\'nieuwe\' motoren ; 1 van de 2 lichten mag aan

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.522
2.095
Nederland
Even een nieuwe topic ;

De nieuwe motoren moeten volgens de wet rijden met 1 lamp aan ipv 2, omdat o.a. automobilisten denken dat het anders een auto is die heel ver achter ze rijd (hoe blind kan je zijn?!). Persoonlijk zou ik er schijt aan hebben, met 1 licht heb je minder licht dan met 2, en bovendien ziet het er raar uit en zullen onbekenden je er dan ook op attenderen dat je verlichting niet in orde is.

Zijn er mensen die het 2e licht toch altijd aan hebben op een nieuwere motor ?
(ben ik van plan om dat dus wel te doen als ik een motor heb waarvan 1 van de 2 maar aan mag/kan.)

Neem aan dat de 2e lamp alleen maar werkt bij grootlicht ? Met een beetje gepriegel moet het simpel zijn om \'m altijd aan te zetten als lamp1 aan is, toch ? ;)
 
Even een nieuwe topic ;

De nieuwe motoren moeten volgens de wet rijden met 1 lamp aan ipv 2

Is dat weer zo? Ik weet wel dat dat een paar jaar geleden zo was, sinds een jaar of wat mogen ze weer beide tegelijk branden (zoals bij mijn ZX12). Wat is trouwens het probleem als men ons voor een auto aanziet? We zijn toch voor de wet gelijksoortige voertuigen? :?
 
Is dat weer zo? Ik weet wel dat dat een paar jaar geleden zo was, sinds een jaar of wat mogen ze weer beide tegelijk branden (zoals bij mijn ZX12). Wat is trouwens het probleem als men ons voor een auto aanziet? We zijn toch voor de wet gelijksoortige voertuigen? :?

Is het al weer aangepast? Er is een tijd geweest dat er echt maar 1 lamp aan mocht. Het probleem was, dat de automobilisten dan dachten dat je VER achter ze zat ipv dichterbij. Maar kan zijn dat er nog meer redenen waren hoor. Ach zo lang ze maar niet in je gezicht schijnen. Had gister een motor achter me (zat ff in de auto), nou ik was ECHT verblind, ik kon niet meer zien waar ik af moest slaan om in een nieuwbouwwijk te komen, het ging nog net goed.

Maarja van de meeste motoren staan de lichten gewoon te hoog afgesteld, waardoor je veel mensen verblind ;)
 
Laatst bewerkt:
Vriend van me heeft een \'96 Fireblade, en die heeft ze zo geschakeld dat alle2 de lampen aanstaan. Mocht eerst niet, maar die regelgeving is tijd geleden aangepast. (wanneer precies weet ik niet meer)
 
Vriend van me heeft een \'96 Fireblade, en die heeft ze zo geschakeld dat alle2 de lampen aanstaan. Mocht eerst niet, maar die regelgeving is tijd geleden aangepast. (wanneer precies weet ik niet meer)

Ja had ik ook gedaan hoor. Schijt aan die wetgeving, het is belangrijk om gezien te worden. Ze kunnen beter mistachterlichten afschaffen bij automobilisten, ze zetten ze aan op de verkeerde momenten, bijvoorbeeld als het hardstikke hard aan het regenen is. Zag er laatst een \'s avonds rijden, je kon \'m helemaal volgen, terwijl ie honderden meters voor me reed. En van de week dan ook een met de stortbuien...

Dat is dus pas dom.
Maargoed, weet ik ook weer dat ze allebei nu aan mogen.
 
Ze kunnen beter mistachterlichten afschaffen bij automobilisten, ze zetten ze aan op de verkeerde momenten, bijvoorbeeld als het hardstikke hard aan het regenen is.
Gatverdamme.. ik dacht dat ik de enige op deze planeet was die het *@#{@##{^{{ùµ^p krijgt van die achtermislichtidioten.
 
De Europese Commissie (of de Belgische regering zou ook kunnen, pin me er niet op vast) denkt eraan om binnen enkele jaren automobilisten ook te verplichten met beide lichten aan te rijden.

Om voor de hand liggende redenen is de motorlobby daar niet tevreden mee.
 
De Europese Commissie (of de Belgische regering zou ook kunnen, pin me er niet op vast) denkt eraan om binnen enkele jaren automobilisten ook te verplichten met beide lichten aan te rijden.

Om voor de hand liggende redenen is de motorlobby daar niet tevreden mee.


Zal wel Belgie zijn |( :)
Ik heb met m\'n auto altijd beide lichten aan ;)
Maaruh ff serieus, het is wel goed dat je straks verplicht je licht overdag ook aan moet hebben, want sommige klootzakken flikken het om als het keihard regent zonder licht te rijden. Dan ben je toch TOTAAL onzichtbaar op de weg ?!
 
