook voor.

Het komt zelfs voor dat een doorgeraffineerde minerale olie een synthetische olie wordt genoemd. (Niet dat een minerale olie slecht hoeft te zijn by the way)
 
Ik denk dat 10W40 of een 0W40 echt wel voldoet. 0W50 kan geen kwaad, maar is wel redelijke overkill.
Ik waardeer je kennis qua motorolie, die waarschijnlijk groter is dan de mijne, maar.......
Ik denk dat 10W40 of een 0W40 echt wel voldoet.
Zoals ik vertelde over die winter van eind jaren 80 met meer dan 20 graden onder 0, dan is 10W40 net te weinig en ik zou graag eens willen weten hoeveel motorvoertuigen er schade hebben opgelopen, volgens mij bijna allemaal (in meer of mindere mate, behalve de 0W-rijders).

Bij een snelle zoektocht naar 0W40 vond ik alleen vol-synthetische olie en hier ben ik geen voorstander van in een ouder motorblok, want tot op heden vond ik 50 % voorstanders en 50 % mensen met problemen en die test doe ik mijn fiets en beurs niet aan. ;)
 
Dan gooi je er de eerste keer toch Aldi/Lidl/Action olie in
en daarna een goed merk.
(btw volgens sommigen is budget olie ook goed)

En daarna een probleem hebben met je koppeling omdat die olie niet voor natte koppeling geschikt is.... :W
Gewoon olie in dat ding gooien en even rustig laten lopen.

Als je die forte toevoeging erin gooit kun je daarna weer je olie af gaan tappen omdat je absoluut niet mag rijden met dat spul in je olie :o
 
Inderdaad, tot nu toe probleemloos en dat wil ik zo houden. ;)

Een voorbeeld: Eind jaren 80 had NL een winter van dik 20 graden onder 0, dan is 10W40 net iets te weinig en dus zou ik graag mijn zorgeloze bereik iets flexibeler hebben (daarnaast is het prijsverschil minimaal hoger). ;) 8-) :]
De smeerfilmsterkte schijnt bij dunne olie juist minder te zijn onder gewone omstandigheden.
Dus ja het stroomt lekker bij de koude start, maar hoeveel meer beschermt het 'gemiddeld.' :?
Dunne olie heeft een lage HTHS waarde. Maar misschien kan RSV daar iets over toelichten? :}
 
Kom jongens, die marges zijn flink hoor.

Tuurlijk is dunnere olie bij -20 beter, maar dan in een klimaat waar -20 normaal is...

Dito met warm weer. Het is hier ook wel eens 30+, maar dan gaan we toch ook niet massaal 20W50 er in knikkeren voor een paar dagen?

Ik geloof het wel in NL met 10W40, ook al is het af en toe -10 en af en toe +30.
 
Terug
Bovenaan Onderaan