Midnight cruiser
MF veteraan
Triumph street of speed triple. 3 cil. best of both worlds.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Schakelindicator?Na de proefrit op de Speed Triple gisteren is die met stip bovenaan op mijn lijstje gekomen. Alleen die raar knipperende blauwe lampjes op het dashboard, what the fuck?
Ik moet ook maar eens proefritten gaan maken op mijn short list fietsen. Ik heb o.a. ook de twee motoplus artikelen gelezen en kwam tot dezelfde conclusie: koop je met verstand en puur op prijs/kwaliteit dan is de BMW de perfecte keuze. Ga je voor fun dan is de Speed Triple de ultieme fiets. Combineer je beide resultaten dan komt de speed triple bovenaan gevolgd door de CB1000R op de 3e plaats.
Ik heb ook vergelijkbare criteria, want ABS is gewoon een must voor mij. Mijn huidige hornet uit 2008 heeft het ook. Gelukkig heb ik het tot heden niet hoeven gebruiken, maar het kan een levensredder zijn. Ik ga ook kijken naar de Triumph Tiger 1050, die toch wat praktischer is op lange afstand.
Ben benieuwd naar je keuze!
Schakelindicator die je zelf in kunt stellenNa de proefrit op de Speed Triple gisteren is die met stip bovenaan op mijn lijstje gekomen. Alleen die raar knipperende blauwe lampjes op het dashboard, what the fuck?
Bovendien de fiets met de meeste vooroordelen:
1. remt niet
2. stuurt niet
3. wegligging sucks
4. zuipt als een ketter
5. 145Pk.....dat is zelfmoord...
1. Remt niet:
voor een motor van 300Kg, met een berijder van in mijn geval nog eens 115Kg remt dat ding als de brandweer. Je moet alleen heeel hard je best doen om het voorwiel te laten blokkeren, dat lukt bijna niet. Maar remmen, absoluut geen probleem. Bovendien kun je de remmerij van de supersport Yamaha's zo overzetten. Past allemaal..
2. Stuurt niet:
Stuurt wél, maar anders. De mensen die klagen over het sturen met een V-max hebben een verkeerde kijktechniek. Net als elke andere motor volgt de V-Max gewoon de richting waarin de berijder kijkt. Daarbij kan het ding nog behoorlijk plat door de bocht ook (wat eigenlijk niet nodig is).
3. Wegligging sucks:
Klopt, als je met bandenmaten gaat rommelen. Bijv. een 170'er achterband erop ipv de originele 150'er. Als je bandenmaten origineel laat, de vering goed afstelt en met de juiste banden (Avon Venom-X AM42 achter, AM26 voor) rijdt, is er helemaal niks aan de hand.
4. Zuipt als een ketter:
Valt in mijn ogen behoorlijk mee. Ongeacht mijn rijstijl, haal ik altijd 100 mijl voordat het reservelampje aangaat. Dat zijn 160 KM met 12 liter peut. Dat is een verbruik van maximaal 1:13. En dat is dan ook met flink dooraccellereren tot ver in het rode toerengebied. Vind ik voor een fiets van dat gewicht en met die enorme powerband helemaal niet verkeerd.
5. 145Pk dat is zelfmoord....
Van die 145PK blijven er met goed inrijden ongeveer 120 over aan het achterwiel. Dat is niet veel meer dan de supersports van die tijd (de V-Max is een ontwerp uit 1984 en tot 2007 nagenoeg ongewijzigd zo geproduceerd). Die 145Pk komen heel gedoseerd vrij tot 5750 toeren, daarna neemt de V-boost het over en spuit het ding er als een raket vandoor. Niet voor niets is de standaard V-Max jarenlang de ongeslagen champ in dragraces geweest.
De voordelen van een V-max:
1. Iedereen heeft respect voor je, omdat je zo'n onhandelbare fiets op de weg weet te houden. Zeker als je ook nog een paar supersporters het leven zuur weet te maken in de Eifel. Eerlijk gezegd weet de V-Maxrijder zelf wel beter.....het ding is helemaal niet onhandelbaar als je weet wat je doet. Ik rij toch best veel motoren eruit in de bochten van de Eifel en ik ben helemaal geen Rossi oid...
2. Tijdloos ontwerp, een klassieker die zijn waarde heel goed vast houdt. Onder de € 5.500,- vind je eigenlijk geen goede V-Max, of je moet heel veel geluk hebben.
3. Krachtige, redelijk comfortabele fiets met een actieve zithouding (ben zelf 1.86m en kan er nog aardig op weg). Hoe verder je naar voren gaat zitten, hoe platter je het ding door de bochten drukt...(enig lichaamsgewicht is hierbij wel van voordeel...)
4. Voor mij de mooiste naked ooit gemaakt. Hij zal er bij mij dan ook nooit uit gaan. Hooguit dat er voor het lange toerwerk ooit een FJR naast komt te staan.
5. Nagenoeg onverslijtbaar, bij correct gebruik. Minstens 15 - 20 minuten warm rijden, voordat je boven de 5000 toeren gaat, dan gaat er ook niks stuk...
Ik zou zeggen, ga met dit verhaal in het achterhoofd eens proefrijden op een Max. Je hebt daarna twee mogelijkheden: je vind er geen bal aan, of je bent verkocht......
Maak wel een lange proefrit van minimaal een half uur tot drie kwartier. Je moet op een V-Max eerst even uitdokteren, hoe je er het beste mee om kunt gaan......
Ik wens je veel wijsheid toe in je keuze
Nope,Had jij eerst een Hayabusa? Met turbo?
Dat is wat ik zeg, maar ik heb de mijne nieuw gekocht voor nog geen € 13.000,- en voor de Max uit 1989 nog € 6500 terug gekregen, omdat hij in nieuwstaat verkeerde..Leuk verhaaltje over die "vooroordelen", gezien jouw vorige motoren zal het inderdaad wel allemaal meevallen.
Ga eens op een sportieve naked of supersport rijden en vergelijk het dan eens.
Leuke dingen die Vmaxjes, no offense, maar om er nou ruim 20.000euro voor neer te tellen..... Nooit in mijn leven, voor dat geld koop ik een leuke auto en een leuke motor.
Dat paars van de Street Triple, dat zouden ze ook best op de Speed mogen leveren.
gefeliciteerdIk ben eruit: ik heb vandaag een Speed Triple gekocht.
slotje