Dan moeten alle R1tjes en R6jes en weet ik veel welke motoren allemaal terug, daar branden standaard beide koplampen van...

De regel is namelijk dat alle lampen mogen branden als je maar een E-keur in je lamp hebt staan... De meeste motoren met dubbele koplampen hebben maar in 1 lamp een E-keur staan... De R1 iig in beide :P

Het heeft dus met de typegoedkeuring te maken of het mag of niet...
 
Dan moeten alle R1tjes en R6jes en weet ik veel welke motoren allemaal terug, daar branden standaard beide koplampen van...

De regel is namelijk dat alle lampen mogen branden als je maar een E-keur in je lamp hebt staan... De meeste motoren met dubbele koplampen hebben maar in 1 lamp een E-keur staan... De R1 iig in beide :P

Het heeft dus met de typegoedkeuring te maken of het mag of niet...

Niet alleen dat, er zijn ook motoren waar de ene veel meer naar beneden reflecteerd, en de andere juist veel breder en hoger (groot licht dus). Dan is één koplampunit dimlicht en de andere grootlicht, maar beiden wel met de zelfde lamp!!! Dan kun je dus maar één lamp aan, tenzij je ook grootlicht wilt opzetten.
 
Zal wel Belgie zijn |( :)
Ik heb met m\'n auto altijd beide lichten aan ;)
Maaruh ff serieus, het is wel goed dat je straks verplicht je licht overdag ook aan moet hebben, want sommige klootzakken flikken het om als het keihard regent zonder licht te rijden. Dan ben je toch TOTAAL onzichtbaar op de weg ?!
Auto\'s lichten aan was een EUROPESE maatregel waar men over bezig was. Niet Belgisch dus!
Ik vind dat niet goed btw.. Je ziet die motoren altijd net aankomen omdat een lichtje in je spiegel nu eenmaal harder opvalt. Bij slechte zichtbaarheid (o.a. regen) is het feitelijk zowiezo al een verplichting.
 
Ik heb alle 2 de lampen aan.
1. Ze zien me (soms iets) sneller/beter
2. Ik vind het veel mooier staan :) (1 licht is zo zielig)
 
Auto\'s lichten aan was een EUROPESE maatregel waar men over bezig was. Niet Belgisch dus!
Ik vind dat niet goed btw.. Je ziet die motoren altijd net aankomen omdat een lichtje in je spiegel nu eenmaal harder opvalt. Bij slechte zichtbaarheid (o.a. regen) is het feitelijk zowiezo al een verplichting.

Volgens mij was het een geintje hoor :)
Het Belgische ging erom dat auto\'s BEIDE lichten aan zouden doen ipv 1 ;)
 
In het verleden mocht een motor maar een koplamp voeren met dimlicht, met grootlicht erbij mochten er wel 2 branden, zie bijv cbr900 en vfr 750.

Deze regel is veranderd ergens tussen 96 en 98.
Sinsdien mogen motoren 2 lampen voeren, zoals R1, R6 en tegenwoordig bijna alle motoren met twee lampen.

Let wel, reflector moet wel geschikt zijn voor dimlicht, dus bijv dimlicht aansluiten bij een Fireblade ipv grootlicht mag niet, maar staat wel mooier, ik heb het ook gedaan bij de Fireblade van mijn vriendin., Koplamp ietsje lager afgesteld om verblinding te voorkomen en dat werkt goed, heb nooit last van haar verlichting.
 
Laatst bewerkt:
Maarja van de meeste motoren staan de lichten gewoon te hoog afgesteld, waardoor je veel mensen verblind
Het is inderdaad te zot voor woorden dat je bij negen van de tien nieuwe motoren die je koopt, na betaling van ongeveer 350 gulden afleverkosten, de koplamp ergens bovenin de bomen schijnt!!
Tegenwoordig is het afstellen onderweg niet meer zo\'n probleem door gemakkelijke wartels.
Vroeger moest je je gereedschapssetje tevoorschijn halen en ergens achterin de cockpit een paar schroefjes tevoorschijn wurmen!!
Ik kom dan ook vaak \"mooi weer rijders\" tegen die dus nooit in donker rijden (nix mis mee!), maar dan wel ongemerkt hun tegenliggers verblinden, doordat hun dealer/fabriek te bedonderd is om ze fatsoenlijk afgesteld af te leveren!

Groetjes :z


edit: lees de http://www.motor-forum.nl/forum/faq.php (FAQ) even als je wilt quoten :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan