nieuwe motor olie, maar eerst een additief?

SmeeTz

MF'er
17 sep 2007
86
0
Neerpelt
Hey,

Ik heb sinds kort een nieuwe motor gekocht, het is te zeggen oud model nl suzuki gsx600f (blok wordt olie gekoeld). De motor heeft lang stil gestaan en ik dacht natuurlijk dat het beter was de olie te vervangen.

Dus motor olie afgelaten maar nu zag ik ergens op internet een product dat je bij je oude olie moet kappen voordat je het aflaat. Zodat je het na even warm rijden van de motor de oude olie kan aflaten, en dat het product er dan voor zorgde dat je leidingen ed allemaal terug proper zijn en dat alle troep ineens meer naar buiten komt.

Vermits ik de olie nu al een tijdje terug heb afgelaten en nog een nieuwe erin heb gedaan, is het een goed idee om eerst terug mijn oude olie in de motor te doen samen met het product. Vervolgens even warm rijden en dan de olie te verversen?
 
Laatst bewerkt:
sludge oplosser van Forte .
niet mee rijden maar FF 2X een kwartiertje verhoogd stationair draaien.
heb het een paar maanden terug ook gedaan.
komt best veel bagger uit zo,n motorblok soms.
 
sludge oplosser van Forte .
niet mee rijden maar FF 2X een kwartiertje verhoogd stationair draaien.
heb het een paar maanden terug ook gedaan.
komt best veel bagger uit zo,n motorblok soms.


Ja bij dat Procycle® olie-systeemreiniger product moet je de motor ook 10 min stationair laten draaien dus ik veronderstel dat het wel een gelijkaardig product zal zijn.
 
Tis een keuze, sowieso is een motor die al lang heeft stilgestaan wel een beestje waarvoor even zorg gedragen moet worden in verband met eventuele roestvorming in de cilinderboringen etc.

Maar wat betreft reinigingsbende, ik heb al zeer vervelende dingen gehoord over die goedjes. Namelijk dat er dingen loskomen die al jaren lekker zitten en vervolgens het een en ander verstoppen of dat er plots allemaal lekkages optreden.

Ik zeg, als iets nog niet gelopen heeft, beetje olie op de zuigers en even starten zonder bougies erin. Nieuwe olie in het blokje, carbs aftappen, nieuwe brandstof in de tank en lekker rijden.
 
Ja heb de carb. al schoon gemaakt (zat ook veel troep in ) Het blok zelf heb ik niet open gegooid omdat de motor nog goed starten en ook fijn reed. Dus lijkt het me niet echt nodig om de cilinders te gaan nakijken. Maar als ik mis ben dan mag je dat zeggen.
 
Nee hoor, maar het is een voorzorgsmaatregel die ik laatst ook eens goed onderbouwd las.

Er wil nog wel eens een lekker roestlaagje vormen tussen de zuigerveren en de cilinderwand. Start je hem de eerste keer dan is het niet zo lekker om hier ff goed hard doorheen te breken.

Plausibel toch?
 
Moderne olie reinigt zelf ook al prima. Als je toch heel lief voor dat blokje wilt zijn zou ik na een paar ritjes de olie nog eens wisselen en daarna de normale onderhoudsinterval aanhouden.

Maar is het blok vies van binnen dan? Door lange stilstand word het ding niet smerig.
 
Nee hoor, maar het is een voorzorgsmaatregel die ik laatst ook eens goed onderbouwd las.

Er wil nog wel eens een lekker roestlaagje vormen tussen de zuigerveren en de cilinderwand. Start je hem de eerste keer dan is het niet zo lekker om hier ff goed hard doorheen te breken.

Plausibel toch?

Idd, met roestvorming is het gelijk gebeurt met je compressie. Als een motor (4-cyl.) stilstaat is er altijd wel ergens een klep die open staat waardoor er vochtige buitenlucht bij de ijzeren zuigerveren kan komen.

Het beste is natuurlijk olie erin voordat het ding lang stilgezet word maar dat doet niet iedereen.
 
Moderne olie reinigt zelf ook al prima. Als je toch heel lief voor dat blokje wilt zijn zou ik na een paar ritjes de olie nog eens wisselen en daarna de normale onderhoudsinterval aanhouden.

Maar is het blok vies van binnen dan? Door lange stilstand word het ding niet smerig.

Ja maar zo een busje kost ongeveer 7 euro terwijl een nieuwe olie beurt al snel weer 30 - 40 euro kost aangezien ik meestal half syntetische olie neem
 
In de toekomst als ik een motor ga opknappen en het blok heeft stilgestaan ga ik deze eerst leeggooien, gooi ik er cheap ass olie in (let wel op met auto-olie!!) en dan even rijden om vervolgens knappe olie erin te doen.

Géén additieven.
 
Dan gooi je er de eerste keer toch Aldi/Lidl/Action olie in
en daarna een goed merk.
(btw volgens sommigen is budget olie ook goed)
:^
Stukje rijden 10-50 kilometer.
Met Lidl olie in een Yammie XJ, Suzuki GS, Triumph Trophy, Trident geen slippende koppeling gehad. En heb tevens goede ervaringen met een dergelijke reiniger. :Y
Alleen stationair laten draaien, niet rijden. :Y
 
Forte motorflush heet dat busje.
Het is een sterkreinigende additief die je bij de oude olie ingooit.
Laat de motor draaien en evt rustig rijden ( halfuur ).
Daarna aftappen en filter verweideren.
Vul de motor dan af met goede voor de motorfiets geschikte olie.
Deze reinigt het blok heel grondig met het risico dat de te versleten olieschraapveren en zuigerveren die nog net afsluiten op de vervuilende onderdelen zoals lakvorming schoon worden en de nog afsluitende lakvorming.
Resultaat een olie verbruikende motor.
Maar de motor was dan toch al versleten!!
Dus wel oppassen met flushen.'
 
Ik heb die reiniger gebruikt en weet niet of die de ultraharde lakafzettingen ook wel verwijderd in die tien minuutjes stationair draaien. Dan zou het volgens mij een echt wondermiddel zijn.
Verfafbijt met flink schrobben is er niets bij. ;)

Het is gewoon extra dunne olie, waardoor alles goed doorstroomd.
De bedoeling is dat er dan wat prut en sludge opgelost worden in de olie.
Daarna gelijk verversen en het is er (hopelijk) uit. :)
 
Ik heb die reiniger gebruikt en weet niet of die de ultraharde lakafzettingen ook wel verwijderd in die tien minuutjes stationair draaien. Dan zou het volgens mij een echt wondermiddel zijn.
Verfafbijt met flink schrobben is er niets bij. ;)

Het is gewoon extra dunne olie, waardoor alles goed doorstroomd.
De bedoeling is dat er dan wat prut en sludge opgelost worden in de olie.
Daarna gelijk verversen en het is er (hopelijk) uit. :)
het is geen wondermiddel, maar er zit wel nafta in....los wel wat op ja....
 
Ik heb die reiniger gebruikt en weet niet of die de ultraharde lakafzettingen ook wel verwijderd in die tien minuutjes stationair draaien. Dan zou het volgens mij een echt wondermiddel zijn.
Verfafbijt met flink schrobben is er niets bij. ;)

Het is gewoon extra dunne olie, waardoor alles goed doorstroomd.
De bedoeling is dat er dan wat prut en sludge opgelost worden in de olie.
Daarna gelijk verversen en het is er (hopelijk) uit. :)


niets is een wondermiddel, maar als het goed wordt gebruikt dan werkt het erg goed.
Meestal laat ik de motor lekker een half uurtje draaien en laat ik hem verder een paar uur staan.
Dan weer laten draaien en daarna oliewisselen.
 
Als ik dat allemaal lees denk ik dat ik het product niet ga gebruiken en gewoon men olie 1x extra vervangen.
Bedankt voor de reacties
De makkelijkste en goedkoopste oplossing, zonder iets aan te tasten:

Bij een warm blok de oude olie eruit, dan 1 a 1,5 liter diesel in het carter en 1 minuut stationair laten draaien.

Hierna de diesel eruit, een nieuw oliefilter plus de juiste olie en rijden met die fiets. ;) :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan